29.4. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Dodatečná montáž filtru a povolení k vjezdu do pražských zón: Padla kosa na kámen

Dodatečná montáž filtru a povolení k vjezdu do pražských zón: Padla kosa na kámen

Rada Hlavního města Praha vydala v roce 2010 usnesení, že od začátku letošního roku bude udělovat povolenky do vyhrazených zón jen užitkovým vozům Euro 4 a lepším.

Jak to v Česku často bývá, orgány něco nařídí a ti, kterých se omezení dotýká, čekají až do poslední chvíle na prováděcí předpis. Stejně tomu je s uskutečňováním usnesení Rady HMP č. 1854 ze dne 16. listopadu 2010. Zavedení zón s dopravním omezením není ničím novým, nicméně novinku tvoří omezení vozidel podle plnění emisních limitů na základě nového zákona o ochraně ovzduší č. 201, paragraf 14.

Magistrát přestal na podzim loňského roku vydávat povolenky užitkovým vozidlům Euro 3 a nižším (s první registrací před říjnem 2005) pro vjezd do zón. Vozidla s celkovou hmotností 3,5-6 tun jsou vykázána z centra zahrnujícího Staré a Nové Město, Josefov, Malou Stranu a Hradčany. Automobily nad šest tun celkové hmotnosti mají od ledna restrikci v mnohem větší oblasti od Jižní spojky až vltavské nábřeží v Bubenči. Přesná mapa je dostupná na webu Prahy.

Řešení snadné a rychlé

Již několikrát jsme postupně informovali, že po letitých zkušenostech v západních zemích se i do Česka dostala a byla Dekrou ověřena dodatečná montáž filtru pevných částic. Nároky emisního standardu Euro 4 vůči úrovni Euro 3 přinesly omezení pevných částic na pětinu, což si vynutilo implementaci zachycovače sazí do všech nových vozidel.

Pochopitelné omezení vjezdu vozidel Euro 3 a nižších do střední části Prahy však zcela vyřadilo sedmiletá a starší užitková vozidla zásobovacích firem. Ta však mají díky jen distribučnímu provozu naježděno málo a pro dopravce je i z důvodu ekonomického poklesu nepřijatelné, aby je vyřazovali z provozu a pořizovali si nová.

Prošlapáno na Západě

Podobná situace již v souvislosti se zaváděním emisních zón dávno proběhla v mnoha západních zemích. Tamní legislativci se však rychle nechali přesvědčit, že dodatečná montáž filtrů DPF včetně systému omezení NOx dokáže upgradovat motory Euro 3 na úroveň Euro 4, a dotyčná vozidla dostala zelenou plaketu k přístupu do nízkoemisních oblastí.

Tíže zavedení zón s dopravním omezením v Česku na rozdíl od západních zemí nastala až v době velkého ekonomického propadu a nízké solventnosti menších dopravních firem. Jelikož zákon o ochraně ovzduší č. 201/2012 Sb., který byl publikován ve sbírce zákonů již 13. června, nemá dosud odsouhlasený prováděcí předpis, nastala na konci loňského roku bouřlivá jednání mezi dopravci a českými firmami, které zachycovače pevných částic montují. Bez existence prováděcího předpisu nového zákona, ve kterém by toto uznání bylo jasně definované, by přidání filtru a omezovače oxidů dusíku pro získání povolenky do Prahy bylo zbytečné. Přestože ministerstvo životního prostředí připravilo návrh prováděcího předpisu, vláda jej však vrátila zpět k úpravě a dopřesnění. Jedná se kromě podstatných faktických věcí také o skutečnost uznání dodatečné montáže filtru pevných částic v zahraničí. Samozřejmě jde nejvíce o Německo, kde tato praxe již několik let úspěšně běží, automobily obdrží zelenou plaketu a nikdo nic dalšího neřeší.

Bez prováděcího předpisu

Ministerstvo životního prostředí se nedokázalo dostatečně pohnout a dovést prováděcí vyhlášku k půl roku starému zákonu do zdárného konce včas. Na jednu stranu se nedivme, protože člověk přímo z Odboru ochrany ovzduší tohoto ministerstva po nedávné debatě na téma filtry pevných částic a jejich přínos pro ochranu ovzduší bezradně nakonec pronese, že tomu nerozumí, protože je geolog. O naprosté neinformovanosti či na jiné zájmy ukazuje také to, že lidem z MŽP nedochází, že vydat prováděcí předpis několik dní před koncem roku nestačí, protože omezení přístupu do zón se týká stovek vozidel a dodatečná montáž filtru není věcí jednoho dne. Navíc není možné v dopravních firmách čekat na poslední chvíli, zda vozidlem bude možné například zeleninu do centra Prahy zavézt, či ne.

Pružní v Praze

Proto se české firmy montující dodatečné filtry po argumentaci a Dekrou ověřených přínosech dodatečných filtrů domluvily přímo s pražským magistrátem. Ten uznává jejich Protokoly o provedené montáži a vydává výjimku k vjezdu automobilů zařazených dle technické osvědčení do Euro 3, ale dovybavených filtrem. Jde například o systém DPF Pirelli.

Do léta snad

Toto řešení výjimky pro užitková vozidla je samozřejmě jen provizorní. Autobusy do červené zóny (pro užitková vozidla 3,5 až šest tun) mají také zákaz a v modré zóně (nad 6 tun) nesmějí parkovat mimo vyhrazená parkoviště. S příchodem letní turistické sezony může nastat kuriózní případ, že řidiči zahraničních autobusů Euro 3, ale dovybavených filtrem a označených zelenou emisní plaketou nebudou moci turisty dovézt do centra.

V lepším případě nechají cestující s vozidel na periferii a dojdou si na základě protokolů o montáži filtru v úředních hodinách pro další plaketu na magistrát. Vedle zelené německé by si pak vylepili další českou a mohli vjet autobusem do centra. Kdyby však přijeli o víkendu, tak by řidiči, ale zejména turisté přivážející do Česka peníze, měli smůlu. A nejen oni.

Nad minimální ochotou MŽP implementovat do prováděcího předpisu zákona č. 201 uznatelnost zelených emisních plaket ze zahraničí kroutí hlavou zasvěcení lidé v Česku. Zatím jen v tuzemsku.

POSTUPNÉ OMEZOVÁNÍ

Již v šedesátých letech minulého století došlo k regulaci vjezdu nákladních automobilů do Prahy. Zpočátku šlo o historické centrum, v roce 1999 byl povolen vjezd vozidlům N2 a N3 s časovým omezením. Rok 2003 a následující omezily na základě zákona č. 86/2002 Sb. vjezd užitkovým automobilům nad šest tun do vybraných oblastí městských částí 4 a 5. V roce 2006 byla přidána do omezení také hustě obydlená část Spořilova.

DVA SYSTÉMY

Feelpure systém DPF od firmy Pirelli zahrnuje dvě základní možnosti. Aditivní způsob používá k regeneraci filtru kapalný katalyzátor na bázi železa, který se přidává do nafty a způsobuje hoření sazí již při 300 °C místo běžně dvojnásobné teploty. Druhý, bezaditivní způsob používá jako katalyzátor karbid křemíku potažený tenkou vrstvou platiny umístěný přímo v přední části tělesa filtru. To se mění za tlumič výfuku, tudíž nenastávají problémy se zástavbovým prostorem.

Spolupracujeme s TipCars.com
Počátky BMW i3 lze vysledovat do roku 1991. Koncept E1 měl dojezd 200 kilometrů Počátky BMW i3 lze vysledovat do roku 1991. Koncept E1 měl dojezd 200 kilometrů

Počátky dnešního elektromobilu BMW i3 se datují už do…

Demonstrace v Londýně. Desetitisíce lidí žádaly nové referendum o brexitu Demonstrace v Londýně. Desetitisíce lidí žádaly nové referendum o brexitu

Desetitisíce odpůrců odchodu Británie z Evropské unie se…

Zvýší-li Spojené státy cla na automobily, Evropská unie zareaguje, řekl eurokomisař Zvýší-li Spojené státy cla na automobily, Evropská unie zareaguje, řekl eurokomisař

Evropská unie odpoví, pokud Spojené státy zvýší cla na…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli

Za první rok podle údajů od zákazníků některé značky…

Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

 





 
Nissan March Super Turbo: Miniaturní hothatch s technikou, která předběhla dobu

Nissan March Super Turbo: Miniauto s technikou, která předběhla dobu

Dnes 19:00

Původní Nissan Micra, na některých trzích nazývaný March, byl typickým japonským malým autem 80. let. Paradoxně na jeho základě vznikla nezvykle technicky řešená sportovní verze.




Blesk.cz

Rusko utužuje blokaci internetu. Kdo zveřejní odkaz na zakázaný web, zaplatí tučnou pokutu

Rusko utužuje blokaci internetu. Kdo zveřejní odkaz…

Ruskou sněmovnou (Státní duma) prošel nový zákon (TASS v ruštině), který zkomplikuje život tamním vyhledávačům.…

Na co drahé kufry? Muž v Praze přišel do vlaku s popelnicí!

Na co drahé kufry? Muž v Praze přišel do vlaku s popelnicí!

Nač kupovat na dovolenou drahé kufry! Pasažér vlaku z pražského hlavního nádraží si zavazadlo udělal z běžné…

 

iSport.cz

Hvězdného jména se nazalekli. Nejsme komparz, radují se čeští hrdinové

Hvězdného jména se nazalekli. Nejsme komparz, radují…

Že budou na Ostrava Beach Open bojovat o nejvyšší příčky české ženy, se počítalo. Senzačně se k nim přidali i…

Jižní Korea - Mexiko 1:2. Chicharito 50. gólem přiblížil postup

Jižní Korea - Mexiko 1:2. Chicharito 50. gólem…

Fotbalisté Mexika ve druhém utkání na mistrovství světa porazili Jižní Koreu 2:1, ve skupině F navázali na…

 

Reflex.cz

Chystáte se na dovolenou do Švýcarska? Tady je 12 švýcarských unikátů a důvodů, proč je navštívit

Chystáte se na dovolenou do Švýcarska? Tady je 12…

Co se vám vybaví, když se řekne Švýcarsko? Matterhorn, čokoláda, hodinky, nebo snad sýry? Tahle malá, neutralitu…

Unikátní fotogalerie: Kočky sjeté kočičím kokainem vykouzlí úsměv každému

Unikátní fotogalerie: Kočky sjeté kočičím kokainem…

Jestli jste milovníci domácích mazlíčků, svéhlavých a inteligentních koček, pak musíte znát tuto rostlinu: šantu…