18.5. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Dodávková vozidla 4x4: Mercedes-Benz

 

Nové generace Sprinteru i Vita mají své verze s pohonem všech kol. V obou případech je technika 4x4 proti předchůdcům vylepšená.

Poslední vydání Sprinteru i třetí generaci Vita (Autoprofi č. 11/2014) jsme již na silnici vyzkoušeli, ale pohon všech kol tvoří samostatnou kapitolu. Stuttgartský výrobce jej dělá sám, a proto je jeho výroba nejméně komplikovaná. Oba modely nesou společné označení 4x4.

Začněme modelem Vito. Zlepšení proti minulé generaci můžeme spatřovat u navýšení hmotnosti zástavby ve srovnání pohonem zadních kol o 75 kg (dříve 80 kg). Systém 4x4 i tentokrát těží z permanentního elektronického trakčního systému 4ETS, který umí přenést točivý moment i na jediné kolo. Samozřejmostí je v rámci současných legislativních požadavků kompatibilita se stabilizačním a protiprokluzovými systémy ESP a ASR. Na zpevněném povrchu dochází k rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu v poměru 45:55.

Dvoukotoučová spojka diferenciálu umístěného do bloku převodovky má nastavený základní přítlačný moment 50 N.m. Dojde-li k protočení kola jedné či obou náprav, dojde k přitlačení talíře spojky a jemnému přenesení většího točivého momentu na kola s lepší trakcí. Zatímco druhá generace Vita s pohonem 4x4 byla k dostání s motorem OM 651 ve výkonových verzích 100 a 120 kW, třetí vydání kombinuje pohon všech kol výhradně s nejsilnějším provedením 140 kW a točivým momentem 440 N.m. Točivý moment je přenášen přes sedmistupňovou samočinnou převodovku 7G-Tronic Plus, takže půjde o luxusní variantu třetí generace Vita. Všechny verze Vita 4x4 nepřesahují výšku dvou metrů, což je důležitý údaj například pro vjezd do podzemních garáží.

Sprinter 4x4 má proti běžnému modelu s pohonem výhradně zadních kol zvýšený podvozek. Má tak schopnost přejet větší nerovnosti, ale díky zvednutí karoserie o 110/80 mm vpředu/vzadu významně narostly nájezdové úhly. Zástavba pohonu všech kol ve srovnání s pohonem zadní nápravy přidává 120 kg.

Sprinter s pohonem všech kol používá blikače na blatnících a nikoliv ve zpětných zrcátkách jako verze 4x2. Vůz obdržel zesílené stabilizátory přední i zadní nápravy, aby se v zatáčkách a na nerovném sněhu choval klidně a měl maximální trakci. K vozu je možné obdržet redukční převodovku s poměrem 1 : 1,4.

Poslední vydání Sprinteru 4x4 mohou pohánět dva agregáty ve třech specifikacích. Čtyřválec 2.2 CDI BlueTec Euro 6 je k dispozici v úrovních 95 a 120 kW. Třetí variantu tvoří šestiválcový třílitr o výkonu 140 kW. Sprinter je výborně vybavený do kluzkých podmínek několika standardními či příplatkovými systémy, jmenujme alespoň VITO 4X4 Crosswind Assist, který při nárazu bočního větru srovnává vůz do směru podle natočení předních kol a automatické udržování rychlosti při sjezdu prudkých klesání.

Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš plánuje přidat zdravotním sestrám Babiš plánuje přidat zdravotním sestrám

Premiér v demisi a předseda hnutí ANO…

Pražská správa nemovitostí kupuje kanceláře na Chodově za téměř čtvrt miliardy Pražská správa nemovitostí kupuje kanceláře na Chodově za téměř čtvrt miliardy

Společnost Vinton Development prodala firmě Pražská…

Glosa Jaroslava Bukovského: Ano, bude dráž Glosa Jaroslava Bukovského: Ano, bude dráž

Česko dluží po prvním kvartálu o pět procent více peněz…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
S novým vedením VW jsou zde nové spekulace o budoucnosti značky Ducati

S novým vedením VW jsou zde nové spekulace o budoucnosti značky Ducati

Dnes 16:50

Novým generálním ředitelem koncernu Volkswagen se stal v první polovině dubna Herbert Diess a s jeho příchodem se objevují nové otazníky ohledně dříve zamítnutého prodeje značky Ducati.




Blesk.cz

Jarní trendy: Hrajte si s barvami, stuhami a perličkami

Jarní trendy: Hrajte si s barvami, stuhami a perličkami

Trendy pro letošní jaro v sobě snoubí jemné dívčí prvky a pohodlí. Tenisky v pudrových barvách nemusíte nosit…

Do Česka vtrhly bouřky, ledové kapky vystřídají třicítky. Sledujte radar

Do Česka vtrhly bouřky, ledové kapky vystřídají…

Během pondělka přes Česko přechází výrazná studená fronta od západu. Ta s sebou kolem poledne přinesla i bouřky.…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Loučící se Wenger: Měl jsem občas pocit, že  asistuji u svého pohřbu

Loučící se Wenger: Měl jsem občas pocit, že…

Poprvé od pátečního překvapivého oznámení, že po sezoně po téměř 22 letech skončí na lavičce fotbalistů…

 

Reflex.cz

Sto francouzských osobností v Le Figaro: Politický islamismus ohrožuje svobodu, vzniká apartheid naruby

Sto francouzských osobností v Le Figaro: Politický…

Situace kolem vzrůstající muslimské komunity ve Francii se stále více vyhrocuje. Naposledy se to projevilo před…

Dochází tu k devastaci mezilidských vztahů, píší ostravští chirurgové Babišovi po odvolání ředitele Němečka

Dochází tu k devastaci mezilidských vztahů, píší…

Lékaři Chirurgické kliniky Fakultní nemocnice Ostrava se kvůli situaci na klinice obrátili na premiéra v demisi…