Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dodávková vozidla 4x4: Mercedes-Benz

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Nové generace Sprinteru i Vita mají své verze s pohonem všech kol. V obou případech je technika 4x4 proti předchůdcům vylepšená.

Poslední vydání Sprinteru i třetí generaci Vita (Autoprofi č. 11/2014) jsme již na silnici vyzkoušeli, ale pohon všech kol tvoří samostatnou kapitolu. Stuttgartský výrobce jej dělá sám, a proto je jeho výroba nejméně komplikovaná. Oba modely nesou společné označení 4x4.

Začněme modelem Vito. Zlepšení proti minulé generaci můžeme spatřovat u navýšení hmotnosti zástavby ve srovnání pohonem zadních kol o 75 kg (dříve 80 kg). Systém 4x4 i tentokrát těží z permanentního elektronického trakčního systému 4ETS, který umí přenést točivý moment i na jediné kolo. Samozřejmostí je v rámci současných legislativních požadavků kompatibilita se stabilizačním a protiprokluzovými systémy ESP a ASR. Na zpevněném povrchu dochází k rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu v poměru 45:55.

Dvoukotoučová spojka diferenciálu umístěného do bloku převodovky má nastavený základní přítlačný moment 50 N.m. Dojde-li k protočení kola jedné či obou náprav, dojde k přitlačení talíře spojky a jemnému přenesení většího točivého momentu na kola s lepší trakcí. Zatímco druhá generace Vita s pohonem 4x4 byla k dostání s motorem OM 651 ve výkonových verzích 100 a 120 kW, třetí vydání kombinuje pohon všech kol výhradně s nejsilnějším provedením 140 kW a točivým momentem 440 N.m. Točivý moment je přenášen přes sedmistupňovou samočinnou převodovku 7G-Tronic Plus, takže půjde o luxusní variantu třetí generace Vita. Všechny verze Vita 4x4 nepřesahují výšku dvou metrů, což je důležitý údaj například pro vjezd do podzemních garáží.

Sprinter 4x4 má proti běžnému modelu s pohonem výhradně zadních kol zvýšený podvozek. Má tak schopnost přejet větší nerovnosti, ale díky zvednutí karoserie o 110/80 mm vpředu/vzadu významně narostly nájezdové úhly. Zástavba pohonu všech kol ve srovnání s pohonem zadní nápravy přidává 120 kg.

Sprinter s pohonem všech kol používá blikače na blatnících a nikoliv ve zpětných zrcátkách jako verze 4x2. Vůz obdržel zesílené stabilizátory přední i zadní nápravy, aby se v zatáčkách a na nerovném sněhu choval klidně a měl maximální trakci. K vozu je možné obdržet redukční převodovku s poměrem 1 : 1,4.

Poslední vydání Sprinteru 4x4 mohou pohánět dva agregáty ve třech specifikacích. Čtyřválec 2.2 CDI BlueTec Euro 6 je k dispozici v úrovních 95 a 120 kW. Třetí variantu tvoří šestiválcový třílitr o výkonu 140 kW. Sprinter je výborně vybavený do kluzkých podmínek několika standardními či příplatkovými systémy, jmenujme alespoň VITO 4X4 Crosswind Assist, který při nárazu bočního větru srovnává vůz do směru podle natočení předních kol a automatické udržování rychlosti při sjezdu prudkých klesání.

Ladislav Černý
Diskuze (1)
19. 5. 2015 06:30
Popis 4x4 ?
Asi jsem naivní ale u článku věnovaném výhradně provedení 4x4 bych očekával alespoň stručný popis použitých systémů pohonu. Pokud u modelu Vito jde z mlhavých náznaků snad alespoň tušit o jaké uspořádání se jedná, u Sprintera jsme se dozvěděli pouze že má zvýšený podvozek a blikače na blatnících.

Myslím že takový popis je hluboce nedůstojný úrovně Auto.cz. To i v Blesku bychom se snad už dozvěděli více
. :no: