18.5. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Dodávková vozidla 4x4: Mercedes-Benz

 

Nové generace Sprinteru i Vita mají své verze s pohonem všech kol. V obou případech je technika 4x4 proti předchůdcům vylepšená.

Poslední vydání Sprinteru i třetí generaci Vita (Autoprofi č. 11/2014) jsme již na silnici vyzkoušeli, ale pohon všech kol tvoří samostatnou kapitolu. Stuttgartský výrobce jej dělá sám, a proto je jeho výroba nejméně komplikovaná. Oba modely nesou společné označení 4x4.

Začněme modelem Vito. Zlepšení proti minulé generaci můžeme spatřovat u navýšení hmotnosti zástavby ve srovnání pohonem zadních kol o 75 kg (dříve 80 kg). Systém 4x4 i tentokrát těží z permanentního elektronického trakčního systému 4ETS, který umí přenést točivý moment i na jediné kolo. Samozřejmostí je v rámci současných legislativních požadavků kompatibilita se stabilizačním a protiprokluzovými systémy ESP a ASR. Na zpevněném povrchu dochází k rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu v poměru 45:55.

Dvoukotoučová spojka diferenciálu umístěného do bloku převodovky má nastavený základní přítlačný moment 50 N.m. Dojde-li k protočení kola jedné či obou náprav, dojde k přitlačení talíře spojky a jemnému přenesení většího točivého momentu na kola s lepší trakcí. Zatímco druhá generace Vita s pohonem 4x4 byla k dostání s motorem OM 651 ve výkonových verzích 100 a 120 kW, třetí vydání kombinuje pohon všech kol výhradně s nejsilnějším provedením 140 kW a točivým momentem 440 N.m. Točivý moment je přenášen přes sedmistupňovou samočinnou převodovku 7G-Tronic Plus, takže půjde o luxusní variantu třetí generace Vita. Všechny verze Vita 4x4 nepřesahují výšku dvou metrů, což je důležitý údaj například pro vjezd do podzemních garáží.

Sprinter 4x4 má proti běžnému modelu s pohonem výhradně zadních kol zvýšený podvozek. Má tak schopnost přejet větší nerovnosti, ale díky zvednutí karoserie o 110/80 mm vpředu/vzadu významně narostly nájezdové úhly. Zástavba pohonu všech kol ve srovnání s pohonem zadní nápravy přidává 120 kg.

Sprinter s pohonem všech kol používá blikače na blatnících a nikoliv ve zpětných zrcátkách jako verze 4x2. Vůz obdržel zesílené stabilizátory přední i zadní nápravy, aby se v zatáčkách a na nerovném sněhu choval klidně a měl maximální trakci. K vozu je možné obdržet redukční převodovku s poměrem 1 : 1,4.

Poslední vydání Sprinteru 4x4 mohou pohánět dva agregáty ve třech specifikacích. Čtyřválec 2.2 CDI BlueTec Euro 6 je k dispozici v úrovních 95 a 120 kW. Třetí variantu tvoří šestiválcový třílitr o výkonu 140 kW. Sprinter je výborně vybavený do kluzkých podmínek několika standardními či příplatkovými systémy, jmenujme alespoň VITO 4X4 Crosswind Assist, který při nárazu bočního větru srovnává vůz do směru podle natočení předních kol a automatické udržování rychlosti při sjezdu prudkých klesání.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Švýcarský fond chystá vlastní kryptoměnu. Bude kryta kovy Švýcarský fond chystá vlastní kryptoměnu. Bude kryta kovy

Švýcarský komoditní fond Tiberius Group hodlá vstoupit na…

Legenda slaví kulatiny. Před sedmdesáti lety byl poprvé představen Land Rover Legenda slaví kulatiny. Před sedmdesáti lety byl poprvé představen Land Rover

Britský terénní vůz Land Rover slaví sedmdesáté výročí.…

Kovohutím Příbram rekordně vzrostly tržby Kovohutím Příbram rekordně vzrostly tržby

Společnost Kovohutě Příbram nástupnická loni utržila přes…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 





 
Kdy se objeví nový VW Golf? A co ostatní novinky z Wolfsburgu?

Kdy se objeví nový VW Golf? A co ostatní novinky z Wolfsburgu?

Dnes 16:59

Loni uvedený facelift sedmičkového Golfu na trhu vydrží maximálně dva roky. Už pro příští rok se počítá s Golfem osmé generace.




Blesk.cz

Jiří Pomeje po operaci hrtanu: Stěhování do Thajska z pádných důvodů!

Jiří Pomeje po operaci hrtanu: Stěhování do Thajska…

Rakovina hrtanu mu vzala už jednou provždy hlas. Jiří Pomeje (53), který se zotavuje z páteční pětihodinové…

Zafúkané Brno, zafúkané! Autobus zapadlý ve sněhu odtlačili cestující

Zafúkané Brno, zafúkané! Autobus zapadlý ve sněhu…

Kdepak na Brňáky s přívalem sněhu. S kalamitou z konce týdne si tady nedělali žádné vrásky. A když  bylo nejhůř,…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Sánchezův plat způsobí problémy, tuší McClaren. Hvězda se už fotila v dresu

Sánchezův plat způsobí problémy, tuší McClaren.…

Přestup do Barcelony udělal z Philippeho Coutinha druhého nejdražšího fotbalistu v historii. Přesto se o jeho…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…