Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dodávková vozidla 4x4: Peugeot

Ladislav Černý
Diskuze (0)
V užitkových vozidlech s pohonem všech kol se francouzský výrobce zaměřuje na spolupráci s firmou Dangel.

Zájem o lehké užitkové modely s pohonem 4x4 mají zejména horské chaty a záchranné sbory. Peugeot jim vychází vstříc třemi modely s různými délkami, počty sedadel, velikostmi nákladového prostoru i konfiguracemi samotného systému 4x4.

Všechny tři modelové řady Partner, Expert a Boxer vycházejí z pohonu předních kol, ke kterému se ve francouzském sídle firmy Dangel přidělává vývod točivého momentu i na zadní kola.

U Expertu a Boxeru jde spojovací hřídel k zadním kolům skrze střed vozidla. Systém je identický pro oba modely, dochází pouze k přizpůsobení délky spojovacího hřídele. Nejmenší model Partner na rozdíl od větších sourozenců používá složitější systém. Hřídel je od převodovky veden příčně, další pak v podélném směru a třetí opět příčně do zadního diferenciálu.

Pohon 4x4 u všech vozů dovoluje ruční zapnutí či možnost automatického připojování zadní nápravy po prokluzu jednoho z předních kol.

Všechny modely lze získat se třemi úrovněmi vybavení do terénu. Základní Endurance zahrnuje pohon také zadní nápravy a nárůst světlé výšky. Na horské zimní silnice a mokré louky to stačí. V členitějším terénu by měl mít řidič k dispozici samosvorný diferenciál zadní nápravy, který tvoří součást vyšší úrovně Performance. Samosvorné ústrojí je schopno přenést cca o čtvrtinu větší točivý moment na jedno z kol téže nápravy, když to druhé snadno prokluzuje.

Do nejtěžších podmínek patří vybavení Extréme s uzávěrkou zadního diferenciálu. Ta se aktivuje kolečkem či tlačítkem (v závislosti na modelu) na přístrojové desce a je třeba ji zapínat, když je vozidlo v klidu.

Model Partner se pyšní ještě čtvrtou úrovní výbavy do terénu Extréme+, která používá redukci pro první převodový stupeň v poměru 0,68 : 1. Jde tedy o prvek dovolující extrémně pomalou jízdu a šetřící spojkové obložení. Vůz tím získává velkou výhodu při stoupání i možnost brzdění motorem v klesání pomocí odporu motoru. Díky tomu se Partner 4x4 v rámci konkurence vymyká.

Boxer s úpravou 4x4 dosahuje světlé výšky 195 mm. Vyvedení točivého momentu na zadní nápravu je dostupné ke všem rozvorům. Výhodu pohonu při značném zatížení vozu tvoří automatické přenesení pěti až deseti procent točivého momentu na zadní kola. To významně pomáhá také při vlečení přívěsu.

Ladislav Černý
Diskuze (0)