Dodge Caliber SXT 2.0 CRD – Frajer třídy

Dodge Caliber SXT 2.0 CRD – Frajer třídy

 
 
10.7. 2006 Ondřej Šuch

Uvést na trh novou značku vozu modelem nižší střední třídy je určitě skvělý tah. O to víc překvapí zjištění, že jde o Dodge a je model Caliber se za pohled do ceníku stydět věru nemusí.

Takže jsme si půjčili jeden z prvních dovezených exemplářů a na českých a polských silnicích s ním najeli přes dva tisíce kilometrů.

Lomená křivka forever

Už první pohled na auto dokonale zmate – do jaké třídy vlastně Caliber patří? Délka i rozvor napovídají cosi o pomezí nižší střední a střední třídy, ale zkuste tohle auto postavit vedle Octavie či Mondea a jsme zase na počátku problému… Svalnaté, mohutně vystupující blatníky, lomené křivky na všech rozích a především svažující se prolamovaná záď ve spojitosti s obřími 18“ koly dávají na odiv výjimečnost, ale kupodivu nepůsobí vyumělkovaně. Design je svým způsobem originální a až na nízké a stále se špinící okno pátých dveří není na úkor účelnosti. V praktickém provozu jsme také ocenili rozměrná zpětná zrcátka a kupodivu skvělý výhled před auto. I když vůz disponuje pouze pohonem předních kol, vystavuje na odiv světlost hodnou crossoverů i SUV – na polských cestách necestách jsme ověřili, že auto přejede lecjaký hrbol bez strachu o podlahu.

Šedý plast jako mantra

obrázek [300 x 191] Interiér si v překvapivosti s vnějším designem nezadá. Okamžitě upoutají jednoduché plastové kliky dveří, v praxi se ovšem ukázaly jako velmi robustní a dobře zpracované. Interiéru dominuje poměrně široký volant s příplatkovým ovládáním audiosoustavy a tempomatem, do kolen obou členů posádky ale trochu tlačí zbytečně široký středový panel s chvályhodně logickým ovládáním klimatizace a velmi solidním autorádiem. Kam posádka dohlédne, vidí jen dva odstíny šedého plastu, na jeho povrch si ale nelze stěžovat. Dojem z odkládacích přihrádek před spolujezdcem je rozporný – ta menší horní má víko velmi subtilní a navíc bez aretace, ta dolní naopak vyniká objemem a samostatnou „ledničkou“ s prostorem pro čtyři půllitrové plechovky. V tropických vedrech jsme si tuto část výbavy tak oblíbili, že jsme s ohledem na dostatečné odkládací prostory na středové konzole autu odpustili i nepříjemně úzké kapsy ve dveřích. Řadicí páka má optimální tvar, jednotlivé polohy jsou ale naskládány velmi blízko sebe a několikrát jsme si tak pletli třetí a pátý stupeň.

obrázek [300 x 268] Nastupování je trochu neobvyklé, Caliber má totiž velmi široké prahy. Po půldni jsme si ovšem zvykli a nástup do vozu nedělal problémy dokonce ani zadními dveřmi. Přední sedadla můžeme jen pochválit – v zatáčkách sice tělo příliš nevedou, ale důležité je, že ani po 15 hodinách jízdy nedaly řidiči pocítit přílišnou únavu. Určitě bychom ale uvítali propracovanější opěrky hlavy. Obdobné pocity hlásil zbytek posádky ze zadních sedadel, která disponují na třídu neobvyklou možností změny náklonu opěradel. Na všech místech pak bylo dost místa nejen pro hlavu, ale překvapivě i pro nohy.

Zavazadlový prostor se chlubí základním objemem 524 litrů, vzhledem k jeho vysokému dnu jde ale pravděpodobně o hodnotu s naplněním zavazadel až po strop. Po sklopení zadních opěradel lze dosáhnout obsahu až 1339 litrů, pod podlahou se pak ukrývá obrovské rezervní plnopryžové kolo. V praxi nám ale daleko nejvíc vadilo víko zavazadelníku, které kvůli odporu plynové vzpěry nezvládl zavřít jednou rukou ani urostlý basketbalista. Pochvalovali jsme si příplatkovou výklopnou dvojici reproduktorů, která dělala z otevřené zádě solidní zábavní centrum.

Evropský motor

Dodge tentokrát nevsadil na vznětové motory z produkce Daimler-Chrysler a na evropských trzích nabízí Caliber se známým čtyřválcem TDI od Volkswagenu s výkonem 103 kW a krouticím momentem 310 Nm. Motor sice s 1500 kg těžkým vozem kdovíjak necvičí, je ale dost silný jak pro rychlé starty, tak pro předjíždění s plným zatížením. Šestistupňová převodovka je laděna spíše na úsporný než dynamický provoz a pro ostřejší jízdu je potřeba častěji řadit. Ve 130 km/h na šestý stupeň točí motor 2800 ot./min, tedy už za hranicí nejvyššího krouticího momentu – přesto lze uspokojivě zrychlovat. Stylem brzda/plyn jsme vůz rozhýbali velmi slušně, ovšem za cenu více než osmilitrové spotřeby. Naopak svižná jízda s průměrnou rychlostí 80 km/h řadou průjezdů městy a bez dálnic způsobila pokles spotřeby až na velmi dobrých 6,7 litru/100 km.

Jízda s vajíčky

Zatím nikdy jsme nezažili auto, které by se na 18“ kolech chovalo tak jistě a přitom komfortně. Drobné nerovnosti obrovská kola zcela „vyžehlí“, na těch větších pak vůz nemá tendenci odskakovat a jako třešeň na dortu si Caliber ponechává jízdu přes retardéry a příčné zlomy – auto sice poskočí, ale zdaleka není třeba se bát o jazyk či náraz hlavy do střechy. Do rychlých zatáček se vůz šine poněkud rozšafně a vysoko posazený řidič má zprvu tendenci i dobře zvolenou stopu trochu „utahovat“. Jde ovšem jen o pocit – ve skutečnosti jede podvozek téměř jako po kolejích a není snadné jej přimět k nedotáčivosti. Boční náklony jsou sice nadstandardní, ale na stabilitu vliv nemají. Chválíme brzdy s asistentem – využili jsme obojí a oněch pár decimetrů nám zachránilo chladič před zádí autobusu.

Moc za málo

obrázek [300 x 210] Jedním z výrazných kladů vozu je bezpochyby cena, kterou lze směle srovnávat např. se zmíněnou Octavií. Základní verze se zážehovým čtyřválcem 1.8/110 kW začínají na 445 tisících a k důstojnosti chybí za rozumné ceny dostupná klimatizace (+22.900,-) a autorádio s CD (+5.900,-). Všechny stupně výbav pak obsahují mimo jiné ABS, šestici airbagů či elektricky ovládaná zrcátka. Přes výstřednost a drobné nedostatky v praktické využitelnosti jde o velmi povedený automobil, který bude bojovat o přízeň na trhu především kombinaci neotřelého designu, skvělé motorizace a příznivé ceny. Přijemně nás také překvapil na první pohled nečekaný vnitřní prostor a především komfort, který vůz cestujícím poskytuje.

První cena vozu445.000,- (1.8 110 kW S)
První cena vozu s testovanou motorizací525.000,- (2.0 CRD 103 kW S)
Základní cena testovaného vozu589.000,- (2.0 CRD 103 kW SXT)
Cena testovaného vozu vč. příplatků675.600,- (2.0 CRD 103 kW SXT)

Související odkazy:

Plusy:

  • pružný a úsporný motor
  • výbava a cena
  • vnitřní prostor vpředu i vzadu
  • jízdní komfort
  • nízká vnitřní hlučnost

Minusy

  • výhled dozadu
  • ergonomie některých odkládacích prostor
  • velikost základního zavazadlového prostoru
  • těžké zavírání víka zavazadelníku
Spolupracujeme s TipCars.com

Dodge Caliber SXT 2.0 CRD

Cena v základní výbavě: 589 000 Kč Cena v testované výbavě: 675 600 Kč

Základní výbava:ABS, přední, boční a okenní airbagy, alarm, úchyty ISOFIX na zadních sedadlech, brzdový asistent, ASR, ESP, mlhové světlomety, rezervní dojezdové kolo, kola z lehkých slitin, pneu 215/60 R17, autorádio s CD, automatické zamykání, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, kompas, el. ovládání oken, koberce, látkové čalounění, Opěradla zadní řady dělená 60:40, sklopná, polohovatelné, sedadlo řidiče výškově stavitelné, sedadlo spolujezdce horizontálně sklopné, tempomat, tónovaná skla, výškově stavitelný volant, 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru, střešní podélníky v černé barvě, přední maska chladiče – chrom design, zpětná zrcátka el. ovládaná

Výbava testovaného vozu:MusicGatePower Sound Systém – výklopný panel s doplňkovými reproduktory v pátých dveřích, Boston Acoustic 6x repro + subwoofer, kůží potažený volant, ovládání audia na volantu (+15.900,-), Luxusy paket – automatické tlumení vnitřního zpětného zrcátka, kožené potahy sedadel, autorádio, 6xCD, indikátor tlaku pneumatik, vyhřívaná přední sedadla, nastavitelná bederní část sedadla řidiče (+53.900,-), disky kol 7“x18“ pětipaprskové (+16.800,-)

Byty v Mostě jsou skoro nejlevnější v zemi. Seriál může cenu ještě srazit, tvrdí makléřka Byty v Mostě jsou skoro nejlevnější v zemi. Seriál může cenu ještě srazit, tvrdí makléřka

Možnost bydlet jako seriálové hvězdy zřejmě nikdy nebyla…

General Motors představuje svůj nový model. Na evropské trhy posílá elektrokolo General Motors představuje svůj nový model. Na evropské trhy posílá elektrokolo

Americká společnost General Motors se přidává k dalším…

Merkelová: Vypovězení smlouvy o likvidaci raket? Pro Evropu to je velmi špatná zpráva Merkelová: Vypovězení smlouvy o likvidaci raket? Pro Evropu to je velmi špatná zpráva

Vypovězení smlouvy o likvidaci raket krátkého a středního…

Unie chce úspornější kamiony, pomoci by měl nový vzhled Unie chce úspornější kamiony, pomoci by měl nový vzhled

Rumunské předsednictví Evropské unie posvětilo návrh…

 
Technické údaje
Motor Dodge Caliber SXT 2.0 CRD
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 196
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.1 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 524 / 1339
Objem nádrže (l):51
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1500 / 500
Rozměr pneu:215/55 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4415
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1535
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1520
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 840 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1010
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 160
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Dodge Caliber SXT 2.0 CRD
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 5
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,26
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda…

Jmenuje se Vandal One, má 340 koní a jde po krku okruhovým hračkám Jmenuje se Vandal One, má 340 koní a jde po krku okruhovým hračkám

„Dáme motor z Hondy Civic Type R do auta, co váží jen…

 



Dodge Caliber a Nitro: Konec výroby Dodge Caliber a Nitro: Konec výroby

Oba modely pocházejí z doby, kdy Chrysleru ještě vládl…

Video: Dodge Caliber – Modernizace pro modelový rok 2010 Video: Dodge Caliber – Modernizace pro modelový rok 2010

Na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem se na stánku automobilky…

 



 
Jak se žije autojeřábníkovi: Občas jde o život

Jak se žije autojeřábníkovi: Občas jde o život

Dnes 11:33

Asistoval při natáčení hollywoodských hvězd, nejvíc si užívá práci v centru Prahy a nedávno málem přišel o život. To je pětatřicetiletý autojeřábník Jindřich Tomeček.




Blesk.cz

Zemřel nejslavnější filmový Hitler. Švýcarskému herci Bruno Ganzovi bylo 77 let

Zemřel nejslavnější filmový Hitler. Švýcarskému…

Ve věku 77 let zemřel v Curychu švýcarský filmový a divadelní herec Bruno Ganz, informovala dnes agentura DPA s…

Módní téma týdne: Matrix jménem Grammy

Módní téma týdne: Matrix jménem Grammy

Nejvýznamnější hudební ceny zvané Grammy, jež se ve Staples Center v americkém Los Angeles v rámci již…

 

iSport.cz

Kubiš: Tygři? Nejhorší mančaft. Dvě tyčky v Liberci počítáme jako gól

Kubiš: Tygři? Nejhorší mančaft. Dvě tyčky v Liberci…

Pro Zlín jsou Bílí Tygři jeden z nejneoblíbenějších soupeřů. Pod Ještědem prohráli Berani až do pátečního duelu…

SE SIMONOU: Pět zemí a návrat. Vacka okouzlil Izrael, vzpomněl si i na Spartu

SE SIMONOU: Pět zemí a návrat. Vacka okouzlil…

Ve své kariéře už prošel záložník Kamil Vacek (31) mnoha kluby. Hrál v Česku, Německu, Itálii, Polsku, Dánsku,…

 

Reflex.cz

Šimek + Grossmann: Málo známé pozadí zrodu populární dvojice. Co za tím stálo?

Šimek + Grossmann: Málo známé pozadí zrodu populární…

Přesně před 15 lety, 16. února 2004, zemřel Miloslav Šimek, polovina nezapomenutelné dvojce, kterou tvořil s…

Opatrně s vidlemi! Krvavé sovětské plakáty o bezpečnosti práce

Opatrně s vidlemi! Krvavé sovětské plakáty o…

Překotná industrializace Sovětského svazu tu a tam drhla. Dělníky bylo proto zapotřebí dostatečně expresivně…