reklama


Dodge Caliber SXT 2.0 CRD – Frajer třídy

Dodge Caliber SXT 2.0 CRD – Frajer třídy

 
 

Uvést na trh novou značku vozu modelem nižší střední třídy je určitě skvělý tah. O to víc překvapí zjištění, že jde o Dodge a je model Caliber se za pohled do ceníku stydět věru nemusí.

Takže jsme si půjčili jeden z prvních dovezených exemplářů a na českých a polských silnicích s ním najeli přes dva tisíce kilometrů.

Lomená křivka forever

Už první pohled na auto dokonale zmate – do jaké třídy vlastně Caliber patří? Délka i rozvor napovídají cosi o pomezí nižší střední a střední třídy, ale zkuste tohle auto postavit vedle Octavie či Mondea a jsme zase na počátku problému… Svalnaté, mohutně vystupující blatníky, lomené křivky na všech rozích a především svažující se prolamovaná záď ve spojitosti s obřími 18“ koly dávají na odiv výjimečnost, ale kupodivu nepůsobí vyumělkovaně. Design je svým způsobem originální a až na nízké a stále se špinící okno pátých dveří není na úkor účelnosti. V praktickém provozu jsme také ocenili rozměrná zpětná zrcátka a kupodivu skvělý výhled před auto. I když vůz disponuje pouze pohonem předních kol, vystavuje na odiv světlost hodnou crossoverů i SUV – na polských cestách necestách jsme ověřili, že auto přejede lecjaký hrbol bez strachu o podlahu.

Šedý plast jako mantra

obrázek [300 x 191] Interiér si v překvapivosti s vnějším designem nezadá. Okamžitě upoutají jednoduché plastové kliky dveří, v praxi se ovšem ukázaly jako velmi robustní a dobře zpracované. Interiéru dominuje poměrně široký volant s příplatkovým ovládáním audiosoustavy a tempomatem, do kolen obou členů posádky ale trochu tlačí zbytečně široký středový panel s chvályhodně logickým ovládáním klimatizace a velmi solidním autorádiem. Kam posádka dohlédne, vidí jen dva odstíny šedého plastu, na jeho povrch si ale nelze stěžovat. Dojem z odkládacích přihrádek před spolujezdcem je rozporný – ta menší horní má víko velmi subtilní a navíc bez aretace, ta dolní naopak vyniká objemem a samostatnou „ledničkou“ s prostorem pro čtyři půllitrové plechovky. V tropických vedrech jsme si tuto část výbavy tak oblíbili, že jsme s ohledem na dostatečné odkládací prostory na středové konzole autu odpustili i nepříjemně úzké kapsy ve dveřích. Řadicí páka má optimální tvar, jednotlivé polohy jsou ale naskládány velmi blízko sebe a několikrát jsme si tak pletli třetí a pátý stupeň.

obrázek [300 x 268] Nastupování je trochu neobvyklé, Caliber má totiž velmi široké prahy. Po půldni jsme si ovšem zvykli a nástup do vozu nedělal problémy dokonce ani zadními dveřmi. Přední sedadla můžeme jen pochválit – v zatáčkách sice tělo příliš nevedou, ale důležité je, že ani po 15 hodinách jízdy nedaly řidiči pocítit přílišnou únavu. Určitě bychom ale uvítali propracovanější opěrky hlavy. Obdobné pocity hlásil zbytek posádky ze zadních sedadel, která disponují na třídu neobvyklou možností změny náklonu opěradel. Na všech místech pak bylo dost místa nejen pro hlavu, ale překvapivě i pro nohy.

Zavazadlový prostor se chlubí základním objemem 524 litrů, vzhledem k jeho vysokému dnu jde ale pravděpodobně o hodnotu s naplněním zavazadel až po strop. Po sklopení zadních opěradel lze dosáhnout obsahu až 1339 litrů, pod podlahou se pak ukrývá obrovské rezervní plnopryžové kolo. V praxi nám ale daleko nejvíc vadilo víko zavazadelníku, které kvůli odporu plynové vzpěry nezvládl zavřít jednou rukou ani urostlý basketbalista. Pochvalovali jsme si příplatkovou výklopnou dvojici reproduktorů, která dělala z otevřené zádě solidní zábavní centrum.

Evropský motor

Dodge tentokrát nevsadil na vznětové motory z produkce Daimler-Chrysler a na evropských trzích nabízí Caliber se známým čtyřválcem TDI od Volkswagenu s výkonem 103 kW a krouticím momentem 310 Nm. Motor sice s 1500 kg těžkým vozem kdovíjak necvičí, je ale dost silný jak pro rychlé starty, tak pro předjíždění s plným zatížením. Šestistupňová převodovka je laděna spíše na úsporný než dynamický provoz a pro ostřejší jízdu je potřeba častěji řadit. Ve 130 km/h na šestý stupeň točí motor 2800 ot./min, tedy už za hranicí nejvyššího krouticího momentu – přesto lze uspokojivě zrychlovat. Stylem brzda/plyn jsme vůz rozhýbali velmi slušně, ovšem za cenu více než osmilitrové spotřeby. Naopak svižná jízda s průměrnou rychlostí 80 km/h řadou průjezdů městy a bez dálnic způsobila pokles spotřeby až na velmi dobrých 6,7 litru/100 km.

Jízda s vajíčky

Zatím nikdy jsme nezažili auto, které by se na 18“ kolech chovalo tak jistě a přitom komfortně. Drobné nerovnosti obrovská kola zcela „vyžehlí“, na těch větších pak vůz nemá tendenci odskakovat a jako třešeň na dortu si Caliber ponechává jízdu přes retardéry a příčné zlomy – auto sice poskočí, ale zdaleka není třeba se bát o jazyk či náraz hlavy do střechy. Do rychlých zatáček se vůz šine poněkud rozšafně a vysoko posazený řidič má zprvu tendenci i dobře zvolenou stopu trochu „utahovat“. Jde ovšem jen o pocit – ve skutečnosti jede podvozek téměř jako po kolejích a není snadné jej přimět k nedotáčivosti. Boční náklony jsou sice nadstandardní, ale na stabilitu vliv nemají. Chválíme brzdy s asistentem – využili jsme obojí a oněch pár decimetrů nám zachránilo chladič před zádí autobusu.

Moc za málo

obrázek [300 x 210] Jedním z výrazných kladů vozu je bezpochyby cena, kterou lze směle srovnávat např. se zmíněnou Octavií. Základní verze se zážehovým čtyřválcem 1.8/110 kW začínají na 445 tisících a k důstojnosti chybí za rozumné ceny dostupná klimatizace (+22.900,-) a autorádio s CD (+5.900,-). Všechny stupně výbav pak obsahují mimo jiné ABS, šestici airbagů či elektricky ovládaná zrcátka. Přes výstřednost a drobné nedostatky v praktické využitelnosti jde o velmi povedený automobil, který bude bojovat o přízeň na trhu především kombinaci neotřelého designu, skvělé motorizace a příznivé ceny. Přijemně nás také překvapil na první pohled nečekaný vnitřní prostor a především komfort, který vůz cestujícím poskytuje.

První cena vozu445.000,- (1.8 110 kW S)
První cena vozu s testovanou motorizací525.000,- (2.0 CRD 103 kW S)
Základní cena testovaného vozu589.000,- (2.0 CRD 103 kW SXT)
Cena testovaného vozu vč. příplatků675.600,- (2.0 CRD 103 kW SXT)

Související odkazy:

Plusy:

  • pružný a úsporný motor
  • výbava a cena
  • vnitřní prostor vpředu i vzadu
  • jízdní komfort
  • nízká vnitřní hlučnost

Minusy

  • výhled dozadu
  • ergonomie některých odkládacích prostor
  • velikost základního zavazadlového prostoru
  • těžké zavírání víka zavazadelníku
Spolupracujeme s TipCars.com

Dodge Caliber SXT 2.0 CRD

Cena v základní výbavě: 589 000 Kč Cena v testované výbavě: 675 600 Kč

Základní výbava:ABS, přední, boční a okenní airbagy, alarm, úchyty ISOFIX na zadních sedadlech, brzdový asistent, ASR, ESP, mlhové světlomety, rezervní dojezdové kolo, kola z lehkých slitin, pneu 215/60 R17, autorádio s CD, automatické zamykání, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, kompas, el. ovládání oken, koberce, látkové čalounění, Opěradla zadní řady dělená 60:40, sklopná, polohovatelné, sedadlo řidiče výškově stavitelné, sedadlo spolujezdce horizontálně sklopné, tempomat, tónovaná skla, výškově stavitelný volant, 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru, střešní podélníky v černé barvě, přední maska chladiče – chrom design, zpětná zrcátka el. ovládaná

Výbava testovaného vozu:MusicGatePower Sound Systém – výklopný panel s doplňkovými reproduktory v pátých dveřích, Boston Acoustic 6x repro + subwoofer, kůží potažený volant, ovládání audia na volantu (+15.900,-), Luxusy paket – automatické tlumení vnitřního zpětného zrcátka, kožené potahy sedadel, autorádio, 6xCD, indikátor tlaku pneumatik, vyhřívaná přední sedadla, nastavitelná bederní část sedadla řidiče (+53.900,-), disky kol 7“x18“ pětipaprskové (+16.800,-)

Přečtěte si o mužích Trumpovy vlády, kteří mají moc ovlivnit celý svět Přečtěte si o mužích Trumpovy vlády, kteří mají moc ovlivnit celý svět

S nástupem Donalda Trumpa do Bílého domu přijdou k moci i…

V Dukovanech klesne výroba elektřiny na polovinu, začíná téměř dvouměsíční odstávka V Dukovanech klesne výroba elektřiny na polovinu, začíná téměř dvouměsíční odstávka

V Jaderné elektrárně Dukovany začali energetici v poledne…

Ukrajina náhle zastavila výstavbu zdi na hranici s Ruskem, chybějí peníze Ukrajina náhle zastavila výstavbu zdi na hranici s Ruskem, chybějí peníze

Kyjev překvapivě zastavil stavbu zdi na hranici s Ruskem,…

 
Technické údaje
Motor Dodge Caliber SXT 2.0 CRD
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 196
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.1 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 524 / 1339
Objem nádrže (l):51
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1500 / 500
Rozměr pneu:215/55 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4415
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1535
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1520
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 840 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1010
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 160
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Dodge Caliber SXT 2.0 CRD
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 5
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,26
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 




Dodge Caliber a Nitro: Konec výroby Dodge Caliber a Nitro: Konec výroby

Oba modely pocházejí z doby, kdy Chrysleru ještě vládl…

Video: Dodge Caliber – Modernizace pro modelový rok 2010 Video: Dodge Caliber – Modernizace pro modelový rok 2010

Na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem se na stánku automobilky…

 



 
Známe ceny omlazeného Volkswagenu Golf. Kolik stojí 1.0 TSI a 1.5 TSI?

Známe ceny omlazeného Volkswagenu Golf. Kolik stojí 1.0 TSI a 1.5 TSI?

Dnes 13:56

Oficiální ceník modernizovaného Volkswagenu Golf zatím není k dispozici, přesto ale známe ceny žhavých novinek v nabídce. Pod 400.000 Kč se nedostanou.




Blesk.cz

Trump jde do Bílého domu ONLINE: 2 bible, tisíce vojáků, humr i protesty

Trump jde do Bílého domu ONLINE: 2 bible, tisíce…

Republikán Donald Trump v pátek v pravé poledne místního času (18:00 českého času) složí ve Washingtonu před…

Šéf Zdeněk Pohlreich: O 17 kilo těžší a narvaný v kroji! To je pohled

Šéf Zdeněk Pohlreich: O 17 kilo těžší a narvaný v…

V dalším díle Ano, šéfe se Zdeněk Pohlreich (59) vydal na Pálavu do kempu. Během natáčení si vyzkoušel místní…

 

iSport.cz

Havlátův comeback na obzoru? V Kometě má dres, hrát ale dnes nebude

Havlátův comeback na obzoru? V Kometě má dres, hrát…

Česká hokejová hvězda poslední dekády je znovu o něco blíž svému návratu na led. Zbrusu nový dres Komety se…

Djokovičův pád. Je pohublý, vyčpělý a ztrácí se ve světě mimo tenis

Djokovičův pád. Je pohublý, vyčpělý a ztrácí se ve…

PŘÍMO Z MELBOURNE | Ještě v červnu měl Novak Djokovič v držení tituly ze všech čtyř grandslamů. Dnes mu zbývá už…

 

Reflex.cz

Život jinak – úžasné snímky českého fotografa Jakuba Demla

Život jinak – úžasné snímky českého fotografa Jakuba Demla

Fotograf Jakub Deml zahajuje v pátek 20. 1. 2017 výstavu svých fotografií z cyklu Život jinak. Osm snímků…

Hrozba sociálních sítí: Jste si jisti, že nemáte internetového stalkera?

Hrozba sociálních sítí: Jste si jisti, že nemáte…

Denně ho využíváme jako zdroj informací nebo pro zábavu. Sdílíme jeho prostřednictvím své pocity, nálady,…

 
 
reklama