Dodge Nitro 2,8 CRD SXT – Svalovec s plavným nitrem

Dodge Nitro 2,8 CRD SXT – Svalovec s plavným nitrem

 
 

Když bohové nadělovali hrany, vyboxoval Nitro z fronty skoro všechny.

SUV se kupuje podle dojmu, řekli si zjevně šéfové velkého kříže a na podvozku neméně extravagantního Caliberu navrhli suverénního svalovce s pár viditelnými extrémy. Vnější design s extrémními rozdíly mezi předním a zadním převisem dává vzpomenout na nesmrtelné Mercedesy Vario, relativně rozlehlé víko motoru v kombinaci s malou plochou zasklení pak dojmem atakuje podstatně rozložitější Hummery. Dominantní, pochopitelně chromová maska s podélně rozdělenými světlomety sousedí s předlouhým nárazníkem a plastovými blatníky. Proti designu se od Kaplického časů protestovat nesmí, takže jen hnidopišsky dodejme, že na zmíněných plastech jsou dobře vidět i nejmenší škrábance. Dojem mohutnosti je oprávněný jen v jedné veličině: 1940 kg pohotovostní hmotnosti je Více než většina konkurentů, naopak rozměrově je vůz menší než Hyundai Santa Fe.

obrázek [300 x 271] Silácký exteriér se ovšem nepromítá do kabiny, které dominuje střízlivost a účelnost. Šedé a antracitové plasty s rovnými hranami jsou zde mantrou, na druhou stranu jim nelze upřít přesné slícování a sympatickou účelnost. Tři samostatné kapličky s přístroji jsou příjemným oživením, ergonomie ovladačů je také téměř bezchybná.

Průměrná sedadla s látkovými potahy tělo v zatáčkách příliš nepodrží, jsou ale pohodlná a nebolí z nich záda. Místa je dost na všech sedadlech hlavně pro kolena, vyšší cestující budou i řídkým porostem kartáčovat čalounění stropu. Z místa řidiče lze dohlédnout kupodivu až na konec kapoty, naopak výhled vpravo vzad komplikují silné sloupky. Přihrádek na drobnosti i pití všech rozměrů najde dost i roztržitý majitel, takže jediným skutečně objektivním nedostatkem obydlené části interiéru je středový tunel, rozlézající se do prostoru pravé řidičovy nohy měrou netušenou.

obrázek [555 x 301]
 

Snadno otevíratelné páté dveře umožní pohled na dno sice perfektně rovného, ale ve srovnání s konkurencí relativně malého zavazadelníku. 389 litrů v pětimístné konfiguraci je papírově hodnotou skutečně podprůměrnou, renomé ale napravuje dvojité dno a bezpříplatkové plato Loadn´go, které usnadňuje manipulaci s nákladem až do 180 kg. Sympatická je přítomnost plnohodnotného náhradního kola a především fakt, že po sklopení zadních opěradel vznikne zcela rovná plocha a prostor pro rekordních 1994 litrů nákladu. Když ještě připočteme možnost sklopení opěradla spolujezdce vpředu, není přeprava třímetrového koberce v interiéru nereálná.

Víko motoru dává vzpomenout na pravý význam slova ponton, kromě tvaru hlavně co do hmotnosti. Po krátkém vzpěračském zápase se lze kochat pohledem do prostoru, jehož základem je metr široká, kapacitou vpravdě požární nádrž kapaliny do ostřikovačů. Ale vážně, bližší pátrání odhalí vznětový čtyřválec 2,8 l z dílny VM Motori s maximálním výkonem 130 kW a točivým momentem 460 Nm. Common-rail ani variabilní geometrie lopatek mu ale moc nepomáhají v zápasu s dvěma tunami pohotovostní hmotnosti, zvláště za asistence pětistupňového automatu. Převodovka řadí nadmíru komfortně a citlivě, reakce jsou ovšem spíše pomalejší a nehodí se pro ofenzivní jízdu. Automat sice nabízí manuální volbu stupňů, ke zrychlení přeřazování to řidiči nijak nepomůže. Předjíždění sice není potřeba plánovat s kalkulačkou a stopkami, manuální agregát ale bude pro živější řidiče pravděpodobně vhodnější. Devizou motoru je tichý chod a průměrně jedenáctilitrovou spotřebu také nepovažujeme za tragickou.

obrázek [300 x 363] Standardně je u vozu poháněna zadní náprava, pohon předních kol s pevně daným přenosem 50% točivého momentu lze připojit otočným ovladačem vedle voliče převodovky. Nepočítáme-li odolnou tuhou zadní nápravu, nedisponuje vůz už ničím terénnějším než vzhledem. Křížení náprav zvládá běžné výmoly na nezpevněných cestách, ztráta adheze jednoho kola pak v terénu často znamená stop pro celé auto. Jen omezené mimosilniční ambice naznačuje výrobce decentně: potenciálně královský přední nájezdový úhel degraduje rozměrné plastové „lízátko“ pod nárazníkem.

Na silnici je to ale jiná káva: od auta s tuhou zadní nápravou bychom rozhodně nečekali takovou porci komfortu a v rámci možností i držení stopy. V razantněji projížděných zatáčkách sice ESP vesele poblikává, očekávatelný nedotáčivý smyk ale přichází až velmi pozdě. Vysloveně měkké odpružení vyžehlí hodně nerovností a dovolí karoserii značné náklony, budete jej ale velebit při delších jízdách i na městské dlažbě. Řízení by neuškodilo více zpětné vazby, na druhou stranu ovšem chvályhodně nepřenáší rázy z nerovností. Brzdy by mělo Dodge vyučovat – ani při vysloveném týrání neměly s těžkým vozem žádný problém a intenzitu kontaktu tenisky na pedál oplácely dobře dávkovaným účinkem.

obrázek [555 x 400]
 

To těžšího terénu se Nitro nehodí, na MPV je moc rozměrné… kam s ním? Odpovědí bude pravděpodobně kombinace designu s výtečným motorem a komfortním podvozkem. Jinými slovy, pokud chce kupující X za více než rozumnou sumu užívat komfortu a přitom navenek působit extravagantně, je Dodge Nitro tou pravou ne-konfekcí.

Plusy:

  • Vnější design
  • Tichý motor
  • Komfortní podvozek
  • Prvky základní výbavy a cena

Minusy

  • Plasty v interiéru
  • Velikost zavazadlového prostoru
  • Průchodnost terénem
První cena vozu 783.500,- (3.7L V6 SE)
První cena vozu s testovanou motorizací 813.500,- (2.8 CRD SE)
Základní cena testovaného vozu953.500,- (2.8 CRD SXT)
Cena testovaného vozu vč. příplatků976.100,- (2.8 CRD SXT)
Spolupracujeme s TipCars.com

Dodge Nitro

Cena v základní výbavě: 953 500 Kč Cena v testované výbavě: 976 100 Kč

Základní výbava:ABS, přední vícestupňové airbagy, boční vícestupňové airbagy, bezpečnostní alarm se systémem SENTRY KEY®, dálkový ovladač s imobilizérem, bezpečnostní systém EARS (aktivace bezpečnostních prvků v případě nehody), bezpečnostní úchyty dětské sedačky ISOFIX, ESP, BAS (brzdový asistent), ERM (elektronický systém zamezení převrácení vozidla), TCS - All Speed Traction Control system (regulace prokluzu), rezervní kolo plnohodnotné, sledování tlaku v pneumatikách (displej - monitorování jednotlivých kol), třetí brzdové světlo, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínači, SYSTÉM POHONU PART TIME 4WD SYSTEM (2WD + 4WD LOCK Mode), cestovní informační centrum - kompas/venk.teplota/spotřeba/čítač km, hlavové bezpečnostní opěrky u všech sedadel – nastavitelné, interiér - dvoubarevné látkové čalounění YES ESSENTIALS®, klimatizace s automatickou regulací teploty – duální, kryt zavazadlového prostoru, kuřácká výbava - zapalovač a vyjímatelný popelník, panel podlahy zavazadlového prostoru - systém LOAD N´ GO, elektricky nastavitelná venkovní zrcátka , manuálně sklopná, elektricky ovládaná okna (řidič One-Touch system), elektricky ovládané zámky dveří vč. ovladače, elektricky vyhřívané okno zadních dveří včetně stěrače, elektrochromatické zpětné zrcátko řidiče - tlumení den/noc, hydraulický posilovač hřebenového řízení, rádio AM/FM/RDS/MP3 6xCD, reprosoustava 6x reproduktor, sedadla zadní řady dělená, polohovatelná vzad, sklopná 65/35, sedadlo řidiče elektricky nastavitelné - 6ti směry, sedadlo spolujezdce horizontálně sklopné vpřed, středová loketní opěrka vč. konsole s odkládacím prostorem, stříbrný dekor - ukazatele přístrojové desky, tempomat, tónovaná skla oken - solar control, volant potažený kůží včetně ovládání audia, volant výškově nastavitelný, výstup 12V - panel přístrojové desky a v zavazadlovém prostoru, 17" x 7.0" disky kol z lehkých slitin (WGN) pneumatiky 235/65 R17 BSW All Season, blatníky - plasty lakované v barvě vozidla, maska / kříž - v barvě stříbrné / chrome, Park Sense - parkovací senzory zadního nárazníku, přední mlhová světla, zamykatelné víko palivové nádrže

Výbava testovaného vozu:Metalíza (13.400,- Kč), tmavá zadní okna s UV filtrem (9.200,- Kč)

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, v noci podle…

Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství

Z obav o ztrátu práv občanů Evropské unie žádají masy…

 

Štítky SUV Dodge Testy

Technické údaje
Motor Dodge Nitro
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2777
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 460 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.2 / 7.8 / 9.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 389 / 1994
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1940 / 580
Rozměr pneu:235/65 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4584
b) šířka (mm): 1856
c) výška (mm): 1755
d) rozvor (mm): 2763
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1549
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Dodge Nitro
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,07
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Dodge Nitro 2010: Nové modely Heat, Detonator a Shock pro americký trh Dodge Nitro 2010: Nové modely Heat, Detonator a Shock pro americký trh

Dodge představuje v Detroitu modelovou řadu Nitro pro…

Video: Dodge Nitro – energií nabité SUV Video: Dodge Nitro – energií nabité SUV

Kompaktní agresivně tvarované SUV značky Dodge v reklamě…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Dnes 17:15

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Neposlechla jsem svůj instinkt, říká přeživší obou vlakových nehod ve Studénce

Neposlechla jsem svůj instinkt, říká přeživší obou…

V roce 2008 zažilo nehodu vlaku ve Studénce několik stovek lidí. Málokdo z nich ale o sedm let později seděl…

 

iSport.cz

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec generálku nezvládl

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec…

Fotbalistům Jablonce nevyšla generálka na start nové soutěžní sezony. Severočeši dnes prohráli s nováčkem…

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět věcí, které trápí Spartu

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět…

Co Spartě ve čtvrteční generálce proti Vitesse Arnhem (1:1) fungovalo? Popravdě řečeno – prakticky nic.…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…