TEST Dodge Nitro 2,8 CRD SXT – Svalovec s plavným nitrem
Když bohové nadělovali hrany, vyboxoval Nitro z fronty skoro všechny.
SUV se kupuje podle dojmu, řekli si zjevně šéfové velkého kříže a na podvozku neméně extravagantního Caliberu navrhli suverénního svalovce s pár viditelnými extrémy. Vnější design s extrémními rozdíly mezi předním a zadním převisem dává vzpomenout na nesmrtelné Mercedesy Vario, relativně rozlehlé víko motoru v kombinaci s malou plochou zasklení pak dojmem atakuje podstatně rozložitější Hummery. Dominantní, pochopitelně chromová maska s podélně rozdělenými světlomety sousedí s předlouhým nárazníkem a plastovými blatníky. Proti designu se od Kaplického časů protestovat nesmí, takže jen hnidopišsky dodejme, že na zmíněných plastech jsou dobře vidět i nejmenší škrábance. Dojem mohutnosti je oprávněný jen v jedné veličině: 1940 kg pohotovostní hmotnosti je Více než většina konkurentů, naopak rozměrově je vůz menší než Hyundai Santa Fe.
Silácký exteriér se ovšem nepromítá do kabiny, které dominuje střízlivost a účelnost. Šedé a antracitové plasty s rovnými hranami jsou zde mantrou, na druhou stranu jim nelze upřít přesné slícování a sympatickou účelnost. Tři samostatné kapličky s přístroji jsou příjemným oživením, ergonomie ovladačů je také téměř bezchybná.
Průměrná sedadla s látkovými potahy tělo v zatáčkách příliš nepodrží, jsou ale pohodlná a nebolí z nich záda. Místa je dost na všech sedadlech hlavně pro kolena, vyšší cestující budou i řídkým porostem kartáčovat čalounění stropu. Z místa řidiče lze dohlédnout kupodivu až na konec kapoty, naopak výhled vpravo vzad komplikují silné sloupky. Přihrádek na drobnosti i pití všech rozměrů najde dost i roztržitý majitel, takže jediným skutečně objektivním nedostatkem obydlené části interiéru je středový tunel, rozlézající se do prostoru pravé řidičovy nohy měrou netušenou.
Snadno otevíratelné páté dveře umožní pohled na dno sice perfektně rovného, ale ve srovnání s konkurencí relativně malého zavazadelníku. 389 litrů v pětimístné konfiguraci je papírově hodnotou skutečně podprůměrnou, renomé ale napravuje dvojité dno a bezpříplatkové plato Loadn´go, které usnadňuje manipulaci s nákladem až do 180 kg. Sympatická je přítomnost plnohodnotného náhradního kola a především fakt, že po sklopení zadních opěradel vznikne zcela rovná plocha a prostor pro rekordních 1994 litrů nákladu. Když ještě připočteme možnost sklopení opěradla spolujezdce vpředu, není přeprava třímetrového koberce v interiéru nereálná.
Víko motoru dává vzpomenout na pravý význam slova ponton, kromě tvaru hlavně co do hmotnosti. Po krátkém vzpěračském zápase se lze kochat pohledem do prostoru, jehož základem je metr široká, kapacitou vpravdě požární nádrž kapaliny do ostřikovačů. Ale vážně, bližší pátrání odhalí vznětový čtyřválec 2,8 l z dílny VM Motori s maximálním výkonem 130 kW a točivým momentem 460 Nm. Common-rail ani variabilní geometrie lopatek mu ale moc nepomáhají v zápasu s dvěma tunami pohotovostní hmotnosti, zvláště za asistence pětistupňového automatu. Převodovka řadí nadmíru komfortně a citlivě, reakce jsou ovšem spíše pomalejší a nehodí se pro ofenzivní jízdu. Automat sice nabízí manuální volbu stupňů, ke zrychlení přeřazování to řidiči nijak nepomůže. Předjíždění sice není potřeba plánovat s kalkulačkou a stopkami, manuální agregát ale bude pro živější řidiče pravděpodobně vhodnější. Devizou motoru je tichý chod a průměrně jedenáctilitrovou spotřebu také nepovažujeme za tragickou.
Standardně je u vozu poháněna zadní náprava, pohon předních kol s pevně daným přenosem 50% točivého momentu lze připojit otočným ovladačem vedle voliče převodovky. Nepočítáme-li odolnou tuhou zadní nápravu, nedisponuje vůz už ničím terénnějším než vzhledem. Křížení náprav zvládá běžné výmoly na nezpevněných cestách, ztráta adheze jednoho kola pak v terénu často znamená stop pro celé auto. Jen omezené mimosilniční ambice naznačuje výrobce decentně: potenciálně královský přední nájezdový úhel degraduje rozměrné plastové „lízátko“ pod nárazníkem.
Na silnici je to ale jiná káva: od auta s tuhou zadní nápravou bychom rozhodně nečekali takovou porci komfortu a v rámci možností i držení stopy. V razantněji projížděných zatáčkách sice ESP vesele poblikává, očekávatelný nedotáčivý smyk ale přichází až velmi pozdě. Vysloveně měkké odpružení vyžehlí hodně nerovností a dovolí karoserii značné náklony, budete jej ale velebit při delších jízdách i na městské dlažbě. Řízení by neuškodilo více zpětné vazby, na druhou stranu ovšem chvályhodně nepřenáší rázy z nerovností. Brzdy by mělo Dodge vyučovat – ani při vysloveném týrání neměly s těžkým vozem žádný problém a intenzitu kontaktu tenisky na pedál oplácely dobře dávkovaným účinkem.
To těžšího terénu se Nitro nehodí, na MPV je moc rozměrné… kam s ním? Odpovědí bude pravděpodobně kombinace designu s výtečným motorem a komfortním podvozkem. Jinými slovy, pokud chce kupující X za více než rozumnou sumu užívat komfortu a přitom navenek působit extravagantně, je Dodge Nitro tou pravou ne-konfekcí.
Plusy:
- Vnější design
- Tichý motor
- Komfortní podvozek
- Prvky základní výbavy a cena
Minusy
- Plasty v interiéru
- Velikost zavazadlového prostoru
- Průchodnost terénem
První cena vozu | 783.500,- (3.7L V6 SE) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 813.500,- (2.8 CRD SE) |
Základní cena testovaného vozu | 953.500,- (2.8 CRD SXT) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 976.100,- (2.8 CRD SXT) |