Dojíždění zimních pneu po zimě: Horší jízdní vlastnosti, vyšší spotřeba i opotřebení

Dojíždění zimních pneu po zimě: Horší jízdní vlastnosti, vyšší spotřeba i opotřebení

 

Snaha ušetřit pár stokorun se může obrátit proti řidiči, který zůstane u zimního obutí.

Povinnost zimní výbavy skončila již od začátku dubna. Přesto někteří řidiči ještě v těchto dnech dojíždějí zimní pneumatiky. Ti nejotrlejší motoristé na zimním obutí jezdí celé léto.

Někdy je za takovým jednáním snaha ušetřit za přezouvání (ano, někteří z nás používají zimní pneu celoročně), lenost (dojít do sklepa nebo garáže a vyměnit kola) nebo nedostatek času.

Ať už je příčina jízdy na zimních pneumatikách "za tepla" jakákoliv, výsledek je stejný - pokud ušetříte, tak jen hodně málo ale vždy se pouštíte se do značného rizika.

Zimní pneumatika v letních měsících zvyšuje spotřebu paliva a zároveň dochází k rychlému opotřebení dezénu a zhoršení jízdních vlastností.

Zimní pneumatika je určena pro provoz při teplotách nižších než 7°C. V letních měsících však teploměr běžně ukazuje teploty nad 30°C a povrch silnice může mít i přes 50 °C. Směs zimní pneu je přitom určena do nízkých teplot. Navíc je dezén navržen tak, aby zadržoval sníh a zároveň usnadňoval průchod vody. Pozitivní vlastnosti zimního obutí se v horkých dnech mění v negativa, dochází totiž ke snížení ovladatelnosti vozu, komfortu jízdy a vyšší spotřebě.

Zhoršení jízdních vlastností

Zimní pneumatika se při vysokých teplotách zahřívá a stává se velmi měkkou a nestabilní. V důsledku toho dochází k nepřesnému ovládání vozu kvůli vyššímu počtu lamel u zimního dezénu. Navíc mají zimní pneu na rozpálené vozovce výrazně delší brzdnou dráhu, která se může prodloužit až o 20 metrů.

„Příčinou zhoršení jízdních vlastností a ztížení vedení vozu je nižší styčná plocha s vozovkou. Pro lepší představu můžeme říci, že u letní pneumatiky vás při stejném rozměru na silnici drží otisk pánské dlaně, naopak u zimní pouze otisk dlaně dámské,“ vysvětlil Vojtěch Schwangmaier, ředitel internetového obchodu pneumatiky.cz.

Pokud se již řidič rozhodne zimní pneumatiky dojíždět, tak je to podmínečně doporučeno pouze v jarních či podzimních měsících. Rozpálená letní vozovka není pro zimní obutí vhodná.

Rychlejší opotřebení pneu

Zimní pneumatika je vyrobena z měkčí směsi než letní pneu a jízda při vysokých teplotách měknutí ještě znásobuje. Právě kvůli tomu dochází k rychlejšímu opotřebování vzorku u zimního obutí.

V letním období se opotřebení dezénu zvyšuje zhruba o 20 % oproti zimním měsícům. Aby nedošlo k úplnému znehodnocení pneumatik, je třeba jízdu na rozehřátých vozovkách přizpůsobit zimním pneu. Styl jízdy by tak neměl být dynamický, motoristé by se měli snažit dosáhnout maximálně plynulé a klidné jízdy. I přes změnu charakteru řízení se však míra opotřebení sníží pouze částečně, což řidičům nutně přináší náklady spojené s dřívějším pořízením nových zimních pneu.

Vyšší spotřeba pohonných hmot

Při používání zimního obutí v letním období je nutné počítat také s vyšší spotřebou pohonných hmot. Pneumatika totiž při vysokých teplotách měkne a v důsledku toho dochází vyššímu valivému odporu. Průměrná spotřeba pohonných hmot se tak může podle typu automobilu na každých sto kilometrech vyšplhat až o několik desetin. Náklady na provoz vozu se proto mohou při dlouhých cestách významně zvýšit.

Vysoká hlučnost a nízký výkon

Při výčtu negativních jízdních vlastností, které přináší používání zimních pneumatik v létě, bychom neměli zapomenout ani na zvýšenou hladinu hluku a nižší výkon pneumatiky. Vyšší hlučnost zimních pneu je způsobena odlišným dezénem, který má oproti letnímu obutí jiný tvar a uspořádání lamel. Kvůli tomu dochází zvláště při vysokých rychlostech k posílení hluku, který snižuje komfort posádky.

Jízda v teplých dnech zároveň omezuje výkon pneumatiky. Navíc se zimní obutí v létě rychleji sjíždí a dochází ke snižování hloubky dezénu, což také přispívá k omezení výkonnosti pneu.

Anketa

Jezdíte ještě na zimních pneu?
  • Ano, zatím jsem nestihl přezout, není čas.

    9,5

    Hlasovat

     
  • Ano, zatím jsem nestihl přezout, nejsou peníze.

    16,9

    Hlasovat

     
  • Ano, budu jezdit na zimních celé léto.

    43,6

    Hlasovat

     
  • Ne, mám již přezuto na letní.

    24,0

    Hlasovat

     
  • Ne, mám celoroční pneu.

    6,0

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Pneu

 

Přidat názorDiskuse: Dojíždění zimních pneu po zimě: Horší…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

TEST: Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

Dnes 08:00

Sedan Vesta je s crossoverem Xray první vlaštovkou nové éry značky Lada. V exkluzivním testu jsme ji vyzkoušeli přímo na českých silnicích.




Blesk.cz

Michala Prokopa (70) zradilo zdraví: Zpěvák leží v nemocnici! Ruší koncerty

Michala Prokopa (70) zradilo zdraví: Zpěvák leží v…

Oblíbený zpěvák a bývalý politik Michal Prokop (70) skončil v nemocnici. Jeho hudební vystoupení, které bylo s…

Hana Hegerová (85): Přitížilo se jí! Nevychází už ani na balkón

Hana Hegerová (85): Přitížilo se jí! Nevychází už…

Špatně snáší výkyvy počasí. Královna českého šansonu Hana Hegerová (85) nevychází už ani na balkon! „Jak to…

 

iSport.cz

Jarošova brankářská revoluce v Jihlavě: tréninky jen v angličtině!

Jarošova brankářská revoluce v Jihlavě: tréninky jen…

Šéfuje brankářské revoluci v Jihlavě. Na všech trénincích pod Petrem Jarošem (40) se nově komunikuje pouze…

Stojka a pak ze 27 metrů do propasti! Docela adrenalin, hlásí Navrátil

Stojka a pak ze 27 metrů do propasti! Docela…

PŘÍMO Z BUDAPEŠTI | Jde na to! Highdiver Michal Navrátil se dnes postaví na úzkou plošinu, sedmadvacet metrů nad…

 

Reflex.cz

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Přibližně 40 zraněných si dnes vyžádala nehoda příměstského vlaku na nádraží ve španělské Barceloně. Jeden…

Češi v roce 2016 prosázeli rekordních 196 miliard korun

Češi v roce 2016 prosázeli rekordních 196 miliard korun

Češi loni prosázeli 196,4 miliardy korun, meziročně o 29 procent více. Objem vyplacených výher vzrostl rovněž o…