Dojíždění zimních pneu po zimě: Horší jízdní vlastnosti, vyšší spotřeba i opotřebení

Dojíždění zimních pneu po zimě: Horší jízdní vlastnosti, vyšší spotřeba i opotřebení

 

Snaha ušetřit pár stokorun se může obrátit proti řidiči, který zůstane u zimního obutí.

Povinnost zimní výbavy skončila již od začátku dubna. Přesto někteří řidiči ještě v těchto dnech dojíždějí zimní pneumatiky. Ti nejotrlejší motoristé na zimním obutí jezdí celé léto.

Někdy je za takovým jednáním snaha ušetřit za přezouvání (ano, někteří z nás používají zimní pneu celoročně), lenost (dojít do sklepa nebo garáže a vyměnit kola) nebo nedostatek času.

Ať už je příčina jízdy na zimních pneumatikách "za tepla" jakákoliv, výsledek je stejný - pokud ušetříte, tak jen hodně málo ale vždy se pouštíte se do značného rizika.

Zimní pneumatika v letních měsících zvyšuje spotřebu paliva a zároveň dochází k rychlému opotřebení dezénu a zhoršení jízdních vlastností.

Zimní pneumatika je určena pro provoz při teplotách nižších než 7°C. V letních měsících však teploměr běžně ukazuje teploty nad 30°C a povrch silnice může mít i přes 50 °C. Směs zimní pneu je přitom určena do nízkých teplot. Navíc je dezén navržen tak, aby zadržoval sníh a zároveň usnadňoval průchod vody. Pozitivní vlastnosti zimního obutí se v horkých dnech mění v negativa, dochází totiž ke snížení ovladatelnosti vozu, komfortu jízdy a vyšší spotřebě.

Zhoršení jízdních vlastností

Zimní pneumatika se při vysokých teplotách zahřívá a stává se velmi měkkou a nestabilní. V důsledku toho dochází k nepřesnému ovládání vozu kvůli vyššímu počtu lamel u zimního dezénu. Navíc mají zimní pneu na rozpálené vozovce výrazně delší brzdnou dráhu, která se může prodloužit až o 20 metrů.

„Příčinou zhoršení jízdních vlastností a ztížení vedení vozu je nižší styčná plocha s vozovkou. Pro lepší představu můžeme říci, že u letní pneumatiky vás při stejném rozměru na silnici drží otisk pánské dlaně, naopak u zimní pouze otisk dlaně dámské,“ vysvětlil Vojtěch Schwangmaier, ředitel internetového obchodu pneumatiky.cz.

Pokud se již řidič rozhodne zimní pneumatiky dojíždět, tak je to podmínečně doporučeno pouze v jarních či podzimních měsících. Rozpálená letní vozovka není pro zimní obutí vhodná.

Rychlejší opotřebení pneu

Zimní pneumatika je vyrobena z měkčí směsi než letní pneu a jízda při vysokých teplotách měknutí ještě znásobuje. Právě kvůli tomu dochází k rychlejšímu opotřebování vzorku u zimního obutí.

V letním období se opotřebení dezénu zvyšuje zhruba o 20 % oproti zimním měsícům. Aby nedošlo k úplnému znehodnocení pneumatik, je třeba jízdu na rozehřátých vozovkách přizpůsobit zimním pneu. Styl jízdy by tak neměl být dynamický, motoristé by se měli snažit dosáhnout maximálně plynulé a klidné jízdy. I přes změnu charakteru řízení se však míra opotřebení sníží pouze částečně, což řidičům nutně přináší náklady spojené s dřívějším pořízením nových zimních pneu.

Vyšší spotřeba pohonných hmot

Při používání zimního obutí v letním období je nutné počítat také s vyšší spotřebou pohonných hmot. Pneumatika totiž při vysokých teplotách měkne a v důsledku toho dochází vyššímu valivému odporu. Průměrná spotřeba pohonných hmot se tak může podle typu automobilu na každých sto kilometrech vyšplhat až o několik desetin. Náklady na provoz vozu se proto mohou při dlouhých cestách významně zvýšit.

Vysoká hlučnost a nízký výkon

Při výčtu negativních jízdních vlastností, které přináší používání zimních pneumatik v létě, bychom neměli zapomenout ani na zvýšenou hladinu hluku a nižší výkon pneumatiky. Vyšší hlučnost zimních pneu je způsobena odlišným dezénem, který má oproti letnímu obutí jiný tvar a uspořádání lamel. Kvůli tomu dochází zvláště při vysokých rychlostech k posílení hluku, který snižuje komfort posádky.

Jízda v teplých dnech zároveň omezuje výkon pneumatiky. Navíc se zimní obutí v létě rychleji sjíždí a dochází ke snižování hloubky dezénu, což také přispívá k omezení výkonnosti pneu.

Anketa

Jezdíte ještě na zimních pneu?
  • Ano, zatím jsem nestihl přezout, není čas.

    9,3

    Hlasovat

     
  • Ano, zatím jsem nestihl přezout, nejsou peníze.

    17,0

    Hlasovat

     
  • Ano, budu jezdit na zimních celé léto.

    43,7

    Hlasovat

     
  • Ne, mám již přezuto na letní.

    24,1

    Hlasovat

     
  • Ne, mám celoroční pneu.

    5,9

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010 Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010

Brněnský Zetor tractors loni vyrobil 3144 traktorů, což…

Po atentátu na koncertu se evakuuje nákupní centrum v Manchesteru Po atentátu na koncertu se evakuuje nákupní centrum v Manchesteru

Dvaadvacet mrtvých včetně dětí si vyžádal v noci na…

 

Štítky Pneu

 

Přidat názorDiskuse: Dojíždění zimních pneu po zimě: Horší…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
Cesta Škody Karoq do Stockholmu: Podívejte se, co všechno během ní zažila!

Cesta Škody Karoq do Stockholmu: Podívejte se, co všechno během ní zažila!

Dnes 15:54

Škoda Auto na svém Storyboardu zveřejnila průběh cesty Škody Karoq na premiéru do Stockholmu. Byla to jízda!




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Babišův náhradník Pilný: Nechtěl EET a kritizoval ANO

Babišův náhradník Pilný: Nechtěl EET a kritizoval ANO

Prezident Miloš Zeman ve středu odvolá Andreje Babiše z vlády a jmenuje ministrem financí Ivana Pilného (oba…

 

iSport.cz

100 NEJ hráčů v české lize: Holek nad Lüftnerem. Jak vysoko je Rosický?

100 NEJ hráčů v české lize: Holek nad Lüftnerem. Jak…

POŘADÍ NA 75. - 51. MÍSTĚ | Kdo má nejlepší mužstvo ve fotbalové ePojisteni.cz, lize se dozvíme nejpozději při…

Hořké oslavy Realu: Kde je pohár? divily se hvězdy, Ronaldo nadával

Hořké oslavy Realu: Kde je pohár? divily se hvězdy,…

Úkol zně jasně: Získejte minimálně bod a trofej pro mistra španělské ligy je vaše! Real Madrid nakonec…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…