Dojíždění zimních pneu po zimě: Horší jízdní vlastnosti, vyšší spotřeba i opotřebení

Dojíždění zimních pneu po zimě: Horší jízdní vlastnosti, vyšší spotřeba i opotřebení

 

Snaha ušetřit pár stokorun se může obrátit proti řidiči, který zůstane u zimního obutí.

Povinnost zimní výbavy skončila již od začátku dubna. Přesto někteří řidiči ještě v těchto dnech dojíždějí zimní pneumatiky. Ti nejotrlejší motoristé na zimním obutí jezdí celé léto.

Někdy je za takovým jednáním snaha ušetřit za přezouvání (ano, někteří z nás používají zimní pneu celoročně), lenost (dojít do sklepa nebo garáže a vyměnit kola) nebo nedostatek času.

Ať už je příčina jízdy na zimních pneumatikách "za tepla" jakákoliv, výsledek je stejný - pokud ušetříte, tak jen hodně málo ale vždy se pouštíte se do značného rizika.

Zimní pneumatika v letních měsících zvyšuje spotřebu paliva a zároveň dochází k rychlému opotřebení dezénu a zhoršení jízdních vlastností.

Zimní pneumatika je určena pro provoz při teplotách nižších než 7°C. V letních měsících však teploměr běžně ukazuje teploty nad 30°C a povrch silnice může mít i přes 50 °C. Směs zimní pneu je přitom určena do nízkých teplot. Navíc je dezén navržen tak, aby zadržoval sníh a zároveň usnadňoval průchod vody. Pozitivní vlastnosti zimního obutí se v horkých dnech mění v negativa, dochází totiž ke snížení ovladatelnosti vozu, komfortu jízdy a vyšší spotřebě.

Zhoršení jízdních vlastností

Zimní pneumatika se při vysokých teplotách zahřívá a stává se velmi měkkou a nestabilní. V důsledku toho dochází k nepřesnému ovládání vozu kvůli vyššímu počtu lamel u zimního dezénu. Navíc mají zimní pneu na rozpálené vozovce výrazně delší brzdnou dráhu, která se může prodloužit až o 20 metrů.

„Příčinou zhoršení jízdních vlastností a ztížení vedení vozu je nižší styčná plocha s vozovkou. Pro lepší představu můžeme říci, že u letní pneumatiky vás při stejném rozměru na silnici drží otisk pánské dlaně, naopak u zimní pouze otisk dlaně dámské,“ vysvětlil Vojtěch Schwangmaier, ředitel internetového obchodu pneumatiky.cz.

Pokud se již řidič rozhodne zimní pneumatiky dojíždět, tak je to podmínečně doporučeno pouze v jarních či podzimních měsících. Rozpálená letní vozovka není pro zimní obutí vhodná.

Rychlejší opotřebení pneu

Zimní pneumatika je vyrobena z měkčí směsi než letní pneu a jízda při vysokých teplotách měknutí ještě znásobuje. Právě kvůli tomu dochází k rychlejšímu opotřebování vzorku u zimního obutí.

V letním období se opotřebení dezénu zvyšuje zhruba o 20 % oproti zimním měsícům. Aby nedošlo k úplnému znehodnocení pneumatik, je třeba jízdu na rozehřátých vozovkách přizpůsobit zimním pneu. Styl jízdy by tak neměl být dynamický, motoristé by se měli snažit dosáhnout maximálně plynulé a klidné jízdy. I přes změnu charakteru řízení se však míra opotřebení sníží pouze částečně, což řidičům nutně přináší náklady spojené s dřívějším pořízením nových zimních pneu.

Vyšší spotřeba pohonných hmot

Při používání zimního obutí v letním období je nutné počítat také s vyšší spotřebou pohonných hmot. Pneumatika totiž při vysokých teplotách měkne a v důsledku toho dochází vyššímu valivému odporu. Průměrná spotřeba pohonných hmot se tak může podle typu automobilu na každých sto kilometrech vyšplhat až o několik desetin. Náklady na provoz vozu se proto mohou při dlouhých cestách významně zvýšit.

Vysoká hlučnost a nízký výkon

Při výčtu negativních jízdních vlastností, které přináší používání zimních pneumatik v létě, bychom neměli zapomenout ani na zvýšenou hladinu hluku a nižší výkon pneumatiky. Vyšší hlučnost zimních pneu je způsobena odlišným dezénem, který má oproti letnímu obutí jiný tvar a uspořádání lamel. Kvůli tomu dochází zvláště při vysokých rychlostech k posílení hluku, který snižuje komfort posádky.

Jízda v teplých dnech zároveň omezuje výkon pneumatiky. Navíc se zimní obutí v létě rychleji sjíždí a dochází ke snižování hloubky dezénu, což také přispívá k omezení výkonnosti pneu.

Anketa

Jezdíte ještě na zimních pneu?
  • Ano, zatím jsem nestihl přezout, není čas.

    9,7

    Hlasovat

     
  • Ano, zatím jsem nestihl přezout, nejsou peníze.

    16,9

    Hlasovat

     
  • Ano, budu jezdit na zimních celé léto.

    43,5

    Hlasovat

     
  • Ne, mám již přezuto na letní.

    23,9

    Hlasovat

     
  • Ne, mám celoroční pneu.

    6,1

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 

Štítky Pneu

 

Přidat názorDiskuse: Dojíždění zimních pneu po zimě: Horší…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Včera

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Jak ušetřit na Vánoce? Tipy, jak přežít svátky bez dluhů a průvanu v peněžence

Jak ušetřit na Vánoce? Tipy, jak přežít svátky bez…

Vánoce jsou ještě poměrně daleko. Abychom však tyto svátky v pohodě ustáli, respektive aniž bychom se jimi…

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

 

iSport.cz

To má být náhrada za Pavelce? Jednička Jets je na dně statistik

To má být náhrada za Pavelce? Jednička Jets je na…

Šest zápasů mají za sebou hokejisté Winnipegu a jejich úspěšnost je v tuto chvíli padesátiprocentní. Ucházející…

Chelsea v dramatu s AS Řím uhrála remízu 3:3, PSG přejelo Anderlecht

Chelsea v dramatu s AS Řím uhrála remízu 3:3, PSG…

Brankář Tomáš Vaclík podruhé za sebou udržel v Lize mistrů čisté konto a pomohl fotbalistům Basileje ve 3. kole…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…