Dojíždění zimních pneu po zimě: Horší jízdní vlastnosti, vyšší spotřeba i opotřebení

Dojíždění zimních pneu po zimě: Horší jízdní vlastnosti, vyšší spotřeba i opotřebení

 
30.4. 2011 JP

Snaha ušetřit pár stokorun se může obrátit proti řidiči, který zůstane u zimního obutí.

Povinnost zimní výbavy skončila již od začátku dubna. Přesto někteří řidiči ještě v těchto dnech dojíždějí zimní pneumatiky. Ti nejotrlejší motoristé na zimním obutí jezdí celé léto.

Někdy je za takovým jednáním snaha ušetřit za přezouvání (ano, někteří z nás používají zimní pneu celoročně), lenost (dojít do sklepa nebo garáže a vyměnit kola) nebo nedostatek času.

Ať už je příčina jízdy na zimních pneumatikách "za tepla" jakákoliv, výsledek je stejný - pokud ušetříte, tak jen hodně málo ale vždy se pouštíte se do značného rizika.

Zimní pneumatika v letních měsících zvyšuje spotřebu paliva a zároveň dochází k rychlému opotřebení dezénu a zhoršení jízdních vlastností.

Zimní pneumatika je určena pro provoz při teplotách nižších než 7°C. V letních měsících však teploměr běžně ukazuje teploty nad 30°C a povrch silnice může mít i přes 50 °C. Směs zimní pneu je přitom určena do nízkých teplot. Navíc je dezén navržen tak, aby zadržoval sníh a zároveň usnadňoval průchod vody. Pozitivní vlastnosti zimního obutí se v horkých dnech mění v negativa, dochází totiž ke snížení ovladatelnosti vozu, komfortu jízdy a vyšší spotřebě.

Zhoršení jízdních vlastností

Zimní pneumatika se při vysokých teplotách zahřívá a stává se velmi měkkou a nestabilní. V důsledku toho dochází k nepřesnému ovládání vozu kvůli vyššímu počtu lamel u zimního dezénu. Navíc mají zimní pneu na rozpálené vozovce výrazně delší brzdnou dráhu, která se může prodloužit až o 20 metrů.

„Příčinou zhoršení jízdních vlastností a ztížení vedení vozu je nižší styčná plocha s vozovkou. Pro lepší představu můžeme říci, že u letní pneumatiky vás při stejném rozměru na silnici drží otisk pánské dlaně, naopak u zimní pouze otisk dlaně dámské,“ vysvětlil Vojtěch Schwangmaier, ředitel internetového obchodu pneumatiky.cz.

Pokud se již řidič rozhodne zimní pneumatiky dojíždět, tak je to podmínečně doporučeno pouze v jarních či podzimních měsících. Rozpálená letní vozovka není pro zimní obutí vhodná.

Rychlejší opotřebení pneu

Zimní pneumatika je vyrobena z měkčí směsi než letní pneu a jízda při vysokých teplotách měknutí ještě znásobuje. Právě kvůli tomu dochází k rychlejšímu opotřebování vzorku u zimního obutí.

V letním období se opotřebení dezénu zvyšuje zhruba o 20 % oproti zimním měsícům. Aby nedošlo k úplnému znehodnocení pneumatik, je třeba jízdu na rozehřátých vozovkách přizpůsobit zimním pneu. Styl jízdy by tak neměl být dynamický, motoristé by se měli snažit dosáhnout maximálně plynulé a klidné jízdy. I přes změnu charakteru řízení se však míra opotřebení sníží pouze částečně, což řidičům nutně přináší náklady spojené s dřívějším pořízením nových zimních pneu.

Vyšší spotřeba pohonných hmot

Při používání zimního obutí v letním období je nutné počítat také s vyšší spotřebou pohonných hmot. Pneumatika totiž při vysokých teplotách měkne a v důsledku toho dochází vyššímu valivému odporu. Průměrná spotřeba pohonných hmot se tak může podle typu automobilu na každých sto kilometrech vyšplhat až o několik desetin. Náklady na provoz vozu se proto mohou při dlouhých cestách významně zvýšit.

Vysoká hlučnost a nízký výkon

Při výčtu negativních jízdních vlastností, které přináší používání zimních pneumatik v létě, bychom neměli zapomenout ani na zvýšenou hladinu hluku a nižší výkon pneumatiky. Vyšší hlučnost zimních pneu je způsobena odlišným dezénem, který má oproti letnímu obutí jiný tvar a uspořádání lamel. Kvůli tomu dochází zvláště při vysokých rychlostech k posílení hluku, který snižuje komfort posádky.

Jízda v teplých dnech zároveň omezuje výkon pneumatiky. Navíc se zimní obutí v létě rychleji sjíždí a dochází ke snižování hloubky dezénu, což také přispívá k omezení výkonnosti pneu.

Anketa

Jezdíte ještě na zimních pneu?
  • Ano, zatím jsem nestihl přezout, není čas.

    10,0

    Hlasovat

     
  • Ano, zatím jsem nestihl přezout, nejsou peníze.

    16,7

    Hlasovat

     
  • Ano, budu jezdit na zimních celé léto.

    43,4

    Hlasovat

     
  • Ne, mám již přezuto na letní.

    23,6

    Hlasovat

     
  • Ne, mám celoroční pneu.

    6,3

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Boom na hypotečním trhu lehce zpomaluje, řekl ředitel měnové sekce ČNB Holub Boom na hypotečním trhu lehce zpomaluje, řekl ředitel měnové sekce ČNB Holub

Podíl nových hypoték, kde úvěry představují maximálně 80…

Faltýnek: Koaliční smlouva vznikne pravděpodobně do dvou týdnů Faltýnek: Koaliční smlouva vznikne pravděpodobně do dvou týdnů

Místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek předpokládá, že…

Bílý dům je skeptický ke slibům Kim Čong-una, píší americká média Bílý dům je skeptický ke slibům Kim Čong-una, píší americká média

Bílý dům se staví skepticky k oznámení Severní Koreje o…

 

Štítky Pneu

 

Přidat názorDiskuse: Dojíždění zimních pneu po zimě: Horší…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 





 
Pokuty za kamery v autech: Nečernobílý svět

Pokuty za kamery v autech: Nečernobílý svět

Dnes 15:11

Záběry kamer z předního skla auta mohou představovat důležitý důkaz při hledání viníka nehody. Umístění záznamového zařízení ale musí splňovat přísné regule, jinak hrozí sankce. A v cizině jsou mnohdy ještě přísnější.




Blesk.cz

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na vině jsou zastaralé mobily

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na…

Cca před pěti lety T-Mobile oznámil, že v roce 2018 začne vypínat 3G síť. V roce 2015 operátor upřesnil, že do…

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Uhořelá těla pohozená v potoce a na poli s provazy kolem krku…V osadě u slovenského města Trebišov se našla…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

VIDEO: Litvínov přejel Kladno 5:2 a slaví záchranu! Jihlava přes výhru sestupuje

VIDEO: Litvínov přejel Kladno 5:2 a slaví záchranu!…

SOUHRN 12. KOLA | Před rokem Jihlava stáhla Karlovy Vary z extraligy do první ligy a dnes si oba týmy role…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…