Ženeva 2012 očima redaktorů: ’Letos dominují auta pro obyčejné lidi’
Kdo se letos vydá na autosalon do Ženevy, uvidí hlavně auta pro obyčejné lidi. Ne že by chyběly nové sporťáky (třeba Ferrari F12berlinetta) ani vizionářské studie, které nikdy na silnici neuvidíme.
Všeho toho je ale méně, hlavní proud ženevských premiér nese nové kompaktní modely – ať už hned tři různá korejská kombi nebo konkurenty z prémiového segmentu: Audi A3, Mercedes třídy A a Volvo V40.
Komu nestačí konvenční karoserie, může se poohlédnout po SUV Opel Mokka nebo velkoprostorovém Fordu B-Max. Našponovaný rozpočet na nákup nového auta by mohl vést kroky návštěvníků k Dacii Lodgy.
Se střídmějším charakterem letošního autosalonu koresponduje menší četnost pózujících hostesek. Šetřilo se i na bombastických vizích – elektromobily na autosalonu prostě jsou, bez nereálných prohlášení o záchraně planety.
Místo dlouhodobých plánů převážilo úsilí dostat elektrický pohon v nějaké formě co nejdříve k zákazníkům. Příkladem je v Ženevě vyhlášené evropské Auto roku 2012 Opel Ampera, malá Toyota Yaris Hybrid nebo znovu uvedený elektrický Renault Zoe, u kterého se počítá ještě letos se zahájením prodeje.
O největší šok se jednoznačně postarali u Bentley. Koncept SUV s označením EXP 9 F má mimořádně kontroverzní design. Odvážná sázka přitáhla velkou pozornost. Těžko říct, co udělali v Bentley lépe než před třemi lety Aston Martin s neforemným konceptem Lagonda…
Největší zájem k sobě přitáhl Mercedes s novou generací třídy A. Nově zvolená forma, která Áčko staví přímo proti ostatním hatchbackům, přinejmenším na novináře zapůsobila. Auto bylo v neustálém obležení.
Vlažnou reakci si vysloužily Subaru BRZ a Toyota GT-86. Japonské automobilky nás se svými kupé tak dlouho napínaly a lákaly, až jejich sériovou podobu bere odborná veřejnost jako naprostou samozřejmost.
Nejošklivějším autem je již zmíněný Bentley, ze sériových modelů pak disproporční MPV Dacia Lodgy. U něj je design evidentně jednou z nejnižších priorit.
Zklamáním je prázdno u některých významných značek. Vyčkávací taktiku volí Renault nebo Volkswagen. Je až k nevíře, že takto velké automobilky nepřivezly nic víc než dílčí novinky. Je to ale jen klid před bouří, velké novinky (nová generace Clia a Golfu) přijdou na podzim. To samé můžeme říct o Škodě – sázka na pětidveřové Citigo předznamenává podzimní příchod Rapidu a Octavie III.