Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Domíchávače betonu: MAN

Ladislav Černý
Diskuze (2)
Výrobce z Mnichova posílá do přepravy betonu stavební model TGS se čtyřmi nápravami v odlehčené verzi s celkovou hmotností 32 tun.

Stavební podvozky MAN dosahují technické hmotnosti 34, 37 nebo 44 tun. Odpovídající legislativní celková hmotnost činí 32, 35 a 41 tun. Nejtěžší provedení používá planetové nápravy, nejlehčí naopak s jednoduchou redukcí. Pro domíchávače je nejvhodnější subtilní 32tunová verze se znakem náprav 8x4. Parabolické pružiny dovolují nosnost každé zadní nápravy 10,5 tuny.

Volba kabiny vždy směřuje k denní, která jednak vyhovuje řidiči trávícímu ve vozidle jednu pracovní směnu, za druhé vykazuje nejnižší hmotnost.

Do těžších adhezních podmínek, kde pohon 8x4 nestačí, má MAN vynikající pomoc v přídavném pohonu předních kol. Nejde o trvalou trakci vyváženou velkým nárůstem hmotnosti, ale o hydrostatický systém nazvaný Hydrodrive. Do loňského roku byly zájemci o přídavný pohon Hydrodrive odkázáni pouze na přímo řazenou převodovkou, nově je lehký a účinný pomocník v náročném terénu dostupný i s automatizovanou převodovkou Tipmatic. V takovém případě dopravci většinou volí podvozek s celkovou technickou hmotností 37 tun.

Systém Hydrodrive přináší provozovatelům takto vybavených vozidel výhodu v nízké vlastní hmotnosti. Prakticky systém ušetří v porovnání s vozidlem s mechanickým pohonem kol všech náprav až několik set kilogramů.

Hydrostatický pohon přední nápravy je funkční až do rychlosti 30 km/h. Při deaktivaci hydrostatického pohonu pak tento systém nepůsobí žádné ztráty. Hydrostatický pohon další nápravy lze dodat i u vozidel s klasickým pohonem 8x4, kde se při aktivaci hydrostatického čerpadla změní pohon na 8x6 a s vozidlem lze zdolat i velmi obtížný terén. Toto provedení podvozků se velmi úspěšně používá u velkých domíchávačů betonu s objemem 9 m3.

K pohonu většinou slouží 12,4litrový šestiválec D26 dostupný ve výkonových verzích 309, 338 a 368 kW s točivým momentem 2100, 2300 resp. 2500 N.m. Zájemce o nejnižší pohotovostní hmotnost vozidla může také volit 10,5litrový šestiválec D20 podávající výkon až 265 kW/1800 N.m.

Vývod pomocného pohonu je umístěn nad převodovkou, takže přes spojovací hřídel a spojku je schopen teoreticky nabídnout plný výkon motoru.

Ladislav Černý
Diskuze (2)
Avatar - KANKUNEN
16. 6. 2017 11:14
My chceme hovnocuc
:no:
16. 6. 2017 08:47
K pohonu většinou slouží 12,4litrový šestiválec
to se sejde vědět, až budu potřebovat nahradit Fabii.... :-O