Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Domíchávače betonu: Renault

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Francouzský výrobce zvládl postavit čtyřnápravový podvozek C Xload s rekordní pohotovostní hmotností pouhých 9,176 tuny.

Velký obdiv si zaslouží Renault Trucks, který pro domíchávače betonu nabízí ultralevý podvozek řady C s konfigurací 8x4 a dvojitou montáží pneumatik na hnaných nápravách typu PMR 23150. O co víc, na podvozku stavební řady C zaměřené na lehkou konstrukci a dosažení vysokého užitečného zatížení najdeme denní kabinu o šířce 2,5 metru. Ta užší je totiž dostupná jen s motory o výkonu 183 – 235 kW, což by pro čtyřnápravový domíchávač bylo málo. Kvůli dosažení nízké hmotnosti tedy řidičův komfort nijak netrpí.

Výrobce ubral spoustu kilogramů verze C Xload díky hliníkové palivové nádrži a diskům kol z lehké slitiny. Hliníkový je rovněž vzduchojem. V nabídce se nacházejí tři druhy předního nárazníku. Pohon dostal na starosti jedenáctilitrový šestiválec DTI 11 dostupný ve výkonových úrovních 279, 316 nebo 338 kW (380, 430 a 460 k). Tyto specifikace plně pokrývají potřeby rozvozu betonu a není třeba uvažovat o silnějším, ale také těžším třináctilitrovém šestiválci.

Podvozek obsahuje přípravu na montáž domíchávače betonu, ze zadní části motoru vychází přídavný pohon s maximem točivého momentu 650 N.m. V tomto segmentu je samozřejmostí vertikálně umístěný výfuk s integrovanou technologií SCR.

Také tento speciální model může pro zvýšení trakčních schopností těžit ze schopností hydrostatického pohonu Optitrack. Ten pomocí olejového čerpadla a hydromotorů v nábojích předních kol dokáže krátkodobě přenášet hnací sílu motoru i na druhou řízenou nápravu.

Optitrack je k dispozici od rychlosti 0 km/h a vypne se automaticky při rychlosti vyšší než 25 km/h. Systém je připojen přes pomocný pohon od motoru a ponechává tak k dispozici další pomocné pohony převodovky.

Optitrack doplňuje robotizovaná převodovka Optidriver, kterou jsou sériově vybaveny všechny modely Renault Trucks. Pro optimální bezpečnost je Optitrack také kompatibilní s hydraulickým retardérem Voith.

Výhodu pomocného pohonu tvoří ve srovnání s konvenčními pohony předních kol velmi nízká hmotnost a přenos síly na přední kola i v případě řazení převodovky zprostředkovávající točivý moment na zadní tandemovou nápravu.

Ladislav Černý
Diskuze (0)