30.6. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Domíchávače betonu: Scania

 

Švédský výrobce vysílá vozidla do stavebního sektoru s označením Off-road. Typy pro převoz betonu mají jistá specifika.

Zatímco záběr stavebních vozidel Scania zahrnuje všechny typy kabin P, G i R a konfigurace podvozků od dvou- až po šestinápravové, pro domíchávače betonu slouží zejména čtyřnápravové s denní budkou P. Ta je dlouhá jen 1,71 m. Po dvou nástupních schůdcích se nastupuje do kabiny s vnitřní výškou 1,5 metru, což pro směnový provoz řidiči stačí.

S nejmenší kabinou P jsou spjaté motory ve výkonovém rozmezí 184 až 331 kW, takže pro převoz betonu ty nejsilnější stačí s mírnou rezervou. Jde o třináctilitrový šestiválec v úrovních 272, 302 a 331 kW (1900, 2150 a 2350 N.m).

Nejsilnější úroveň 331 kW (450 k) lze volit ve dvou specifikacích úpravy výfukových plynů. Používají buď kombinaci recirkulace výfukových plynů spolu se vstřikováním roztoku močoviny SCR, či mu pro splnění Euro VI stačí SCR bez EGR. Prostřední varianta 302 kW (410 k) používá výhradně jen SCR a bývá palivově nejúspornější.

Scania: Od hybridu k bezdrátovému dobíjení

Přední nápravy s listovými pružinami vykazují nosnost deset tun (se vzduchovým odpružením o tunu méně), zadní tandemová náprava může být kombinovaná s progresivními parabolickými či vícelistovými pružinami či vzduchovým odpružením.

K dispozici jsou nosnosti 19, 21 a 26 tun. Nejžádanější podvozek tvoří dvě přední řízené nápravy a tandemová zadní. K dispozici je však zadní uspořádání tridem s natáčecí první a čtvrtou nápravou pro maximální manévrovatelnou. Druhá a třetí náprava jsou v tomto případě hnané. Výběrem lehkých kotoučových brzd, vzduchového odpružení a hliníkových ráfků lze podvozek ještě odlehčit a tím zvýšit užitečnou hmotnost.

Nejtypičtější verzí domíchávače betonu Scania tvoří provedení P 410 8x4, které minimalizuje nejen pohotovostní hmotnost, ale také spotřebu nafty. Převodovku je vhodné volit automatizovanou Opticruise, která drží optimální otáčky co do dynamiky i spotřeby paliva a řidič může upřít velkou část pozornosti při příjezdu do betonárky či na stavbu na pohybující se osoby.

Podvozky Scania pro domíchávače betonu mají výhodu v tom, že jejich zadní převis lze volit v malých krocích po jediném centimetru. Díky tomu může být každý podvozek na míru nástavby.

Spolupracujeme s TipCars.com
Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka

Nabídka nových kanceláří v Praze letos vzroste zhruba…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré reference, tvrdí klub

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré…

Člen širšího reprezentačního kádru Lukáš Droppa má po konci v Turecku opět angažmá. Se Slovanem Bratislava se…

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví útočníka i tvůrce hry

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví…

Ačkoli se obecně má za to, že je kádr Sparty pro tuhle chvíli uzavřený, úplně platit to nemusí. Hybnými silami…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…