Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dopravní podnik v Praze testuje elektrobus značky SOR

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (19)
Dopravní podnik hl. m. Prahy uvedl do testovacího provozu elektřinou poháněný městský autobus EBN 8 od společnosti SOR.

Ve dnech 7. až 11. února letošního roku provozoval Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ve zkušebním linkovém provozu autobus SOR EBN 8. Hlavním dodavatelem elektrických částí tohoto typu vozidla je společnost Cegelec Praha, a.s.

Elektřinou poháněný autobus SOR EBN 8 byl veřejnosti poprvé představen v létě roku 2012. Společnost SOR od té doby vyrobila devět elektrobusů, které jsou provozovány jak v České republice, tak i v zahraničí.

Elektrobus SOR EBN 8 je dlouhý 8000 mm, široký 2525 mmm, vysoký 2920 mm a má rozvor náprav 3950 mm. Kapacita vozidla s celkovou hmotností 12 700 kg je celkem 51 cestujících, z nichž je 16 sedících.

Elektrický pohon vozidla, schopného dosáhnout rychlosti 80 km/h, tvoří vodou chlazený asynchronní šestipólový trakční motor o výkonu 120-180 kW/400 VAC a trakční polovodičový měnič Cegelec. Oba jsou spolu s lithium-iontovými akumulátory o kapacitě 300 Ah umístěny v zadní části vozidla. Nabíjení se provádí prostřednictvím třífázové zásuvky ze zdroje napětí 3 x 400 VAC.

Spotřeba elektrické energie na 1 km je 0,7 až 0,9 kWh. Elektrobus SOR EBN 8 lze dobíjet pomocí běžné zásuvky 400 V. Nabíjení akumulátorů trvá přibližně jednu až osm hodin, podle zvoleného způsobu dobíjení (rychlonabíjení – pomalé nabíjení). Pro lepší představu, jedna hodina nabíjení znamená 25 ujetých km. Výrobcem udávaný standardní dojezd by měl v městském provozu být cca 150 až 180 km.

Obchodní ředitel společnosti Cegelec Praha Zdeněk Vytouš uvedl, že elektrobusy jednoznačně přispívají ke snížení emisí ve městě a jsou vhodné na linky, které jsou méně kapacitně vytížené. Cílem zkušebního provozu je ověření jízdních vlastností v pražském kopcovitém terénu.

Elektrobus SOR EBN 8 není první elektřinou poháněným autobusem testovaným ve službách DPP. Cílem těchto testů je snaha vybrat nejspolehlivější vozidla vhodná pro pražský provoz. Podle technického ředitele DPP Jana Šurovského má pražský dopravní podnik v současnosti nabídku na testování elektrobusu od dalšího výrobce.

Praha testováním dalšího elektrobusu jasně deklaruje svůj dlouhodobý cíl, a to odlehčit městu po dopravní stránce a postupně zavádět ekologický způsob dopravy na vybraných linkách.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (19)
11. 2. 2014 17:11
Re: Veľmi sympatické
Ale mnohem širší a to klidně o jeden metr. Ona to ta města nepoužívají jen tak z prd+le. Se podívej jaké jsou to nudle. Navíc do takové tramvaje 15 T narveš i 300 cestujících, do kloubového trolejbusu tak odhadem 150.
11. 2. 2014 17:06
Re: Veľmi sympatické
Tím sem tam jezdím... Myslím že to spouští tam někde jak se Pančava protíná s Vizovickou.
11. 2. 2014 17:04
Re: Veľmi sympatické
Myslím, že to bude pro Prahu ještě těžká budoucnost, natož pak zbytek měst ČR. Myšlenka je to hezká, ale třeba i v USA uvažují o větším rozšíření trolejí. Malá poptávka nám takové řešení vzdaluje. Je to stejné jako tramvaje bez trolejového vedení - rozšíření je zanedbatelné a to se o tom mluvilo, že to bude do pár let všude. Historická města se zbaví hyzdícího trolejového vedení,... a nic :-)
Avatar - KubikCv
11. 2. 2014 14:14
Re: Diskuze se vrtla trochu mimo téma příspěvku!
nemají náhodou tyhle SORky elektro,klasickou převodovku? Někde jsem viděl video,že pohon sice elektro,ale klasický řazení
Avatar - KubikCv
11. 2. 2014 14:13
Re: Veľmi sympatické
v Plzni jsem potkal trolejbus s generátorem..koukal jsem jak roura,když stáhnul tykadla a vesele jel dál >:D