Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Dostupnost dílů pro „mrtvé“ značky: Lze je udržet v provozu?

Přestože mezi fakticky zaniklé automobilové značky se řadí pouze švédský Saab a britský MG/Rover, jsou i další automobilky, které k zániku nemají daleko. Jak je to tedy s dostupností součástek?
Zpět na článek
Avatar - euro89
7. 6. 2018 22:20
Zase ten Dusil...
Na bulvarni nadpisy s otaznikem jsem si na zdejsim Bleskautu uz zvykl, takze predpokladam, ze redaktor neprosi ctenare o radu ohledne udrzeni zaniklych znacek v provozu. Ale veta, ze se mezi zanikle znacky radi jen Saab a MG/Rover mi proste nedovolila na takovou pitomost nezareagovat. Pominu fakt, ze bych z fleku bez nejakeho hledani v encyklopediich vyjmenoval tak alespon 40-50 zaniklych znacek, protoze nechci uplne rejpat s automobilkami zaniklymi jeste pred 2. sv. valkou nebo znackami existujicimi par let kdysi v minulosti... Ale na druhou stranu znacky jako Talbot, Simca, Austin, Innocenti, NSU, Oldsmobile nebo Pontiac zna snad kazdy a vetsina si jiste pamatuje, kdy se tyhle auta dali jeste potkat na silnicich (byt uz jako ojetiny).
Jinak napad na clanek jako takovy rozhodne neni spatny, ale proc proboha tenhle typ clanku nenechate psat radsi Sleepera, kterej podobne clanky umi, ale poustite ke klavesnici tohle bulvarni nemehlo? 8-s
Jinak k tematu samotnemu. Clanek se dal udelat rozhodne lepe a autor si mohl dat vic prace se shanenim opravdu uzitecnych rad a tipu, protoze to, co je napsano v clanku, si najde prakticky kazdy behem 5min. na diskuznich forech k danym znackam.
Jako aktivni fanousek znacek Lancia a Saab si dovolim par vlastnich zkusenosti. Pokud jde o Saab, tak tam nemusi mit clovek zatim zadne obavy. K sehnani jsou zatim opravdu vsechny nahradni dily prakticky na jakykoliv model. O tomhle si mohou majitele starsich modelu mnoha existujicich znacek (zejmena francouzi, Fiat, Opel...) nechat jenom zdat. Na novejsi modely od 90. let nahoru ma clovek zpravidla i na vyber mezi originalni kvalitou Saab Parts nebo levnejsi druhovyrobou napr. od Skandixu.
Existuji ale dily, ktere uz proste v originale, od Skandixu, ani jineho aftermarketoveho vyrobce nekoupite. Z vlastni zkusenosti napr. regulace naklapeni svetel na Saab 9000... v takovem pripade pomuze specialista na Saab, firma Heuschmid, z jihohozapadu Bavorska. Dily, ktere uz nejsou jinak dostupne, si totiz nechavaji zhotovit na zakazku v malych seriich a diky tomu skutecne neni nic, co by nedokazali na Saab sehnat.
Pro pripadne zajemce hodim odkaz: [odkaz]
Na bezny servis bych jinak v CR taky doporucil v clanku zminenou firmu Adusum.
O neco komplikovanejsi situace je uz s Lancii. Spousta dilu uz neni v originale dostupna, ale pak paradoxne jsou dily, ktere jsou naopak pouze v originale dostupne. No a samozrejmne nejvic je tech, ktere uz dostupne nejsou vubec :-( Z originalnich nahradnich dilu vam dneska v autorizaku jsou schopni objednat vetsinou jen ty, ktere jsou shodne s nekterym Fiatem. Ja napr. minuly mesic objednaval brzdova lanka na Deltu II a mel jsem stesti, ze jsou shodna s Fiatem Tipo a byla tudiz jeste k dostani "originali ricambi". U Stahlgrubera je uz totiz vyradili z nabidky... pak jsou dily, ktere jsou dostupne zase jenom v aftermarketu a to bohuzel casto zrovna v te nejnizsi kvalite. Napr. predni pruziny na Deltu II nabizi uz pouze Lesjöfors. Pokud s tou znackou jeste nemate zkusenosti, tak si reknete, ze kdyz je na krabici "made in sweden", tak asi nebudou uplne spatny... No ja menil ty originalni po 16 letech a 240tis. km, nez prvni z nich praskla. U Lesjöfors stacily 4 roky a 60tis. km... ;-\
No a pak je kopa dilu, ktere oficialne nejsou k dostani vubec. Tady opet pomuzou, podobne jako u Saabu, specialiste. Z tech na Lancii muzu doporucit firmu Martin Willems z Nizozemi. Ma obrovske sklady narvane zasobami originalnich dilu na Lancie, Fiaty a Abarth a neni problem si je nechat zaslat i do zahranici. Me uz takhle par veci z NL do D posilal a dokonce ani postovne nestalo moc (napr. velky balik s originalnimi tlumici a pruzinami na Themu asi jen za 7 euro). Pro pripadne zajemce doporucim: [odkaz]
Da se s nimi bez problemu domluvit nemecky (mozna i anglicky), takze se neni treba bat holandstiny. :-)
O MG/Rover se zajimam zatim jen pasivne, nikdy jsem zatim zadne nemel, ale u tehle znacek vidim velkou nevyhodu v tom, ze na kontinentalni Evrope chybi dostatek specialistu a na ostrovech sice sezenete vsechno, ale anglicani si jaksi mysli, ze kdyz mluvi "svetovym" jazykem, tak se zadny dalsi ucit nemusi. Takze pokud, podobne jako ja, neholdujete anglictine, tak si zadnym jinym germanskym ani latinskym jazykem s nimi nepokecate a v ten moment se muze stat shaneni dilu docela problemem.
Kazdopane pro vsechny vyse zminene znacky plati, ze dily se sehnat zatim daji, ale je to jen otazka toho, jak moc je chcete sehnat. Zatimco s dily na Saab nejsou problemy, vetsinu dilu si objednate pres Skandix pohodlne z domova (Skandix umi hledat podle VIN) a ty auta tak lze opravdu pouzivat k dennimu jezdeni bez ohledu na to, jestli mate stary 900/9000 nebo posledni 9-3, tak Lancie ci MG/Rover jsou uz spis pro fanousky, kterym nevadi shaneni dilu po vsech certech a auto idealne nepouzivaji ke kazdodennimu jezdeni. Ja treba uprimne reknu, ze nebyt mechanikem a nebyt Lancia srdecni zalezitosti, tak uz Deltu II nemam jako denni auto pro celorocni provoz, protoze ta udrzba zacina byt dost komplikovana.
Rozbalit vlákno
9
8. 6. 2018 00:28
Re: Zase ten Dusil...
Angličtina není světový jazyk? Proč ta ironie s úvozovkami?
Re: Zase ten Dusil...
Dobrý den,
díky za surp reakci a hlavně zajímavé info. Máte to i dobře napsaný, kdybyste chtěl někdy dát pro nás něco podobného dohromady, třeba zkušenosti s provozem Delty II jako auta pro každý den, budeme rádi. Nebo do blogu...
Díky,
Machi
Avatar - euro89
8. 6. 2018 20:47
Re: Zase ten Dusil...
Uz jsem o necem podobnem uvazoval v ramci sekce Moje.auto. Zrovna ted delam na Delte vetsi servis (klasika u starych aut - zvednete auto na hever, aby jste vymenili jeden dil a zjistite, ze by to chtelo vymenit dalsi tri...), tak zkusim udelat par fotek a pri trose volneho casu a chuti bych mohl zkusit neco smysluplneho sesmolit. :-)
Avatar - skopikk
9. 6. 2018 08:13
Re: Zase ten Dusil...
Ahoj, také jsem míval Deltu II. Super auto! Tady můžu přidat jen to, že při shánění dílů interiéru na Alfu jsem narazil v Rakousku na vrakáč pod Grazem a má specializaci i na Lancii.

Ono je obecně problém se sháněním určitých dílů na starší vozy. Dávám do pucu Felicii r.v.96, obyč.verzi a sehnat některé pěkné díly interiéru je taky náročné. Třeba tapec dveří nebo neporušenou palubku je těžké sehnat. Felicií se dělalo několik desítek různých modelů a akčních verzí a pokud někdo shání právě díly interiéru - např.prošoupaný potah - dá si velkou práci!

Na alfácký motor 2.0 V6 turbo je velký problém sehnat kvalitní hrníčky. Ani na fórech ti moc nepomůžou. A když se koukneš na velké prodejce, hrníčky mají, jenže ne tloušťku 24mm, ale všude ti strkaj 26mm. Polské po půl hodině běhu na vyhození! Angláni komunikovali, nakonec napsali, že díl nemají a mít nebudou. Až v Mnichově jsem narazil na jednoho prodejce náhradních dílů na veterány a ten je měl. Radši jsem koupil 2 sady a mám snad klid.
8. 6. 2018 08:56
Re: Zase ten Dusil...
Mám jeden starší Rover a shánění dílů není sice tak jednoduché, jak na Škodovku, ale na žádný zásadní problém jsem zatím nenarazil. Spotřebák lze sehnat i u neprofláklejších prodejců dílů v ČR. Co se týče ostatních dílů, tak užívám především e- bay, jelikož v Anglii je rozebraných aut od Roveru hodně. Pro novější Rovery je k dispozici i jedno vrakoviště blízko Prahy (Přišimasy). Shánění dílů na zaniklé značky není až taková tragedie, jak se všude píše. Jo...taky mám motorku....a je to Cagiva ;-) .
Avatar - sorpersa
8. 6. 2018 11:15
Re: Chevrolet
Ma tak napadlo, že keď už Opel prešiel pod PSA, GM nemá v Európe prakticky žiadne "bežné" vozidlá, teda či by sa v GM nemali zamyslieť nad možnosťou návratu Chevroletu do Európy. Ja by som to bral všetkými 20 >:D
Avatar - Barrichello
8. 6. 2018 11:48
Re: Chevrolet
Chevrolet v Evropě je, ale jen s modely Camaro a Corvette. V rusku maj navíc ještě Nivu, Tahoe a Traverse.

Jinak samozřejmě další modely se dají dovéz z USA nebo Kanady od neofiko dovozců.

A dále tu má GM oficiálně Cadillac vč plné tovární záruky. jedná se o ATS a CTS vč. V, XT5, Escalade a CT6
Avatar - sorpersa
8. 6. 2018 13:50
Re: Chevrolet
No to áno, ale myslel som modely aj ako Sonic, Cruze/Malibu... dfct ľudovejšie :-)
Avatar - Barrichello
8. 6. 2018 15:18
Re: Chevrolet
S těmi se asi budou vracet těžko. Ostatně z korejských chevroletů tu byl nejprodávanější mpv Orlando, až pak Aveo a další
11. 6. 2018 21:45
Alfa a Lancia
Delta už má ukončenou výrobu i v Itálii, takže je už definitivně mrtvá... Kapitola sama pro sebe je Alfa, ta prostě nedodává některé díly už ani na 159 (rozvody na 3.2 atd.) nebo hromadu dílů na 156...
Rozbalit vlákno
0