Reportáž: Jak se draží zabavená auta

Reportáž: Jak se draží zabavená auta

 

Většina z nás zná prostředí aukce asi spíše z filmu, novin nebo literatury. Svět motorů byl u toho, když se dražil Volkswagen Touareg s vyvolávací cenou sto tisíc korun.

Na rozdíl od velkých dražeb v aukčních síních, kde bývají nabízené předměty nablýskané a naaranžované, aby přilákaly co nejvíce zájemců, probíhá aukce nařízená exekutorem skromně a bez velké pompy. Půl hodiny před stanoveným začátkem se na dvůr exekutorského úřadu v Plzni trousí první zájemci o zaprášený Volkswagen Touareg, stojící smutně v rohu krytého parkoviště.

Zpovzdálí sledujeme mladší i starší muže, kteří si auto prohlížejí ze všech stran. Přítomné ženy jsou spíše jejich doprovodem a drží se stranou. „Je to benzin předělaný na LPG,“ slyšíme jednoho ze zájemců. „Kdyby to byl diesel, šel bych do toho spíš. Tyhle ročníky s tímhle motorem jsou na internetu tak za dvě stě tisíc. Asi skončím na sto padesáti,“ prozrazuje nám svou strategii, když zjistí, že jsme novináři a dražit nebudeme. Fotit se ale nechce, radši prý zůstane v anonymitě. Dražby objíždí poměrně často a cestování po celé republice ho nějaké peníze stojí. „Musíte si dobře spočítat náklady, aby se nákup vyplatil. Většinou něco vydražím tak na každé desáté,“ prozrazuje dále.

To už ale přichází kandidát soudního exekutora Petr Pelcl, který dražbu povede, a začíná oficiální prohlídka vozu. Klíč od něj sice je, ale nastartování se kvůli vybité baterce nepodaří ani pomocí kabelů. Zájemci se tak mohou pouze podívat do zachovalého interiéru, obhlédnout motor a zavazadlový prostor touaregu. „Vidíte? Kvůli té nádrži na plyn to nemá skoro žádný kufr. Asi do toho vůbec nepůjdu,“ říká nám polohlasem stejný pán, který k nám evidentně získal důvěru. Číslo si ale nakonec vezme, stejně jako dvanáct dalších v seznamu účastníků dražby.

Samotná dražba začíná s desetiminutovým zpožděním. Petr Pelcl představuje předmět aukce a poučí její účastníky o tom, jakým způsobem přihazovat. To už známe z fi lmů – zvednout přidělené číslo a hlasitě říci nabízenou cenu. Nejnižší podání neboli vyvolávací cena je jedno sto tisíc korun českých, minimální příhoz pět tisíc. Všem je vše jasné a nabídka 105 000 Kč na sebe nenechá dlouho čekat. Exekutor vždy částku zopakuje i s číslem dražitele, který ji přednesl. Už při sumě 135 000 korun se ozve počítání – poprvé, podruhé… Na 140 000 Kč zvyšuje náš „známý“. Tak přece do toho šel.

Další příhozy už jdou ale mimo něj. Ze 150 tisíc někdo přihazuje rovnou na 175. Tím se okruh zájemců snižuje pouze na tři ochotné sumu dále zvyšovat. Během chvilky ji vyženou o dalších pětadvacet tisíc výše – na rovných dvě stě tisíc. A opět se počítá. Poprvé, podruhé…

„Dvě stě pět,“ ozve se z levé strany od pána, který si počkal na správnou chvíli a zatím nepřihazoval. Ostatní se na něj podívají a exekutor jim dává čas, aby si rozmysleli, jestli s ním budou soupeřit. Mezi počítáním zopakuje všechna známá fakta o autě. Zeptá se, jestli má někdo námitky, aby byl vůz přiklepnut pánovi s číslem dva, jehož plné jméno jim sdělí. A protože už se nikdo další neozve, se slovem „potřetí“ klepne kladívkem o dřevěnou destičku přímo na kapotě. Volkswagen Touareg z roku 2004 v kůži, s bohatou výbavou a 107 000 km na tachometru se vydražil za 205 000 korun. Je to hodně, nebo málo?

„Vždyť jsem vám říkal, že to tak bude,“ mrká na nás pán, s kterým jsme mluvili před dražbou. „Za auto bez dokladů, které nejde nastartovat a neslyším motor, bych to já tedy nedal,“ uzavírá a míří zřejmě na další štaci.

Tři otázky pro Mgr. Davida Koncze, viceprezidenta Exekutorské komory ČR

Co všechno předchází exekuci a následné dražbě?

Ve chvíli, kdy někdo někomu něco dluží, musí se věřitel obrátit na soud, aby získal takzvaný exekuční titul. Soud musí rozhodnout o tom, jestli dluh existuje, a určí lhůtu, ve které má být uhrazen. V případě, že tak dlužník neučiní, rozhodnutí soudu se stává vykonatelným a věřitelem vybranému soudnímu exekutorovi je doručeno usnesení soudu o nařízení exekuce a pověření k jejímu provedení.

Jsou auta mezi prvními věcmi, které se zabavují?

Exekutor na začátku zjišťuje celkový majetek dlužníka. Činí dotazy na instituce, jako jsou banky, pojišťovny, finanční úřady a v neposlední řadě ministerstvo dopravy, aby zjistil, zda má dlužník evidována nějaká vozidla. K zabavení auta a jeho dražbě dochází, teprve když nebylo možné získat peníze k uhrazení dluhu jiným způsobem – například z účtu u peněžního ústavu nebo srážkami ze mzdy.

Jaký je rozdíl mezi vymahačem a exekutorem? Jak poznám, který z nich mě navštívil?

Soudní exekutor je ministrem jmenovaný a státem pověřený k výkonu exekuční činnosti. Stát na něj deleguje určité pravomoci a vybavuje ho zákonnými prostředky k vymáhání dluhu. Soudní exekutor má kovový odznak v koženém pouzdře, podobně jako policista. Málokdy se ale stane, že za dlužníkem přijde přímo on. Bude to spíše jeho zaměstnanec – vykonavatel, který se musí prokázat průkazem, musí mít pověření soudu a exekuční příkaz. Naproti tomu vymahač je soukromý subjekt, který žádnými pravomocemi nedisponuje, a pokud používá slůvka jako exekuce či exekuční řízení, jedná se z jeho strany spíše o psychologický nátlak. Lidé se často nechají zmást. Pokud mají pochybnosti, měli by se obrátit na exekutorskou komoru, která všechny vykonavatele eviduje a průkazy jim vydává.

Spolupracujeme s TipCars.com
Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu

Státy sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7) se na…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Bělobrádek smetl Čunka, uspěli Jurečka i Herman a lidovci kývli Starostům

Bělobrádek smetl Čunka, uspěli Jurečka i Herman a…

Vicepremiér Pavel Bělobrádek s přehledem zvítězil v souboji o křeslo předsedy lidovců, když získal 84 procent…

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové dutinu nosní!

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové…

Ti dva se spolu opravdu nenudí. Zpěvák Pavol Habera (55) svoji partnerku Danielu Peštovou (46) umí tedy pořádně…

 

iSport.cz

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je i zlínský Páník

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je…

Na další trenérskou rošádu se chystá Jihlava. Klub sice v lize zachránil Josef Jinoch, ale jeho krátká mise dnes…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…