Reportáž: Jak se draží zabavená auta

Reportáž: Jak se draží zabavená auta

 

Většina z nás zná prostředí aukce asi spíše z filmu, novin nebo literatury. Svět motorů byl u toho, když se dražil Volkswagen Touareg s vyvolávací cenou sto tisíc korun.

Na rozdíl od velkých dražeb v aukčních síních, kde bývají nabízené předměty nablýskané a naaranžované, aby přilákaly co nejvíce zájemců, probíhá aukce nařízená exekutorem skromně a bez velké pompy. Půl hodiny před stanoveným začátkem se na dvůr exekutorského úřadu v Plzni trousí první zájemci o zaprášený Volkswagen Touareg, stojící smutně v rohu krytého parkoviště.

Zpovzdálí sledujeme mladší i starší muže, kteří si auto prohlížejí ze všech stran. Přítomné ženy jsou spíše jejich doprovodem a drží se stranou. „Je to benzin předělaný na LPG,“ slyšíme jednoho ze zájemců. „Kdyby to byl diesel, šel bych do toho spíš. Tyhle ročníky s tímhle motorem jsou na internetu tak za dvě stě tisíc. Asi skončím na sto padesáti,“ prozrazuje nám svou strategii, když zjistí, že jsme novináři a dražit nebudeme. Fotit se ale nechce, radši prý zůstane v anonymitě. Dražby objíždí poměrně často a cestování po celé republice ho nějaké peníze stojí. „Musíte si dobře spočítat náklady, aby se nákup vyplatil. Většinou něco vydražím tak na každé desáté,“ prozrazuje dále.

To už ale přichází kandidát soudního exekutora Petr Pelcl, který dražbu povede, a začíná oficiální prohlídka vozu. Klíč od něj sice je, ale nastartování se kvůli vybité baterce nepodaří ani pomocí kabelů. Zájemci se tak mohou pouze podívat do zachovalého interiéru, obhlédnout motor a zavazadlový prostor touaregu. „Vidíte? Kvůli té nádrži na plyn to nemá skoro žádný kufr. Asi do toho vůbec nepůjdu,“ říká nám polohlasem stejný pán, který k nám evidentně získal důvěru. Číslo si ale nakonec vezme, stejně jako dvanáct dalších v seznamu účastníků dražby.

Samotná dražba začíná s desetiminutovým zpožděním. Petr Pelcl představuje předmět aukce a poučí její účastníky o tom, jakým způsobem přihazovat. To už známe z fi lmů – zvednout přidělené číslo a hlasitě říci nabízenou cenu. Nejnižší podání neboli vyvolávací cena je jedno sto tisíc korun českých, minimální příhoz pět tisíc. Všem je vše jasné a nabídka 105 000 Kč na sebe nenechá dlouho čekat. Exekutor vždy částku zopakuje i s číslem dražitele, který ji přednesl. Už při sumě 135 000 korun se ozve počítání – poprvé, podruhé… Na 140 000 Kč zvyšuje náš „známý“. Tak přece do toho šel.

Další příhozy už jdou ale mimo něj. Ze 150 tisíc někdo přihazuje rovnou na 175. Tím se okruh zájemců snižuje pouze na tři ochotné sumu dále zvyšovat. Během chvilky ji vyženou o dalších pětadvacet tisíc výše – na rovných dvě stě tisíc. A opět se počítá. Poprvé, podruhé…

„Dvě stě pět,“ ozve se z levé strany od pána, který si počkal na správnou chvíli a zatím nepřihazoval. Ostatní se na něj podívají a exekutor jim dává čas, aby si rozmysleli, jestli s ním budou soupeřit. Mezi počítáním zopakuje všechna známá fakta o autě. Zeptá se, jestli má někdo námitky, aby byl vůz přiklepnut pánovi s číslem dva, jehož plné jméno jim sdělí. A protože už se nikdo další neozve, se slovem „potřetí“ klepne kladívkem o dřevěnou destičku přímo na kapotě. Volkswagen Touareg z roku 2004 v kůži, s bohatou výbavou a 107 000 km na tachometru se vydražil za 205 000 korun. Je to hodně, nebo málo?

„Vždyť jsem vám říkal, že to tak bude,“ mrká na nás pán, s kterým jsme mluvili před dražbou. „Za auto bez dokladů, které nejde nastartovat a neslyším motor, bych to já tedy nedal,“ uzavírá a míří zřejmě na další štaci.

Tři otázky pro Mgr. Davida Koncze, viceprezidenta Exekutorské komory ČR

Co všechno předchází exekuci a následné dražbě?

Ve chvíli, kdy někdo někomu něco dluží, musí se věřitel obrátit na soud, aby získal takzvaný exekuční titul. Soud musí rozhodnout o tom, jestli dluh existuje, a určí lhůtu, ve které má být uhrazen. V případě, že tak dlužník neučiní, rozhodnutí soudu se stává vykonatelným a věřitelem vybranému soudnímu exekutorovi je doručeno usnesení soudu o nařízení exekuce a pověření k jejímu provedení.

Jsou auta mezi prvními věcmi, které se zabavují?

Exekutor na začátku zjišťuje celkový majetek dlužníka. Činí dotazy na instituce, jako jsou banky, pojišťovny, finanční úřady a v neposlední řadě ministerstvo dopravy, aby zjistil, zda má dlužník evidována nějaká vozidla. K zabavení auta a jeho dražbě dochází, teprve když nebylo možné získat peníze k uhrazení dluhu jiným způsobem – například z účtu u peněžního ústavu nebo srážkami ze mzdy.

Jaký je rozdíl mezi vymahačem a exekutorem? Jak poznám, který z nich mě navštívil?

Soudní exekutor je ministrem jmenovaný a státem pověřený k výkonu exekuční činnosti. Stát na něj deleguje určité pravomoci a vybavuje ho zákonnými prostředky k vymáhání dluhu. Soudní exekutor má kovový odznak v koženém pouzdře, podobně jako policista. Málokdy se ale stane, že za dlužníkem přijde přímo on. Bude to spíše jeho zaměstnanec – vykonavatel, který se musí prokázat průkazem, musí mít pověření soudu a exekuční příkaz. Naproti tomu vymahač je soukromý subjekt, který žádnými pravomocemi nedisponuje, a pokud používá slůvka jako exekuce či exekuční řízení, jedná se z jeho strany spíše o psychologický nátlak. Lidé se často nechají zmást. Pokud mají pochybnosti, měli by se obrátit na exekutorskou komoru, která všechny vykonavatele eviduje a průkazy jim vydává.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka

Zavedení mýtného pro osobní auta v Německu od roku 2019,…

Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace

Ministerstvo průmyslu a obchodu by mělo do konce března…

Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard

Japonský konglomerát Toshiba informoval své hlavní…

Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Oslavenec Bartoška = dovozce hvězd do Česka! Přehled hollywoodských hvězd, které vylákal do Varů

Oslavenec Bartoška = dovozce hvězd do Česka! Přehled…

Od roku 1994 je Jiří Bartoška, který v pátek oslaví 70. narozeniny, prezidentem Mezinárodního filmového…

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

 

iSport.cz

Osudy hvězd. Crosby useknul kus prstu, Ovečkin bruslil pro charitu

Osudy hvězd. Crosby useknul kus prstu, Ovečkin…

Pittsburgh i Washington mají jistotu, v play off NHL ani letos nebudou tyto supersilné týmy chybět. V nočních…

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme trénovali, asi to byla chyba

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme…

V reprezentaci je pátým rokem, zažil tři trenéry. Vladimír Darida má mandát srovnávat. Byl Michal Bílek opravdu…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli zeleným fanatikům ve vedení města

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli…

Pravidelná páteční rubrika, ve které Václav Klaus ml. odpovídá na otázky šefredaktora časopisu Reflex Marka Stoniše.

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na světě stejná práva jako lidé

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na…

Více než 140 let trval boj místních Maorů na Severním ostrově na Novém Zélandu, aby úřady uznaly jejich…