Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

DSG: Za 8 let prodáno 3,5 milionu převodovek

David Bureš
Diskuze (9)
Dvouspojková převodovka DSG se zabydlela do nabídky koncernu Volkswagen. Vzniklo už více než 3,5 milionů vozů s touto převodovkou.

Koncern Volkswagen prodal více než 3,5 milionů automobilů s dvouspojkovou převodovkou DSG. Německá továrna Kassel vyrobila 3,4 milionu těchto převodovek, čínská továrna Dalian přidala dalších 150.000 DSG.

DSG se poprvé představilo v Audi TT 3,2 quattro, Volkswagen Golf R32 byl nicméně první model, který šestistupňovou dvouspojkovou převodovku použil v sériové výrobě. Zatímco Golf R32 se s DSG vyráběl už od prvního čtvrtletí roku 2003, Audi TT 3,2 quattro s DSG vyjelo z továrny v Györu až v druhé polovině roku 2003.

Tehdejší verze Golfu R32 s šestistupňovou převodovkou DSG zrychlila z 0-100 km/h za 6,4 s, což bylo o 0,2 s rychleji než u vozu s šestistupňovým manuálem. Golf R32 s DSG byl také úspornější, jeho spotřeba v kombinovaném cyklu byla 10,2 l/100 km, což bylo o 1,3 l méně než u auta s manuálem.

Převodovka DSG, vyvinutá firmou BorgWarner, pracuje se dvěma spojkami a umožňuje díky tomu současné zařazení dvou rychlostních stupňů, což značně zrychluje a zjemňuje změnu převodu. Jeden stupeň totiž přenáší sílu motoru na kola, zatímco druhý je připravený. Výhodou převodovky je vedle bleskurychlého řazení bez nutnosti sundat nohu z plynu, také nižší spotřeba vozu a lepší zrychlení.

V roce 2008 se začalo vyrábět sedmistupňové DSG, určené pro méně výkonné motory. Sedmistupňové DSG se od prvního řešení liší tím, že spojky ovládající dvě větve převodovky, už nejsou ponořeny v olejové lázni, ale jde o suché třecí spojky.

Eliminace kapaliny znamená v praxi vyšší účinnost a tedy menší ztráty a menší spotřebu paliva. Jako první využily sedmistupňové DSG modely Golf a Golf Plus s motory 1,4 TSI (90 kW) a 1,9 TDI (77 kW).

Dvouspojkové převodovky se v portfoliu koncernu Volkswagen už stabilně zabydlely, dvouspojkovou převodovku používá i Bugatti 16.4 Veyron, byť vyrobenou společností Ricardo. Vozy Audi pak od roku 2008 využívají vlastní sedmistupňový systém nazvaný S-tronic.

Mimo to existuje v koncernu Volkswagen už jen minimum automobilů, pro které není možné DSG objednat. Patří mezi ně SEAT Exeo, Škoda Octavia Tour a Praktik, Volkswagen Phaeton, Amarok a Crafter.

Bez dvou spojek dále nepořídíte už jen produkty značek Bentley a Lamborghini a také trojici SUV VW Touareg/Porsche Cayenne/Audi Q7.

David Bureš
Diskuze (9)
25. 3. 2011 18:23
Re: Vazena redakce
Dekuju! ;-)
Avatar - RWD
25. 3. 2011 15:36
Re: Vazena redakce
Máš pravdu, byla to blbost. Údaje z konfigurátoru u Octavie:

2.0TDi CR 6°DSG

manual:
Pohotovostní hmotnost s řidičem - 1.395 kg
automat:
Pohotovostní hmotnost s řidičem - 1.415 kg

1.8TSI 7°DSG

manual:
Pohotovostní hmotnost s řidičem - 1.350 kg
automat:
Pohotovostní hmotnost s řidičem - 1.370 kg

Tzn. obě převodovky váží o 20kg více než manuál.
Avatar - white label
25. 3. 2011 11:16
Re: Vazena redakce
Kdes na tak velký rozdíl přišel? (Manuál nemá olej a nepotřebuje spojku?)
Podívej se třeba na oficiální něměcké stránky VW např. na Golf GTI. Rozdíl pohotovostní hmotnosti verze s 6st. manuálem a mokrou 6st. DSG, je přesně 21 kg!
Navíc tak velký rozdíl +50kg by se už spíš negativně projevil na spotřebě zrychlení apod.
+50kg zní skoro hrozivě...
Avatar - RWD
25. 3. 2011 10:54
Re: Vazena redakce
6°DSG váží 90kg + 7kg oleje
klasická 6°manual by měla vážit kolem 50kg, tzn rozdíl cca 50kg u mokrého DSG.
25. 3. 2011 10:06
2x nové DSG
Článku by slušela alespoň zmínka o druhé generaci "mokrých" DSG, množné číslo píšu schválně, protože jsou opravdu dvě. Obě 7-mi stupňové, ale jedna je určena pro motory se zástavbou podél, takže ji užívá výhradně AUDI, druhá pak pro motory uložené napříč a tu dnes má jako první osobní vůz VW Tiguan (když byla nejprve rok prověřována v užitkovém Transporteru). Druhá generace DSG zvládá cca dvojnásobné točivé momenty proti generaci první.