Duben 2013 na Veteran.auto.cz: Lancia, Triumph a německé aerodynamické kreace

Duben 2013 na Veteran.auto.cz: Lancia, Triumph a německé aerodynamické kreace

V dubnu 2013 jsme vám na veteran.auto.cz nabídli historii originálního aerodynamického Rumpleru Tropfenwagen, Lancie Fulvia i sportovních Triumphů.

Lancia byla kdysi progresivní značkou, která stála na čele světového vývoje. Stala se průkopníkem samonosných karoserií i pětistupňových převodovkek. Fulvia ze šedesátých a první poloviny sedmdesátých let se vzdala klasické koncepce a vyráběla se ve třech provedeních.

Rumpler Tropfenwagen představoval jednu z prvních aerodynamických kreací na čtyřech kolech. I přes extravagantní vzhled a konstrukci a problémy se spolehlivostí motorů do W jich vznikla asi stovka a zahrál si dokonce i ve filmu. Byť ani zde nedopadl příliš slavně. Taktéž německý Opel Omega měl více než šedesát let později totožný součinitel odporu vzduchu, přesto patřil k nejaerodynamičtějším automobilům své doby – a testováním v tunelech tenkrát trávil výrobce s bleskem ve znaku vůbec hodně času. Výkonná varianta od Lotusu je dnes vysoce ceněna.

Legendou je také o dekádu starší BMW M1 – první a zatím poslední sériový model značky s motorem před zadní nápravou. Nevyhnuly se mu však problémy s výrobou i s nasazením do závodů. Pamětníci si vzpomenou, jak identické vozy proháněly hvězdy F1 v seriálu Procar před Velkými cenami. IRVW Futura z konce osmdesátých let minulého věku zůstal konceptem, ale v něm použitá technika a elektronika se uplatňuje v moderních sériových vozech. Ať už jde o přímý vstřik, ABS, digitální palubní desku, zádržný systém pro děti, nebo automatické parkování.

Tatra 11 byla před devíti dekádami konstrukčním unikátem. Lidový vůz s centrální rourou, zadními výkyvnými polonápravami a vzduchem chlazeným dvouválcovým boxerem v přídi navrhl Hans Ledwinka. Tzv. „tatrovácká koncepce“ se stala základem i dalších větších modelů kopřivnické automobilky. Jedenáctku nahradil typ 12 už s předními brzdami, vyráběl se také čistě užitkový typ 13.

Britská značka Triumph dodnes přežila jako výrobce motocyklů. S bývalou automobilovou divizí však již nemá vůbec nic společného. Tu proslavily hlavně dostupné sportovní vozy série TR. Dva díly byly věnovány typům TR2, 3 a 4.

BMW M1 – supercar z Motorsportu

Supersportovních kupé BMW M1 bylo v letech 1978–81 vyrobeno 456 kusů. Největší popularitu získaly ve značkové sérii PROCAR. Prvním vozem vyrobeným sportovním oddělením BMW Motorsport (založeným v květnu 1972) bylo závodní kupé M1. Nebylo to jediné prvenství – M1 byl prvním sériovým vozem značky s motorem uprostřed a prvním automobilem konstruovaným...

Celý článek: BMW M1 – supercar z Motorsportu

Lancia Fulvia – tři podoby italského šarmu

Před padesáti lety představila Lancia v Ženevě model Fulvia. Po čtyřdveřové Berlině následovalo Coupé a Sport s karoserií Zagato. Lancia Fulvia Berlina (Tipo 818) se stala v roce 1963 nástupcem modelu Lancia Appia, vyráběného v letech 1953–63. Zatímco Appia měla pohon zadních kol, pro Fulviu zvolil profesor Antonio Fessia koncepci s předním pohonem, stejnou jako u většího...

Celý článek: Lancia Fulvia – tři podoby italského šarmu

Opel Omega A (1986-1993) – Aerodynamický šok

První generace Opelu Omega překvapila svět svými čistými tvary, kombi Caravan to u zákazníků vyhrálo navíc velikostí zavazadelníku. Omega, nástupce Rekordu, měla premiéru na autosalonu v Paříži v září roku 1986, vyrábět se začala ovšem už o měsíc dříve, v srpnu. Prodej se rozběhl krátce poté, ještě v říjnu téhož roku. Její vývoj stál dvě miliardy západoněmeckých marek. Oproti...

Celý článek: Opel Omega A (1986-1993) – Aerodynamický šok

Opel Lotus Omega a Evolution 500 – Blesky z čistého nebe

Opel Omega A měl dvě skutečně ultimativní verze s řadovými šestiválci: ostrý Lotus se dvěma turbodmychadly a krotší, ale ještě vzácnější atmosférickou Evolution 500. Velké rodinné auto s výkony supersportu – takový byl Opel Lotus Omega a vlastně i limitovaná série Evolution 500. Běžná, až lidová značka se v tomto případě skutečně odvázala. Okřídlené čtyřdveřové sedany...

Celý článek: Opel Lotus Omega a Evolution 500 – Blesky z čistého nebe

Rumpler OA 104 Tropfenwagen (1921-1925) – Originální a neúspěšný

Průkopníci aerodynamických tvarů automobilů to neměli lehké. Jedním z těch, kteří své snahy vzdali, byl Edmund Rumpler. Aerodynamické prvky bychom našli už na slavné rekordní elektrické střele Jamais Contente (Věčně nespokojená) Belgičana Camille Jenatzyho. Ten s ní 29. dubna 1899 v Achères u Paříže překonal rychlost 100 km/h. Na letmém kilometru mu bylo naměřeno 105,88...

Celý článek: Rumpler OA 104 Tropfenwagen (1921-1925) – Originální a neúspěšný

Triumph TR2 a TR3 – na začátku řady

Britská automobilka Standard přivedla před šedesáti lety na svět první z řady roadsterů Triumph TR, poháněných dvoulitrovými čtyřválci. Ve třicátých letech minulého století si získaly značnou popularitu klasické anglické sportovní vozy. Oblíbili si je i američtí vojáci, sloužící ve Velké Británii za druhé světové války. Po válce se britští výrobci chytili příležitosti a hlavně pro...

Celý článek: Triumph TR2 a TR3 – na začátku řady

Tatra 11, 12 a 13 – Dvouválcová revoluce

Tatra 11 znamenala pro kopřivnickou automobilku revoluci. Přinesla vzduchem chlazený dvouválec, páteřovou nosnou rouru a zadní kyvadlovou polonápravu. Konstruktérem slavného typu 11 byl Rakušan Hans Ledwinka a zapsal se jím nesmazatelně do historie automobilismu v celosvětovém měřítku. Auto se stalo mezníkem ve vývoji kopřivnické továrny a prvním v řadě...

Celý článek: Tatra 11, 12 a 13 – Dvouválcová revoluce

Triumph TR4 – anglický Ital

V roce 1961 se rodina anglických sportovních vozů rozšířila o roadster Triumph TR4 s karoserií navrženou Giovannim Michelottim. Sportovní automobily Triumph řady TR (Triumph Roadster) vyráběla automobilka Standard Triumph Motor Company. Řada začínala modely TR2 a TR3. V roce 1960 se Standard-Triumph stal součástí koncernu Leyland Motors Ltd. a o rok později přišel...

Celý článek: Triumph TR4 – anglický Ital

IRVW Futura (1989) – Auto pro rok 2000

Volkswagen představil na IAA 1989 ve Frankfurtu studii IRVW Futura, kterou uváděl jako vizi auta blízké budoucnosti. Představy německého výrobce se v mnoha směrech vyplnily. Futura byla konceptem vozu, jaký se měl objevit za následujících deset, možná patnáct let, tedy na začátku nového milénia. Auta sice nakonec vypadala jinak, ale většinu prvků, které zde byly použity...

Celý článek: IRVW Futura (1989) – Auto pro rok 2000

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Adély Čabanové: Nejrychleji, nejlevněji Zápisník Adély Čabanové: Nejrychleji, nejlevněji

Rada Prahy se rozhodla postavit na místě historického…

Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně

Inovativní plánování chytrých měst, zakládání městských…

Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více

Bohatí Češi přicházejí na chuť investování do fondů…

Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident

Odstupovat by měli spíš až pravomocně odsouzení členové…

 
 






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 





 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Včera

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Vynálezce má na krku bestiální vraždu novinářky. Čím uzavřel „dokonalý zločin“?

Vynálezce má na krku bestiální vraždu novinářky. Čím…

Dánská prokuratura žádá doživotí pro dánského konstruktéra Petera Madsena (47), který podel obžaloby loni v…

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Český tým před MS posílí Zohorna. Z NHL chtějí přijet Gudas a Zacha

Český tým před MS posílí Zohorna. Z NHL chtějí…

Poslední čas na vyzbrojení, vypilování a jede se na ostro. Českou hokejovou reprezentaci čeká poslední akce před…

 

Reflex.cz

Šéf Hamé Štrupl: Sankce pomohly spíš Rusům, v Číně chtějí české výrobky a z Koukalové teď zrovna radostí neskáču

Šéf Hamé Štrupl: Sankce pomohly spíš Rusům, v Číně…

„Číňané si potrpí na hierarchii. Je nutné prokázat, že máte určité postavení. Taky si polepšíte, pokud jste…

Přemýšlíte, kam vyrazit na prodloužený víkend? Objevte romantická zákoutí Salcburku

Přemýšlíte, kam vyrazit na prodloužený víkend?…

Měsíc květen nás potěší hned dvěma státními svátky, proto by byl hřích je nevyužít a nevyrazit někam na…