reklama


Duben 2013 na Veteran.auto.cz: Lancia, Triumph a německé aerodynamické kreace

Duben 2013 na Veteran.auto.cz: Lancia, Triumph a německé aerodynamické kreace

V dubnu 2013 jsme vám na veteran.auto.cz nabídli historii originálního aerodynamického Rumpleru Tropfenwagen, Lancie Fulvia i sportovních Triumphů.

Lancia byla kdysi progresivní značkou, která stála na čele světového vývoje. Stala se průkopníkem samonosných karoserií i pětistupňových převodovkek. Fulvia ze šedesátých a první poloviny sedmdesátých let se vzdala klasické koncepce a vyráběla se ve třech provedeních.

Rumpler Tropfenwagen představoval jednu z prvních aerodynamických kreací na čtyřech kolech. I přes extravagantní vzhled a konstrukci a problémy se spolehlivostí motorů do W jich vznikla asi stovka a zahrál si dokonce i ve filmu. Byť ani zde nedopadl příliš slavně. Taktéž německý Opel Omega měl více než šedesát let později totožný součinitel odporu vzduchu, přesto patřil k nejaerodynamičtějším automobilům své doby – a testováním v tunelech tenkrát trávil výrobce s bleskem ve znaku vůbec hodně času. Výkonná varianta od Lotusu je dnes vysoce ceněna.

Legendou je také o dekádu starší BMW M1 – první a zatím poslední sériový model značky s motorem před zadní nápravou. Nevyhnuly se mu však problémy s výrobou i s nasazením do závodů. Pamětníci si vzpomenou, jak identické vozy proháněly hvězdy F1 v seriálu Procar před Velkými cenami. IRVW Futura z konce osmdesátých let minulého věku zůstal konceptem, ale v něm použitá technika a elektronika se uplatňuje v moderních sériových vozech. Ať už jde o přímý vstřik, ABS, digitální palubní desku, zádržný systém pro děti, nebo automatické parkování.

Tatra 11 byla před devíti dekádami konstrukčním unikátem. Lidový vůz s centrální rourou, zadními výkyvnými polonápravami a vzduchem chlazeným dvouválcovým boxerem v přídi navrhl Hans Ledwinka. Tzv. „tatrovácká koncepce“ se stala základem i dalších větších modelů kopřivnické automobilky. Jedenáctku nahradil typ 12 už s předními brzdami, vyráběl se také čistě užitkový typ 13.

Britská značka Triumph dodnes přežila jako výrobce motocyklů. S bývalou automobilovou divizí však již nemá vůbec nic společného. Tu proslavily hlavně dostupné sportovní vozy série TR. Dva díly byly věnovány typům TR2, 3 a 4.

BMW M1 – supercar z Motorsportu

Supersportovních kupé BMW M1 bylo v letech 1978–81 vyrobeno 456 kusů. Největší popularitu získaly ve značkové sérii PROCAR. Prvním vozem vyrobeným sportovním oddělením BMW Motorsport (založeným v květnu 1972) bylo závodní kupé M1. Nebylo to jediné prvenství – M1 byl prvním sériovým vozem značky s motorem uprostřed a prvním automobilem konstruovaným...

Celý článek: BMW M1 – supercar z Motorsportu

Lancia Fulvia – tři podoby italského šarmu

Před padesáti lety představila Lancia v Ženevě model Fulvia. Po čtyřdveřové Berlině následovalo Coupé a Sport s karoserií Zagato. Lancia Fulvia Berlina (Tipo 818) se stala v roce 1963 nástupcem modelu Lancia Appia, vyráběného v letech 1953–63. Zatímco Appia měla pohon zadních kol, pro Fulviu zvolil profesor Antonio Fessia koncepci s předním pohonem, stejnou jako u většího...

Celý článek: Lancia Fulvia – tři podoby italského šarmu

Opel Omega A (1986-1993) – Aerodynamický šok

První generace Opelu Omega překvapila svět svými čistými tvary, kombi Caravan to u zákazníků vyhrálo navíc velikostí zavazadelníku. Omega, nástupce Rekordu, měla premiéru na autosalonu v Paříži v září roku 1986, vyrábět se začala ovšem už o měsíc dříve, v srpnu. Prodej se rozběhl krátce poté, ještě v říjnu téhož roku. Její vývoj stál dvě miliardy západoněmeckých marek. Oproti...

Celý článek: Opel Omega A (1986-1993) – Aerodynamický šok

Opel Lotus Omega a Evolution 500 – Blesky z čistého nebe

Opel Omega A měl dvě skutečně ultimativní verze s řadovými šestiválci: ostrý Lotus se dvěma turbodmychadly a krotší, ale ještě vzácnější atmosférickou Evolution 500. Velké rodinné auto s výkony supersportu – takový byl Opel Lotus Omega a vlastně i limitovaná série Evolution 500. Běžná, až lidová značka se v tomto případě skutečně odvázala. Okřídlené čtyřdveřové sedany...

Celý článek: Opel Lotus Omega a Evolution 500 – Blesky z čistého nebe

Rumpler OA 104 Tropfenwagen (1921-1925) – Originální a neúspěšný

Průkopníci aerodynamických tvarů automobilů to neměli lehké. Jedním z těch, kteří své snahy vzdali, byl Edmund Rumpler. Aerodynamické prvky bychom našli už na slavné rekordní elektrické střele Jamais Contente (Věčně nespokojená) Belgičana Camille Jenatzyho. Ten s ní 29. dubna 1899 v Achères u Paříže překonal rychlost 100 km/h. Na letmém kilometru mu bylo naměřeno 105,88...

Celý článek: Rumpler OA 104 Tropfenwagen (1921-1925) – Originální a neúspěšný

Triumph TR2 a TR3 – na začátku řady

Britská automobilka Standard přivedla před šedesáti lety na svět první z řady roadsterů Triumph TR, poháněných dvoulitrovými čtyřválci. Ve třicátých letech minulého století si získaly značnou popularitu klasické anglické sportovní vozy. Oblíbili si je i američtí vojáci, sloužící ve Velké Británii za druhé světové války. Po válce se britští výrobci chytili příležitosti a hlavně pro...

Celý článek: Triumph TR2 a TR3 – na začátku řady

Tatra 11, 12 a 13 – Dvouválcová revoluce

Tatra 11 znamenala pro kopřivnickou automobilku revoluci. Přinesla vzduchem chlazený dvouválec, páteřovou nosnou rouru a zadní kyvadlovou polonápravu. Konstruktérem slavného typu 11 byl Rakušan Hans Ledwinka a zapsal se jím nesmazatelně do historie automobilismu v celosvětovém měřítku. Auto se stalo mezníkem ve vývoji kopřivnické továrny a prvním v řadě...

Celý článek: Tatra 11, 12 a 13 – Dvouválcová revoluce

Triumph TR4 – anglický Ital

V roce 1961 se rodina anglických sportovních vozů rozšířila o roadster Triumph TR4 s karoserií navrženou Giovannim Michelottim. Sportovní automobily Triumph řady TR (Triumph Roadster) vyráběla automobilka Standard Triumph Motor Company. Řada začínala modely TR2 a TR3. V roce 1960 se Standard-Triumph stal součástí koncernu Leyland Motors Ltd. a o rok později přišel...

Celý článek: Triumph TR4 – anglický Ital

IRVW Futura (1989) – Auto pro rok 2000

Volkswagen představil na IAA 1989 ve Frankfurtu studii IRVW Futura, kterou uváděl jako vizi auta blízké budoucnosti. Představy německého výrobce se v mnoha směrech vyplnily. Futura byla konceptem vozu, jaký se měl objevit za následujících deset, možná patnáct let, tedy na začátku nového milénia. Auta sice nakonec vypadala jinak, ale většinu prvků, které zde byly použity...

Celý článek: IRVW Futura (1989) – Auto pro rok 2000

Spolupracujeme s TipCars.com
Když Češi zahráli hymnu, Indové byli u vytržení, říká dirigent Debashish Chaudhuri Když Češi zahráli hymnu, Indové byli u vytržení, říká dirigent Debashish Chaudhuri

Pár neuvěřitelných momentů přineslo první turné českého…

Putin se na Trumpovu inauguraci dívat nebude, Merkelová ji bude podrobně studovat Putin se na Trumpovu inauguraci dívat nebude, Merkelová ji bude podrobně studovat

Ruský prezident Vladimir Putin nemá v plánu sledovat…

Mexičané si předcházejí Trumpa, poslali mu na usmířenou Prcka Mexičané si předcházejí Trumpa, poslali mu na usmířenou Prcka

Donedávna nejmocnějšího drogového bosse planety Joaquína…

 
 


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 






 
Pro otrlejší: Neuvěřitelná demolice domu neovladatelným kamionem

Pro otrlejší: Neuvěřitelná demolice domu neovladatelným kamionem

Dnes 15:44

Nezastavitelný tahač představuje obrovskou hrozbu pro všechny ve svém okolí. Masa rozjeté hmoty dokáže klidně zbořit dům, jak ukazuje přiložené video z Číny.




Blesk.cz

Gravitace je legrace: Recenze Gravity Rush 2

Gravitace je legrace: Recenze Gravity Rush 2

Ovládnout gravitaci se lidstvu ještě nepodařilo. Naštěstí jsou tu videohry, v nichž je možné provádět věci jinak…

Trump prezidentem USA ONLINE: Miliardář získá kódy k atomovým zbraním

Trump prezidentem USA ONLINE: Miliardář získá kódy k…

Republikán Donald Trump v pátek v pravé poledne místního času (18:00 českého času) složí ve Washingtonu před…

 

iSport.cz

Program Australian Open: Do boje jdou Karolína Plíšková a Strýcová

Program Australian Open: Do boje jdou Karolína…

Turnajová pětka Karolína Plíšková i šestnáctka Barbora Strýcová odehrají sobotní zápasy 3. kola grandslamového…

Velká posila! Ivanschitz má podepsáno s Plzní, připojí se k týmu

Velká posila! Ivanschitz má podepsáno s Plzní,…

Hotovo, podepsáno. Andreas Ivanschitz je podle informací serveru iSport.cz již hráčem Viktorie Plzeň. Tuzemský…

 

Reflex.cz

Milostný trojúhelník: Dvě utopené vychovatelky a chlípný Otto

Milostný trojúhelník: Dvě utopené vychovatelky a…

Obecní úřad v Chuchli vydal 19. ledna 1896 následující oznámení: „Dvě slušně oděné ženštiny chodily včera po…

Život jinak – úžasné snímky českého fotografa Jakuba Demla

Život jinak – úžasné snímky českého fotografa Jakuba Demla

Fotograf Jakub Deml zahajuje v pátek 20. 1. 2017 výstavu svých fotografií z cyklu Život jinak. Osm snímků…

 
 
reklama