Dva elektrobusy v ulicích Ostravy

Dva elektrobusy v ulicích Ostravy

 

Do jara příštího roku chce dopravce pořídit další dva elektrobusy.

Cestující městskou hromadnou dopravou v Ostravě budou moci od ledna jezdit již dvěma elektrobusy. První vůz poháněný elektrickou energií jezdí ve městě od srpna, druhý zakoupil Dopravní podnik Ostrava (DPO) v uplynulých dnech.

Na nákup ekologického autobusu za zhruba 11 milionů korun získal desetiprocentní dotaci od ministerstva dopravy. Do jara příštího roku chce dopravce pořídit další dva elektrobusy. ČTK to řekl generální ředitel společnosti František Kořínek.

Kvůli dlouhodobým problémům Ostravy s ovzduším se akciová společnost města rozhodla postupně obnovit část vozového parku elektrobusy místo klasickými vozy na naftu. Po čtyřech měsících provozu prvního elektrobusu, který byl nasazen na jednu z profilově nejtěžších linek, má dopravce zatím pozitivní zkušenosti. Proto společnost zakoupila již druhý elektrobus.

"Původně jsme předpokládali, že elektrobus ujede bez dobití 120 kilometrů. Dnes víme, že je schopen i v náročném kopcovitém terénu ujet až 150 kilometrů," řekl Kořínek. S jedním rychlodobíjením pak ujede až 210 kilometrů denně. V městském zimním provozu se elektrobus chová lépe než klasický autobus, na zasněžené vozovce má plynulejší rozjezd, dodal.

Během prvního čtvrtletí příštího roku chce podnik koupit ještě dva elektrobusy, ačkoli už na ně nezíská státní dotaci. Celkem čtyři vozy chce nasadit v centru Ostravy, aby co nejvíce přispěly k zlepšení životního prostředí. "Přesnou trasu jsme ještě nestanovili. Záviset bude na tom, zda se nám podaří získat povolení pro instalaci dobíjecího zařízení někde na trase, aby řidiči nemuseli zajíždět až do depa," naznačil Kořínek.

O unikátní elektrobus vyrobený českými firmami má zájem i Slovensko. Ostravský elektrobus, který je zatím jediný svého druhu v tuzemsku, byl testován právě v horské oblasti u Banské Bystrice. "Zájem má také Brno a České Budějovice, ale všichni čekají, jak se elektrobus osvědčí v dlouhodobějším provozu," dodal ředitel.

Elektrobusy vyrábí firmy SOR a Cegelec. V Dopravním podniku Ostrava, který se zabývá i komerční výrobní činností, se vozy kompletují. Tento výrobní model je nastavený do poloviny roku 2012. Elektrobus SOR EBN 10,5 je prototyp dlouhý 10,5 metru a uveze 85 cestujících. Současná výrobní cena necelých 11 milionů korun by se při sériové výrobě mohla snížit na devět milionů Kč, řekl Kořínek. Pro srovnání - klasický autobus stojí čtyři až pět milionů.

Elektrobusy jezdí pouze na bateriový pohon a, zjednodušeně řečeno, je lze nabít přímo ze zásuvky. Šest bateriových článků, které pohánějí elektromotor, se nabíjí ve speciálním zařízení v depu dvěma způsoby. Po 15 minutách rychlodobíjení je elektrobus schopen ujet dalších zhruba 25 kilometrů; klasické nabíjení pro plný výkon trvá zhruba osm hodin.

Cílem Ostravy je, aby ve městě v budoucnu jezdilo přes 50 elektrobusů. Jejich pořízení se ale bude odvíjet od získaných dotací. Celou autobusovou dopravu, kterou ve městě zajišťuje 310 vozů, však elektrobusy nemohou nahradit, dodal. Během čtyř let potřebuje DPO vyměnit nejméně 160 vozidel. Obnova vozového parku si vyžádá zhruba 1,3 miliardy Kč.

Spolupracujeme s TipCars.com
Grenfell Tower může mít brzy pokračování, protipožárními testy neprošlo 60 budov Grenfell Tower může mít brzy pokračování, protipožárními testy neprošlo 60 budov

Protipožárním testům v Anglii dosud nevyhovělo 60…

Britové evakuovali vyhlídkové kolo London Eye kvůli nálezu nevybuchlé bomby z války Britové evakuovali vyhlídkové kolo London Eye kvůli nálezu nevybuchlé bomby z války

Vyhlídkové kolo London Eye bylo dnes krátce evakuováno…

Hegemonie Airbusu a Boeingu pomalu končí, o své místo bojují ostatní výrobci Hegemonie Airbusu a Boeingu pomalu končí, o své místo bojují ostatní výrobci

Končící aerosalon v Paříži se nesl především v duchu…

 

Štítky Profi Autobusy SOR

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky? První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je…

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

 






 
The War Rig: Šílený náklaďák ze Šíleného Maxe? Je to Tatra 815!

The War Rig: Šílený náklaďák ze Šíleného Maxe? Je to Tatra 815!

Včera

Monstrum z posledního dílu Mad Maxe nápadně připomíná americké trucky. Cisternový náklaďák však nevznikl ze žádného peterbiltu nebo kenworthu, nýbrž z Tatry 815.




Blesk.cz

Účtenkovou loterii chce hrát jen 15 % Čechů. Auto je nezajímá, chtějí peníze

Účtenkovou loterii chce hrát jen 15 % Čechů. Auto je…

Ministerstvo financí se chystá spustit účtenkovou loterii, od které si slibuje, že se více lidí bude dožadovat…

Před rokem Británie vyšlápla z EU. Rozvod je pomalý, říkají politici

Před rokem Británie vyšlápla z EU. Rozvod je pomalý,…

Přesně před rokem Britové v referendu rozhodli o odchodu z Evropské unie. Od té doby má za sebou Velká Británie…

 

iSport.cz

Ngadeu s Kamerunem na Poháru FIFA končí. Postupují Německo a Chile

Ngadeu s Kamerunem na Poháru FIFA končí. Postupují…

Fotbalisté Německa a Chile postoupili na Poháru FIFA do semifinále. Němci vyhráli skupinu B po vítězství 3:1 nad…

SESTŘIH: Skvělá Kvitová! Otočila finále v Birminghamu a slaví titul

SESTŘIH: Skvělá Kvitová! Otočila finále v…

Petra Kvitová při druhém turnajovém startu po zranění ruky získala titul na trávě v Birminghamu. Sedmá nasazená…

 

Reflex.cz

Dámské genitálie, svině i ojebal. Který politik řekne jako první magické slůvko na č?

Dámské genitálie, svině i ojebal. Který politik…

Nezaujatý pozorovatel naší politické scény si už dávno musel položit otázku, který politik překročí magickou…

Japonci na vážkách. Povolí usednout na chryzantémový trůn ženě?

Japonci na vážkách. Povolí usednout na chryzantémový…

Třiaosmdesátiletý japonský císař Akihito na konci příštího roku ze zdravotních důvodů odstoupí ze své funkce.…