reklama


Dva výkonné diesely pro Peugeoty 206 a 307: silní nekuřáci

Dva výkonné diesely pro Peugeoty 206 a 307: silní nekuřáci

 
 

Peugeot uvádí na český trh dvojici výkonných turbodieselů s filtry pevných částic. S menším z nich – se čtyřválcem 1.6 HDi (80 kW) jsme se již svezli ve dvěstěšetce - větší dvoulitrové HDi (100 kW) na nás teprve čeká. Nyní je zde jejich podrobný popis.

Peugeot uvádí na český trh dvojici výkonných turbodieselů s filtry pevných částic. S menším z nich – se čtyřválcem 1.6 HDi (80 kW) jsme se již svezli ve dvěstěšetce a ve Fordu Focus C-MAX - větší dvoulitrové HDi (100 kW) na nás teprve čeká. Nyní je zde jejich podrobný popis.

Motor 1.6 HDI 16V FAP (80 kW): downsizing
Dieselový motor o objemu 1.6 l (kódové označení DV6 TED4), který je dodáván do modelů 206, 307 a 407, je v hlavních konstrukčních rysech odvozen od motoru DV4 o objemu 1.4 l a je pěkným představitelem trendu zmenšování objemu motoru při současném zvyšování měrného výkonu (downsizing). To na co dříve stačilo jen dvoulitrové HDI, dnes hravě zvládá jedna šestka.

Jedná se o čtyřválec vyrobený z hliníkové slitiny, vybavený blokem válců, jehož koncepci a konstrukci byla věnována velká pozornost a výsledné řešení zajišťuje vysokou spolehlivost, dlouhou životnost a výborné akustické parametry.

Motor je vybaven šestnáctiventilovou hlavou, dvěma vačkovým hřídeli, vahadly s kladkami a hydraulickými zdvihátky, turbokompresorem s proměnnou geometrií lopatek Garrett GT 15 a mezichladičem stlačeného vzduchu.

Motor disponuje systémem přímého vysokotlakého vstřikování paliva typu Common Rail Bosch druhé generace. Tlak ve společné vstřikovací rampě se může pohybovat v rozmezí od 250 do 1 650 barů dle požadavků řídící jednotky.

Společná rampa je propojena se čtyřmi elektromagnetickými vstřikovači, jedná se o specifické šestiotvorové vstřikovače s průměrem otvorů 120 µm, které zajišťují velice jemné a homogenní rozprášení paliva do prostoru spalovací komory. V případě tohoto motoru využívá systém Common Rail svůj potenciál uplatněním vícebodového vstřikování s možností řízení šesti rozdílných vstřiků (Dva před vstřiky snižující hlučnost procesu spalování, dva hlavní vstřiky, dva „post-vstřiky“ k regeneraci filtru pevných částic FAP).

Motor 1.6 l HDi (80 kW) je v modelové řadě 206 dodáván s filtrem pevných částic FAP druhé generace, který zadržuje nespálené částice obsažené ve výfukových plynech a spaluje je přibližně každých 1 200 km. Splňuje emisní normy EURO 4. Interval výměny filtru se prodloužil na 120 000 km (dříve 80.000 km).

Motor o zdvihovém objemu válců 1 560 cm3 (vrtání 75 mm, zdvih 88,6 mm) dosahuje maximálního výkonu 80 kW při 4 000 ot/min a největšího točivého momentu 240 Nm při 1 750 ot/min.

Funkce „overboost“, která se u třech vyšších převodových stupňů aktivuje při plném zatížení motoru mezi 1 500 ot/min a 3 750 ot/min, mu navíc umožňuje jednorázové zvýšení točivého momentu až na 260 Nm při 1 750 1/min, což představuje nárůst o 8,3 %. Peugeot nabízí tento motor v řadě 206 (5 dv.) s nejvyšší výbavou Premium za 496 900,-Kč, v řadě 307 (5 dv.) od 565 000,-Kč a v novém modelu 407 jej můžete mít za 689 000,-Kč.

Článek, ve kterém popisujeme naše první jízdní dojmy s tímto motorem naleznete zde.

Motor 2.0 HDI 16V (100 kW) pro Peugeot 307: další „piezodiesel“

Nabídka řady 307 je nyní obohacena o nový motor 2.0 HDI 16V FAP (100 kW), který je k dispozici ve Francii od konce roku 2003, v ČR od léta letošního roku. Tento agregát byl vytvořen v rámci druhé fáze spolupráce mezi skupinami PSA Peugeot Citroën a Ford.

Motor 2.0 HDI 16V (zdvihový objem 1997 cm3, vrtání 85 mm, zdvih 88 mm), je konstrukčně založen na bázi motoru 2.0 HDI (79 kW) nicméně se významně odlišuje zejména novou hliníkovou hlavou se 16 ventily, systémem vstřikování SiemensVDO tzv. druhé generace, který vyvíjí vstřikovací tlaky až 1650 barů, je vybaven piezoelektricky ovládanými šestiotvorovými vstřikovači a třetím charakteristickým konstrukčním rysem je turbokompresor s proměnnou geometrií rozvaděcích lopatek. Maximálního výkonu 100 kW dosahuje nový motor při 4 000 ot/min.(Více se o principu piezoelektrického ovládání vstřikovačů dočtete ve starším článku: Nový diesel 3.0 TDI V6 pro Audi A8).

Z technologického hlediska je soustava motoru s převodovkou precizně propracována, vyšší a lépe využitelný točivý moment (320 Nm při 2 000 1/min) přináší další zlepšení jízdních charakteristik vozu. Systém „overboost“ navíc umožní jednorázové zvýšení točivého momentu až na 340 Nm. Systém vstřikování stejně jako filtr pevných částic mají obdobné charakteristiky jako čtyřválec 1.6 HDI (80 kW), popsaný výše.

Blok válců motoru 2.0 HDI 16V (100 kW) je vyroben z litiny s vkládanými vložkami válců. Pětkrát uložený klikový hřídel má na volném konci řemenici s tlumičem torzních kmitů, která pohání kompresor klimatizace a alternátor. Na protilehlém konci hřídele je dvouhmotový setrvačník, který omezuje přenos hluku a vibrací do karosérie. Hlava válců je součást zatěžovaná prudkými změnami teploty a vysokým tlakem ve spalovací komoře (až 160 barů). Je vyrobena z hliníkové slitiny, osazena dvěma vačkovými hřídeli tzv. skládaného typu, jejich základem je ocelová trubka, na které jsou nalisovány ocelové vačky.

Vozy s motorem 2.0 HDI 16V (100 kW) jsou vybaveny novou šestistupňovou převodovkou (ML6C) s manuálním řazením rychlostních stupňů. Prostorové řešení nového ústrojí umožnilo zachovat původní rozměry pětistupňové varianty a celková hmotnost se proti převodovce ML5C zvýšila jen o 4 kg. Synchronizační spojky jsou u prvních dvou převodových stupňů ztrojené, u třetího zdvojené. Zpětný chod je rovněž plně synchronizovaný.

Ve srovnání s původní verzí o výkonu 79 kW se i přes zvýšení výkonu motoru o 26 %, spotřeba paliva v kombinovaném provozu zvyšuje o pouhá 4%, což představuje o 0,2 l paliva na 100 km. U verze hatchback je tedy spotřeba ve zmíněném režimu 5,4 l/100 km, u verze SW pak 5,6 l/100 km.

Při konstantní rychlosti 150 km/h má 100kilowattová verze dvoulitrového motoru HDi na otáčkoměru o 450 ot/min méně a spotřebuje o 0,7 l méně nafty na každých 100 km. U verze hatchback se maximální dosažená rychlost na nejvyšší převodový stupeň zvyšuje z 188 na 202 km/h, 1 000 m s pevným startem vůz zdolá za 32,4 s oproti 34,1 s, zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 11 s ve srovnání s 12,7 s u původní verze motoru. Peugeoty 307 s tímto motorem můžete mít pouze se dvěma nejvyššími stupni výbavy (XT a XSI), což se také odráží na jejich cenách, které začínají na 675 000,-Kč.

Silný vznětový dvoulitr lze identifikovat podle monogramu HDI s červeně zabarveným „i“ na zádi třistasedmiček. O významu vznětových agregátů pro francouzského výrobce svědčí jejich převaha v motorové nabídce řady 307. Zajímavý je i pohled na vrchol řady 307, kde se usadily dva motory 2.0 16V (100 kW), jenže jeden spaluje benzín a ten druhý naftu. Zájemcům o Peugeotovy dvoulitry by neměl uniknout cenový rozdíl 80 000,-Kč mezi vznětovou a zážehovou verzí, který přirozeně musí hradit ti, kdož jsou zastánci nafty.

Spolupracujeme s TipCars.com
Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách

České nemovitosti lákají investory z celého světa. Poprvé…

Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu

Sázkovému holdingu Tipsport loni meziročně vzrostly tržby…

Ťok vzývá rok 2025. Slibuje dálnice do Polska a Rakouska. Ťok vzývá rok 2025. Slibuje dálnice do Polska a Rakouska.

Ministr dopravy Dan Ťok se zhlédl v roce 2025. Právě v…

 
Zdroj: Peugeot
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Video: Jak v efektním driftu poslat auto na totálku

Video: Jak v efektním driftu poslat auto na totálku

Dnes 17:56

V tomhle videu je všechno, modrý majáček, burnouty, drifty, zničené ráfky a bouračka. Takový běžný den s Mercedes-Benzem C63 S AMG...




Blesk.cz

Hrdina teroristického útoku v Tunisu: Snoubenku chránil vlastním tělem před kulkami. Teď si ji vzal

Hrdina teroristického útoku v Tunisu: Snoubenku…

Při teroristickém útoku v Tunisu v roce 2015 se Angličan Matt James (31) postavil mezi střílejícího teroristu…

Mozková mrtvice na vrcholu Sněžky: Seniorce zachránil život vrtulník

Mozková mrtvice na vrcholu Sněžky: Seniorce…

Na vrcholu Sněžky v pondělí odpoledne u seniorky postižené zřejmě náhlou mozkovou příhodou zasahoval vrtulník…

 

iSport.cz

Program Australian Open: Šafářové a Hlaváčkové jde o semifinále

Program Australian Open: Šafářové a Hlaváčkové jde o…

Hned dva páry s českou účastí se mohou na Australian Open dostat do semifinále ženské čtyřhry. O něj bude v…

Gudas sundal soka, ten se smál výroku sudího a českého beka se zastal

Gudas sundal soka, ten se smál výroku sudího a…

Uškodila mu znovu jmenovka na zádech? Je to klidně možné. A s Radko Gudasem to odnesla celá Philadelphia. Tvrdý,…

 

Reflex.cz

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k mládí bez drog a alkoholu

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k…

Island se dlouhodobě umisťuje na špici evropského žebříčku zemí s nejzdravěji žijícími teenagery. Nebylo tomu…

 
 
reklama