Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Česku budou vznikat dveře budoucnosti. Co všechno s nimi auta zvládnou?

Stanislav Kolman
Diskuze (3)
Na příchod autonomních systémů se připravuje i společnost Kiekert. Jenže zatímco ostatní se zabývají jízdou bez řidiče, německá firma vyvíjí chytré dveře.

Kiekert za 160 let existence vyrobil více než 1,9 miliardy zámků pro automobilky z celého světa. Největší výrobní závod společnosti se od roku 1993 nachází ve východočeské Přelouči, aktuálně zaměstnává 2.600 zaměstnanců. Před třemi lety se výrazně rozrostl a aktuálně je světovým lídrem na poli zamykacích systémů.

Kromě zámků do současných aut se v Kiekertu postupně připravují i na vozy budoucnosti. Vyvíjí totiž „autonomní“ dveře s několika chytrými funkcemi. „Viděli jste, že by kliky nějaký designér kreslil na návrhy? Ani my je nepotřebujeme,“ řekl šéf vývoje Bohumil Lapka kolegům ze Světa motorů během nedávné exkurze.

A měl pravdu, inovativní řešení dveří budoucnosti už s klikami nepočítá. Díky systému NuEntry-Latch totiž řidič automobil odemkne a otevře díky vnějším dotykovým senzorům, případně chytrým telefonem.

Další funkce nese název i-protect a prostřednictvím senzorů a elektromagnetického systému zvládne dveře zastavit před překážkou s přesností na jeden centimetr. Nejde jen o klasické oťukávání na parkovištích supermarketu, dveře umějí rozpoznat třeba i právě přijíždějícího cyklistu. S notnou dávkou nadsázky Kiekert uvádí, že škrábance na dveřích budou s touto technologií minulostí.

Třetí a závěrečná novinka jménem i-move má zajistit komfortní a samočinné otevírání a zavírání dveří a víka zavazadelníku. Poslouží k tomu tlačítka v interiéru, takže ani malým dětem nebude otevírání dveří vzadu činit výraznější problémy. Podrobnosti o bezpečnostní ochraně a detailech technologických řešeních tvůrci zatím drží pod pokličkou.

Kiekert kromě České republiky tvoří, vyvíjí a prodává své systémy v dalších devíti zemích po celém světě a zdá se, že jeho moderní technologie jsou připraveny. Otázkou zůstává, kdy se funkce do automobilů rozšíří masově, zatím je jimi osazeno jen několik prototypů.

Stanislav Kolman
Diskuze (3)
Avatar - lexi
12. 11. 2017 21:24
všemocná elektřina....
..nedávno mi došla baterka v A5 .....no a byl problém se do auta dostat. Není nad klasické zámky a kliky... . Navíc keyless systém má v zimě problém se sněhem v místě senzoru, atd.
Avatar - Pepa_007
12. 11. 2017 16:05
Hmmm
Nevidím v tom nic revolučního. Spíše to je jen evoluce.
Např. Zadní dveře mají elektrické otevírání mnoho let. Je to je o motorech a pár senzorech.
12. 11. 2017 13:44
Některé inovace
Některé inovace mi přijdou naprosto nesmyslné. Proč by si měli malé děti otevírat dveře tlačítkem? Aby mohli skočit pod přijíždějící auto? Jak ty dveře bez kliky otevřete v případě nehody? Atd, atd....