Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dvoupodlažní autobusy: S 431 DT

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Ačkoliv Setra představila novou řadu 500 před třemi lety, dvoupodlažní typ nese „čtyřstovkový“ základ s mnoha úpravami.

Zájezdové autobusy německé značky s pětkou na začátku přišly ve specifikaci Euro VI. Povinnost tohoto emisního požadavku se také vztahuje na dvoupodlažní typy, proto S 431 DT musí téměř rok a půl používat motor Euro VI. U dvoupodlažního typu tedy nastala zásadní modernizace pohonu, se kterou málo viditelně souvisí spousta dalších změn.

Vozidlo o délce 13,89 metru a čtyřmetrové výšce obdrželo 12,8litrový šestiválec OM 471 Euro VI o výkonu 375 kW a točivém momentu 2500 N.m. V rámci loňského uvedení druhé generace tohoto motoru s nižší spotřebou paliva samozřejmě došlo k implementaci do dvoupodlažního typu. O přenos točivého momentu na kola se stará osmistupňová automatizovaná převodovka GO 250 s inteligentním řešením plíživého pohybu vpřed i vzad pro opatrné pojíždění. Nejde o prokluzování spojky a tudíž úbytek její životnosti. Minimální rychlost dovoluje extrémní snížení otáček motoru s pojistkou proti jeho úplnému zastavení.

Autobus s toaletou a kuchyňkou pojme v sériovém uspořádání sedadel 83 cestujících. To je velká výhoda pro dopravce, který náklady na řidiče získává od velkého počtu cestujících.

Patrový autobus splňuje požadavek na maximální počet míst k sezení, což je dané precizním využitím vnitřního prostoru. Verze bez kuchyňky pojme dokonce 87 cestujících. S predikativním tempomatem (PPC) dodávaným na přání, sekundárním vodním retardérem, pomocnými agregáty s vícestupňovým provozem, inteligentním senzorem akumulátoru i možnosti odpojení akumulátoru a systémem řízení palubní sítě přináší tento obr mezi autobusy maximální efektivitu provozu. Úsporná technika s novou generací šestiválce OM 471/II šetří provozní náklady.

Osvědčený dvoupodlažní autobus Setra se špičkovou kvalitou se nepřetržitě vyrábí od roku 2002. Základem jeho úspěchu je maximální počet cestujících na jednoho řidiče a úspornost, která vychází z koncernového vývoje skupiny Daimler.

Ladislav Černý
Diskuze (1)
9. 9. 2017 19:05
pozor na přetížení..
Autobus je to jistě zajímavý ale pro řidiče to není žádný zázrak. V závislosti na provedení se provozní hmotnost pohybuje kolem 20ti tun. Celková hmotnost je 26 tun. Teď počítejme:

80 cestujících, to máme např. 80x80 kg = 6,4 tuny (pokud nevezeme děti nebo Japonce)

zavazadla - 80 cestujících, spousta z nich má obrovské kufry, někteří menší... vezmu průměr 25 kg (to je ještě velmi optimistické) a jsme na 2 tunách.

A to někteří dávají ještě nosiče dozadu (na kola, zavazadla, atd..).

Plně obsazený autobus má tedy 28-29 tun, takže jsme přetížení o cca 2 tuny. Kolik jsou nápravové tlaky nevím ale když vidím, jak vypadají u plně naloženého busu zadní pneumatiky, tak mám obavy, že bude překročena i hmotnost na nápravu.

Takže máte plně naložený autobus, těžiště velmi vysoko (=nestabilita), přetížené pneumatiky (které díky tomu mohou poměrně snadno bouchnout) a v tomto vezete 80 lidí kilem po dálnici. Nejspíš vám to projde, busy se doteď moc nevážily ale co když se něco stane? Někde se pod vámi utrhne krajnice, praskne pneu atd... na koho myslíte, že to hodí? Víte jaká je stabilita těchto busů? Co se stane při prevrácení?

Za mě - nestojí to za to. Je to sice ekonomické ale tím to končí..