Samočinná převodovka s dvojicí soustředných spojek stále častěji plní roli tam, kde lidé nechtějí řadit. A jelikož se technicky od planetových ústrojí výrazně odlišuje, vyžaduje také jiné řidičské návyky a samozřejmě servisní přístup.
Po přečtení článku nelze než konstatovat, že pokud někdo volí nákup auta s automatickou převodovkou, je s více kladnými body skříň s HDM.
Nevím přesně, ale nevýhody HDM je možná v pořizovací ceně. Rozdíl ve ztrátách výkonu obou koncepcí již není tak výrazný, protože měnič moderní HDM převodovky po akci mechanicky měnič přemostí a dvouspojky žerou trvale výkon motoru díky poměrně výkonnému olejovému čerpadlu, které vyrábí tlak nutný pro jakoukoliv změnu v převodovce a na spojkách.
Ad 1 výměna oleje a filtru nutná u obou koncepcí +/- ve stejných km a za podobné peníze.
Ad2 trvalé vlhko nedělá obecně dobře žádnému autu. Nicméně jsem neslyšel o problému vlhka u HDM skříní.
Ad 3 jízda v kolonách - naprostá pohoda, jeden z podstatných důvodů, proč automat HDM.
Ad4 i u HDM lze řadit rukama (a je to z 90% zbytečné), zmatek se zde prakticky nedá udělat.
Ad 5 tahat přívěsy a vytahovat auta není pro HDM žádný problém. Ale i zde platí, že když je někdo trotl a jede s těžkým přívěsem na plný plyn přes celou Evropu 10 hodin v kuse v 35°C, tak se i u HDM olej přehřeje a může to odprásknout skříň.
To je všechno moc hezký, ale! - on se tě nikdo moc neptá, jestli chceš automat dvojspojku nebo HDM. V mainstreamu to asi bude problém všeobecně, a u prémie- v tomto vede BMW (nejlepší HDM?), ale pokud se ti víc líbí Audi nebo MB, vzdát se toho jen kvůli převodovce? Nechci křivdit MB, možná už má taky ZF? U Audi lze k některým vyšším specifikacím, ale prostě není to tak lehký.
... a je ti jasne, ze dvouspojka nahrazuje hdm prave proto, ze je to levnejsi reseni? stejne jako haldex je levnejsi reseni 4x4 nez klasicky system se tremi diferencialy. a v obou pripadech jsou ta drazsi reseni v principu mechanicky odolnejsi a jizden vyspelejsi.
tak ja jsem si nemyslel, ze to nevis, spis jsem to tu chtel vypichnout - spousta lidi povazuje dsg (apod.) za neco vic nez obycejny automat. hlavne i marketing znacek jako vw se to tak snazi prodavat (to same s haldexem). tak jsem to jen vypichl, aby to tu zaznelo.
Tak zrovna u Haldexu bych si tou ekonomikou výroby nebyl tak jistý. Podle mě soustava lamelové spojky s elektromechanickým řízením, tj hromada různých dílů jako lamely, unašeče, olejová čerpadla včetně svých elektromotorů, přepouštěcí ventily, filtry a k tomu ještě řídicí elektronika s kabeláží snad nemůže být levnější než mechanický diferenciál sestávající jen z pár jednoduchých kovových součástek
no tak na to vem jed. haldex je jeden z relativne lacinych zpusobu, jak k celkove levnejsi a jednodussi pricne zastavbe dodelat jakz takz funkcni system 4x4. klasicka koncepce (3 diferencialy) se hodi pro podelnou zastavbu, navic mezinapravovy diferencial urcite nebudes delat volny, ten bude urcite s haldexem cenove porovnatelny.
Na to stačí lehká noha na plynu. Není tak "blbuvzdorná" jako HDM, ale když tomu dáš "chvilí" času dá se s ní sžít velmi dobře. ;-)
P.S. Kolik km si s dsg najel a v jakém autě/motorizaci?
nj, obligatni otazka dsgckaru ;-). cca na peti ruznych autech s dsg jsem najel nekolik tisic km. ctyri z nich mely suche spojky - auta: polo (1,2tsi), octavia 3x (ruzne druhy - 1,9tdi a 1,6tdi motorizace), passat 2,0bitdi. ted bude mit sef a4 2,0tdi 140kW dsg a mam s nim domluvenou zapujcku. kvuli prevodovce :-)
ale to neni az zas podstatne, mne se nelibilo ani to mokre dsg z 2,0 tdi biturbo. tuhle jsem se tu o tom rozepisoval v diskuzi s karlem, v kratkosti jen dodam, ze ano, kdyz se naucis si s tim rozjezdem pohrat, je pekny a plynuly, jenze v realu potrebuju nekdy pomalejsi a citlivejsi rozjezd (jemne doladeni polohy auta v garazi apod.) a hlavne nekdy potrebuju z krizovatky vypalit jak raketa. oboje dvoje dsg umi blbe (z principu). no a pak ten komfort pri popojizdeni v zacpach - to mi trha srdce, jak to furt saskuje se spojkou.
A já musím jen opětovně dodat, že moje (DQ502?) se rozjíždí bez znatelné prodlevy, drobné popojetí při parkování není problém, rychlý rozjezd z křižovatky taky, a jízda v koloně bez cukání.
Nedávno som pokazil Kadjara s edc - cca 1300km a s tebou popisovaným som problém nemal. Jedine čo som urobil hneď bolo vypnutie eco rezimu a pri každom naštartovaní som deaktivoval štart stop. Jo a aj cúvanie na centimeter presne bolo úplne bez problému ( pripájanie ťažkého prívesu kedy je pohodlnejšie dotiahnuť auto k prívesu ako naopak >:D )
S dvojspojkama mám něco najeto, ne že bych neměl žádné výhrady, ale tak moc kritický jako ty bych nebyl určitě (viz i reakce Karla). A k tomu popojíždění v zácpách už jsem psal, stačí přepnout mimo ekonomický "D" mód a mám po problémech.
Mimochodem v poslední době občas jezdím s Macanem GTS a jeho PDK funguje skvěle i pro auto typu crossover/SUV/SAV. Takže případné nedostaky dsgéček (zejména těch levnějších suchých, a starších) nebudou jenom proto, že se jedná o dvojspojku.
1984 im Rennsport-Porsche 956/962
1985 Audi Sport Quattro E2 (390kW/530PS)
Tohle Audi umělo 0 -100 km/h za 2,6! právě i díky PDK od Porsche, s manuálem mu to trvalo o 0,5 s déle.
Při pomalém popojíždění v koloně bývá pro dvojspojku problémem režim "D", který je nastaven prioritně ekonomicky a proto má už i při hodně malých rychlostech (a nízkých otáčkách motoru) tendenci odřadit na dvojku, což (kromě zbytečného prokluzu spojky) může způsobit až škubání/přískoky podobné začátkům s manuálem v autoškole.
Velmi jednoduše a rychle se dá takový problém vyřešit přesunutím voliče do "S", případně manuálního "+/-" módu.
Jj, tohle opatření funguje 100%ně, akorát já byl ještě donucen na to přijít sám. 8-s
Ale to už takový je úděl "osvícených průkopníků" technického pokroku. >:-[]
A nepřišel si taky na to průkopníku:-), jestli při odřazování na neutrál během jízdy(kvůli plachtění) a následnému zařazení z5 na D, to má nějaký negativní vliv na fci a životnost DSG. Často se to hodí a v manuálech se to výslovně nezakazuje...
V praxi jsem na to nepřišel, protože sám nejsem větší příznivec/vyznavač silničního "plachtění", a to ani u klasického manuálu.
Teoreticky by to vadit nemuselo/nemělo. Provází to nějaké příznaky "odporu"?
ale vubec. kdyz jsem tuhle se suchym dsg v polu z pujcovny popojizdel pres jedno mesto v kolone cca hodinu (protoze zavreli dalnicni tunel okolo mesta), tak jsem zkousel vsechny mody od d, pres s az po manualni, ale ani v jeden nebyl na to popojizdeni dobry. proste tohle chce hdm.
mna by skor zaujimalo ako prisli v clanku na to ze vznika zbytocny prokluz.. praveze predpokladam ze elektorinka nenecha spojku preklzavat ( naorzdiel od vodica s manualom ).
ja mam powershift so suchymi spojkami a pustenim brzdy sa pekne posuva vpred pri nizkych otackach. ( podla mna dvojku ani neradi , ale to si musim overit ).
Tohle by mě taky zajímalo, nevěřím, že by to bylo tak nedomyšlené a špatné. Vždyť při městském provozu by se ty převodovky (v tomto případě spojky) museli sypat hrozně rychle.
Totez mi jde hlavou. Jel jsem nekolik koncernovych DSG jen po meste a zadny cukani jsem neevidoval. Jsou specificky vyjimky, treba s M3 je jezdeni po meste nebo kolone tortura auta, cuka a z prevodovky lezou zvuky, jako ze kazdou chvili konec. Ale to neni mainstream.
Můj názor- pokud se k převodovce nechovám jako dobytek a měním často olej (a převodovka nemá konstrukční vadu), je z hlediska životnosti vcelku jedno, jestli HDM nebo dvojspojku nebo i variátor. Vše by mělo při slušném zacházení vydržet min. 200tkm, a jestli je perioda repasí 200-400-600tkm nebo 300-600tkm(HDM) - jeden majitel ji téměř jistě dvakrát neudělá.
Já měl multitronic dvakrát, a spokojenost. Je fakt, že trochu hučí, aje jinak bez problémů. Se druhým jsem najel od 150tkm do 200tkm, a žádné škubání, pořád fungoval jak měl. Pokud si auto s ním koupí "závodník"- tak je vůl. K tomu ta převodovka určitě určená není.
Jen bych se jí bál k motorům s vysokým krouťákem- třeba k 2,7TDI.
Záleží však na tom, jak s autem člověk jezdí (jak často převodovka řadí a kolik momentu přes ní "jde"). Ani mokré nejsou "v suchu." :-) Jen je ve hře navíc náplň a záleží, jak dobře je chlazená. I převodovky s HDM můžou být špatně chlazené a to životnosti nepřidá.
Pokud se budeš chovat jak píšeš a neuvěříš pohádkám o doživotních náplnich apod., pak vidím obecně pravděpodobnost dlouhé životnosti v tomto pořadí:
HDM, mokrá DS, suchá DS a nakonec variátor.
O tom žádná, ale jak píšu- ani ten variátor tě nejspíš nepotká víc než jednou, pokud vůbec.
Jinak já měním v automatu oleje po 50tkm, ať výrobce píše co chce.
Problém je trochu v tom, že ty automaty o kterých výrobce tvrdí, že výměnu náplně nepotřebují, nejsou na běžnou výměnu uzpůsobeny, takže se to musí obcházet třeba odsáváním a pouze částečnou výměnou náplně.
Jaká bude životnost posledních (současných) verzí variátorů nevím, ale je fakt, že některé se svým projevem velmi! výrazně zlepšily (např.v aktuálním Nissanu Qq), ovšem jiné naopak ne (např. Suzuki S-Cross).
Otázka: Potřebuju udělat ABC a nevím, jak na to. Poradíte mi?
Odpověď: Nechápu, proč chceš dělat ABC, když nevím, jak se to dělá a navíc to dělají jenom blbci. Já dělám DEF a je to super-mega-khůl. Dělej to taky.
Otázka: máte rohlíky?
Odpověď: nevím, co je rohlík, ale kupte si šroubky jsou ve slevě
když to nechápeš, tak se nevyjadřuj... Ještě bych pochopil, kdyby ses zeptal na to PROČ chce někdo vyřazovat na N. Ale odpověď by opět vedla k "to je blbost, to radši dělej DEF" atd.
no tak primer se ti moc nepovedl, neurotic nepsal, ze neumi delat abc, ale zjevne povazuje delani abc za blbost. ja jsem tehoz nazoru. cili mohl bys mi prozradit kouzlo onoho vyrazovani na neutral a to teda zejmena u automatu???
Škodí to vraj preto, že olejové čerpadlo je poháňané vstupom do prevodovky. Ak sa teda za jazdy vyradí, čerpadlo sa točí volnobežnými otáčkami ako motor (u HDM. pri dvojspojke sa zrejme netočí ak sú spojka rozpojené), zvyšok prevodovky sa ale točí pohonom od kolies, no ústrojenstvo nieje dostatočne mazané. Preto je najlepšie nechať zaradené a nazdar...
Proč ten MB 9ti kvalt tolik škube? Hlavně v nižších rychlostech (50 km/h?) a při podřazování do těch rychlostí za velmi klidný jízdy. Zažil jsem to na vlastní kůži. Psalo se o tom v příspěvcích i tady, takže v tom nejsem sám a myslím, že to proběhlo někde i nějakou recenzí nějakýho Mercedesu.
A není to přesně tím, že se spojka sepne z delšího prokluzu a tím, že auto jede pomalu a není pod plynem, tak to škubne (nemá žádnou setrvačnost a není v tahu)? Vím, že to občas dělají i u klasického manuálu řídící jednotky, že při příliš ekonomickém popojíždění najednou začnou zmatkovat (obzvláště při studeném motoru). Jinak škube i GLK (250D) a právě především při studeném motoru a následném popojíždění v koloně.
Už jsem ti k tomu psal dnes odpoledne v diskusi pod Q2:
"Ani z A4 nemůže být převodovka v Q2. U A4 je aktuálně vrcholem 200kW (nikoli 210kW) a 600!Nm (1500-3000ot./min.), kdežto u A6/A7 má 3,0 TDI/200kW "jen" 580Nm, byť v širším rozsahu (1250-3250ot/min.)."
Takže vrcholné dieselové motorizace teď mají Tiptronic nejen u A6/A7, ale už i u A4.
Mám takový pocit, že ta převodovka byla původně oficiálně do 550 Nm a už s těmi 580 šli do rezerv. Něco podobného udělali u 2,0 TDI a DQ250, pokud si dobře vzpomínám. Ale tohle nejde dělat do nekonečna.
Protože ten motor (200 kW 3,0 TDI) převodovku "přerostl." Ty převodovky většinou dělali s malou rezervou a motorům postupně maximální momenty rostou. A vypadá to, že se u Audi rozhodli silnější nedělat. Spíš naopak, udělat slabší (a lehčí) a všemu silnějšímu dát HDM. Podívej se na 160 kW verzi v A4, má ubohých 400 Nm (v A6 má 500, pokud má quattro; i 140 kW v A7 má s quattrem 500).
No, po přečtení tohoto článku jsem se jen utvrdil ve svém názoru, že dokud budu mít funkční levou nohu, tak si DSG nekoupím. Klasický měničový automat považuji za mnohem lepší řešení, které ovšem vyžaduje také dost silný motor. Ale klasickému automatu (na rozdíl od DSG) nevadí plazení v městských kolonách a právě toto považuji za jeho největší přednost proti manuálu. :-!
Jezdím auto s hdm (crossover s Tiptronicem) i s mokrou DS (hh s dsg) a každému z nich sedí daná převodovka jak * na hrnec, no a taky s žádným z nich není žádný problém ani plazení v městských kolonách, na rozdíl od trojpedálové kvedlačky.
Ten článek podle mého trochu přehání nebo spíš vyznívá až moc negativně. Přiznávám, že nevím jak to ve skutečnosti funguje, ale nevěřím že popojíždění v kolonách se děje tak jak je popsáno v článku. Obyčejnou logikou mi z toho vychází, že by ty převodovky musely odcházet v městském provozu, kam si je majitelé pořizují, extrémně rychle (max. desítky tisíc km). A současné DSG/EDC/PS se opravdu tak hodně a rychle sypou?
Proč znovu tvrdíš něco, co nemáš ověřené? Když něco jistě nevím, tak si to ověřím, než to nepíšu znovu špatně.
Nová A4 s nejsilnějším dieselem má:
"Max. výkon: 200! kW (272 koní) při 3250-4250 min -1",
ale hlavně: "Max. kroutící moment:. 600! Nm při 1500 - 3000 min -1"
[odkaz]
Pro "odolnost" převodovky je určující právě hodnota max. kroutícího momentu.
Předchozí A4 3,0 TDI měla po face 180kW/500!Nm a aktuální A6 3,0 TDI(no BiTurbo) má sice 200kW, ale "jen" 580Nm, viz předchozí reakce.
Ano, máš pravdu, u minulé A4 to bylo 176 / 180 kW a současná A6 150 / 160 nebo 180 /200 kW po faceliftu..
Jinak jsem tu četl či v SM, že nová A4 má 210 kW...
0d června mám objednaného passata 2.0 tdi 110 kw. U různých prodejců jsem se setkal se stejně nechápavým výrazem. Na DSG sleva 50% a on volí manuál. Jsem rád, že jsem nepodlehl ...
Ale jo, projel jsem a nemůžu říct půl slova proti. Jen asi nedokážu docenit ten nejvíc vyzdvihovaný bonus automatu a to je pohodlí. Mně prostě řadit nevadí, naopak. Stejně jako mně nevadí natahovat si každé ráno hodinky. Mimochodem ty mechanický byly taky v 70. letech na odpis.
Olej v převodovce se značně ohřívá a každá převodovka je proto odvětrávána. Chladnutím dochází k tomu, že je zpět nasáván okolní vzduch s určitou vlhkostí a vlhkost uvnitř kondenzuje. Všechna se neodpaří. Nejhorší jsou krátké jízdy a pojížďky. Popřípadě prudká ochlazení.
A teď jsem konečně pochopil, proč si někteří řidiči nechávají při stání v kolonách takový odstup a potom při rozjezdu vypálí jako rozumu zbavení. Jezdit za nimi je zábava.
Zaujímalo by ma, ako je to s hybridmi s dsg. Či im vadí pomalé poskakovanie v kolónach, alebo nízke rýchlosti rieši elektromotor a zaobíde sa bez preklzu spojky.