eCarTec 2011 v Mnichově ukázal cestu k elektromobilitě

eCarTec 2011 v Mnichově ukázal cestu k elektromobilitě

 
 

V souvislosti s elektromobilitou se hovoří o tiché revoluci. Asi je to zatím příliš silné slovo, ale něco je ve vzduchu.

Více jak 100 let užívá člověk k pohonu silničních vozidel spalovací motor. To jej přivedlo k téměř absolutní závislosti na ropě. Proto jsou stále silněji slyšet hlasy volající po alternativě. Tu nabízí kromě jiných elektrický pohon. Není se co divit. Cena fosilních paliv roste a kvalita ovzduší zatíženého emisemi ze spalovacích motorů v mnoha městských aglomeracích nedosahuje výrazného zlepšení. Po mnohaletém přešlapování výzkumných ústavů a hledání podoby dopravních prostředků budoucnosti se zdá, že rok 2011 se stal přelomovým pro definitivní nástup elektromobility.

Vedoucími evropskými zeměmi v zavádění elektrických pohonů do silničních dopravních prostředků jsou Německo a Francie. Cílem německé spolkové vlády je mít do roku 2020 jeden milión elektromobilů na německých silnicích. Francie si stanovila krátkodobější cíl a chce do roku 2015 dosáhnout počtu 100 tisíc elektromobilů. Dalšími zeměmi s velkým potenciálem pro rozvoj elektromobility jsou USA, Japonsko a Čína.

Technologie pro elektrický pohon, akumulování elektrické energie a vybudovaní nezbytné sítě a infrastruktury je v principu vyvinuta. Její letošní největší evropskou přehlídkou byl veletrh eCarTec v bavorském Mnichově, z něhož přinášíme tuto reportáž. Z takto získané osobní zkušenosti můžeme potvrdit, že vývoj k elektromobilitě nabral na obrátkách. Představené technologie postihují komplexní nabídku od jednotlivých komponent, jako jsou například elektromotory v kolech nebo tenké a již poměrně lehké baterie s vysokou schopností akumulace, až po výkonné dobíjecí zařízení a celé elektromobily, včetně těch závodních.

Malých elektricky poháněných formulí bylo na výstavišti k vidění hned několik. Na svých stáncích je vystavovaly německé technické univerzity, ale výrobců je po celé Evropě mnohem více, včetně pražského ČVUT. Formula Student, jak zní oficiální název, se dělí na Formula Student Combustion se spalovacím motorem a na Formula Student Electric s elektromotorem. Mezinárodní seriál se pořádá na slavných okruzích, například v Silverstonu, na Hockenheimringu nebo na barcelonské trati Circuit de Catalunya. K závodům je registrována více jak stovka týmů z cca 20 zemí, z nichž čtvrtina nasazuje své elektricky poháněné stroje, zatímco zbytek využívá tradiční pohon spalovacím motorem (podrobnější článek na www.formule1.cz).

Z velkých vystavovatelů, kteří se na eCarTec prezentovali, stojí za zmínku stánky energetických společností E.ON nebo RWE. Kdo ale hledal definitivní podobu sériového provedení některého z ryze elektricky poháněných automobilů, ten musel být jejich omezeným počtem zklamán. Zato funkčních prototypů bylo k vidění dost, stále ale schází konečné řešení pro sériově realizovatelnou produkci. Na vystavených konceptech bylo často až příliš patrné, že jejich hlavním smyslem je potvrdit správnost nastoupené cesty, než oslovit zákazníka propracovaným modelem tak, jak je zvyklý od velkých automobilových výrobců v případě modelů se spalovacím motorem.

A tak paradoxně nekompaktnějším dojmem, snad i pro svoji velikost a prakticky nerozlišitelnost od běžného modelu mladoboleslavské automobilky, působila česká Škoda Superb II s elektromotorem Siemens, která byla vystavena pod názvem VUT Super EL v závodním zbarvení Wave 2011. Dobrý pocit zanechal také francouzský Peugeot iOn s elektromotorem o výkonu 47 kW, dvojče japonského Mitsubishi i-MiEV, prvního velkosériově vyráběného elektromobilu na světě. Přetrvávajícím handicapem těchto malých automobilů je malý dojezd (do 130 km) a vysoká pořizovací cena, pohybující se kolem 700.000 Kč.

V několika expozicích soukromých úpravců nebo výrobců doplňků se objevil nestor elektromobility, americký roadster Tesla vyráběný u firmy Lotus ve Velké Británii. Během dvou let se ho prodalo 1500 kusů a nyní se blíží ukončení jeho produkce, aby jej od roku 2012 nahradil větší sportovní elektrický sedan s označením S. Kalifornská firma u něj udává působivý dojezd 500 km. Podobně častým doplňkem několika expozic byl italský městský miniautomobil Tazzari Zero s motorem o výkonu 15 kW, známý i z pražských ulic.

Z asijských výrobců zapůsobil prototyp korejského městského automobilu iPlug, vyvinutý v koncernu GND Wintech. Vůz působí svěže, ovšem také jemu schází větší akční rádius, podle firemní technické specifikace kolem 100 km. Ve stejném stánku byl k vidění sympatický minipickup Change z produkce AD Motors. To dvěma exponátům čínské značky GreenWheel EV ke korejské dokonalosti mnohé ještě scházelo a pohled čínských výrobců na pěkný design je nám zatím poněkud vzdálený.

Do zcela jiné kategorie patřil americký Fisker Karma, vyráběný ve Finsku u firmy Valmet. Luxusní limuzína sportovního vzhledu s hybridním pohonným ústrojím o výkonu 296 kW má celkový dojezd 480 km, přičemž na ryze elektrický pohon díky lithium-iontovým bateriím o kapacitě 20 kWh ujede 80 km. Řidiči umožňuje volit úsporný nebo sportovní režim a nastavitelná je rovněž intenzita rekuperace elektrické energie při brzdění.

Pokud tedy bylo záměrem pořadatelů ukázat aktuálně dosaženou úroveň technologií pro elektromobilitu, výstava splnila svůj cíl. Množství stánků pokrývalo celou škálu výrobků a vývojových prototypů, napojených na výrobu elektromobilů včetně exotických vozidel typu Xelmar nebo ECPE E-Buggy, ukázek testů kevlaru zatíženého silným elektrickým výbojem nebo avantgardně řešených přístřešků pro elektromobily, jejichž součástí je střecha tvořená solárními články a integrovaným indukčním dobíjecím zařízením.

Kdo hledal přední evropské výrobce, a to především domácí značky Mercedes, BMW nebo třeba Opel, hledal marně. Přesto třetí ročník mnichovské výstavy eCarTec, která měla premiéru v roce 2009 a tehdy využila pouhou polovinu jednoho z pavilónů, dnes zaujala plochu téměř trojnásobnou a z velké účasti odborné i laické veřejnosti se dá usoudit, že se i v příštích letech poveze na vlně rostoucího zájmu o elektromobilitu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Splácí jen Irák. Cizí státy dluží Česku desítky miliard Splácí jen Irák. Cizí státy dluží Česku desítky miliard

Pohledávky loni narostly kvůli úrokům a posílení dolaru…

Tržby Hamé vzrostly nejen v Česku, úspěch slaví v Izraeli i na Ukrajině Tržby Hamé vzrostly nejen v Česku, úspěch slaví v Izraeli i na Ukrajině

Tržby kunovické potravinářské společnosti Hamé loni…

Největší čínský operátor si loni polepšil Největší čínský operátor si loni polepšil

Největší čínský telekomunikační operátor China Mobile…

Učtenkvou loterii zajistí Wincor Nixdorf. Kdy začne, není jasné Učtenkvou loterii zajistí Wincor Nixdorf. Kdy začne, není jasné

Účtenkovou loterii k elektronické evidenci tržeb (EET)…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Dnes 08:00

Původní Freelander byl produktem již zaniklé skupiny MG/Rover. Líbivý a obchodně velmi úspěšný vůz skvěle zachytil nastupující vlnu SUV. Z pohledu spolehlivosti však šlo doslova o průšvih. Zlepšila se druhá generace?




Blesk.cz

Život na Marsu je objeven! Špatná zpráva pro Zemi, dobrá pro diváky

Život na Marsu je objeven! Špatná zpráva pro Zemi,…

Zvědavě hltáme novinové titulky, které informují o vesmírných objevech. Tak - je tam život, nebo ne? Nyní můžete…

Pražská čistírna odpadních vod: Je největší v ČR, denně tu proteče 307 milionů litrů vody!

Pražská čistírna odpadních vod: Je největší v ČR,…

Neuvěřitelných 307 milionů litrů vody denně proteče pražskou Ústřední čistírnou odpadních vod, která je největší…

 

iSport.cz

Kulisa v Ústí? Vyprodáno i prázdná místa. Trošku zklamání, řekl Jankto

Kulisa v Ústí? Vyprodáno i prázdná místa. Trošku…

Fotbalový svátek, na který se těšilo celé město. Nebo ne? Česká fotbalová reprezentace poprvé zavítala do Ústí…

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól: Věděl jsem, co udělám

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól:…

Tohle může být hráč české budoucnosti! Záložník Jakub Jankto svůj premiérový start za národní tým okořenil…

 

Reflex.cz

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro transplantace, tvrdí americký futurolog

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro…

Za deset let bude běžné transplantovat lidem orgány vypěstované z jejich vlastních buněk, je přesvědčen americký…

Závody krav jsou populárním koníčkem indonéských farmářů

Závody krav jsou populárním koníčkem indonéských farmářů

Pacu Jawi, populární svátek, za kterým se na indonéskou Sumatru sjíždí každým rokem více zvědavců. Kraví dostihy…