eCarTec 2011 v Mnichově ukázal cestu k elektromobilitě

eCarTec 2011 v Mnichově ukázal cestu k elektromobilitě

 
 

V souvislosti s elektromobilitou se hovoří o tiché revoluci. Asi je to zatím příliš silné slovo, ale něco je ve vzduchu.

Více jak 100 let užívá člověk k pohonu silničních vozidel spalovací motor. To jej přivedlo k téměř absolutní závislosti na ropě. Proto jsou stále silněji slyšet hlasy volající po alternativě. Tu nabízí kromě jiných elektrický pohon. Není se co divit. Cena fosilních paliv roste a kvalita ovzduší zatíženého emisemi ze spalovacích motorů v mnoha městských aglomeracích nedosahuje výrazného zlepšení. Po mnohaletém přešlapování výzkumných ústavů a hledání podoby dopravních prostředků budoucnosti se zdá, že rok 2011 se stal přelomovým pro definitivní nástup elektromobility.

Vedoucími evropskými zeměmi v zavádění elektrických pohonů do silničních dopravních prostředků jsou Německo a Francie. Cílem německé spolkové vlády je mít do roku 2020 jeden milión elektromobilů na německých silnicích. Francie si stanovila krátkodobější cíl a chce do roku 2015 dosáhnout počtu 100 tisíc elektromobilů. Dalšími zeměmi s velkým potenciálem pro rozvoj elektromobility jsou USA, Japonsko a Čína.

Technologie pro elektrický pohon, akumulování elektrické energie a vybudovaní nezbytné sítě a infrastruktury je v principu vyvinuta. Její letošní největší evropskou přehlídkou byl veletrh eCarTec v bavorském Mnichově, z něhož přinášíme tuto reportáž. Z takto získané osobní zkušenosti můžeme potvrdit, že vývoj k elektromobilitě nabral na obrátkách. Představené technologie postihují komplexní nabídku od jednotlivých komponent, jako jsou například elektromotory v kolech nebo tenké a již poměrně lehké baterie s vysokou schopností akumulace, až po výkonné dobíjecí zařízení a celé elektromobily, včetně těch závodních.

Malých elektricky poháněných formulí bylo na výstavišti k vidění hned několik. Na svých stáncích je vystavovaly německé technické univerzity, ale výrobců je po celé Evropě mnohem více, včetně pražského ČVUT. Formula Student, jak zní oficiální název, se dělí na Formula Student Combustion se spalovacím motorem a na Formula Student Electric s elektromotorem. Mezinárodní seriál se pořádá na slavných okruzích, například v Silverstonu, na Hockenheimringu nebo na barcelonské trati Circuit de Catalunya. K závodům je registrována více jak stovka týmů z cca 20 zemí, z nichž čtvrtina nasazuje své elektricky poháněné stroje, zatímco zbytek využívá tradiční pohon spalovacím motorem (podrobnější článek na www.formule1.cz).

Z velkých vystavovatelů, kteří se na eCarTec prezentovali, stojí za zmínku stánky energetických společností E.ON nebo RWE. Kdo ale hledal definitivní podobu sériového provedení některého z ryze elektricky poháněných automobilů, ten musel být jejich omezeným počtem zklamán. Zato funkčních prototypů bylo k vidění dost, stále ale schází konečné řešení pro sériově realizovatelnou produkci. Na vystavených konceptech bylo často až příliš patrné, že jejich hlavním smyslem je potvrdit správnost nastoupené cesty, než oslovit zákazníka propracovaným modelem tak, jak je zvyklý od velkých automobilových výrobců v případě modelů se spalovacím motorem.

A tak paradoxně nekompaktnějším dojmem, snad i pro svoji velikost a prakticky nerozlišitelnost od běžného modelu mladoboleslavské automobilky, působila česká Škoda Superb II s elektromotorem Siemens, která byla vystavena pod názvem VUT Super EL v závodním zbarvení Wave 2011. Dobrý pocit zanechal také francouzský Peugeot iOn s elektromotorem o výkonu 47 kW, dvojče japonského Mitsubishi i-MiEV, prvního velkosériově vyráběného elektromobilu na světě. Přetrvávajícím handicapem těchto malých automobilů je malý dojezd (do 130 km) a vysoká pořizovací cena, pohybující se kolem 700.000 Kč.

V několika expozicích soukromých úpravců nebo výrobců doplňků se objevil nestor elektromobility, americký roadster Tesla vyráběný u firmy Lotus ve Velké Británii. Během dvou let se ho prodalo 1500 kusů a nyní se blíží ukončení jeho produkce, aby jej od roku 2012 nahradil větší sportovní elektrický sedan s označením S. Kalifornská firma u něj udává působivý dojezd 500 km. Podobně častým doplňkem několika expozic byl italský městský miniautomobil Tazzari Zero s motorem o výkonu 15 kW, známý i z pražských ulic.

Z asijských výrobců zapůsobil prototyp korejského městského automobilu iPlug, vyvinutý v koncernu GND Wintech. Vůz působí svěže, ovšem také jemu schází větší akční rádius, podle firemní technické specifikace kolem 100 km. Ve stejném stánku byl k vidění sympatický minipickup Change z produkce AD Motors. To dvěma exponátům čínské značky GreenWheel EV ke korejské dokonalosti mnohé ještě scházelo a pohled čínských výrobců na pěkný design je nám zatím poněkud vzdálený.

Do zcela jiné kategorie patřil americký Fisker Karma, vyráběný ve Finsku u firmy Valmet. Luxusní limuzína sportovního vzhledu s hybridním pohonným ústrojím o výkonu 296 kW má celkový dojezd 480 km, přičemž na ryze elektrický pohon díky lithium-iontovým bateriím o kapacitě 20 kWh ujede 80 km. Řidiči umožňuje volit úsporný nebo sportovní režim a nastavitelná je rovněž intenzita rekuperace elektrické energie při brzdění.

Pokud tedy bylo záměrem pořadatelů ukázat aktuálně dosaženou úroveň technologií pro elektromobilitu, výstava splnila svůj cíl. Množství stánků pokrývalo celou škálu výrobků a vývojových prototypů, napojených na výrobu elektromobilů včetně exotických vozidel typu Xelmar nebo ECPE E-Buggy, ukázek testů kevlaru zatíženého silným elektrickým výbojem nebo avantgardně řešených přístřešků pro elektromobily, jejichž součástí je střecha tvořená solárními články a integrovaným indukčním dobíjecím zařízením.

Kdo hledal přední evropské výrobce, a to především domácí značky Mercedes, BMW nebo třeba Opel, hledal marně. Přesto třetí ročník mnichovské výstavy eCarTec, která měla premiéru v roce 2009 a tehdy využila pouhou polovinu jednoho z pavilónů, dnes zaujala plochu téměř trojnásobnou a z velké účasti odborné i laické veřejnosti se dá usoudit, že se i v příštích letech poveze na vlně rostoucího zájmu o elektromobilitu.

Spolupracujeme s TipCars.com
K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán

Osvobozující rozsudek v případu skladování údajně…

Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší

Počet chybějících bytů v Praze se za poslední tři roky…

 

Štítky Elektromobil

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 





 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Dnes 18:42

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru mozku má vedlejší účinky

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru…

Léčba republikánského senátora Spojených států Johna McCaina, který trpí mimořádně zhoubným nádorem na mozku,…

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není. Horáček na to dohlédl

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není.…

Představa komunisty Zdeňka Ondráčka v čele kontrolní komise pro Generální inspekci bezpečnostních sborů opět…

 

iSport.cz

Vítězka Ledecká si v mlze neviděla pod nohy: Ta druhá viděla stejný houby!

Vítězka Ledecká si v mlze neviděla pod nohy: Ta…

PŘÍMO Z ITÁLIE | V noci se dlouho jen převalovala, páteční závodní odpoledne jí zase znepříjemnila mlha, která…

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit mapa ligových trenérů

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit…

Jindřich Trpišovský podepíše smlouvu se Slavií. Tahle věc je totálně na spadnutí a nic kromě dohody majitelů…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…