Ecotest 2004 (1.díl): nejčistší automobily v Evropě

Ecotest 2004 (1.díl): nejčistší automobily v Evropě

 
 

Autokluby západoevropských zemích připravily letos podruhé za podpory FIA Foundation nezávislé srovnání emisí a spotřeby paliva u nejprodávanějších automobilů na evropském trhu.

Autokluby západoevropských zemích připravily letos podruhé za podpory FIA Foundation nezávislé srovnání emisí a spotřeby paliva u nejprodávanějších automobilů na evropském trhu. Cílem je informovat nestraně zákazníky o tom, jak si jednotlivá auta stojí ve srovnání s konkurencí. FIA věří, že z EcoTestu se časem stane podobně respektovaná metodika jako Euro NCAP v oblasti pasivní bezpečnosti.

Metodika Ecotestů
Na výsledek Ecotestu má vliv produkce emisí oxidů dusíku (NOx), oxidu uhelnatého (CO), uhlovodíků (HC), pevných částic (PM) a oxidu uhličitého (CO2).

Celkové hodnocení, které se převádí na hvězdičky, podobně jako v testech Euro NCAP, je součtem hodnocení emisí škodlivin (50%) a oxidu uhličitého (50%), který je úměrný spotřebě paliva.

Výsledek testu produkce školivin (HC, CO, NOx, pevné částice) se skládá z měření ve “studeném” evropském jízdním cyklu (váha 0,7). Další část – dálniční cyklus (váha 0,3) - zohledňuje fakt, že pouze malá část evropského jízdního cyklu se odehrává v dálničních rychlostech nad 100 km/h. Rozhodující jsou absolutní hodnoty

Výsledek testu produkce CO2 je sestaven z měření ve “studeném” evropském jízdním cyklu (váha 0,35), z měření v “téplém” evropském jízdním cyklu (váha 0,35) a z dálničního cyklu. Hodnoty CO2 jsou hodnoceny vzhledem k velikosti vozu, takže luxusní automobil se spotřebou 6,8 l/100 km má 5 hvězdiček, stejně jako mini, které má spotřebu 3 l/100 km.

Evropský jízdní cyklus
Od roku 1996 byl zaveden nový evropský jízdní cyklus (NEDC-New European Driving Cycle, NEFZ – Neuer Europäischer Fahrzyklus) s cílem přiblížit čísla uváděná v tabulkách, reálným hodnotám spotřeb. V současné době platná směrnice 93/116/ECE, podle které jsou získávány tři hodnoty spotřeb pro městský, mimoměstský a kombinovaný cyklus logicky sdružuje spotřebu paliva s vyprodukovanými emisemi.

Základní měřenou veličinou je podle předpisu 93/116/ECE (aktualizace v 99/100/ECE) hmotnost CO2, který automobil vyprodukuje během testu. Pro zážehové motory platí rovnice spotřeba=množství CO2[g/km]/24, pro vznětové motory platí rovnice spotřeba=množství CO2[g/km]/26,7.

Novinkou zavedenou v nové metodice měření spotřeby paliva, bylo zahrnutí studeného startu do měřeného cyklu. Dříve nebyly nejméně příznivé režimy chodu motoru, krátce po startu v měření obsaženy. Automobil startuje s motorem, který má teplotu mezi 20°C a 30°C. Konkrétní automobily, které procházejí testem, musí mít najeto alespoň 3000 km, avšak ne více než 15000 km. Testy jsou prováděny s automobilem, který veze 75 kg těžkého řidiče a náklad o hmotnosti 100 kg.

Podíl městského cyklu se zvýšil proti předchozí metodice z 33,3 % na 36,8 %. Měření po dobu dvou let ukázala, že u lehkých aut s maloobjemovými motory je rozdíl hodnot spotřeby menší než 10 %, naopak u velkých automobilů je to více než 10% rozdíl.

Městský cyklus se skládá ze čtyř shodných bloků. Každý z nich je dlouhý 195 sekund a automobil během něj třikrát akceleruje z klidu na 17 km/h, 32 km/h a 50 km/h. Celková délka městského cyklu měří 780 sekund tj. 13 minut. Automobil při tomto testu jede nejvýše 50 km/h, průměrná rychlost činí 19 km/h a testovaný automobil ujede vzdálenost 4 km.

Mimoměstský cyklus následuje ihned po městském cyklu. Během něj se automobil pohybuje rychlostmi od 0 do 120 km/h. celková délka mimoměstského cyklu činí 400 sekund.

Kombinovaný cyklus je tvořen výše popsaným městským a mimoměstským cyklem, trvá tedy 1180 sekund (necelých 20 minut), automobil jede průměrnou rychlostí 34 km/h a ujede 11 007 metrů. Výsledné hodnoty spotřeby jsou průměrem, váženým vzdálenostmi, ujetými v každé z částí testu. Rychlostní průběh celého testu naleznete níže ve fotogalerii.

“Studený” evropský jízdní cyklus znaměná, že teplota motoru je před začátkem měření 22°C (tolerance oběma směry 2°C), měří se spotřeba, CO2 a produkce škodlivin. “Teplý” evropský jízdní cyklus je zahajován s teplotou motoru asi 90°C (teplota okolí 22°C). Tento test je prováděn vždy dvakrát, porvé se zapnutou klimatizací (s cílem dosáhnout uvnitř vozu 20°C) a podruhé s vypnutou klimatizací.

Dálniční test (130 km/h)
Zařazení této poslední části Ecotestu zohledňuje fakt, že pouze malá část evropského jízdního cyklu se odehrává v dálničních rychlostech nad 100 km/h a zahrnuje i zrychlování s plným zatížením (zcela otevřená škrtící klapka). Teplota motoru na začátku testu je 90°C, měří se spotřeba paliva, emise CO2 a škodlivin (CO, HC, NOx, pevné částice). Nastavení klimatice je podobné jako v “teplém” evropském jízdním cyklu. Hodnocení je provedeno na základě dvou částí (Phase1 a Phase2).

Sestavení výsledné známky je vidět v našeho diagramu.

Výsledky letošního druhého ročníku srovnávacích měření Ecotest byly zveřejněny v dubnu 2004 a najdete je na news.auto.cz v následujících dnech. První část výsledků je zde.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Američané poslali bombardéry a bojové stíhačky ke KLDR, chtějí demonstrovat sílu Američané poslali bombardéry a bojové stíhačky ke KLDR, chtějí demonstrovat sílu

Mezinárodním vzdušným prostorem nad mořem u východního…

Netradiční závod. Automobiloví veteráni zdolali kopec pod Cukrákem, podívejte se Netradiční závod. Automobiloví veteráni zdolali kopec pod Cukrákem, podívejte se

Jízda o pohár Elišky Junkové Zbraslav-Jíloviště se…

Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu

V Severní Koreji bylo zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4…

 
Zdroj: FIA, ADAC, ÖAMTC

Štítky Mini Testy Euro NCAP Crash-testy

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

Luxusní a ještě luxusnější. Audi Q8 a Lamborghini Urus přistiženy v Itálii Luxusní a ještě luxusnější. Audi Q8 a Lamborghini Urus přistiženy v Itálii

Trojici důkladně zamaskovaných prototypů, případně…

 





 
Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy, ještě silnější Mustangy a speciální Focus RS

Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy a speciální Focus RS

Včera

Byl jsem si v Mostě zajezdit s hodně pestrou partičkou od Fordu. Zábava to byla velká!




Blesk.cz

Severní Korea se otřásla: Způsobila to exploze, míní Čína. Norové nesouhlasí

Severní Korea se otřásla: Způsobila to exploze, míní…

V Severní Koreji bylo v sobotu zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4 stupně, které mělo ohnisko nepříliš daleko od…

Na novém iPadu Pro konečně můžete sledovat i HDR filmy, má to ale háček

Na novém iPadu Pro konečně můžete sledovat i HDR…

Apple na zářijové konferenci kladl velký důraz na technologickou vlnu 4K a HDR, kterou začíná aktivně chytat a…

 

iSport.cz

Výhru Realu vystřelil Ceballos, Barceloně pomohly vlastní góly

Výhru Realu vystřelil Ceballos, Barceloně pomohly…

Ve šlágru šestého kola španělské ligy fotbalisté Atlética Madrid porazili 2:0 Sevillu a posunuli se na druhé…

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia remizovala ve Zlíně

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia…

Fotbalisté Slavie získali ligový rekord v neporazitelnosti, ve Zlíně ale brali jen bod za remízu 1:1. Další…

 

Reflex.cz

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New Yorku 80. let

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New…

V dnešní době navštíví nejproslulejší náměstí New Yorku přes 130 milionů turistů ročně. Stojí tu obří obchod s…

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

„Marino, slyšíte mne? Přijedete pro nás?“ snažím se z Moskvy dovolat do kláštera na Solovecké ostrovy…