Ecotest 2004 (1.díl): nejčistší automobily v Evropě

Ecotest 2004 (1.díl): nejčistší automobily v Evropě

 
 

Autokluby západoevropských zemích připravily letos podruhé za podpory FIA Foundation nezávislé srovnání emisí a spotřeby paliva u nejprodávanějších automobilů na evropském trhu.

Autokluby západoevropských zemích připravily letos podruhé za podpory FIA Foundation nezávislé srovnání emisí a spotřeby paliva u nejprodávanějších automobilů na evropském trhu. Cílem je informovat nestraně zákazníky o tom, jak si jednotlivá auta stojí ve srovnání s konkurencí. FIA věří, že z EcoTestu se časem stane podobně respektovaná metodika jako Euro NCAP v oblasti pasivní bezpečnosti.

Metodika Ecotestů
Na výsledek Ecotestu má vliv produkce emisí oxidů dusíku (NOx), oxidu uhelnatého (CO), uhlovodíků (HC), pevných částic (PM) a oxidu uhličitého (CO2).

Celkové hodnocení, které se převádí na hvězdičky, podobně jako v testech Euro NCAP, je součtem hodnocení emisí škodlivin (50%) a oxidu uhličitého (50%), který je úměrný spotřebě paliva.

Výsledek testu produkce školivin (HC, CO, NOx, pevné částice) se skládá z měření ve “studeném” evropském jízdním cyklu (váha 0,7). Další část – dálniční cyklus (váha 0,3) - zohledňuje fakt, že pouze malá část evropského jízdního cyklu se odehrává v dálničních rychlostech nad 100 km/h. Rozhodující jsou absolutní hodnoty

Výsledek testu produkce CO2 je sestaven z měření ve “studeném” evropském jízdním cyklu (váha 0,35), z měření v “téplém” evropském jízdním cyklu (váha 0,35) a z dálničního cyklu. Hodnoty CO2 jsou hodnoceny vzhledem k velikosti vozu, takže luxusní automobil se spotřebou 6,8 l/100 km má 5 hvězdiček, stejně jako mini, které má spotřebu 3 l/100 km.

Evropský jízdní cyklus
Od roku 1996 byl zaveden nový evropský jízdní cyklus (NEDC-New European Driving Cycle, NEFZ – Neuer Europäischer Fahrzyklus) s cílem přiblížit čísla uváděná v tabulkách, reálným hodnotám spotřeb. V současné době platná směrnice 93/116/ECE, podle které jsou získávány tři hodnoty spotřeb pro městský, mimoměstský a kombinovaný cyklus logicky sdružuje spotřebu paliva s vyprodukovanými emisemi.

Základní měřenou veličinou je podle předpisu 93/116/ECE (aktualizace v 99/100/ECE) hmotnost CO2, který automobil vyprodukuje během testu. Pro zážehové motory platí rovnice spotřeba=množství CO2[g/km]/24, pro vznětové motory platí rovnice spotřeba=množství CO2[g/km]/26,7.

Novinkou zavedenou v nové metodice měření spotřeby paliva, bylo zahrnutí studeného startu do měřeného cyklu. Dříve nebyly nejméně příznivé režimy chodu motoru, krátce po startu v měření obsaženy. Automobil startuje s motorem, který má teplotu mezi 20°C a 30°C. Konkrétní automobily, které procházejí testem, musí mít najeto alespoň 3000 km, avšak ne více než 15000 km. Testy jsou prováděny s automobilem, který veze 75 kg těžkého řidiče a náklad o hmotnosti 100 kg.

Podíl městského cyklu se zvýšil proti předchozí metodice z 33,3 % na 36,8 %. Měření po dobu dvou let ukázala, že u lehkých aut s maloobjemovými motory je rozdíl hodnot spotřeby menší než 10 %, naopak u velkých automobilů je to více než 10% rozdíl.

Městský cyklus se skládá ze čtyř shodných bloků. Každý z nich je dlouhý 195 sekund a automobil během něj třikrát akceleruje z klidu na 17 km/h, 32 km/h a 50 km/h. Celková délka městského cyklu měří 780 sekund tj. 13 minut. Automobil při tomto testu jede nejvýše 50 km/h, průměrná rychlost činí 19 km/h a testovaný automobil ujede vzdálenost 4 km.

Mimoměstský cyklus následuje ihned po městském cyklu. Během něj se automobil pohybuje rychlostmi od 0 do 120 km/h. celková délka mimoměstského cyklu činí 400 sekund.

Kombinovaný cyklus je tvořen výše popsaným městským a mimoměstským cyklem, trvá tedy 1180 sekund (necelých 20 minut), automobil jede průměrnou rychlostí 34 km/h a ujede 11 007 metrů. Výsledné hodnoty spotřeby jsou průměrem, váženým vzdálenostmi, ujetými v každé z částí testu. Rychlostní průběh celého testu naleznete níže ve fotogalerii.

“Studený” evropský jízdní cyklus znaměná, že teplota motoru je před začátkem měření 22°C (tolerance oběma směry 2°C), měří se spotřeba, CO2 a produkce škodlivin. “Teplý” evropský jízdní cyklus je zahajován s teplotou motoru asi 90°C (teplota okolí 22°C). Tento test je prováděn vždy dvakrát, porvé se zapnutou klimatizací (s cílem dosáhnout uvnitř vozu 20°C) a podruhé s vypnutou klimatizací.

Dálniční test (130 km/h)
Zařazení této poslední části Ecotestu zohledňuje fakt, že pouze malá část evropského jízdního cyklu se odehrává v dálničních rychlostech nad 100 km/h a zahrnuje i zrychlování s plným zatížením (zcela otevřená škrtící klapka). Teplota motoru na začátku testu je 90°C, měří se spotřeba paliva, emise CO2 a škodlivin (CO, HC, NOx, pevné částice). Nastavení klimatice je podobné jako v “teplém” evropském jízdním cyklu. Hodnocení je provedeno na základě dvou částí (Phase1 a Phase2).

Sestavení výsledné známky je vidět v našeho diagramu.

Výsledky letošního druhého ročníku srovnávacích měření Ecotest byly zveřejněny v dubnu 2004 a najdete je na news.auto.cz v následujících dnech. První část výsledků je zde.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: FIA, ADAC, ÖAMTC

Štítky Mini Testy Euro NCAP Crash-testy

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
10 nejspolehlivějších ojetých SUV do půl milionu. Vítěz sem možná nepatří 10 nejspolehlivějších ojetých SUV do půl milionu. Vítěz sem možná nepatří

Kategorie SUV je v současné době zažívá obrovský boom.…

Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí

Specialisté z vývoje koncernu Volkswagen odtajnili…

 





 
Docela obyčejný Superb? Tahle bestie má 560 koní a na stovku zrychluje 3,3 sekundy!

Docela obyčejný Superb? Tahle bestie má 560 koní a na stovku zrychluje 3,3 sekundy!

Dnes 18:57

Superb měl po úpravě nadále zůstat rodinným vozem. Nakonec z toho vznikl parádní sleeper.




Blesk.cz

25 tipů na víkend: Na Monínci sněží, v Neveklově budou řádit pojídači mrtvol

25 tipů na víkend: Na Monínci sněží, v Neveklově…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

Nejčernější myšlenky Patrasové: Po nevěře sebevražda! Zachránil ji milenec

Nejčernější myšlenky Patrasové: Po nevěře…

Že nevěru manžela Felixe Slováčka (74) nenesla Dagmar Patrasová (61) úplně lehce, se ví, ale že v nejtěžších…

 

iSport.cz

Dozvuky šlágru v Liberci: Ben Chaim platí 15 tisíc za kopanec do dveří

Dozvuky šlágru v Liberci: Ben Chaim platí 15 tisíc…

Pořádně vyhrocené utkání mezi fotbalisty Liberce a Sparty (1:1) má svoji dohru. Disciplinární komise potrestala…

Edmonton a Jágr? Možná ještě přibereme hráče do kempu, řekl GM

Edmonton a Jágr? Možná ještě přibereme hráče do…

Přetahovaná mezi Leonem Draisaitlem a Edmontonem je u konce, německý útočník včera podepsal luxusní osmiletý…

 

Reflex.cz

Barva strachu: Albíny v Tanzanii zabíjejí kvůli starým mýtům

Barva strachu: Albíny v Tanzanii zabíjejí kvůli starým mýtům

S poruchou tvorby melaninu se v Tanzanii narodí každé 1400. dítě. V severních částech země žije dokonce…

Jaromír Jágr návštěvou Babišova Čapího hnízda selhal a popřel podstatu jím milovaného sportu, férovost

Jaromír Jágr návštěvou Babišova Čapího hnízda selhal…

Jaromír Jágr, jeden z nejlepších hokejistů historie, v úterý zavítal na farmu Čapí hnízdo, kvůli které policie…