Ecotest 2004 (1.díl): nejčistší automobily v Evropě

Ecotest 2004 (1.díl): nejčistší automobily v Evropě

 
 

Autokluby západoevropských zemích připravily letos podruhé za podpory FIA Foundation nezávislé srovnání emisí a spotřeby paliva u nejprodávanějších automobilů na evropském trhu.

Autokluby západoevropských zemích připravily letos podruhé za podpory FIA Foundation nezávislé srovnání emisí a spotřeby paliva u nejprodávanějších automobilů na evropském trhu. Cílem je informovat nestraně zákazníky o tom, jak si jednotlivá auta stojí ve srovnání s konkurencí. FIA věří, že z EcoTestu se časem stane podobně respektovaná metodika jako Euro NCAP v oblasti pasivní bezpečnosti.

Metodika Ecotestů
Na výsledek Ecotestu má vliv produkce emisí oxidů dusíku (NOx), oxidu uhelnatého (CO), uhlovodíků (HC), pevných částic (PM) a oxidu uhličitého (CO2).

Celkové hodnocení, které se převádí na hvězdičky, podobně jako v testech Euro NCAP, je součtem hodnocení emisí škodlivin (50%) a oxidu uhličitého (50%), který je úměrný spotřebě paliva.

Výsledek testu produkce školivin (HC, CO, NOx, pevné částice) se skládá z měření ve “studeném” evropském jízdním cyklu (váha 0,7). Další část – dálniční cyklus (váha 0,3) - zohledňuje fakt, že pouze malá část evropského jízdního cyklu se odehrává v dálničních rychlostech nad 100 km/h. Rozhodující jsou absolutní hodnoty

Výsledek testu produkce CO2 je sestaven z měření ve “studeném” evropském jízdním cyklu (váha 0,35), z měření v “téplém” evropském jízdním cyklu (váha 0,35) a z dálničního cyklu. Hodnoty CO2 jsou hodnoceny vzhledem k velikosti vozu, takže luxusní automobil se spotřebou 6,8 l/100 km má 5 hvězdiček, stejně jako mini, které má spotřebu 3 l/100 km.

Evropský jízdní cyklus
Od roku 1996 byl zaveden nový evropský jízdní cyklus (NEDC-New European Driving Cycle, NEFZ – Neuer Europäischer Fahrzyklus) s cílem přiblížit čísla uváděná v tabulkách, reálným hodnotám spotřeb. V současné době platná směrnice 93/116/ECE, podle které jsou získávány tři hodnoty spotřeb pro městský, mimoměstský a kombinovaný cyklus logicky sdružuje spotřebu paliva s vyprodukovanými emisemi.

Základní měřenou veličinou je podle předpisu 93/116/ECE (aktualizace v 99/100/ECE) hmotnost CO2, který automobil vyprodukuje během testu. Pro zážehové motory platí rovnice spotřeba=množství CO2[g/km]/24, pro vznětové motory platí rovnice spotřeba=množství CO2[g/km]/26,7.

Novinkou zavedenou v nové metodice měření spotřeby paliva, bylo zahrnutí studeného startu do měřeného cyklu. Dříve nebyly nejméně příznivé režimy chodu motoru, krátce po startu v měření obsaženy. Automobil startuje s motorem, který má teplotu mezi 20°C a 30°C. Konkrétní automobily, které procházejí testem, musí mít najeto alespoň 3000 km, avšak ne více než 15000 km. Testy jsou prováděny s automobilem, který veze 75 kg těžkého řidiče a náklad o hmotnosti 100 kg.

Podíl městského cyklu se zvýšil proti předchozí metodice z 33,3 % na 36,8 %. Měření po dobu dvou let ukázala, že u lehkých aut s maloobjemovými motory je rozdíl hodnot spotřeby menší než 10 %, naopak u velkých automobilů je to více než 10% rozdíl.

Městský cyklus se skládá ze čtyř shodných bloků. Každý z nich je dlouhý 195 sekund a automobil během něj třikrát akceleruje z klidu na 17 km/h, 32 km/h a 50 km/h. Celková délka městského cyklu měří 780 sekund tj. 13 minut. Automobil při tomto testu jede nejvýše 50 km/h, průměrná rychlost činí 19 km/h a testovaný automobil ujede vzdálenost 4 km.

Mimoměstský cyklus následuje ihned po městském cyklu. Během něj se automobil pohybuje rychlostmi od 0 do 120 km/h. celková délka mimoměstského cyklu činí 400 sekund.

Kombinovaný cyklus je tvořen výše popsaným městským a mimoměstským cyklem, trvá tedy 1180 sekund (necelých 20 minut), automobil jede průměrnou rychlostí 34 km/h a ujede 11 007 metrů. Výsledné hodnoty spotřeby jsou průměrem, váženým vzdálenostmi, ujetými v každé z částí testu. Rychlostní průběh celého testu naleznete níže ve fotogalerii.

“Studený” evropský jízdní cyklus znaměná, že teplota motoru je před začátkem měření 22°C (tolerance oběma směry 2°C), měří se spotřeba, CO2 a produkce škodlivin. “Teplý” evropský jízdní cyklus je zahajován s teplotou motoru asi 90°C (teplota okolí 22°C). Tento test je prováděn vždy dvakrát, porvé se zapnutou klimatizací (s cílem dosáhnout uvnitř vozu 20°C) a podruhé s vypnutou klimatizací.

Dálniční test (130 km/h)
Zařazení této poslední části Ecotestu zohledňuje fakt, že pouze malá část evropského jízdního cyklu se odehrává v dálničních rychlostech nad 100 km/h a zahrnuje i zrychlování s plným zatížením (zcela otevřená škrtící klapka). Teplota motoru na začátku testu je 90°C, měří se spotřeba paliva, emise CO2 a škodlivin (CO, HC, NOx, pevné částice). Nastavení klimatice je podobné jako v “teplém” evropském jízdním cyklu. Hodnocení je provedeno na základě dvou částí (Phase1 a Phase2).

Sestavení výsledné známky je vidět v našeho diagramu.

Výsledky letošního druhého ročníku srovnávacích měření Ecotest byly zveřejněny v dubnu 2004 a najdete je na news.auto.cz v následujících dnech. První část výsledků je zde.

Spolupracujeme s TipCars.com
Stane se Dvořák nejdéle vládnoucím ředitelem ČT? Do rekordu mu chybí 30 měsíců Stane se Dvořák nejdéle vládnoucím ředitelem ČT? Do rekordu mu chybí 30 měsíců

Rada České televize bude dnes odpoledne rozhodovat o tom,…

Tři procenta Čechů byla při internetových platbách okradena, tvrdí Eset Tři procenta Čechů byla při internetových platbách okradena, tvrdí Eset

Při platbách přes internet byla okradena tři procenta…

Stavba metra D má začít u nákupního centra na Pankráci Stavba metra D má začít u nákupního centra na Pankráci

Stavba trasy pražského metra D by měla začít na pozemku…

 
Zdroj: FIA, ADAC, ÖAMTC

Štítky Mini Testy Euro NCAP Crash-testy

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi

Potřetí srovnáváme příbuzná kombi s SUV a zjišťujeme,…

Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely

Lidem cestujícím do Velké Británie lze doporučit, aby…

 






 
BMW M550d přichází. Co přináší nafta, šest válců a čtyři turba?

BMW M550d přichází. Co přináší nafta, šest válců a čtyři turba?

Dnes 08:51

Také řada 5 se dočkala naftového šestiválce se čtyřmi turby, poprvé představeného v řadě 7. Motor nabídne 294 kW a 760 N.m.




Blesk.cz

Neposedná Křížková: 3 měsíce po porodu se vrátila na obrazovky!

Neposedná Křížková: 3 měsíce po porodu se vrátila na…

Na mateřské dovolené se Lucie Křížková (32), dříve Váchová, moc dlouho nezdržela. Pouhé tři měsíce po porodu…

Vanesa (13) vypadla z 8. patra! Zázrakem přežila, po měsíci se stalo něco nečekaného

Vanesa (13) vypadla z 8. patra! Zázrakem přežila, po…

Nebohá Vanesa (13) vypadla nešťastně z 8. patra neobývané bytovky v chátrajícím komplexu ve…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Polák bavil novináře. Neměl jsem si hrát na Orra, řekl

TOP zajímavosti z NHL: Polák bavil novináře. Neměl…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Slavia slyšela pískot, Tvrdík se omlouval. Zklamali jsme, řekl Šilhavý

Slavia slyšela pískot, Tvrdík se omlouval. Zklamali…

Poprvé v soutěžním zápase jako trenér Slavie poznal, co je to porážka. Jaroslav Šilhavý byl po úterním…

 

Reflex.cz

Emmu Watson šmíruje celý svět s Tomem Hanksem v čele. The Circle ukazuje, jak si nás zotročí sociální sítě

Emmu Watson šmíruje celý svět s Tomem Hanksem v…

Děsí vás, že je kamera vašeho notebooku neustále zapnutá a Facebook si dokáže zjistit i to, o čem se vám zdá?…

Nejsem oligarcha a žádná média nevlastním, brání se označení Andrej Babiš

Nejsem oligarcha a žádná média nevlastním, brání se…

Vicepremiér Andrej Babiš (ANO) odmítl zařazení mezi oligarchy, kteří v Česku nakupují noviny k upevnění svého…