Ecotest 2004 (1.díl): nejčistší automobily v Evropě

Ecotest 2004 (1.díl): nejčistší automobily v Evropě

 
 

Autokluby západoevropských zemích připravily letos podruhé za podpory FIA Foundation nezávislé srovnání emisí a spotřeby paliva u nejprodávanějších automobilů na evropském trhu.

Autokluby západoevropských zemích připravily letos podruhé za podpory FIA Foundation nezávislé srovnání emisí a spotřeby paliva u nejprodávanějších automobilů na evropském trhu. Cílem je informovat nestraně zákazníky o tom, jak si jednotlivá auta stojí ve srovnání s konkurencí. FIA věří, že z EcoTestu se časem stane podobně respektovaná metodika jako Euro NCAP v oblasti pasivní bezpečnosti.

Metodika Ecotestů
Na výsledek Ecotestu má vliv produkce emisí oxidů dusíku (NOx), oxidu uhelnatého (CO), uhlovodíků (HC), pevných částic (PM) a oxidu uhličitého (CO2).

Celkové hodnocení, které se převádí na hvězdičky, podobně jako v testech Euro NCAP, je součtem hodnocení emisí škodlivin (50%) a oxidu uhličitého (50%), který je úměrný spotřebě paliva.

Výsledek testu produkce školivin (HC, CO, NOx, pevné částice) se skládá z měření ve “studeném” evropském jízdním cyklu (váha 0,7). Další část – dálniční cyklus (váha 0,3) - zohledňuje fakt, že pouze malá část evropského jízdního cyklu se odehrává v dálničních rychlostech nad 100 km/h. Rozhodující jsou absolutní hodnoty

Výsledek testu produkce CO2 je sestaven z měření ve “studeném” evropském jízdním cyklu (váha 0,35), z měření v “téplém” evropském jízdním cyklu (váha 0,35) a z dálničního cyklu. Hodnoty CO2 jsou hodnoceny vzhledem k velikosti vozu, takže luxusní automobil se spotřebou 6,8 l/100 km má 5 hvězdiček, stejně jako mini, které má spotřebu 3 l/100 km.

Evropský jízdní cyklus
Od roku 1996 byl zaveden nový evropský jízdní cyklus (NEDC-New European Driving Cycle, NEFZ – Neuer Europäischer Fahrzyklus) s cílem přiblížit čísla uváděná v tabulkách, reálným hodnotám spotřeb. V současné době platná směrnice 93/116/ECE, podle které jsou získávány tři hodnoty spotřeb pro městský, mimoměstský a kombinovaný cyklus logicky sdružuje spotřebu paliva s vyprodukovanými emisemi.

Základní měřenou veličinou je podle předpisu 93/116/ECE (aktualizace v 99/100/ECE) hmotnost CO2, který automobil vyprodukuje během testu. Pro zážehové motory platí rovnice spotřeba=množství CO2[g/km]/24, pro vznětové motory platí rovnice spotřeba=množství CO2[g/km]/26,7.

Novinkou zavedenou v nové metodice měření spotřeby paliva, bylo zahrnutí studeného startu do měřeného cyklu. Dříve nebyly nejméně příznivé režimy chodu motoru, krátce po startu v měření obsaženy. Automobil startuje s motorem, který má teplotu mezi 20°C a 30°C. Konkrétní automobily, které procházejí testem, musí mít najeto alespoň 3000 km, avšak ne více než 15000 km. Testy jsou prováděny s automobilem, který veze 75 kg těžkého řidiče a náklad o hmotnosti 100 kg.

Podíl městského cyklu se zvýšil proti předchozí metodice z 33,3 % na 36,8 %. Měření po dobu dvou let ukázala, že u lehkých aut s maloobjemovými motory je rozdíl hodnot spotřeby menší než 10 %, naopak u velkých automobilů je to více než 10% rozdíl.

Městský cyklus se skládá ze čtyř shodných bloků. Každý z nich je dlouhý 195 sekund a automobil během něj třikrát akceleruje z klidu na 17 km/h, 32 km/h a 50 km/h. Celková délka městského cyklu měří 780 sekund tj. 13 minut. Automobil při tomto testu jede nejvýše 50 km/h, průměrná rychlost činí 19 km/h a testovaný automobil ujede vzdálenost 4 km.

Mimoměstský cyklus následuje ihned po městském cyklu. Během něj se automobil pohybuje rychlostmi od 0 do 120 km/h. celková délka mimoměstského cyklu činí 400 sekund.

Kombinovaný cyklus je tvořen výše popsaným městským a mimoměstským cyklem, trvá tedy 1180 sekund (necelých 20 minut), automobil jede průměrnou rychlostí 34 km/h a ujede 11 007 metrů. Výsledné hodnoty spotřeby jsou průměrem, váženým vzdálenostmi, ujetými v každé z částí testu. Rychlostní průběh celého testu naleznete níže ve fotogalerii.

“Studený” evropský jízdní cyklus znaměná, že teplota motoru je před začátkem měření 22°C (tolerance oběma směry 2°C), měří se spotřeba, CO2 a produkce škodlivin. “Teplý” evropský jízdní cyklus je zahajován s teplotou motoru asi 90°C (teplota okolí 22°C). Tento test je prováděn vždy dvakrát, porvé se zapnutou klimatizací (s cílem dosáhnout uvnitř vozu 20°C) a podruhé s vypnutou klimatizací.

Dálniční test (130 km/h)
Zařazení této poslední části Ecotestu zohledňuje fakt, že pouze malá část evropského jízdního cyklu se odehrává v dálničních rychlostech nad 100 km/h a zahrnuje i zrychlování s plným zatížením (zcela otevřená škrtící klapka). Teplota motoru na začátku testu je 90°C, měří se spotřeba paliva, emise CO2 a škodlivin (CO, HC, NOx, pevné částice). Nastavení klimatice je podobné jako v “teplém” evropském jízdním cyklu. Hodnocení je provedeno na základě dvou částí (Phase1 a Phase2).

Sestavení výsledné známky je vidět v našeho diagramu.

Výsledky letošního druhého ročníku srovnávacích měření Ecotest byly zveřejněny v dubnu 2004 a najdete je na news.auto.cz v následujících dnech. První část výsledků je zde.

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
ČSSD se nechystá revokovat usnesení k trestnímu stíhání Babiše, říká Hamáček ČSSD se nechystá revokovat usnesení k trestnímu stíhání Babiše, říká Hamáček

Sociální demokraté se podle předsedy Jana Hamáčka…

Kudy putuje balíček DHL? Podívejte se do obřího skladu Kudy putuje balíček DHL? Podívejte se do obřího skladu

Obří bruselský sklad, který nedávno uvedla do provozu…

Výročí komunistického puče. Stovky lidí demonstrují v Praze za svobodu Výročí komunistického puče. Stovky lidí demonstrují v Praze za svobodu

Na demonstraci za svobodu, demokracii a svobodné…

Servery za miliardu utopí v oleji. Wedos staví v Hluboké obří datové centrum Servery za miliardu utopí v oleji. Wedos staví v Hluboké obří datové centrum

Společnost Wedos, která je jedničkou na českém…

 
Zdroj: FIA, ADAC, ÖAMTC

Štítky Mini Testy Euro NCAP Crash-testy

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Seat Tarraco už nemá co skrývat. Unikly snímky interiéru i karoserie Seat Tarraco už nemá co skrývat. Unikly snímky interiéru i karoserie

Velké SUV od Seatu se dostane do výroby až s koncem…

 





 
Nadměrný kouř z výfuku: Poznáte závadu motoru podle jeho barvy?

Nadměrný kouř z výfuku: Poznáte závadu motoru podle jeho barvy?

Dnes 15:33

Pokud motor auta nadměrně kouří, určitě se nejedná o normální stav. Příčin může být celá řada, přičemž leccos může napovědět už pouhá barva dýmu. Ta může být od černé, přes modrou až po bílou. Víte co může signalizovat?




Blesk.cz

Gregorová dorazila na ples se zajíčkem! Divoké tance a polibky

Gregorová dorazila na ples se zajíčkem! Divoké tance…

Po dlouhé době se na společenské akci objevila herečka Hana Gregorová (65). Po divokém rozchodu s o 30 let…

České hry prorážejí do světa, učí se i na vysokých školách. Vývojáři chtějí podporu státu

České hry prorážejí do světa, učí se i na vysokých…

Mimořádný zájem o českou videohru z období před husitskými válkami Kingdome Come: Deliverance, která vzbudila…

 

iSport.cz

Jak Ledecká zbláznila svět: tiskovka naruby i v brýlích či výraz za milion

Jak Ledecká zbláznila svět: tiskovka naruby i v…

Až Janek Ledecký složí své dceři slíbenou písničku, bude mít skladba potenciál stát se světovým hitem.…

Přestupy NHL ONLINE: Nash jde do Bostonu za 3 hráče a 2 drafty

Přestupy NHL ONLINE: Nash jde do Bostonu za 3 hráče…

Základní část ročníku 2017/18 pomalu začíná rozlišovat některé vítěze a poražené, a to tradičně také ukazuje…

 

Reflex.cz

OSR vyhráli v ledním hokeji, trenérovi v zápětí volal sám velký Vladimir

OSR vyhráli v ledním hokeji, trenérovi v zápětí…

Ruští hokejisté vyhráli olympijský turnaj v Pchjongčchangu, ve finále porazili Německo po dramatické bitvě 4:3 v…

V Praze byl na žádost Turecka zatčen bývalý lídr syrských Kurdů Salih Muslim. Označují jej za teroristu, přitom jeho syn padl v boji s Islámským státem

V Praze byl na žádost Turecka zatčen bývalý lídr…

Bývalý lídr syrských Kurdů Salih Muslim byl zatčen v noci ze soboty na neděli v Praze na základě žádosti turecké…