Ecotest 2004 (1.díl): nejčistší automobily v Evropě

Ecotest 2004 (1.díl): nejčistší automobily v Evropě

 
 

Autokluby západoevropských zemích připravily letos podruhé za podpory FIA Foundation nezávislé srovnání emisí a spotřeby paliva u nejprodávanějších automobilů na evropském trhu.

Autokluby západoevropských zemích připravily letos podruhé za podpory FIA Foundation nezávislé srovnání emisí a spotřeby paliva u nejprodávanějších automobilů na evropském trhu. Cílem je informovat nestraně zákazníky o tom, jak si jednotlivá auta stojí ve srovnání s konkurencí. FIA věří, že z EcoTestu se časem stane podobně respektovaná metodika jako Euro NCAP v oblasti pasivní bezpečnosti.

Metodika Ecotestů
Na výsledek Ecotestu má vliv produkce emisí oxidů dusíku (NOx), oxidu uhelnatého (CO), uhlovodíků (HC), pevných částic (PM) a oxidu uhličitého (CO2).

Celkové hodnocení, které se převádí na hvězdičky, podobně jako v testech Euro NCAP, je součtem hodnocení emisí škodlivin (50%) a oxidu uhličitého (50%), který je úměrný spotřebě paliva.

Výsledek testu produkce školivin (HC, CO, NOx, pevné částice) se skládá z měření ve “studeném” evropském jízdním cyklu (váha 0,7). Další část – dálniční cyklus (váha 0,3) - zohledňuje fakt, že pouze malá část evropského jízdního cyklu se odehrává v dálničních rychlostech nad 100 km/h. Rozhodující jsou absolutní hodnoty

Výsledek testu produkce CO2 je sestaven z měření ve “studeném” evropském jízdním cyklu (váha 0,35), z měření v “téplém” evropském jízdním cyklu (váha 0,35) a z dálničního cyklu. Hodnoty CO2 jsou hodnoceny vzhledem k velikosti vozu, takže luxusní automobil se spotřebou 6,8 l/100 km má 5 hvězdiček, stejně jako mini, které má spotřebu 3 l/100 km.

Evropský jízdní cyklus
Od roku 1996 byl zaveden nový evropský jízdní cyklus (NEDC-New European Driving Cycle, NEFZ – Neuer Europäischer Fahrzyklus) s cílem přiblížit čísla uváděná v tabulkách, reálným hodnotám spotřeb. V současné době platná směrnice 93/116/ECE, podle které jsou získávány tři hodnoty spotřeb pro městský, mimoměstský a kombinovaný cyklus logicky sdružuje spotřebu paliva s vyprodukovanými emisemi.

Základní měřenou veličinou je podle předpisu 93/116/ECE (aktualizace v 99/100/ECE) hmotnost CO2, který automobil vyprodukuje během testu. Pro zážehové motory platí rovnice spotřeba=množství CO2[g/km]/24, pro vznětové motory platí rovnice spotřeba=množství CO2[g/km]/26,7.

Novinkou zavedenou v nové metodice měření spotřeby paliva, bylo zahrnutí studeného startu do měřeného cyklu. Dříve nebyly nejméně příznivé režimy chodu motoru, krátce po startu v měření obsaženy. Automobil startuje s motorem, který má teplotu mezi 20°C a 30°C. Konkrétní automobily, které procházejí testem, musí mít najeto alespoň 3000 km, avšak ne více než 15000 km. Testy jsou prováděny s automobilem, který veze 75 kg těžkého řidiče a náklad o hmotnosti 100 kg.

Podíl městského cyklu se zvýšil proti předchozí metodice z 33,3 % na 36,8 %. Měření po dobu dvou let ukázala, že u lehkých aut s maloobjemovými motory je rozdíl hodnot spotřeby menší než 10 %, naopak u velkých automobilů je to více než 10% rozdíl.

Městský cyklus se skládá ze čtyř shodných bloků. Každý z nich je dlouhý 195 sekund a automobil během něj třikrát akceleruje z klidu na 17 km/h, 32 km/h a 50 km/h. Celková délka městského cyklu měří 780 sekund tj. 13 minut. Automobil při tomto testu jede nejvýše 50 km/h, průměrná rychlost činí 19 km/h a testovaný automobil ujede vzdálenost 4 km.

Mimoměstský cyklus následuje ihned po městském cyklu. Během něj se automobil pohybuje rychlostmi od 0 do 120 km/h. celková délka mimoměstského cyklu činí 400 sekund.

Kombinovaný cyklus je tvořen výše popsaným městským a mimoměstským cyklem, trvá tedy 1180 sekund (necelých 20 minut), automobil jede průměrnou rychlostí 34 km/h a ujede 11 007 metrů. Výsledné hodnoty spotřeby jsou průměrem, váženým vzdálenostmi, ujetými v každé z částí testu. Rychlostní průběh celého testu naleznete níže ve fotogalerii.

“Studený” evropský jízdní cyklus znaměná, že teplota motoru je před začátkem měření 22°C (tolerance oběma směry 2°C), měří se spotřeba, CO2 a produkce škodlivin. “Teplý” evropský jízdní cyklus je zahajován s teplotou motoru asi 90°C (teplota okolí 22°C). Tento test je prováděn vždy dvakrát, porvé se zapnutou klimatizací (s cílem dosáhnout uvnitř vozu 20°C) a podruhé s vypnutou klimatizací.

Dálniční test (130 km/h)
Zařazení této poslední části Ecotestu zohledňuje fakt, že pouze malá část evropského jízdního cyklu se odehrává v dálničních rychlostech nad 100 km/h a zahrnuje i zrychlování s plným zatížením (zcela otevřená škrtící klapka). Teplota motoru na začátku testu je 90°C, měří se spotřeba paliva, emise CO2 a škodlivin (CO, HC, NOx, pevné částice). Nastavení klimatice je podobné jako v “teplém” evropském jízdním cyklu. Hodnocení je provedeno na základě dvou částí (Phase1 a Phase2).

Sestavení výsledné známky je vidět v našeho diagramu.

Výsledky letošního druhého ročníku srovnávacích měření Ecotest byly zveřejněny v dubnu 2004 a najdete je na news.auto.cz v následujících dnech. První část výsledků je zde.

Spolupracujeme s TipCars.com
Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho…

VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad

Obrázků a dokumentů z legendární bitvy druhé světové…

Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou

Na pásu pouště, který vybíhá ze Sahary do Atlantiku,…

 
Zdroj: FIA, ADAC, ÖAMTC
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

 






 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Včera

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v něm exponáty

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v…

Více jak dva roky probíhá rekonstrukce Národního muzea v Praze. Obě budovy nově propojí podzemní tunel, který by…

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal a proč nechce přestat?

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal…

O tom, že je Jiří Bartoška (69) vášnivý kuřák, není pochyb. Jak sám říká, cigarety se nechce ani nikdy vzdát,…

 

iSport.cz

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si, že to nezabalíme

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si,…

Už se zdálo, že je s nimi amen. Plzeňští hokejisté prohrávali po první třetině na ledě mistrovského Liberce 1:3.…

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala fanouškům své medaile

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala…

Biatlonistka Gabriela Koukalová předvedla fanouškům svoji bezprostřednost i skvělou formu. Na domácím exhibičním…

 

Reflex.cz

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Vladimír Špidla, šéf premiérových poradců, znovu hájil – tentokrát v rozhovoru pro Info.cz - záměr ČSSD zavést…