Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

EDAG v Ženevě 2006

Ondřej Láník
Firma Engineering und Design AG, nebo-li krátce EDAG, se vedle svých zakázkových prací pro automobilky blýskne čas od času zajímavou studií na velkém autosalonu.

Za mořem se na začátku roku 2006 představili Němci hardtop pro atraktivní roadster Pontiac Solstice, nyní se v Ženevě pochlubili zajímavou verzí Volkswagenu New Beetle.

Studie Pontiac Solstice hardtop

Konstrukční potenciál ukazuje firma EDAG výrobcům na zajímavé úpravě otevřeného dvoumístného Pontiaku. Místo látkové střechy dostal Solstice plastovou střechu s bohatým prosklením, která končí téměř až na odtrhové hraně na zádi. Místo u kombi obvyklého výklopného víka je k dispozici jen malé výklopné sklo. Jenže z pohledného kombi lze snadnou úpravou získat zpět roadster s neméně atraktivní siluetou. Fakt, že se Solstice ukázal nejen za mořem, ale také v Ženevě není náhoda. Stejný základ totiž slouží koncernu GM pro evropskou verzi roadsteru, prodávanou pod jménem Opel GT.

Výroba hardtopu, byť malosériová, není podle tvůrců v plánu.

Studie Biwak

Již druhou studií v krátkém čase překvapil EDAG v Ženevě. Předmětem neobvyklých úprav se tentokrát stal Volkswagen New Beelte, jehož charakteristickou siluetu designéři pozměnili takřka do stylu kombi a celek náležitě obrnili, aby se výsledek mohl zařadit do stále početnější skupiny vozů SUV. Základ si EDAG vybral zřejmě správně. V Mexiku vyráběný New Beetle se prodává už dlouho a oživení by potřeboval jako sůl. Ve Volkswagenu by se jistě měli zamyslet, jestli není právě toto cesta, jak ještě na konci modelového cyklu využít nevytíženou výrobní kapacitu. Technicky by neměl být problém ani pohon všech kol, který u podvozku sdíleného s Golfem IV tradičně řeší mezinápravová spojka Haldex.

Kreativitu ukázal EDAG na provedení povrchových dílů a exteriéru. Vzhled opotřebovaného vozu již z výroby je reakcí na obavy majitelů nových vozů, kteří své miláčky po koupi šetří, ale někde náhodou neutrpěli šrám. To je zejména v případě automobilů do lehkého terénu krajně nežádoucí přístup. Karosérie Biwaku je na první pohled lakována běžnou barvou, až podrobnější studie odhalí technologicky náročnou „popraskanou“ strukturu. Exponovaná místa exteriéru a jsou potažena opotřebovanou kůží, podobně jako přístrojová deska. Sedadla mají čalounění z „prošoupané“ džínoviny…


Ondřej Láník