Edonis - specialitka z Modeny

Edonis - specialitka z Modeny

 
 

Edonis znamená v řečtině potěšení a stejná pohnutka vedla k jeho vzniku. Tento supersport vznikl v kraji zaslíbeném sportovním vozům, v italské Modeně. Jedná se o exkluzivní kousek, který poprvé spatřil světlo světa 1.1.2001 a bude vyroben v pouhých 21 exemplářích.

V pozadí tohoto speciálního projektu nestojí žádná velká, ba dokonce ani malá, automobilka, ale konstrukční kancelář B. Engineering a pneumatikářský gigant Michelin. To může vyvolávat dojem, že se jedná o dílo amatérů, ovšem opak je pravdou. O Michelinu není třeba pochybovat, ale kdo se skrývá za nic neříkajícím názvem B. Engineering. Jedná se o tým 20 nadšenců vedený Jean-Marcem Borelem a Frederico Trombim, kteří mají zkušenosti od Ferrari a Bugatti. Nad konstrukcí vozu měl hlavní slovo Nicola Materazzi, který se podílel na projektech Bugatti, Cagivy, Laverdy a poté od roku 1980 Ferrari (Testarossa, GTO, GTO Evoluzione, F40 a také vývoj vozu F1). Také většina ostatních techniků má zkušenosti z firem Bugatti, Ferrari, Lotus, Maserati či Lamborghini. Jak vidno, nejedná se o žádné zelenáče a tak můžeme právem očekávat skvělý výsledek. Jaká je role Michelinu? Mimo důležitého finančního zázemí také poskytl svou rozsáhlou testovací a zkušební základnu a osadil vůz speciálními pneumatikami PAX-Systém.

Podívejme se tedy na vůz Edonis poněkud blíže. Z vnějšího pohledu jej charakterizuje dynamický tvar plný ostrých hran. Zajímavým prvkem je naprostá absence velkých otvorů pro přívod vzduchu k motoru umístěnému před zadní nápravou v boku vozu. Čisté linie bočního profilu tak výrazně kontrastují z velmi členitou zádí, která rozhodně nepůsobí fádně. Neobvyklé jsou také čtveřice otvorů, pro odvod teplého vzduchu z chladiče motoru, na horní partii blatníků za šípovitými světlomety. Je možno říci, že Edonis si asi nelze splést se žádným jiným vozem podobného charakteru. Interiér vozu je dvoumístný, čalouněný kůží v kombinaci s prvky z materiálů použitých na konstrukci karoserie, tedy hliníku a kompozitu. Design této části vozu působí poněkud rozporuplně, především kombinace s poměrně nudným volantem je zvláštní. Z tohoto pohledu je asi mnohem zajímavější jaké emoce přinesou dynamické vlastnosti, než vzhled, nicméně u vozu této cenové kategorie by mělo všechno ladit. Z bezpečnostní výbavy zde nechybí dva airbagy a integrovaný bezpečnostní rám.

Co se konstrukce týče, je karosérie smíšené konstrukce. Zatímco celá nosná struktura je vyrobena z uhlíkového kompozitu, povrchové panely jsou ručně vyklepány z hliníkového plechu. Na konstrukci kompozitní části se podílela Aérospatiale Matra Group, výrobce letadel Airbus. Tato kombinace zaručuje vynikající tuhost při zachování přijatelné hmotnosti vozu, která činí 1300 kg. Podvozek stejně jako šasi vychází z konstrukce používané v F1 a přední i zadní náprava je tvořena čtyřprvkovým závěsem. O odpružení se starají vinuté pružiny s nastavitelnými tlumiči, kterým vypomáhají zkrutné stabilizátory na obou nápravách. Všechna kola jsou také osazena brzdami s hliníkovými třmeny a dutými kotouči velkého průměru, jejichž použití umožnily speciální kola s pneumatikami Michelin PAX-Systém. Kouzlo tohoto systému spočívá v tom, že pneumatika je díky výztužným kruhům uvnitř, schopna nouzového provozu i po úniku vzduchu aniž by se svlékla z ráfku. Není tedy nutno použít náhradní kolo a přesto uhánět rychlostí až 80 km/h po celých 200 km. Michelin dodává kompletní celek včetně jednodílného ráfku a tak mohl být zvolen na přední nápravu speciální rozměr 245-650 ZR 480, což je o něco více, než 18". Zadní kola mají rozměr 335-670 ZR 500A, což odpovídá průměru 20". Tento systém tak nejen šetří prostor pro náhradní kolo a práci s jeho výměnou, ale především podstatně zvyšuje bezpečnost jízdy v okamžiku defektu, neboť zachovává plnou kontrolu nad vozem.

Nejen pneumatiky jsou specialitou tohoto vozu. Speciálně pro něj bylo navrženo také kompletní pohonné ústrojí, což je při plánované výrobě pouhých 21 kusů velmi neobvyklé. Tato skutečnost se také podílí na velmi vysoké prodejní ceně vozu. Srdcem vozu je tedy celohliníkový motor V12 s úhlem rozevření řad válců 60° o objemu 3760 ccm přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Účinné plnění a výplach zajišťují čtyři ventily na válci a jejich ovládání čtyři vačkové hřídele. Pro zajištění spolehlivého mazání i při velkých odstředivých silách bylo použito mazání se suchou skříní. Tyto základní údaje dávají tušit velký potenciál, který zde samozřejmě je. Výkon motoru je vynikajících 500 kW (680 k) při 8000 ot/min a točivý moment má hodnotu 735 Nm při velice slušných 3200 - 3600 ot/min. Tato síla se přenáší pouze zadními koly a to přes šestistupňovou, ručně řazenou převodovku a samosvorný diferenciál. Všechny tyto komponenty jsou vyráběny speciálními firmami v okolí Modeny, které se podílejí na dodávkách jak pro ostatní výrobce sportovních vozů, tak také pro vozy Ferrari F1, což je zárukou vysoké kvality. Parametry motoru naznačují velké výkony a ty zde také jsou, zrychlení z 0-100 km/h zvládne Edonis pod 4 sekundy a je homologován pro rychlosti nad 365 km/h (!), což jsou hodnoty nepřipouštějící žádnou debatu.

V úvodu tohoto článku bylo uvedeno, že Edonisů bude pouze 21. Proč právě toto číslo? Protože právě pro 21. století byl tento automobil navržen. Každý kus pak ponese jméno umělce nebo vynálezce právě toho století, jehož číslo ponese.

Technické údaje
MotorV12
Druhpřeplňovaný zážehový
Zdvihový objem (cm3)3760
Válce/ventily na válec12/4
Max. výkon (kW/k/ot)500/680/8000
Max. točivý moment (Nm/ot)735/3200-3600
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)365
Zrychlení 0-100 km/h (s)pod 4,0
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km)neudána
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4350
Šířka (mm)1998
Výška (mm)1120
Rozvor (mm)2562
Rozchod vpředu (mm)1556
Rozchod vzadu (mm)1612
Pohotovostní hmotnost (kg)1300
Rozměr pneu vpředu245-650 ZR 480
Rozměr pneu vzadu335-670 ZR 500
Spolupracujeme s TipCars.com
Lyžaře v Tyrolských Alpách vozí nová lanovka od Pininfariny. Sezona trvá až do června Lyžaře v Tyrolských Alpách vozí nová lanovka od Pininfariny. Sezona trvá až do června

Nad Innsbruckem je největší rakouská ledovcová lyžařská…

VIDEO: Musk chce vybudovat autodráhy pod městy. Už má první koncept VIDEO: Musk chce vybudovat autodráhy pod městy. Už má první koncept

Elon Musk si v prosinci stěžoval na dopravní situaci v…

Papež doporučuje, jak vyřešit KLDR: Ať pomůže Norsko. To je k tomu vždy připraveno Papež doporučuje, jak vyřešit KLDR: Ať pomůže Norsko. To je k tomu vždy připraveno

Třetí země, jako například Norsko, by se měla pokusit o…

Trump: Média mě kritizují, protože nejsou v obraze. Plním jeden slib za druhým Trump: Média mě kritizují, protože nejsou v obraze. Plním jeden slib za druhým

Americký prezident Donald Trump odsoudil americká média…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data

Design své letošní hlavní novinky zatím Škoda drží pod…

 






 
Nový level vypínání válců: Ze čtyřválce se stane jednoválec!

Nový level vypínání válců: Ze čtyřválce se stane jednoválec!

Dnes 08:00

Zážehový motor, který by spotřebovával o 8 až 15 procent méně paliva než současné agregáty, je na dosah sériové výroby. Umožnit to má inovativní systém vypínání válců, vyvinutý ve spolupráci firem Delphi a Tula




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Vodku v obchodě neseženete, marihuanu má i kavárna. Amsterdam je město paradoxů

Vodku v obchodě neseženete, marihuanu má i kavárna.…

Holandská metropole je rájem pro milovníky lehkých drog a zejména marihuany. „Trávu“ můžete v Amsterdamu kouřit…

 

iSport.cz

Výtečný prcek Pageau řídil čtyřmi góly výhru Ottawy, znovu slaví i Pittsburgh

Výtečný prcek Pageau řídil čtyřmi góly výhru Ottawy,…

To byla show! Ottawa má po druhém duelu s Rangers jednoznačného hrdinu. Jean-Gabriel Pageau nejprve otevřel…

Rajty, to je pro tebe! V Plzni dlouho tleskali a do nebe posílali góly

Rajty, to je pro tebe! V Plzni dlouho tleskali a do…

Jen obyčejný ligový zápas? Ne, v Plzni byla při vítězství nad Duklou 2:0 cítit úplně jiná nálada. Viktoria si…

 

Reflex.cz

Který blbec vymýšlí reklamy na Facebooku?

Který blbec vymýšlí reklamy na Facebooku?

S obrovským překvapením jsem po nákupu v internetovém obuvnictví zaznamenal vlnu reklam na další boty, které mi…

Karamelový sýr brunost: Tradiční pochoutka, bez které se Norové neobejdou

Karamelový sýr brunost: Tradiční pochoutka, bez…

Prý si ho buď zamilujete, anebo vás nic na světě nedonutí ochutnat jej podruhé. Norský sýr brunost je hnědý,…