Diskuse

EGR ventil: Postrach moderních motorů. K čemu vlastně slouží? A proč je tak problémový?

14.2.2017

Jednou z možností, jak snížit u motorů emise oxidů dusíku, je dopravovat do válců spolu s čerstvým vzduchem (zápalnou směsí) současně i spaliny z výfuku. Recirkulace spalin se obecně označuje anglickou zkratkou EGR (Exhaust Gas Recirculation).

 

  • 31 Reagovat !

    foto kalousek

    kalousek 14.02.2017  08:17

    Opožděné zavírání sacích ventilů ve fázi výfuku ...

    Citace: " ...Jde o takzvanou vnitřní recirkulaci spalin (vnitřní EGR). Princip spočívá v opožděném zavírání sacích ventilů ve fázi výfuku..."

    U kterého motoru se prosím sací ventily zavírají při výfukovém zdvihu ? :'-(
    • 00 Reagovat !

      foto WinDiesel

      WinDiesel 14.02.2017  08:24

      « Re: Opožděné zavírání sacích ventilů ve fázi výfuku ...

      to by z toho jeden byl jelen .... :-)
      • 31 Reagovat !

        foto kalousek

        kalousek 14.02.2017  09:03

        « Re: Re: Opožděné zavírání sacích ventilů ve fázi výfuku ...

        No původně jsem myslel že je to jen překlep, ale text v článku pokračuje dál: "...Díky tomu se část pístem vytlačovaných spalin dostane zpět do sacího potrubí, kde po zavření sacích ventilů setrvává, aby se následně smíchala ..."

        Musím bohužel konstatovat, že autor článku nemá ani tušení jak pracuje čtyřdobý motor.
        • 50 Reagovat !

          foto 125S

          125S 14.02.2017  09:57

          « Re: Re: Re: Opožděné zavírání sacích ventilů ve fázi výfuku ...

          Správné změní věty:

          Princip spočívá v dřívějším otevřením sacích ventilů při horní úvrati pístu, který dokončuje výfukový proces. Díky tomu se část pístem vytlačených spalin dostane do sacího potrubí, kde se při procesu sání smíchá s čerstvou směsí.

          Nevím jestli je to srozumitelné, ale mělo by to býti takhle.
          • 10 Reagovat !

            foto -Teddy-

            _Teddy_ 14.02.2017  10:24

            « Re: Re: Re: Re: Opožděné zavírání sacích ventilů ve fázi výfuku ...

            Vdaka, je to spravne aj zrozumitelne nam vsetkym (okrem autora clanku)...
          • 10 Reagovat !

            foto McMatej

            McMatej 14.02.2017  11:04

            « Re: Re: Re: Re: Opožděné zavírání sacích ventilů ve fázi výfuku ...

            Jste si jisti tím, že jde o sací ventil? Nebylo by snažší nechat otevřený při sacím zdvihu výfukový ventil? Proč si cpát špinavé výfukové plyny do čistého sacího potrubí, když se úplně stejně a bez negativních důsledků můžou smíchat až ve válci??
            • 10 Reagovat !

              foto mikinko

              mikinko 14.02.2017  11:20

              « Re: Re: Re: Re: Re: Opožděné zavírání sacích ventilů ve fázi výfuku ...

              Co tu tolko mutite teplu vodu....nastane prekrytie sania a vyfuku a spaliny prejdu aj do sania...koniec....
              • 02 Reagovat !

                foto gil54

                gil54 14.02.2017  11:35

                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Opožděné zavírání sacích ventilů ve fázi výfuku ...

                Jak mohou přejít spaliny do sání při překrytí, když je třeba v tom sání vyšší tlak díky přeplňování??? ...koniec... >:D .
                • 21 Reagovat !

                  foto kalousek

                  kalousek 14.02.2017  11:43

                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Opožděné zavírání sacích ventilů ve fázi výfuku ...

                  mikinko: překrytí není v tomhle případě vůbec důležité, ve válci je vyšší tlak než ve výfuku Zkus si taky zopakovat jak funguje motor
            • 03 Reagovat !

              foto gil54

              gil54 14.02.2017  11:21

              « Re: Re: Re: Re: Re: Opožděné zavírání sacích ventilů ve fázi výfuku ...

              Možná, ale jen možná by to šlo teoreticky u atmosféry.

              Nedovedu si představit odladění přesně stanoveného množství spalin do válce pomocí výfukového ventilu, když je současně otevřen i sací ventil a vzduch - nebo někdy i směs - je do válce tlačen pod přeplňovacím tlakem, který se ještě k tomu mění podle režimu motoru. Nehledě na další negativní efekt - horké, nechlazené spaliny by ještě k tomu výrazně snižovaly objemovou účinnost.
            • 20 Reagovat !

              foto 125S

              125S 14.02.2017  12:59

              « Re: Re: Re: Re: Re: Opožděné zavírání sacích ventilů ve fázi výfuku ...

              Ano. Protože tento systém EGR znám. Používali ho u BMW na atmosférických motorech řady M54. Při nízkém zatížení motoru se dříve otevírali sací ventily, aby se do sání natlačily spaliny, které se při sacím procesu promíchaly a následně nasály do válce. A také to zvyšovalo účinnost a točivý moment motoru.
          • 00 Reagovat !

            foto stary-kluk

            starý_kluk 14.02.2017  13:30

            « Re: Re: Re: Re: Opožděné zavírání sacích ventilů ve fázi výfuku ...

            Překrytí sacích a výfukových ventilů bylo i před tím. Ale tak to autor myslel a špatně napsal.
    • 30 Reagovat !

      foto -Teddy-

      _Teddy_ 14.02.2017  09:58

      « Re: Opožděné zavírání sacích ventilů ve fázi výfuku ...

      Tiez ma to zarazilo. Dalsia blbost z dielne ACZ, v poslednom case tak bezna. V podstate kazdy clanok z rubriky "technika" obsahuje zavazne chyby. Par redaktorov odtialto odislo, a uroven webu isla rapidne dole...
      • 04 Reagovat !

        foto Hammunasakra

        Hammunasakra 14.02.2017  10:11

        « Re: Re: Opožděné zavírání sacích ventilů ve fázi výfuku ...

        Jj od tý doby co tady tomu šéfuje hvězda co eště tejden po 17. listopadu držela stranickou linii to fakt stojí za [odkaz] [odkaz] vno :-)

        :no: = fanda šmuclerový, problém se 17. listopadem nebo co? >:D >:-[]
    • 50 Reagovat !

      foto Martin-Machala-Auto-cz-

      Martin Machala (Auto.cz) 14.02.2017  12:23

      « Re: Opožděné zavírání sacích ventilů ve fázi výfuku ...

      Dobrý den,
      Tomáš má dovolenou, za chybu se tedy omlouvám já. A díky za uvedení na pravou míru!
      Machi
      • 30 Reagovat !

        foto -Teddy-

        _Teddy_ 14.02.2017  14:12

        « Re: Re: Opožděné zavírání sacích ventilů ve fázi výfuku ...

        Za toto sa u vas chodi na dovolenku? ;-)
        • 30 Reagovat !

          foto Stejsn

          Stejsn 14.02.2017  23:23

          « Re: Re: Re: Opožděné zavírání sacích ventilů ve fázi výfuku ...

          To je nucená dovolená....
  • 21 Reagovat !

    foto Ozzman

    Ozzman 14.02.2017  08:29

    Lajcká otázka

    Pokud tedy EGR vypnu, nebo prostě nějak fyzicky odstavím ( v závislosti na typu vozidla), pojede auto lépe? Nebo je to jen fáma a jediný efekt je, že pak staré Oktávky vypadají, že jezdí na staré pneumatiky ? >:-[]

    Jednou po natankování "prémiové" nafty v Polsku se mi rozsvítila kontrolka motoru, ale místo, aby auto přestalo jet, jelo lépe (možná subjektivní pocit). Při příjezdu do servisu byl diagnostikován "odstavený EGR", po restartu už dalších 20 tisíc km se závada neprojevila. Ptám se lajcky, je možné, že auto jelo lépe, nebo se mi to zdálo? :-)
    • 20 Reagovat !

      foto specikk

      specikk 14.02.2017  08:43

      « Re: Lajcká otázka

      U starších aut možná - , např já u EUR4 benzínu EGR nevypnu, řídicí jednotka s ním již počívá, že nemá tolik čerstvého vzduchu a reguluje směs, při zaslepení tedy dává bohatou nebo chudou 8-s
      • 02 Reagovat !

        foto Ozzman

        Ozzman 14.02.2017  08:55

        « Re: Re: Lajcká otázka

        Tohle je TDCi, a teď bych kecal, jestli EURO 4, nebo EURO 5, to z hlavy nevím, ale ekoplaketu mám zelenou >:-[]
        • 20 Reagovat !

          foto kyklop

          kyklop 14.02.2017  09:08

          « Re: Re: Re: Lajcká otázka

          To máš rovnakú ekoplaketu ako topten , kam tento svet speje >:D >:D
          • 10 Reagovat !

            foto Ozzman

            Ozzman 14.02.2017  09:15

            « Re: Re: Re: Re: Lajcká otázka

            Jejda ! >:D Ale já bych se za to měl naorozdíl od Toptena alespoň stydět! >:D A on mě ale smí podjet. To bude nový český zákon. Pokud máš benzinové auto a před tebou jede naftové, smíš ho v rámci prevence vzniku karcinogenních onemocnění podjet, nebo předjet přes plnou čáru. V tu chvíli máš stejné pravomoci jako auto s přednostním právem jízdy ! >:D
            • 03 Reagovat !

              foto kyklop

              kyklop 14.02.2017  09:59

              « Re: Re: Re: Re: Lajcká otázka

              Práve to číta a snaží sa to rozdýchať, bneď potom si a svoj rakovinomet pobeží namontovať dépéfko, aby bol ekologickejší ako tvoj dízel a aby nám tu znova mohol kázať o ekológií >:D >:-[]
        • 20 Reagovat !

          foto ryccardo

          ryccardo 14.02.2017  11:16

          « Re: Re: Re: Lajcká otázka

          Tak to musí být minimálně EURO4. EURO3 je žlutá.
    • 51 Reagovat !

      foto gil54

      gil54 14.02.2017  08:53

      « Re: Lajcká otázka

      Samozřejmě, že "pojede" lépe. Asi každému dojde, že když místo spalin jde do motoru čerstvý vzduch, bude to lepší ve všem, kromě složení spalin.

      Do doby, než byly motory řízené elektronicky, bylo zaslepení podtlakové hadičky k EGRu a tím jeho odstavení, bezproblémový, i když "neekologický" zákrok - mluvím o dieslech. V současnosti už tak snadno vyřadit nejde, většinou řídící jednotky buď nahlásí chybu nebo dokonce přepnou na nouzák.
      • 11 Reagovat !

        foto Ozzman

        Ozzman 14.02.2017  08:57

        « Re: Re: Lajcká otázka

        Nouzák se nekonal, nahlásilo pouze chybu. Logicky to chápu, ale realita může být jiná, proto se ptám. Například jednotka vyhodnotí odstavený EGR a jak říkáš, pustí nouzový režim, nebo dá chudší směs.....takže to bude asi kus od kusu.... A ne vždy to bude znamenat zlepšení dynamiky a zhoršení emisí..
      • 22 Reagovat !

        foto RS

        RS 14.02.2017  09:17

        « Re: Re: Lajcká otázka

        Teoreticky ano, prakticky je to neměřitelný rozdíl.. Naopak znám člověka, jenž jezdil s naftákem sprinty, s motorem tedy dělal všemožné psí kusy, a když zaslepil EGR ventil, tak měl vždy o chlup horší časy.

        Výhoda odstavení EGRu je "pouze" v tom, že se sám nemůže rozbít, a motor má lehčí život bez karbonu.
    • 12 Reagovat !

      foto ryccardo

      ryccardo 14.02.2017  11:15

      « Re: Lajcká otázka

      Já myslím, že motor pojede líp, protože mu nedáváš žrát kouř z výfuku ale čerstvý vzduch. Nicméně není to důvod proč se za autem neúnosně hulí. Já mám EGR taky zaslepenej a motor kouří naprosto minimálně. Dokonce mi přijde, že kouří míň než na tátově autě se stejným motorem a funkčním EGRem, ale to je asi jen pocit. Důvod hulících šrotů musíš hledat v rádoby tuningu prováděným různě po garážích a musím přiznat, že mě taky štve za takovým šrotem jet.
      • 10 Reagovat !

        foto Ozzman

        Ozzman 14.02.2017  11:31

        « Re: Re: Lajcká otázka

        A jak s tim jezdíš na emise? >:-[]
        • 11 Reagovat !

          foto ryccardo

          ryccardo 14.02.2017  21:27

          « Re: Re: Re: Lajcká otázka

          Uplne normalne. Na emisich jsem nikdy problem nemel. Vsechno v norme.
      • 11 Reagovat !

        foto T-E-S-L-A-uz-na-ACZ-serie

        T.E.S.L.A už na ACZ serie 14.02.2017  12:03

        « Re: Re: Lajcká otázka

        "Já mám EGR taky zaslepenej a motor kouří naprosto minimálně." ...zlámať ruky a týždeň voziť v ošatinke zavesenej za výfukom Golfa TDI. Barbar...
        • 11 Reagovat !

          foto ryccardo

          ryccardo 14.02.2017  21:30

          « Re: Re: Re: Lajcká otázka

          Ja nevim proc to tak dramatizujes. Zaslepenej EGR neni nic svetobornyho. Predstav si ze nektery auta ho nemaji vubec. Mam motor v poradku a kdyby si za mnou jel tak te ani nenapadne ze nemam EGR.
        • 20 Reagovat !

          foto jamp

          jamp 14.02.2017  21:31

          « Re: Re: Re: Lajcká otázka

          TESLA ako technicky slaby... EGR je nieco uplne ine ako DPF...ked zaslepi na starych euro3 egr, tak je viac kyslika vo valci a sadze nevznikaju viac, ako ked je funkcny. Vykuchany DPF je nieco uplne ine, sadze mikroskopickych rozmerov potom nema co zachytit a mozu koncit uviaznute v plucach...
          • 20 Reagovat !

            foto halleck

            halleck 15.02.2017  09:29

            « Re: Re: Re: Re: Lajcká otázka

            Obavam sa ze sadze mikroskopickych rozmerov na 100% nechyta ani DPF. To odchyti hlavne velke viditelne sadze takze nove diesle necmudia.
    • 00 Reagovat !

      foto Simmons

      Simmons 24.12.2017  02:01

      « Re: Lajcká otázka

      Všechny tyto nesmysly jsem ihned po zakoupení nového TDi vyřadil a vyhodil z auta = vynálezy ,,které jsou na úkor životnosti a proti zdravému rozumu . Auto má najeto 790 0000 km / výměny oleje po 10 tis / a vše funguje bez závad a jede mnohem lépe
  • 31 Reagovat !

    foto NoLimitBoy

    NoLimitBoy 14.02.2017  09:07

    Zaslepenie

    Na starsich ,,vikendovych" autach, ako napr Prelude VTI som si vzdy nechal EGR zaslepit. Robil a odporucal mi to kamos, ktory ma servis a stavia zavodne motory (ma zavodny tim, jazdi kopce). Subjektivne isli motory o nieco krajsie, ale o to mi neslo. Nechcel som tym motorom nechat dychat tie odpadove spaliny. Myslim, ze na zivotnost motora to ma urcite vplyv. Motory som mal vzdy vnutri krasne cistucke, ziadny karbon...
    • 11 Reagovat !

      foto Hittman

      Hittman 14.02.2017  09:29

      « Zaslepenie

      Ale prosím tě, klasik by ti řekl, že dnešní motory jsou oproti těm starším moderní, úspornější, s delší životností, atd atd..
      • 30 Reagovat !

        foto ryccardo

        ryccardo 14.02.2017  11:19

        « Re: Zaslepenie

        Týhle lži už ovšem věří čím dál tím menší procento lidí ;-)
    • 10 Reagovat !

      foto JiRkA997CZ

      JiRkA997CZ 14.02.2017  10:07

      « Re: Zaslepenie

      taky mám motor a karbec čistý, zevnitř jako nový, žádný karbon. EGR zapojen, a ačkoliv je primitivní konstrukce (Fávo), funguje dobře, bordel zachytí filtr a škrtící klapky pierburgu vypadají jako nový :-) navíc když byl před 1.5 rokem na stk, tak podle hodnot plnil euro 2, má plnit euro 1
    • 30 Reagovat !

      foto Beefcake

      Beefcake 14.02.2017  22:31

      « Re: Zaslepenie

      Vyborne...Aj ti ludia, co to dychaju miesto motora su isto radi.
      • 11 Reagovat !

        foto JiRkA997CZ

        JiRkA997CZ 15.02.2017  09:19

        « Re: Re: Zaslepenie

        Však u lidí s častými střevními problémy zavede unie taky EGR, aby to ostatní nemuseli dejchat >:D
  • 11 Reagovat !

    foto Brin

    Brin 14.02.2017  16:10

    Emise

    Stejně ty emise v reálném provozu neplní žádný motor. To prostě není fyzicky možné.
    • 10 Reagovat !

      foto Tycoon

      Tycoon 14.02.2017  16:38

      « Re: Emise

      Je spousta motorů, které to plní i v reálném provozu. Zejména motory, které se prodávají na americkém trhu.
      • 01 Reagovat !

        foto alesvladik

        alesvladik 14.02.2017  16:57

        « Re: Re: Emise

        On myslí evropské emise
        • 01 Reagovat !

          foto Tycoon

          Tycoon 15.02.2017  11:01

          « Re: Re: Re: Emise

          Já vím.
          Motory dělané čistě pro evropský trh často emise plní jen na papíře, zejména se to týká dieselů. Ale hodně motorů je děláno i pro americký trh, kde jsou emisní normy mnohem přísnější, a takové motory pak i v reálném provozu vypouští poměrně málo emisí.
  • 30 Reagovat !

    foto eLzyx

    eLzyx 14.02.2017  20:26

    EGR jen u moderních motorů?

    vždyť tahle technika snižování emisí se používá už skoro 50 let ...
  • 10 Reagovat !

    foto dokopy

    dokopy 15.02.2017  08:19

    ...

    Na Yarise to asi nemám, lebo má premenlivé časovanie a zdvih ventilov, ktoré robia niečo podobného. Nemá vracanie spalín negatívny vplyv na sací ventil, resp. potrubie?
  • 00 Reagovat !

    foto Simmons

    Simmons 24.12.2017  01:58

    Problémy z EGR :

    Všechny tyto nesmysly jsem ihned po zakoupení nového TDi vyřadil a vyhodil z auta = vynálezy ,,které jsou na úkor životnosti a proti zdravému rozumu . Auto má najeto 790 0000 km / výměny oleje po 10 tis / a vše funguje bez závad
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!







Blesk.cz

Apple zprovoznil EKG na Watch Series 4. Bohužel jen v USA

Apple zprovoznil EKG na Watch Series 4. Bohužel jen v USA

Po několika měsících od představení Apple konečně vydal aktualizaci watchOS 5.1.2, která v hodinkách zprovozní…

Sám doma a Vánoce: Co jste možná v legendární komedii přehlédli?

Sám doma a Vánoce: Co jste možná v legendární…

Na některé filmy se člověk může koukat pořád dokola a pokaždé objeví nějaký nový detail, který mu dříve unikal.…

 

iSport.cz

Klopp vytáhl na United žolíka, po třech minutách slavil. Štěstí, řekl Mourinho

Klopp vytáhl na United žolíka, po třech minutách…

Takhle nějak by mohla vypadat definice dokonalého střídání. Kouč Liverpoolu Jürgen Klopp poslal dvacet minut…

Rajnoch o Spartě: Hrůza! Hráči skoro brečeli. Co radí Rosickému?

Rajnoch o Spartě: Hrůza! Hráči skoro brečeli. Co…

Když viděl, jak Zdeněk Ščasný, Martin Frýdek či Michal Sáček po remíze s Příbramí (1:1) odevzdaně odpovídají…

 

Reflex.cz

Kvůli krávě zavraždil přítele. Neodolal a vrátil se na místo činu

Kvůli krávě zavraždil přítele. Neodolal a vrátil se…

Psal se rok 1898. V hostinci u Valšů na rohu Betlémské a Poštovské ulice (dnes Karoliny Světlé) panovala…

Dlouhé zimní večery ve světle svíčky? Dánské obsese útulností je zdraví vysoce nebezpečná

Dlouhé zimní večery ve světle svíčky? Dánské obsese…

Dánské slovo hygge je do jiných jazyků těžko přeložitelné. V češtině má asi nejblíže ke slovu „útulný“. Dánové…