Öko Institut: Elektromobily vůbec nejsou zelenější

Öko Institut: Elektromobily vůbec nejsou zelenější

 
 

Německá studie tvrdí, že výraznější rozšíření elektromobilů uškodí životnímu prostředí víc, než kdybychom jezdili jen benzinovými auty.

Kdo z automobilek nenabízí, nebo alespoň nechce na trh uvést, nějaký ten elektromobil, jako by nebyl. Stejně tak vláda, která nedotuje nákup nebo provoz elektromobilů, bývá leckdy považována za zpátečnickou a zelenému pokroku nepřející.

Možná ale překotný pokrok takovým přínosem pro životní prostředí není…

Německý institut pro aplikovanou ekologii Öko Institut e.V. zveřejnil studii, která nabádá ke skeptičtějšímu nazírání na elektromobily. Už úvodní kapitola tvrdí: „je jasné, že elektromobily nezmění klimatickou bilanci osobní dopravy ze dne na den.“

Významnějšího podílu elektromobilů ve vozovém parku se podaří dosáhnout nejdříve v roce 2030. Naproti tomu i bez elektrických aut se v Německu emise CO2 v silniční dopravě mezi lety 2000 a 2009 snížily o 9 %.

Audi balanced mobility: Zelená energie pro plynová a elektrická Audi

Přitom ani elektromobily nejsou z pohledu CO2 neutrální. Jejich naprosto zřejmou Achillovou patou jsou emise při výrobě energie – v uhelné elektrárně 1000 g/kWh, v elektrárně na plyn 377 g/kWh, v jaderné 27 g/kWh a ve větrné 24 g/kWh. Přitom podíl uhlí bude i za 18 let kolem 75 % výroby elektřiny, obnovitelné zdroje by se v úhrnu mohly dostat na 20 %.

Pojďme se podívat na další čísla. V roce 2030 by po Německu mohlo jezdit 6 milionů elektromobilů, tedy zhruba 14 % celého vozového parku. Podle propočtů ale tato auta vytvoří jen 8 % kilometrového výkonu – elektromobil totiž ročně ujede o 40 % menší vzdálenost.

Nissan Leaf: První jízdní dojmy

I přes tento relativně nízký podíl znamená rozšíření elektromobilů v odhadovaném rozsahu navýšení spotřeby elektřiny o 11 TWh (11 miliard kWh). Odběr energie navíc bude výrazně kolísat v průběhu dne, stejně tak bude kolísat i výkon větrných elektráren. Tyto faktory si vynutí pokročilé řízení cen elektrických tarifů a používání nabíječek, které se budou při dobíjení řídit cenovou výhodností.

Kvůli předpokládanému energetickému mixu se v roce 2030 v souvislosti s dobíjením elektromobilů vypustí do ovzduší 5,2 milionu tun CO2. To představuje 6 % emisí v automobilové dopravě (srov. 14 % vozového parku bude jezdit na elektřinu a elektromobily ujedou 8 % všech kilometrů).

U automobilů s konvenčními motory ale studie předpokládá v daném období snížení emisí CO2 o 25 %. Přínos elektromobilů by v takovém případě byl nulový!

Německý autoklub ADAC tento závěr komentoval prohlášením, že studie „není žádným překvapením.“

TEST Mitsubishi i-MiEV – Jednou dojedem dál

Vedle pochybného dopadu elektromobilů na emise CO2 existují i ryze negativní aspekty elektromobility. Bude potřeba zvýšit výrobu elektrické energie, posílit rozvodnou soustavu a násobně navýšit produkci akumulátorů a elektromotorů. Na baterie jsou potřeba vzácné kovy lithium a kobalt, elektromotory obsahují prvky vzácných zemin (neodym, terbium apod.), elektroinstalace pak zlato, stříbro, platinu a další kovy.

Těžba a zpracování těchto prvků je energeticky náročná, v mnoha případech navíc představuje velkou ekologickou zátěž. Vývoj se proto bude muset zaměřit mimo jiné na snížení jejich podílu při výrobě a větší míře recyklace.

Na závěr ovšem Öko Institut i ADAC varují před tvrzením o ekologické lži. Celá studie je jen prognózou, realita může vyznívat pro elektromobily pozitivněji – pokud se sníží ekologická náročnost výroby elektromobilů a pokud se podaří výraznějším tempem snížit podíl uhlí v energetice.

TEST Peugeot iOn – 2011: Městská odysea

Spolupracujeme s TipCars.com
Kyjevský soud propustil Saakašviliho na svobodu Kyjevský soud propustil Saakašviliho na svobodu

Kyjevský soud dnes zamítl žádost ukrajinské prokuratury o…

Exmanažera Fotbalové asociace Syneckého obvinili kvůli Peltovým odposlechům Exmanažera Fotbalové asociace Syneckého obvinili kvůli Peltovým odposlechům

Policie obvinila bývalého bezpečnostního manažera…

Apple expanduje, převezme hudební aplikaci Apple expanduje, převezme hudební aplikaci

Americká technologická společnost Apple se dohodla na…

To nejlepší od mrtvých značek: automobilka Monteverdi zastínila Ferrari i Rolls-Royce To nejlepší od mrtvých značek: automobilka Monteverdi zastínila Ferrari i Rolls-Royce

Švýcarská automobilka Monteverdi v dobách své největší…

 
Zdroj: Öko Institut, ADAC

Štítky ADAC Elektromobil Zelená auta

 

Přidat názorDiskuse: Öko Institut: Elektromobily vůbec nejsou zelenější







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110? Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy…

 





 
Ekologická daň za převod ojetého vozidla: Víte, kolik v současnosti zaplatíte?

Ekologická daň za převod ojetého vozidla: Víte, kolik v současnosti zaplatíte?

Dnes 18:50

Koupě starého levného auta se může při jeho přeregistrování prodražit. Důvodem je tzv. ekologická daň. Kolik v současné době zaplatíte?




Blesk.cz

Microsoft tlumí provázání s Facebookem. Do Skypu už se přes Facebook nepřihlásíte

Microsoft tlumí provázání s Facebookem. Do Skypu už…

Pokud se přihlašujete do Skypu skrze účet na Facebooku, novinka Microsoftu vás nepotěší. Od ledna příštího roku…

Stromeček, cukroví, perníčky a hvězda? 4 rady, jak je skladovat, aby na Vánoce zazářily

Stromeček, cukroví, perníčky a hvězda? 4 rady, jak…

Na Vánoce musí být mnoho věcí připraveno dopředu. Jenže, jak vše správně uskladnit a uchovat, aby to na Štědrý…

 

iSport.cz

Posila Komety Langhammer: V Arizoně mě zklamali, jejich důvod neberu

Posila Komety Langhammer: V Arizoně mě zklamali,…

Tři zápasy na farmě, jeden v NHL. A pak hurá do Evropy. Když brankář Marek Langhamer (23) podepisoval v létě…

Fantazie! Házenkářky na MS vyřídily Rumunky, slaví historické čtvrtfinále

Fantazie! Házenkářky na MS vyřídily Rumunky, slaví…

České házenkářky se v osmifinále mistrovství světa postaraly o velké překvapení, v Lipsku zvítězily nad…

 

Reflex.cz

Tajná válka CIA v Laosu: Každý den umírá další člověk

Tajná válka CIA v Laosu: Každý den umírá další člověk

Zatímco pozornost světové veřejnosti se soustředila na válku ve Vietnamu, Spojené státy v tichosti bombardovaly…

Causa Otčenáš: Papež neomarxista cenzuruje Ježíše

Causa Otčenáš: Papež neomarxista cenzuruje Ježíše

Neomarxistická korektnost proniká i do oblastí, kde to opravdu překvapí. Papež František vyzval ke kritické…