Öko Institut: Elektromobily vůbec nejsou zelenější

Öko Institut: Elektromobily vůbec nejsou zelenější

 
 

Německá studie tvrdí, že výraznější rozšíření elektromobilů uškodí životnímu prostředí víc, než kdybychom jezdili jen benzinovými auty.

Kdo z automobilek nenabízí, nebo alespoň nechce na trh uvést, nějaký ten elektromobil, jako by nebyl. Stejně tak vláda, která nedotuje nákup nebo provoz elektromobilů, bývá leckdy považována za zpátečnickou a zelenému pokroku nepřející.

Možná ale překotný pokrok takovým přínosem pro životní prostředí není…

Německý institut pro aplikovanou ekologii Öko Institut e.V. zveřejnil studii, která nabádá ke skeptičtějšímu nazírání na elektromobily. Už úvodní kapitola tvrdí: „je jasné, že elektromobily nezmění klimatickou bilanci osobní dopravy ze dne na den.“

Významnějšího podílu elektromobilů ve vozovém parku se podaří dosáhnout nejdříve v roce 2030. Naproti tomu i bez elektrických aut se v Německu emise CO2 v silniční dopravě mezi lety 2000 a 2009 snížily o 9 %.

Audi balanced mobility: Zelená energie pro plynová a elektrická Audi

Přitom ani elektromobily nejsou z pohledu CO2 neutrální. Jejich naprosto zřejmou Achillovou patou jsou emise při výrobě energie – v uhelné elektrárně 1000 g/kWh, v elektrárně na plyn 377 g/kWh, v jaderné 27 g/kWh a ve větrné 24 g/kWh. Přitom podíl uhlí bude i za 18 let kolem 75 % výroby elektřiny, obnovitelné zdroje by se v úhrnu mohly dostat na 20 %.

Pojďme se podívat na další čísla. V roce 2030 by po Německu mohlo jezdit 6 milionů elektromobilů, tedy zhruba 14 % celého vozového parku. Podle propočtů ale tato auta vytvoří jen 8 % kilometrového výkonu – elektromobil totiž ročně ujede o 40 % menší vzdálenost.

Nissan Leaf: První jízdní dojmy

I přes tento relativně nízký podíl znamená rozšíření elektromobilů v odhadovaném rozsahu navýšení spotřeby elektřiny o 11 TWh (11 miliard kWh). Odběr energie navíc bude výrazně kolísat v průběhu dne, stejně tak bude kolísat i výkon větrných elektráren. Tyto faktory si vynutí pokročilé řízení cen elektrických tarifů a používání nabíječek, které se budou při dobíjení řídit cenovou výhodností.

Kvůli předpokládanému energetickému mixu se v roce 2030 v souvislosti s dobíjením elektromobilů vypustí do ovzduší 5,2 milionu tun CO2. To představuje 6 % emisí v automobilové dopravě (srov. 14 % vozového parku bude jezdit na elektřinu a elektromobily ujedou 8 % všech kilometrů).

U automobilů s konvenčními motory ale studie předpokládá v daném období snížení emisí CO2 o 25 %. Přínos elektromobilů by v takovém případě byl nulový!

Německý autoklub ADAC tento závěr komentoval prohlášením, že studie „není žádným překvapením.“

TEST Mitsubishi i-MiEV – Jednou dojedem dál

Vedle pochybného dopadu elektromobilů na emise CO2 existují i ryze negativní aspekty elektromobility. Bude potřeba zvýšit výrobu elektrické energie, posílit rozvodnou soustavu a násobně navýšit produkci akumulátorů a elektromotorů. Na baterie jsou potřeba vzácné kovy lithium a kobalt, elektromotory obsahují prvky vzácných zemin (neodym, terbium apod.), elektroinstalace pak zlato, stříbro, platinu a další kovy.

Těžba a zpracování těchto prvků je energeticky náročná, v mnoha případech navíc představuje velkou ekologickou zátěž. Vývoj se proto bude muset zaměřit mimo jiné na snížení jejich podílu při výrobě a větší míře recyklace.

Na závěr ovšem Öko Institut i ADAC varují před tvrzením o ekologické lži. Celá studie je jen prognózou, realita může vyznívat pro elektromobily pozitivněji – pokud se sníží ekologická náročnost výroby elektromobilů a pokud se podaří výraznějším tempem snížit podíl uhlí v energetice.

TEST Peugeot iOn – 2011: Městská odysea

Spolupracujeme s TipCars.com
KLDR chce po celé zemi rozmístit nový systém protivzdušné obrany KLDR chce po celé zemi rozmístit nový systém protivzdušné obrany

Severní Korea oznámila, že provedla test nového systému…

Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

 
Zdroj: Öko Institut, ADAC

Štítky ADAC Elektromobil Zelená auta

 

Přidat názorDiskuse: Öko Institut: Elektromobily vůbec nejsou zelenější







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 






 
Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák skončil neúspěchem

Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák neuspěl

Dnes 08:00

Letňanská Avia se v polovině 90. let minulého věku pokoušela o výrobu terénního vozu. Projekt ale nebyl úspěšný.




Blesk.cz

Na Starém židovském hřbitově nepohřbívají už 230 let: Zákaz vydal Josef II.

Na Starém židovském hřbitově nepohřbívají už 230…

Na světoznámém Starém židovském hřbitově na pražském Josefově proběhl poslední pohřeb 29. května 1787. Císař…

Češka (†47) nepřežila výstup na Sněžku. Zemřela 200 metrů pod vrcholem

Češka (†47) nepřežila výstup na Sněžku. Zemřela 200…

Polští turisté nalezli pod vrcholkem Sněžky českou turistku (†47), která byla v bezvědomí. Její život se…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc než ve Spartě

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc…

Poslední zápas sezony, výhra 4:0, která znamenala mistrovský titul. O dobrou náladu bylo po sobotním duelu…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…