Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrická Octavia jezdí na Pražském hradě

David Bureš
Diskuze (11)
Bílé elektrické kombi má ve službách Hradu ujet až 140 kilometrů denně.

Správa Pražského hradu začala používat elektrickou Škodu Octavia Green E Line. Ta bude sloužit pro kurýrní službu po Praze. Elektřinou poháněné kombi bude jezdit především mezi Hradem, Úřadem vlády, Parlamentem nebo velvyslanectvími.

Bílé „hradní“ kombi je jedním z 10 exemplářů Octavie Green E Line, které jezdí od počátku tohoto roku na našich silnicích. Tímto zkušebním provozem chce Škoda po vzoru ostatních automobilek získat praktické zkušenosti uživatelů s elektrickým pohonem.

V rámci každodenní kurýrní služby bude automobil jezdit především v městském prostředí, vedle již zmíněných míst elektrická Octavia dojede také k sídlu ČNB nebo k budově Ministerstva zahraničních věcí. Z těch mimoměstských tras jsou plánovány cesty na zámek Lány u Rakovníku.

Octavia Green E Line ve službách Hradu by tak mohla denně ujet přibližně 40 až 140 kilometrů. Za volantem bílého kombi se vystřídají proškolení řidiči Správy Pražského hradu.

Podle Petra Pečenky, vedoucího regionu Česká republika automobilky Škoda, poskytne Octavia E Line ve službách Pražského hradu cenné poznatky pro další vývoj elektrického pohonu. „Automobil čekají, s ohledem na geografickou polohu Hradčan na kopci, náročné výjezdy a sjezdy,“ říká Pečenka.

Dle svého ředitele Iva Velíška chce Správa Pražského hradu v otázkách ekologie a nové techniky sázet na racionální přístup a smysluplné využití. „S Octavií Green E Line si budeme moci tuto techniku budoucnosti v reálných podmínkách vyzkoušet a cíleně sbírat zkušenosti,“ tvrdí Velíšek.

Elektromotor Octavie Green E Line podává v trvalém provozu výkon 60 kW, maximální výkon činí 85 kW. Nejvyšší točivý moment o hodnotě 270 Nm je k dispozici již při rozjezdu, což je dáno charakteristikou pohonu.

Elektrickou energii vůz čerpá z baterie skládající se ze 180 lithium-iontových článků s celkovou kapacitou 26,5 kWh. Dojezd automobilu je 150 kilometrů. Kurýrní služba Hradu si tak nemůže naplánovat příliš dlouhé jízdy.

Blok akumulátoru je umístěn pod střední a zadní částí podlahy a částečně i v zavazadlovém prostoru. Pro posádku je k dispozici pět míst k sezení.

David Bureš
Diskuze (11)
9. 5. 2012 21:33
Re: populismus
jenže tady se uvádí emise/km..to je něco jiného než výroba,toto je provoz a ten bez emisi není,protože jaksi 100% zelenou energii nemáme a nikdy mít nebudeme..
8. 5. 2012 14:55
Re: To neni zas tak špatný nápad...
Jak rikam, nekonecny pribeh. Elektrina neni zelena ale je zelenejsi nez ropa. A hlavne muze byt zelenejsi (atomova energie, obnovitelne zdroje). Ropa bude stale ropou a ucinnost spalovaciho motoru se uz moc nezvysi. Limit je cca 50% peak, provozni ucinnost je ale vzdy mnohem mensi.

Prave pro lehkou osobni dopravu po meste a kolem nej to ma velky smysl. Nakladaky bych sem netahal, na ne jsou soucasne baterie moc male (energeticky).

Renault Twizy ma baterii asi 7kWh - to je cca pul litru benzinu. Uz z toho je videt, jak usporne to je.

Emisní faktor Skupiny ČEZ na základě energetického mixu 2008: 640 g/kWh. To je asi 340g uhli. To znamena, ze pro Renault Twizy se nekde v tepelne elektrarne spali maximalne cca 2.5kg uhli na 100km. A to je ohromujici ucinnost, protoze podobne vozitko se spalovacim motorem by spalilo nejmene 3-4kg mnohem hodnotnejsiho paliva ;-)
8. 5. 2012 03:27
Re: To neni zas tak špatný nápad...
Já prostě tvrdím, že díky extrémně energeticky náročné výrobě a velkým ztrátám při přenosu elektřiny není elektromobil ekologičtější než klasické auto se spalovacím motorem. Stejně jako nejsou ekologická auta na vodík, protože vodík se průmyslově vyrábí z ropy. Musíme si uvědomit, že elektřina není "zelená", takže ani elektromobil nemůže být "zelený". Vše by se mohlo změnit s jadernými reaktory 4. generace, ale ty jsou v našich končinách v nedohlednu.
Odpor k novým technologiím nemám a občas i myslím, jezdím třeba na elektrickém kole Aprilia. Jsem velkým zastáncem stirlingova motoru, ze slunce dokáže vyrábět elektřinu ekologičtěji než FV. Ale elektřina pro pohon aut, autobusů a náklaďáků, to je nesmysl.
8. 5. 2012 00:53
Re: populismus
Protože, jestli jsi si toho nevšim, tomu autu nekouká ze zadku žádná trubka, na kterou by si tuneři mohli věšet nerezové dvoukomíny.
8. 5. 2012 00:48
Re: To neni zas tak špatný nápad...
:-) Nojo. Vypadá to, jakoby se v české kotlině lidé rodili bez schopnosti přemýšlet s vrozeným odporem k novým technologiím.