Kromě normálního turba ještě elekrtrické, vodou chlazený startérogenerátor, integrovaný částicový filtr, další škrtící klapka, další obtokový ventil, turbogenerátor...........
Zlatá atmosféra. O to víc se o ní budu starat, abych to s ní už doklepal.
nejvetsi slabina nebude zivotnost, ale ucinnost. Zatimco turba vyuzivaji odpadni energii z vyfukovych plynu, kompresor odebira energii z motoru vysoce ucinnym zprevodovanim nebo prinejhorsim remenem, tak elektricky reseny pohon zavisi na retezci remen -> alternator -> regulatory -> baterie -> dalsi regulatory -> elektromotor a tim padem vychazi jako zoufale nejmene ucinny a hmotnostne nejtezsi.
Ted je otazka, jestli to vyhoda rychlejsiho nastupu vyvazi, podle me ne tak uplne.
Mozna to muze byt dobre jako treti turbo ke klasickemu biturbu, na vykryvani turboprodlev .
Docela drahe reseni kvuli takove blbosti...
Teď jde o to, kolik ta sranda stojí a jestli se dá lehce sehnat... už sem taky přemejšlel nad popohnáním vzduchu do sání pomocí modelářského proudového motoru pro elektrolety ae když se děla tohle.....
To říkám dobře, je to tzv. turbokompresor. Vžitý název turbo u aut je vlastně zařízení skládající se z mechanicky spojeného (na jedné hřídeli) turbokompresoru - turbodmychadla s turbínou poháněnou výfukovými plyny.
Kompresory jsou pístové, šroubové, turbokompresory , G kompresory a já nevím jaké ještě. Ty jsou vždy něčím mechanicky poháněné. Třeba el.motorem, nějakou turbínou, motorem (např. z klikovky) a tak.
Říkáš to samozřejmě blbě. To co je popisováno v článku se dá česky nazvat jako elektrický kompresor nebo elektrické dmychadlo nebo dmychadlo/kompresor poháněný elektromotorem. V žádném případě to není turbokompresor.
Turbokompresor nebo také turbodmychadlo je vždy poháněné turbínou roztáčenou výfukovými plyny což zde není, plyny a turbínu nahrazuje elektromotor.
No to je. Ale není to to, co je popsané v článku, tam je elektrické dmychadlo nebo jak použil autor elektrické dmychadlo. V článku není popisováno turbodmychadlo/turbokompresor.
Jenže základ je vždy kompresor, tedy stroj určený ke stlačování (kompresi) plynů, u aut vzduchu. Existuje mnoho druhů kompresorů přičemž ne všechny se používají v autech. A kompresor můžeš pohánět mnoha způsoby. V autech se používají tři.
Mechanicky, pak je to mechanický kompresor
Turbínou, pak je to turbokompresor
Elektromotorem, pak jeto elektro kompresor
Slovo kompresor lze zaměnit slovem dmychadlo
Ten svůj odkaz si pořádně přečti, ve všech případech se tam popisuje pouze turbínou poháněný kompresor tedy turbokompresor nikoliv elektromotorem poháněný kompresor. A jsou tam rozebrány jednotlivé typy turbín, tedy stále se tam mluví o turbínou poháněném kompresoru. V článku se ale popisuje elektromotorem poháněný kompresor.
Spor je víceméně malicherný a nepodstatný. Oba víme přesně o co jde, jen se neshodneme v názvu. Vím, že v automobilizmu je situace hluboce zakořeněná tak, jak to říkáš ty. Ale ze stránky všeobecného strojírenství to je tak, jak to říkám já.
Dlouhá léta jsem se živil konstrukcí velkých turbokompresorů pro pohon plynů v transkontinentálních plynovodech. Byly poháněny velikými elektromotory. Asi to tedy špatně nazývali všichni zástupci výrobního závodu, odběratel, profesoři na střední a potom vysoké škole, nebo ty.
Jaké hluboce zakořeněná? Když kompresor poháním třeba mechanicky tak co tam slovo turbo vyjadřuje? Vůbec nic, protože u mechanicky poháněného kompresoru žádné turbo není.
Největší výrobce kompresorů u nás ČKD Kompresory používá vždy název kompresor (pro vlastní kompresor) a teprve pokud dodává soustrojí jako celek tak používá nějakou přeponu, jedině když pohon tvoří parní nebo plynová turbína tak používá logicky název turbokompresor, když pohon tvoří elektrický motor tak používá název soustrojí elektromotor kompresor a pokud popisuje samotné kompresory tak v předponě vyjádřují typ kompresoru jako třeba šroubový kompresor, horizontální nebo vertikální pístový kompresor etc. Takže předponu turbo používají úplně ve stejném smyslu jako autoprůmysl. Konec konců jmenují se ČKD kompresory nikoliv ČKD turbokompresory protože turbokompresor je jen podmnožina soustrojí která se vyrábějí.
Ano, i pístové, i šroubové, i dalších x-typů, i s pohonem turbínou, i s pohonem elektromotorem. A jenom jednu kombinaci označují jako turbokompresor (tu stejnou jako autoprůmysl). Ostatní kombinace slovo turbo neobsahují (stejně jako v autoprůmyslu). Stačí se podívat na jejich web.
Lehce schizofrenní text (co se týče právě názvosloví), kapitola 6 Radiální turbokompresory (RTK) aby je v vzápětí v kapitole 6.3 nazval přímo v nadpisu radiální kompresory.
Ano jsem si jistý, viz odkazy MT, celý svět to nazývá electric supercharger, žádné turbo tam nemotá.
Promiň, dále v textu je použito obratu turbokompresor asi 50 x. Včetně kapitoly na str. 95, která se věnuje právě pohonům nebo volba druhu kompresorů na str. 100.
Chceš-li být nutně vítězem tohoto sporu, budiž. Máš ve všem pravdu, říkal jsem to blbě, beru všechno zpět.
Pokud budeme nazývat soustrojí turbína + kompresor jako turbokompresor a stejně tak soustrojí elektromotor + kompresor také jako turbokompresor tak v tom nevidím ani kousek logiky. Pohon kompresoru je stejně důležitý jako kompresor sám, zde v automotive, jde o odezvu a náběh tlaku a odlišení podle druhu pohonu (od motoru, turbínou, elektromotorem) je zcela zásadní informací, dokonce zásadnější než konstrukce vlastního kompresoru.
Přikládám pro argumentaci další lehce schizofrenní text. Tentokrát středoškolský.
Ono soustrojí se skládá z tepelné hnací turbíny a z turbodmychadla nebo turbokompresoru, to podle toho, zda má chlazení komprimovaného média nebo ne. Nevím, jestli je možné ti vysvětlit, že onen lopatkový stroj se jmenuje turbodmychadlo (nebo turbokompresor) aniž by měl zatím jakýkoliv pohon.
Ano, vidím, že v české literatuře je v tom zmatek a není problém najít stejný počet odkazů kde turbodmychadlem je míněno soustrojí turbína a dmychadlo a vést nekonečné spory. Já bych se držel toho co je na wiki, turbodmychadlo = turbína plus dmychadlo, jinak totiž nikdo nedokáže rozlišit druh pohonu a to je podle mě špatně. Takže zpátky na začátek, pojem elektrické dmychadlo použitý autorem článku považuji za správný.
Wikipedii já tedy beru jako jeden z lidových pramenů, na který je potřeba nahlížet s rezervou. Tvorba tohoto informačního kanálu nemůže zaručit kvalitu ani správnost jeho obsahu. Údaje z wiki si vždy přiověřuji dalšími nezávislými kanály, pokud o něco jde.
Z obecně vžitého automobilistického pohledu lze tvoje stanovisko pochopit. Ještě jednou a znovu, jedná se o dva stroje. Hnací a pracovní. Oba se nějak řádně jmenují.
Strojař to vidí jinak, ale je to úplně jedno. Doufám, že diskuze ti alespoň trochu rozšířila obzor.
Hned v první reakci jsi mi doporučil si to najít na wiki a teď to označuješ za lidový pramen. Stejný výklad jako na wiki lze najít na mnoha dalších zdrojích.
Turbo totiž není od českého turbokompresor, ale od anglického turbosupercharger, což je právě kompresor (= -supercharger) s turbínou (= turbo-). Z toho plyne ta nejasnost. Nicméně označovat kompresor jako "turbo" mi moc nevoní. Jinak turbokompresory jsou (anglicky se jim říká centrifugal supercharger, pokud se nepletu). Plyn totiž nemusí turbínu jen pohánět, ale může jí být poháněn (pak o ní hovoříme jako o dmychadle). Je to druh rychlostního kompresoru - stlačení dosahuje urychlením plynu (doufám, že je to správný název, anglicky se jim říká dynamic supercharger).
Zvykem je pak označovat jako supercharger pouze ty motorem poháněné. A turbosupercharger zkracovat na turbocharger, popřípadě jen turbo.
Nejsem strojař, takže jen těžko mohu sloužit v tom, čemu se jak správně má česky říkat, jaký má být rozdíl mezi turbokompresorem a turbodmychadlem.
Nejsem si moc českým názvoslovím jist. Ale říkal jsem si, že by něco takového mohlo být. Setkal jsem se s oběma výklady, jak kombinace turbína-kompresor, tak druh kompresoru. Nevím, co je správnější. Ostatně by to nebylo poprvé, kdyby terminologie nebyla jednoznačná/ jednotná. Pravda je, že v druhém slova smyslu jsem se asi nikdy nesetkal s jednoznačnou definicí. Přijde mi, že tak někdo označuje souhrnně kompresory s oběžným kolem.
Vidím, že tě problém zaujal a že se snažíš ho rozlousknout za pomoci asi i dobré znalosti angličtiny.
Lopatkové stroje se podle tlaku dělí na vývěvy (výstupní tlak menší než atmosférický), ventilátory (tlak do 104 Pa), turbodmychadla (tlak nad 104 Pa bez chlazení komprimovaného média) a turbokompresory (tlak nad 104 Pa s chlazením kompr. média). Chlazení média na konci procesu obstarává tzv. dochlazovač, chlazení mezi jednotlivými stupni vícestupňových turbokompresorů obstarávají tzv. mezichladiče.
V automobilovém prostředí je zcela notoricky vžité pojmenování pro spojení dvou strojů (soustrojí) - tepelné turbíny a turbodmychadla (turbokompresoru) jako turbo, turbodmychadlo nebo turbokompresor. Pojem je vžitý i díky tomu, že se jedná o jeden kompaktní montážní celek, v běžných podmínkách nerozebíratelný. Přitom prakticky nikdo neřeší jestli soustrojí má nebo nemá chlazení, aby ho podle toho pojmenoval. Dnes je chlazení téměř všude, takže turbokompresory.
Rozhodně nechci, aby to vyznělo jako poučování, jen jako příspěvek k dopátrání se nějakého cíle. Nechci působit jako poněkud despotický a svojí pravdou omezený Ham., který je schopen označit i vysokoškolské odborné materiály jako lehce schizofrenní text. Své tvrzení jsem ochoten i přehodnotit po předložení relevantních argumentů.
To je pravda, ale v rámci automobilového průmyslu se rozdělují na dva druhy - s turbínou hnanou výfukovými plyny (turbosupercharger, zkráceně turbocharger; turbodmychadlo) a hnaný motorem (supercharger; kompresor). Na jakém principu pracuje samotný kompresor, to už je vedlejší (výjimečně to bývá dodatečně popsáno, nejčastěji vídám zmínku asi o Rootsově typu).