Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrický midibus EVC First Electric testován v Kolíně

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Výsledek spolupráce české společnosti EVC Group a slovenské firmy Rošero-P byl nasazen do zkušebního linkového provozu u společnosti Arriva Východní Čechy.

V období od čtvrtka 27. března do středy 9. dubna letošního roku probíhal v Kolíně zkušební provoz malokapacitního elektrobusu EVC First Electric postaveného společně firmami EVC Group a Rošero-P na šasi vozu Iveco Daily.

Na testování vozidla v běžném linkovém provozu se domluvil dopravce Arriva Východní Čechy, který provozuje MHD v Kolíně, s výrobcem elektrobusu a s Mgr. Tomášem Růžičkou, místostarostou města Kolína, v jehož kompetenci je dopravní problematika města.

Malokapacitní elektrobus byl nasazen na pravidelné lince MHD Kolín číslo 5, jejíž trasa je Kolín, Vinice – Polepy a zpět. Jindřich Poláček, generální ředitel Arriva Východní Čechy, v souvislosti s testováním v Kolíně uvedl, že si chce dopravce v ostrém provozu v Kolíně vyzkoušet provozní vlastnosti vozidla včetně jeho skutečného dojezdu při plném zatížení. Pozornost byla věnována i reakcím cestujících.

V loňském roce již byl tento elektrický minibus testován u Arriva Morava, když byl nasazen v horském prostředí Jeseníků na běžnou linku z Karlovy Studánky na Ovčárnu. Trasa z Hvězdy 860 m.n.m. na Ovčárnu 1290 m.n.m. je dlouhá šest kilometrů s 12% stoupáním. Cesta do kopce sebrala 10 % z kapacity baterie a cestou zpět elektrobus rekuperoval 4 %. Pravidelnost trasy je zde 10x denně. Elektrobus tak zvládal uvedenou trasu bez nutnosti při nabíjení.

Elektrický midibus EVC First Electric vznikl jako přestavba Městského autobusu kategorie M3, třídy I. Obsaditelnost vozidla je celkem 32 míst, počítáno je i s přepravou jedné osoby pohybující se na invalidním vozíku nebo rodiče s kočárkem.

Karosérie midibusu je postavena na sériově vyráběném podvozku Iveco Daily 80-70C17 u slovenské společnosti Rošero-P. Ta jej s konvenční pohonnou jednotkou nabízí pod obchodním názvem Iveco First FCLLI 80-70C17.

U české společnosti EVC Group je dvoudveřový midibus s celkovou délkou 8000 mmm přestavěn na elektrický pohon a je vybaven asynchronním elektromotorem s nominálním výkonem 51 kW, resp. špičkovým výkonem 100 kW. Elektrobus s maximální rychlostí 80 km/h ujede na jedno nabití až 190 km.

Vozidlo je vybaveno šestistupňovou manuální převodovkou, systémy ABS a ESP. Zdrojem energie pro elektromotor jsou čtyři bateriové články typu NMC s kapacitou 100 kWh umístěné pod podlahou vozidla. Pomalé dobíjení na plnou kapacitu trvá až osm hodin, ale v případě využití rychlonabíječky se zkrátí na 1,3 hodiny.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
14. 4. 2014 23:01
Ještě by mohli vyrábět
kamiony na elektriku, ať je to komplet. :no:
Autobus na elektriku je prostě blbost z principu. Mimo města nevadí ta trocha sazí a ve městě se dají natáhnout troleje a nasadit trolejbusy. To je levnější a o dost lepší. Autobus prostě nemůže odjet jednu trasu a potom někde hodiny trčet na nabíječce. K tomu to extrémní množství baterek.
Ideálně to pořešili v Brně - super drahý elektroautobus tady jezdí pod dráty stejnou trasu jako trolejbusy. A ještě lepší je, když jsou o víkendech trolejbusy nahrazeny super smradlavými kloubovými autobusy.
14. 4. 2014 21:14
Re: ELEKTROBUS NA JEDNOTKU
Tak myslím si, že spotreba naftového motora a kúrenia či čohokoľvek iného bude markantne iná. ;-)
14. 4. 2014 12:22
ELEKTROBUS NA JEDNOTKU
:yes: :yes: :yes: Aj tak môže vyzerať správne využitie elektrického pohonu v praxi.

Pre autora:
V tejto vete asi nejaké slovíčko chýba, alebo je naopak navyše: "Elektrobus tak zvládal uvedenou trasu bez nutnosti při nabíjení."
Nie je mi jasné, čo je "nutnosť pri nabíjaní"... ;-)