Elektrický midibus EVC First Electric testován v Kolíně
V období od čtvrtka 27. března do středy 9. dubna letošního roku probíhal v Kolíně zkušební provoz malokapacitního elektrobusu EVC First Electric postaveného společně firmami EVC Group a Rošero-P na šasi vozu Iveco Daily.
Na testování vozidla v běžném linkovém provozu se domluvil dopravce Arriva Východní Čechy, který provozuje MHD v Kolíně, s výrobcem elektrobusu a s Mgr. Tomášem Růžičkou, místostarostou města Kolína, v jehož kompetenci je dopravní problematika města.
Malokapacitní elektrobus byl nasazen na pravidelné lince MHD Kolín číslo 5, jejíž trasa je Kolín, Vinice – Polepy a zpět. Jindřich Poláček, generální ředitel Arriva Východní Čechy, v souvislosti s testováním v Kolíně uvedl, že si chce dopravce v ostrém provozu v Kolíně vyzkoušet provozní vlastnosti vozidla včetně jeho skutečného dojezdu při plném zatížení. Pozornost byla věnována i reakcím cestujících.
V loňském roce již byl tento elektrický minibus testován u Arriva Morava, když byl nasazen v horském prostředí Jeseníků na běžnou linku z Karlovy Studánky na Ovčárnu. Trasa z Hvězdy 860 m.n.m. na Ovčárnu 1290 m.n.m. je dlouhá šest kilometrů s 12% stoupáním. Cesta do kopce sebrala 10 % z kapacity baterie a cestou zpět elektrobus rekuperoval 4 %. Pravidelnost trasy je zde 10x denně. Elektrobus tak zvládal uvedenou trasu bez nutnosti při nabíjení.
Elektrický midibus EVC First Electric vznikl jako přestavba Městského autobusu kategorie M3, třídy I. Obsaditelnost vozidla je celkem 32 míst, počítáno je i s přepravou jedné osoby pohybující se na invalidním vozíku nebo rodiče s kočárkem.
Karosérie midibusu je postavena na sériově vyráběném podvozku Iveco Daily 80-70C17 u slovenské společnosti Rošero-P. Ta jej s konvenční pohonnou jednotkou nabízí pod obchodním názvem Iveco First FCLLI 80-70C17.
U české společnosti EVC Group je dvoudveřový midibus s celkovou délkou 8000 mmm přestavěn na elektrický pohon a je vybaven asynchronním elektromotorem s nominálním výkonem 51 kW, resp. špičkovým výkonem 100 kW. Elektrobus s maximální rychlostí 80 km/h ujede na jedno nabití až 190 km.
Vozidlo je vybaveno šestistupňovou manuální převodovkou, systémy ABS a ESP. Zdrojem energie pro elektromotor jsou čtyři bateriové články typu NMC s kapacitou 100 kWh umístěné pod podlahou vozidla. Pomalé dobíjení na plnou kapacitu trvá až osm hodin, ale v případě využití rychlonabíječky se zkrátí na 1,3 hodiny.