Elektrobus Škoda Perun a jeho technika
Elektrobus Perun společnosti Škoda Electric, jehož základem je městský autobus značky Solaris, má celkovou délku 12.000 mm, šířku 2.550 mm, výšku 3.250 mm a rozvor náprav 5.900 mm.
K jeho pohonu slouží asynchronní trakční motor Škoda 4 ML3444 K/4 o výkonu 160 kW, jemuž potřebnou energii poskytují kapalinou chlazené lithium-iontové baterie s kapacitou 221 kWh, které ovšem mohou být v případě potřeby nahrazeny bateriemi s vyšší nebo nižší kapacitou.
S výše zmíněnou konfigurací pohonného systému je elektrobus schopen jízdy rychlostí do 70 km/h a jeho dojezd se pohybuje od 120 do 200 km v závislosti na profilu trasy a dalších podmínkách jeho provozu.
Koncepce elektrického autobusu s celkovou kapacitou 82 cestujících, z nichž může být 27 sedících, sleduje poslední technologické trendy a využívá moderní řešení.
Nabíjení se během dne provádí střešním pantografovým dobíječem a v nočních hodinách v depu přenosným dobíječem se standardem COMBO CCS. Přes den lze baterie vozidla dobít na 100 % kapacity za 50 minut, noční dobíjení včetně balancování článků je v řádu několika hodin.
Součástí výbavy elektrobusu je mimo jiné i klimatizace prostoru řidiče i cestujících, která může sloužit i k vytápění. Vozidlo je vybaveno systémem, který pro klimatizaci využívá odpadní teplo, vznikají při jeho provozu.
Škoda Electric se věnuje vývoji i výrobě ekologických vozidel dlouhodobě a vedle trolejbusů a elektrobusů jde například o vodíkový autobus či hybridbus. Do vývoje těchto produktů investuje firma několik let kolem 200 milionů Kč ročně.
Nízkopodlažní autobus na elektřinu v letošním roce absolvoval „Tour de ČR“. Během této akce se představil mimo jiné v městské hromadné dopravě v Opavě a v linkovém provozu byl používán v Olomouci a Zlíně. V letních měsících pak následovalo testování v polském Krakově, které mělo pozitivní ohlasy od cestujících i dopravního podniku.