27.6. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Elektromechanická parkovací brzda. Jak funguje brzda na tlačítko?

 

Elektrika a elektronika je v automobilech zastoupena stále více. Od počátku minulé dekády tak již neovládá pouze okna, zrcátka, sedačky či zámky dveří, ale také parkovací brzdu. Jak systém funguje a čím se jednotlivé verze liší?

Dej tam „ručku“, slýchával jsem často z úst otce v dobách mých řidičských začátků. Tím měl na mysli, abych použil parkovací brzdu. K její aktivaci sloužila a slouží páka umístěná u většiny aut mezi sedadly, u některých, zejména sportovních vozů (Porsche 944, Lotus Esprit) pak umístěná mezi sedadlem řidiče a prahem karoserie.

Automobilky se však s vývojem techniky snaží řidiči jeho práci usnadňovat. Smyslem je nabídnout při ovládání vozidla vyšší komfort, což se neobejde bez moderních prvků, využívajících primárně elektrickou energii.

BMW v roli pionýra

Elektromechanicky ovládaná parkovací brzda se poprvé objevila v BMW řady 7 E65/E66 na sklonku roku 2001. S příchodem uvedené generace sedmičky systém nahradil mechanicky ovládanou parkovací brzdu pedálem, tedy řešení, které používala předchozí řada E38, jež se v tomto inspirovala konkurenčními mercedesy a také americkými vozy.

Průkopnická „sedmička“ používala variantu elektromechanické parkovací brzdy s centrální ovládací jednotkou, která tahala za lanovody, ovládající v tomto případě čelisti (pakny) pomocných bubnových brzd v zadních kolech. Základem ovládací jednotky byl elektromotor s převodem a vyvažovacím mechanismem, k němuž byly přímo připojeny zmíněné lanovody. Dále zde byla řídicí jednotka a také systém umožňující při selhání ovládací jednotky čelisti odbrzdit, k čemuž ovšem bylo zapotřebí specifického servisního nástroje.

Systém dokázal pracovat v několika režimech. Pokud běžel motor, případně auto jelo, došlo při stlačení tlačítka parkovací brzdy k její aktivaci, avšak nikoliv pomocí lanovodů působících na čelisti pomocných zadních bubnů, ale za pomoci systému jízdní stability (DSC), takže auto vlastně brzdilo hydraulicky brzdami předních i zadních kol. Pokud ale vůz stál, případně motor neběžel, aktivovala zmíněná jednotka parkovací brzdy lanovody a následně čelisti k pomocným bubnům. Systém zahrnoval také funkci nouzového brzdění, takže pokud se vozidlo pohybovalo a řidič stlačil a následně držel tlačítko parkovací brzdy, vozidlo brzdilo po dobu, dokud bylo tlačítko stlačeno. Celý proces navíc hlídalo ABS, aby nedošlo k nežádoucímu zablokování kol.

Spolu s elektromechanickou parkovací brzdou dorazila také komfortní funkce „auto hold“ (podrží auto při rozjíždění v kopci). I ta je řízena parkovací brzdou, ovšem k aktivaci brzdy a tedy k udržení vozidla po uvolnění pedálu brzdy používá hydrauliku modulovanou z již zmíněného systému DSC. Funkce „auto hold“ se samočinně deaktivuje po sešlápnutí pedálu plynu.

Bez lanovodů i „paken“

Systém s centrální ovládací jednotkou a lanovody našel později uplatnění i u dalších výrobců. Používal to třeba Ford C-Max první generace, Renault Scénic Mk2 či Citroën C4 (C4 Picasso), přičemž pro tato vozidla vznikla verze, u níž lanovody působí přímo na klíče brzdičů zadních kotoučových brzd. O příliš efektivní řešení se ovšem nejednalo.

Možná i proto později uvedli výrobci na trh elektromechanickou parkovací brzdu druhé generace. Ovládání bylo nově integrováno přímo do brzdičů zadních kol. Toto řešení uvedla jako první firma TRW, patřící dnes do společnosti ZF.

Jednou z prvních automobilek, která toto požívala, byl Volkswagen u modelu Passat B6. Celá ovládací jednotka je upevněna k brzdiči zadních brzd. Akčním členem je opět elektromotor, jenž ovládá brzdový píst třmenu přes celkový převod 1:150. Skládá se ze tří částí a zahrnuje nejprve ozubený řemen a následně vřeteno, jež přes takzvaný „kývavý kotouč“ vysouvá brzdový píst v brzdiči.

Nejnovější auta, třeba Seat Ateca, mají navenek stejný systém, tedy opět s elektromotorem připevněným k brzdiči. Rozdíl je však v ovládání pístu brzdiče. Převod je i v tomto případě třístupňový, avšak místo pomocného řemenu je použit šnekový a opět poměrně velký převod, který je odolnější. Co se týče doplňkových funkcí, tak ty u systémů se servomotorem v brzdičích kopírují původní řešení s centrální ovládací jednotkou.

Umí si postavit hlavu

Elektromechanická parkovací brzda je jistě přínosná zejména pro začínající řidiče, kterým pomáhá s rozjezdy do kopce. Jenže léta a zkušenosti ukazují, že má také některé problémy. Vzhledem k tomu, že se brzda po vypnutí motoru samočinně aktivuje, můžete mít v případě vybití akumulátoru problém s vozidlem vůbec pohnout. U řešení s lanovody a centrální jednotkou působící přímo na brzdiče (tedy řešení výše zmíněných modelů Renault, Citroën a Ford) lze kola odbrzdit, pokud za lanovody vhodným grifem zatáhnete. V případě, že vůz používá elektromotory na brzdičích, máte smůlu.

Horké chvilky také mohou nastat v zimním období. Pokud se do pohonu pístů brzdičů dostane voda třeba ze sněhu, která následně zamrzne, opět budete mít problém brzdy odbrzdit. Už jsme byli svědky toho, jak řidič Passatu B6 pokoušel zamrzlé auto marně rozpohybovat.

Elektromechanická parkovací brzda přináší problémy také servisům. U řešení se servomotory v brzdičích musíte před výměnou brzdových destiček (kotoučů) nejprve nastavit servisní režim parkovací brzdy, což bez diagnostiky udělat nelze. V opačném případě zadní destičky nevyměníte, minimálně ne tak, aby nedošlo k poškození.

Elektromechanická brzda má ale i některé přednosti. Když opomeneme ty uživatelské, tak tím, že se při každém zastavení vozu samočinně aktivuje, snižuje namáhání dnes choulostivých rozvodových řetězů při stání vozidla byť jen v mírném kopci.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty

Ve střední Evropě vydělává člověk na průměrný byt nejdéle…

OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje

Příjemné podnebí, koloniální architektura kontrastující s…

UniCredit: Lidé i banky v regionu bohatnou UniCredit: Lidé i banky v regionu bohatnou

Banky byly loni ziskové v regionu celé střední a východní…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Elektromechanická parkovací brzda. Jak…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 





 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Dnes 18:40

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více událostí zároveň

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více…

Používáte-li webovou verzi Outlook.com, dozajista víte, že její součástí je i klasický kalendář. 

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu, říká trenér Hašek

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu,…

Davis Ikaunieks a Bohemians? Tohle spojení zřejmě platit nebude. Pro „klokany“ by jihlavský útočník mohl být…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…