Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku? A jak je to s jejich účinností?

Elektromobily jsou dle mnohých pohonem budoucnosti. Doba, kdy se s nimi budeme setkávat častěji, se navíc kvapem blíží. Co od nich může řadový motorista očekávat?
Zpět na článek
24. 5. 2018 19:29
24. 5. 2018 19:56
24. 5. 2018 22:31
25. 5. 2018 22:51
26. 5. 2018 11:17
25. 5. 2018 11:22
25. 5. 2018 19:13
24. 5. 2018 20:35
24. 5. 2018 21:10
25. 5. 2018 10:16
25. 5. 2018 11:49
25. 5. 2018 20:53
25. 5. 2018 22:34
25. 5. 2018 22:44
26. 5. 2018 00:29
24. 5. 2018 21:29
25. 5. 2018 06:40
24. 5. 2018 21:19
25. 5. 2018 08:12
25. 5. 2018 11:39
24. 5. 2018 22:49
25. 5. 2018 10:05
25. 5. 2018 11:02
25. 5. 2018 16:57
25. 5. 2018 13:22
25. 5. 2018 15:04
25. 5. 2018 21:15
25. 5. 2018 23:08
24. 5. 2018 19:29
A i ty baterky
budou podle čtenářů auto.cz brzy za pakatel.
Já si ve srovnání s Váma myslím něco jiného o budoucím poklesu ceny baterií a i o jejich životnosti.

Tedy samé plusy, jenom ty baterky.

Zeptal jsem se prodavače VW v autocentrum ROS, kolik stojí nové baterky do Golfu a odpověď byla podobná jako u čtenářů auto.cz.
Cenu baterek neznám, ty tam vydrží věčně, to nikoho nemusí zajímat.

Neví tady někdo, kolik stojí nové baterky do Golfu ?
A k té životnosti baterek? Zatím na auto.cz nebyl test 8 let starého elektromobilu.

Já jsem četl naprosto jiné informace, než čtenáři auto.cz . Četl jsem, že v 8 letech ta kapacita za moc nestojí.
Nevím kam chodí čtenáři auto.cz na ty svoje hlody.
Rozbalit vlákno
12
24. 5. 2018 19:46
Re: A i ty baterky
Ahoj Josefe,

Cena u Leafu je pry 120.000Kc.

[odkaz]
24. 5. 2018 20:39
Re: A i ty baterky
120 000 Kč není zrovna moc, ale na druhé straně - dal jsem za auto dejme tomu 800 000 Kč a po deseti letech do starého verglu vrazím dalších 120 000 Kč? Sice za ty roky ušetřím peníze za "servis spalovacího motoru", ale brzdy, tlumiče a věci mimo motor jsou nákladné stejně, jako u ropáka. Teď je otázka, jak dlouho bude fungovat elektřina bez daňové přirážky, nekoho nakonec stejně napadne elektřinu pro auta zdanit stejně, jako PHM...
Avatar - Ada je zase tady
24. 5. 2018 20:47
Re: A i ty baterky
Za deset let? Houby s octem! Jak dlouho ti vydrží baterka v notebooku, založená na stejném chemickém procesu? Max 5 let - a to je kapacita tak max. 20%... :no:
Avatar - Hammunasakra
24. 5. 2018 23:41
Re: A i ty baterky
Seš o 10 let pozadu [odkaz] [odkaz] :yes:
Avatar - Ada je zase tady
25. 5. 2018 00:15
Re: A i ty baterky
a víra tvá tě spasí... :no:
25. 5. 2018 09:13
Re: roku 2019 končí v ČR NATURAL 95 = E5%
VŠECKO JE TO JEN POLITIKA SOUDRUZi
1) ČEZko se chce zbavit starých aut a nové palivo E10 (2019) zničí starý benzínový motory do rv 2004 [odkaz]
2) Mamamerkl chce zbavit Germánii Dízlů [odkaz] kterých se problém E10 netýká...
3) Biosložka je produkt z Žlutého sajrajtu neboli Řepky olejky kterou v ČEZku pěstuje nejvíce ejdžnt Bureš [odkaz]
4) CNG je stlačený zemní plyn který se nejvíce dováží [odkaz] odkud? ... no přeci z RUSKA
5) elektrická zásuvka pro ELEKTROMOBIL [odkaz] je v každé garáži a skoru každým rohu
>:D
>:D >:D
>:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D :yes:
Avatar - Blue Sun
25. 5. 2018 10:14
Re: roku 2019 končí v ČR NATURAL 95 = E5%
Realita ti nevoní, Adolfku?
25. 5. 2018 11:18
Re: roku 2019 končí v ČR NATURAL 95 = E5%
Jezdím se 7,5 roku starým elektromobilem s původníma baterkama a poklese kapacity není ani 5%.
Avatar - .StenLi.
25. 5. 2018 11:39
Re: roku 2019 končí v ČR NATURAL 95 = E5%
>:D Podpasovka pre vsetkych teoretickych odbornikov (ICE milovnikov) na EV >:D
25. 5. 2018 11:52
Re: roku 2019 končí v ČR NATURAL 95 = E5%
Na VŠB Ostrava provozují 18let stará elektromobil Peugeot 106 Electric s původními NiCd články a dojezd je 80% původního (t.j. 80km).

[odkaz]
25. 5. 2018 15:09
Re: A i ty baterky
cena bude silena, stejne jako je silena treba cena nove prevodovky pro spalovaci verze Golfu, prodejce to nevi protoze to auto maj v nabidce vesmes asi 2 roky a prodali toho celostatne par kusu, a prozatim pocitam v CR neservisovali kvuli baterce ani jeden kus a nikoho z prodejcu tak ani nenapadne se podivat do seznamu dilu na cenu (prodejce by to mel umej zjistit behem par kliku v jejich systemu objednavek) a pravdepodobne i pokud by tu cenu vedel, nebude ji chtit rict, protoze nebude chtit aby ta silena suma sla na svetlo mez lidi, prilis negativni reklama

rekneme si ze nejakych 5-8 let (podle vyrobce) ta baterka spada pod zaruku, a z pocatku zadna automobilka nebude chtit delat vlny s negativni reklamou, takze se ty baterky meni bez mrknuti oka, problemy jiz zaznamenal treba Nissan nebo Tesla, a proste bez kecu menili kus za kus v ramci zaruky

dobudoucna to samozrejme bude problem, az a jestli se BEV rozsirej, tak se z nich stace vlastne normalni auto s normalni poptavkou a normalnim pristupem automobilek a prodejcu, takze bude zalezet vesmes na prodejci jak moc bude chtit zakaznika oskubat a jak moc se tedy bude vykrucovat

a hlody? na spoustu BEV jsou data dostupna verejne co se servisu a baterii tyce, treba u Leafa nebo tesel je tech dat sakra hodne a uzivatele se o tom rozepisuji vcetne ofocenych faktur, diagnostik a dalsi dokumentace, takze jestli beres za hlody ze kendo da na net faktury a ofocene vypisi z diagnostik, tak jo, jsou to hlody >:D
31. 5. 2018 06:52
Re: A i ty baterky
Prosím, že se asi podle někoho ptám blbě, ale jak dlouho bude trvat, než se vyčerpají suroviny na výrobu obou typů baterek (NiCd LiPol)? Je světlo na konci tunelu s vývojem nebo už dokonce s výrobou nového typu autobaterie? Jak to bude vypadat v případě celonárodního nebo nedej bože celosvětového osvícení ekologií? To se to bude kupovat nové auto, když bude dražší než první protypy Tesly.
24. 5. 2018 19:56
Škodovka
Koukam, ze je potreba proslapnout Skodovce v EV cesticku.

No, v tomto pripade, proc ne. Lepsi nez dieselova Skoda :-)

Ja bych jen dodal, ze nabijeni na cestach / rychlonabijeni je relevantni jen pro dalkove jizdy.
Vetsina majitelu EV nabiji vetsinou doma. A sice pomalu a setrne k baterkam.
Tzn. napr. jedna-li se o druhy vuz v rodine na typicke dojizdeni do prace, tak ta nejvetsi nevyhoda neni podstatna. Spis je horsi, ze se auto musi casto dobijet - pripojovat do zasuvky.
Rozbalit vlákno
7
Avatar - Ada je zase tady
24. 5. 2018 21:13
Re: Škodovka
Kdepak. Každé zbytečné dobíjení (dokud není baterie plně vybitá) snižuje její životnost, která se udává v počtu cyklů plného nabití - vybití. Obvykle je to okolo 2500 cyklů. Další negativní vliv má teplota a stárnutí. Domnívat se tedy, že akumulátor vydrží více, než 5 let, je pošetilé. :no:

Dieselová Škoda je lepší. ;-)
24. 5. 2018 22:31
Re: Škodovka
Tve informace jsou nespravne. :-)
Dokonce je tomu presne naopak. Mel by ses vyvarovat plnemu vybiti - 100% DoD (depth of discharge).

Plne nabiti a vybiti plati jen pro NiCd baterie s pametovym efektem.

Obecne pro akumulatory (krome NiCd) plati, ze cim melci cyklus, tim vice jich muzes udelat ;-)
A dokonce tak, ze je to nelinearni. Kdyz udelas polovicni cykly, vydrzi ti baterka ne 2x tak dlouho, ale jeste vicekrat (napr. 4x).
[odkaz]
U Li-ion se nedoporucuje nabijet do maxima, kdy jsou v podstate prebite a to rovnez snizuje zivotnost. Hlubsi vybijeni take skodi. Pekne graficke zpracovani nabijeni ma Tesla.
[odkaz]
Pouze pokazde pred delsim vyletem (trip) nabijes na max.
Jinak nabijis tak na 90% a jak jsem psal delas co nejmene hluboke cykly (daily).
Pak ti baterie vydrzi u Tesly bez problemu 300.000km s poklesem v jednotkach procent. ;-)
25. 5. 2018 07:42
Re: Škodovka
Odhadujem, že z tohto Tvojho príspevku Ada pochopí max. prvú vetu.
25. 5. 2018 22:51
Re: Škodovka
Žádný paměťový efekt i NiCd ani NiMh neexistuje, je to mýtus, který šířili výrobci levných nabíječek. O tom někdy jindy.
Pokud mi někdo dá do auta aku o kapacitě 100 kWh a řekne mi, že ho nemám nabíjet nad 80% a vybíjet pod 20%, tak mu jednu vkydnu a auto si nekoupím. Protože jsem si zaplatil 100 kWh a dostal jsem vlastně jen 60 kWh... Ano, hlubokým vybitím se Li-on aku zničí, to se ví dávno, ale v takovém případě by měl výrobce udávat skutečně použitelnou a ne výpočtovou kapacitu aku.
A jsme opět u toho - má vůbec smysl to akumulátorových elektromobilů investovat? Nejsem toho příznivcem.
26. 5. 2018 11:17
Re: Škodovka
Jo mozna mas pravdu, to znamena ze ty melke cykly plati obecne (zdravim Adu).

Pokud ti da nekdo do auta baterku 100kWh, tak je jen na tobe jak ji budes vyuzivat.
A 100kWh proste mit bude. Jen kdyz budes pouzivat 100% DoD, nabijet casto na rychlonabijeckach, tak vydrzi misto 20 let jen 10 podle zaruky ;-)

Prumerny denni najezd je tak 50km coz je tak 10kWh :-)
U normalnich aut taky vsichni netankuji porad plnou ;-)
25. 5. 2018 11:22
Re: Škodovka
2500 cyklů z 0 na 100% nabití, ale obvykle se nevybíjí pod 20% a nabíjí jen do 90%.
Vysoká teplota je mnohem horší než stárnutí časem, douhodobé držení na 0% anebo 100% nabití.
25. 5. 2018 19:13
Re: Škodovka
Jj vysoka teplota samozrejme skodi.

Teplotu okoli clovek neovlivni.

Narust teploty souvisi s vykonem/prikonem.

Prikon se omezi omezenim nabijeciho proudu, vykon zalezi na tom, jak na to clovek slape :-)
24. 5. 2018 20:35
Trouba
Dusile, najdi si jiné zaměstnání a nepiš pořád kraviny. Elektromotor se měří ohledně výkonu stejně jako spalovací motor (opět moment krát otáčky nebo proud krát napětí x účinnost), akumulátor je pouze zdroj energie. I s kapacitně menším akumulátorem by měl elektromotor podat stejný výkon, akorát nedojede tak daleko. A moment spalovacího motoru neroste s otáčkami, tak se naladí jen u leteckých a lodních motorů, kde odpor porostředí roste s třetí mocninou. A elektromotoru by nějaká převodovka prospěla, nemusel by se točit tak moc v případech, kdy to není zapotřebí. Pak mu totiž klesá moment, tedy se zvyšují ztráty v jeho ústrojí. Oni na to také časem přijdou, že nějaké 2 - 3 stupně by neškodily...
Rozbalit vlákno
10
24. 5. 2018 21:10
Re: Trouba
... s tim akumulatorem bych pouze dodal, ze pokud ma elektromotor vykon treba 150kW a akumulator umi dat jen 100kW, pak samozrejme vykon celku bude tech 100kW. Dusilova teze samozrejme stoji na vode, jen kaspar by do auta cpal vykonnejsi motor nez ktery umi ukrmit akumulatory. nema to totiz smysl. ale zase faktem zustava, ze kratkodobe muzes elektromotor pretizit (vyssi napeti) nad jmenovity vykon...
Avatar - Blue Sun
25. 5. 2018 10:16
Re: Trouba
Jak by akumulátor mohl umět dát pouze 100 kW? Akumulátor nemá výkon, má kapacitu.
25. 5. 2018 11:49
Re: Trouba
Má-li schopnost dodat 285A při napětí 350V tak má "výkon" ~100kW.
25. 5. 2018 20:53
Re: Trouba
Ono je otázka, jestli je ten proud špičkový nebo trvalý. Obecně se ví, že nelze elektromobily drtit tak, jak to jde u spalovacích motorů, buď se přehřeje elektromotor nebo akumulátor.

Příklad je třeba obyčejný startér - pokud mám příkon 1,8 kW a krmím ho 36 Ah akumulátorem, tak jednak aku dlouho nevydrží a za mrazů ten motor prostě nenastartuji, protože odpory studeného motoru jsou vyšší, než je schopný akumulátor výkonově pokrýt. Potud bych chápal tvrzení Dusila, že když dám proudově nedostatečný akumulátor, výkon z toho elektromotoru nedostanu. Nebo jen krátkodobě. Ale to přece žádný výrobce neudělá, aby dával poddimenzovaný aku na výkonný motor. Rychle by se s ním zákazníci rozloučili.
25. 5. 2018 22:34
Re: Trouba
... akumulator ma krom kapacity take jmenovite napeti a vnitrni odpor, ktery urcuje maximalni zkratovy proud. soucin odebiraneho proudu pripojenym strojem pri danem napeti akumulatoru jest prikon a tento se rovna vykonu toho akumulatoru, ktery ma na VA krivce k nalezeni bod maximalniho vykonu. jednoducha fyzika zakladni skoly. k tomu jen dodam, ze kapacita sama o sobe vubec nic nerika o vykonu akumulatoru, ktery umi dodat. obvykle s vyssi kapacitou roste zatizitelnost (tedy proud, ktery je schopen akumulator poskytnout pri danem ubytku elektromotorickeho napeti), ale tato vlastnost je podruzna. napriklad kondenzator umi obvykle dat mnohem vetsi vykon nez chemicky (treba lion; bavime se o stejne velikosti) akumulator, pricemz kapacita chemickeho akumulatoru bude vyrazne vyssi.
25. 5. 2018 22:44
Re: Trouba
Pozor na jednu věc - takto se chová akumulátor startovací, z kterého jde vycucnout příšerný proud, ale trakční aku tuto schopnost nemají a jejich proudová zatížitelnost je výrazně menší. Proto i to omezení výkonu elektromotoru po učrité době asi na polovinu, aku se začne přehřívat. Jistě, čím vyšší kapacita, tím větší proud aku dá.
Myslím, že zde rozebíráme něco, co za ten čas nestojí.
26. 5. 2018 00:29
Re: Trouba
jasne, ale ono jde primarne o princip aku (napr. lion vs. olovo) a pak o jeho konkretni konstrukci (seriove paralelni usporadani, velikost jednotlivych clanku, atd.). to vse urcuje napriklad ten maximalni proud a nebo celkovou vykonnovou zatizitelnost (jina bude kratkodoba, jina bude dlouhodoba - navrzeno to bude s durazem na pouziti, o tom zadna). pointa byla rici, ze urco delam kombinaci takovou, abych mel vykonnostne sladen motor s akumulatorem. bluesunuv koment je jen vykrik do tmy bez elementarni znalosti.
Avatar - 3_diamanty
24. 5. 2018 21:29
Re: Trouba
podivej se na prazaka ;-) ...
Avatar - Zetti
25. 5. 2018 06:40
Re: Trouba
Pisni to panu Muskovi, treba zacne montovat prevodovky i do Tesel. >:D
Avatar - Ada je zase tady
24. 5. 2018 21:07
Jak je to s tou účinností?
V článku se zamlčuje zásadní skutečnost: Účinnost se měří poměrem systémem práce odevzdané / práce přijaté. Jakákoli jiný poměr je lež. Do výpočtu účinnosti je tedy nutné zahrnout účinnost akumulátoru - kolik energie je možné z něj odebrat lomeno kolik energie bylo nutno do něj dodat. Je to podobné, jako byste do nádrže nalili 50 litrů paliva, ale vyčerpat byste mohli maximálne 30 litrů - zbytek by se vypařil. Pokud by tedy motor spotřeboval na 100km odebrat z nádrže 8 litrů, museli byste u pumpy do nádrže načerpat 13 litrů paliva a zaplatit za to. Stejné je to s účinností auta na baterky. Některé akumulátory mají účinnost 90%, jiné jen 60%. A to platí jen pro akumulátory nové. Stárnutím se jejich parametry zhoršují - až o 30% ročně klesá např. kapacita.
Takže skutečná účinnost bude výrazně horší a životnost nižší, než uvádí ty marketingové kecy. Realitu současné elektromobility si prostudujte zde: [odkaz]
Závěr je jednoznačný: pod kapotu osobního auta patří diesel. A příštích 10 let se to nezmění. :-!
Rozbalit vlákno
3
24. 5. 2018 23:10
Re: Jak je to s tou účinností?
V clanku hlavne o ucinnosti neni ani slovo. Skoda. Casto se totiz u elektromobilu nezminuje, ze ta se hodne meni. Treba ta casto vyzdvihovavana situace "nulove otacky-maximalni tocivy moment" je zaroven i "nulova ucinnost", a dokud do motoru tece maximalni proud, ucinnost je na minimu.
25. 5. 2018 11:26
Re: Jak je to s tou účinností?
Tahle ta "nulová" účinnost ale trvá jen zlomek sekundy. Na celkovou účinnost to nemá naprosto žádný vliv.
25. 5. 2018 13:37
Re: Jak je to s tou účinností?
Ale ma... Ona ta ucinnost neskoci na maximum hned, stoupa se snizujicim se proudem. A prave treba prilis tezky prevod dokaze ucinnost hodne snizit.
24. 5. 2018 21:19
Ach boze
Pane boze, len nech p. Dusil nema technicke vzdelanie, preboha len to nie. Nech je pekarom, cukrarom a povie, ze vstupil do zlych dveri.......... To uznavam tieto profesie, ktore su velmi potrebne.

Teda ten clanok to je perla. Asi pred rokom, mozno ani nie tu pisal p. Dusil tiez clanok elektromobil a prevodovky..............................… Len nejak ma v tom gulas, co uz motoristicky novinar to uz davno nie je odbornik na automobilizmus. Preto, ked nejakeho znameho a pod. pocujem, ze sa ide pri kupe vozidla rozhodovat podla motoristickeho novinara, tak....................................Len mu odporucim, nech si obehne salony a modely aut, zameria sa na jednotlive veci, zoradi ich podla dolezitosti pre neho a takto obehne modely, ktore sa mu pacia. Zostavi si rebricek a ma vitaza podstatne poctivejsieho a objektivnejsieho. Spat k teme.

P. Dusil, prave viacstupnova prevodovka pre elektromobil moze byt ciastocne spasa v dojazde, jazda po dialnici, ochrana vinutia elektromotora.......... atd.

P. Dusil esteze len pisete blbosti tu, ktore nikto neberie vazne. Zial skuste sa pozriet na vyrobcov prevodoviek pripadne automobilky. Vyrobcovia prevodoviek uz davno pocitaju s prevodovkami pre elektromobil nejaka 3-4 stupnova, len pre vasu informaciu.....................
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Zetti
25. 5. 2018 08:12
Re: Ach boze
Spousta EV prevodovku nema, diky jeji absenci je elektromobil jednodussim strojem. Zrovna Tesla je mezi auty etalon akcelerace a dosahuje i maximalni rychlosti na kterou je vetsina evropskych aut omezena.
PS sam bych teslu urco nekoupil
25. 5. 2018 11:39
Re: Ach boze
Převodovku budou mít jen supersporty typu Rimac Concept. Všude jinde nevýhody převáži potencionální výhody.
24. 5. 2018 22:49
Nepresnosti
Clanek je plny nepresnosti..
Treba kdyz uz se nakously lokomotivy, ktere ne vzdy jsou dieselelektricke (casty je hydrodynamicky prenos u mensich stroju), jsou zrovna ty prikladem, ze s tou prevodovkou to neni uplne pravda. Lokomotivy totiz maji ruzny prevod podle predpokladaneho pouziti, protoze prilis dlouhy prevod nadmerne zatezuje motor. Prilis kratky zas nevyuzije potencial motoru, protoze nejvyssi vykon je nekde uprostred mezi nulovymi a maximalnimi otackami. Dokonce i u modelu aut, kde je predpoklad ruzne zateze behem provozu (modely offroadu, napriklad) jsou dvou ci tristupnove prevodovky pomerne bezne.

No a s temi bateriemi... To je uplny nesmysl. Vykon baterie neurcuje vykon motoru. O omezeni se muze postarat ridici elektronika, ale maximalni vykon je stale dany konstrukci. Vykon, ktery je na baterii, oznacuje, kolik se z baterie muze odebirat, aniz by doslo k poskozeni. Ona totiz umi dat i nekolikanasobek, ale nasledky jsou tragicke.

A co melo znamenat to, ze elektromotor funguje i jako generator, takze elektromobil nepotrebuje alternator na vyrobu elektriny? A tu pultunu baterii ma tedy k cemu?

Opravdu se u velkych eleltromotoru pouziva permanentni magnet? Potom to s tou zivotnosti taky nebude uplne ruzove, magnety totiz casem muzou ztratit ucinnost, zvlaste pokud se motor prehreje.
Rozbalit vlákno
0
25. 5. 2018 01:01
Jak to bude s topením v zimě?
Spalovací motory využívají odpadového tepla k vytápění vozu v mrazech. V létě se užívá výkonu spalovacího motoru ke klimatizaci. Když toto budu užívat v případě elektromobilu, tak se výrazně sníží dojezd vozidla na jedno nabití, nehledě na to, že za vyšších mrazů se výrazně snižuje kapacita jakýchkoli baterií!
Rozbalit vlákno
2
25. 5. 2018 07:52
Re: Jak to bude s topením v zimě?
Neboj to bude vyriesene ako u PSA pri EV kurenie vozidla Webastom, tak sa este prida chladiarensky dieselovy agregat a je. No co auto bude mat zrazu dva vyfuky. Jeden na aute a druhy za mestom v elektrarni.
;-)
25. 5. 2018 11:28
Re: Jak to bude s topením v zimě?
Správný elektromobil topí tepelným čerpadlem, dojezd se mu tak sníží třeba jen o 10km.
Při provozu se baterie zahřívají a mohou být vytápěny odpadním teplem z měniče a elektromotoru.

Nehledejte problémy tam, kde žádné nejsou.
25. 5. 2018 08:12
Zatím asi nejhorší článek p.Dusila
Pan Dusil už napsal hodně hloupých článků na technické téma, ale tenhle je asi ze všech nejhorší. Pravdou v něm není skoro nic. Zajímalo by mě proč takhle dobrovolně zesměšňuje nejen sám sebe, ale i celý server auto.cz, přece to nemůže dělat kvůli penězům. Copak redakce nemá ani špetku sebereflexe ?

Je mi líto že musím tohle psát ale jiná reakce mě fakt nenapadla.
Rozbalit vlákno
1
25. 5. 2018 11:31
Re: Zatím asi nejhorší článek p.Dusila
Ne, konečně tady někdo napíše něco pozitivního pravdivého o elektromobilech. To jen vy jste banda zaslepenců.
25. 5. 2018 08:27
Tento článek...
....je - vzhledem k jeho nadpisu - nevyvážený tendenční hnůj spíchnutý horkou jehlou, navíc plný nepřesností a chyb.

Kde jsou ty nevýhody ? Jen poslední věta o dojezdu a delším "tankování". A co topení, klimatizování, vliv nízkých teplot, vliv vysokých teplot, přehřívání baterií a vliv na její životnost, vliv způsobu nabíjení a užívání na životnost baterií, porovnání možností "natankovat" elektřinu a benzín u nás i ve světě, problémy při případném požáru a zejména jeho hašení, cena, hmotnost a odborník by toho našel i víc.

:no: :no: :no:

Čekal bych víc. Tohle je jako by to psala Berenika s Kharlem.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - mariov8
25. 5. 2018 10:05
Elektromobil
Elektromobil má prakticky vždy převodovku, byť jednostupňovou (a je v ní olejová náplň a sem tam jsou s ní i problémy, například s ložisky). Aby byl elektromotor malý a výkonný, bude vysokootáčkový, zpřevodováním se dosáhne dalšího znásobení jeho momentu, který má opravdu charakteristiku se špičkou v nízkých otáčkách. Na rozjezd vozidla jinak příjemná vlastnost. :-!

Vytápění interiéru v zimě je energeticky velice náročné (vlastní zkušenost) a klimatizace taky, tepelný komfort je drahý. 8-s

Značný vliv na chemické procesy v bateriích má teplota okolí. A v zimě u nás je běžně pod nulou, nejsme Kalifornie, při -10°C končí sranda, dojezd jde rapidně dolů a to ještě netopíte! :*)

Účinnost elektromobilu je zajímavé a velice komplexní téma, mně osobně aktuálně velice zajímá spíše ekonomická smysluplnost takového vozidla... >:D
Rozbalit vlákno
7
25. 5. 2018 10:53
Re: Elektromobil
V nízkých otáčkách není špička momentu, ale jedná se o poměrně široké pásmo konstantního maximálního momentu sahající od nuly do cca třetiny otáček. Ve třetině elektromotor dosáhne maxima výkonu které obvykle udrží až do nejvyšších otáček, moment přitom klesá po hyperbole. Některé elektromobily však neudrží maximum výkonu až do vysokých otáček (např.Tesla S) takže jejich moment pak klesá ještě strměji.
Avatar - mariov8
25. 5. 2018 13:08
Re: Elektromobil
O.K. to je přesnější popis, ale podstata je jasná.
Avatar - Zetti
25. 5. 2018 11:02
Re: Elektromobil
Porad lepsi jednostupnova prevodovka, nez CVT nebo dvouspojka navic s diferencialem, nebo dvema a mezinapravovym s kardanem. To vsechno zvysuje naklady na vyrobu a na pravidelny servis. Jestli si nekdo mysli, ze je to potreba, tak pro mne urcite ne.

Pri -10 klesa dojezd i s odporovym vytapenim cca na nejake 3/5, zadne drama to neni.

Ekonomicka efektivita EV je ovlivnena prijmem toho kdo si to porizuje. Kdyz ma nekdo 300K mesicne, urcite ho ekonomicka efektivita nebude zajimat. Otazkou je kdy tem fabrikam tyhle subjekty dojdou. Ono tech lidi co by chteli dat mega plus za elektrickou hracku zas tak moc neni. Pak budou muset nastoupit dotace. Co nadelame...
Avatar - mariov8
25. 5. 2018 13:01
Re: Elektromobil
S převodovkou souhlas. Jen i tu jednoduchou převodovku musíš servisovat.

200km nebo 120km je podle mne velké drama. A já mám zkušenost že to můžou být i 2/5.

Žel, počet fandů co to mají doma jako hračku (a třetí, čtvrté nebo páté až šesté auto), je příliš malý aby zachránil automobilkám pokuty za CO2, jedině že se jim vyplatí jim to v určitém počtu "darovat", protože pokuty vyjdou dráž. Dotace v podstatě znamenají, že těm bohatým, to zaplatí ti "chudobní" (nemusí tím myslet zrovna ekonomickou chudobu, ona už ani střední třída u nás na tom není zrovna nějak extra dobře co se týče bonity), ti totiž na "levný" elektromobil za necelý mega mít nebudou, často nemají ani na novou Fábii...
25. 5. 2018 16:57
Re: Elektromobil
S tym:

ona už ani střední třída u nás na tom není zrovna nějak extra dobře co se týče bonity), ti totiž na "levný" elektromobil za necelý mega mít nebudou, často nemají ani na novou Fábii...

Suhlasim

Ono dnes si ludia kupuju nejaky status, Chudobnejsi maju zafixovane auto snov Octavia combi a O2 Combi si kupia okolo 200 000....... Stredna vrstva vzdy pokukovala po zvucnejsich znackach tak si kupi jete 4 kruzky do 300 000, lebo to este vyzera dobre a je to zauzivany symbol...............
Je to kupovanie pozlatka navonok.......................

Dnes bezne pracujuci clovek ( nie pasova vyroba ) si jednoducho nezoberie 30 000 eur na nejake EV. V prvom rade riesi byvanie, ktore je neskutocne drahe a ked nahodou zvysi, tak si kupi nejaku jazdenu plecku........
25. 5. 2018 11:36
Re: Elektromobil
Kvaltní ložiska přežijí celé auto a náplň tam taky vydrží 10let.

-10° není žádný problém, baterky jsou měkčí, nedostanete z nich tolik ampér (tolik výkonu) jako v létě ale, jede to i při -40°C.
Avatar - mariov8
25. 5. 2018 12:55
Re: Elektromobil
Jo, jede, jenom ze 130km je 80km a když začnu topit i 65... 50...
25. 5. 2018 13:22
doplnenie
Tych nepresnosti je v claku, ale uz aj v diskusii viac. Ja by som jednotlive odseky poopravil:

1> EM je jednoduchsi - to nepochybne je. Elektricky stroj funguje bud ako motor, ako generator, alebo ako brzda. ale nikdy nie sucasne vo viacerych rezimoch. Alternator v elektromobile nahradzaju samozrejme baterie. Doplnim, ze generatorovy a brzdny rezim su 2 odlisne stavy, hoci sa v elektromobiloch vyuziva ten generatorovy na brzdenie.

2> u elektromotoru sa podstatne jednoduchsie dosiahne idealna trakcna charakteristika nez u spalovacieho (aj tam sa o to vyrobcovia snazia). Krutiaci moment je max. nie len v nule ale je konstantny do urcitych otacok (do dosiahnutia max. napatia) pritom vykon linearne rastie s otackami. Nasledne je pasmo s konstantnym vykonom a linearnym poklesom momentu. potom uz klesa aj vykon aj moment az dokym je moment prilis maly nez aby dokazat "tahat"

3> prevodovka by samozrejme z hladiska dynamiky a max. rychlosti davala zmysel aj u elektromobilov, ale asi vedia vyrobcovia preco ju tam nedavaju.

4> vykon rotacneho stroja je vzdy dany sucinom okamziteho krutiaceho momentu a otacok. a je jedno ci je to benzin, diesel, alebo elektromotor. to ze by ten ktory motor vedel byt vykonnejsi ak by sa mu dostavalo viac "paliva" je druha vec a netreba si to zamienat.

5> doplnim, ze sa pouzivaju bud spomenute synchronne elektromotory s permanentnymi magnetmi alebo asynchronne motory. kazdy ma svoje vyhody aj nevyhody (podobne ako benzin a diesel). ale pomocou menica sa daju naprogramovat na rovnake charakteristiky (spomenute vyssie)
Rozbalit vlákno
3
25. 5. 2018 15:04
Re: doplnenie
K bodu 2 - elektromotor jako takovy opravdu ma max. Moment na nule a pak zhruba linearne klesa k nule. Ten konstantni moment do urcitych otacek je zpusobeny regulaci, ktera omezuje max proud, aby se ochranily baterie a zvysila ucinnost.
25. 5. 2018 21:15
Re: doplnenie
ja si za tym co som napisal stojim! toto co ste napisali je velmi matuce. mohol by som to tu vysvetlit uplne podrobne preco je to tak ako som napisal, a ako to presne funguje, ale toto nie je asi spravne miesto a malokomu by to nieco povedalo :-)
Nepoznam elektromotor, ktoremu sa v celom spektre otacok moment znizuje linearne z maxima na nulu. samozrejme sa takto da menic naprogramovat, ale nedavalo by to ziadny zmysel.
Menic samozrejme obmedzuje max. prud do motora, ale nie preto aby ochranil baterie (o tych moj prispevok nebol, aj ked pripustam, ze aj tento dovod existuje), ale v prvom rade aby ochranil samotne vinutie motora, aby takzvane nezhorelo ;)
A este k vasmu prispevku vyssie> ano, pouzivaju sa aj motory s permanentymi magnetmi. maju totiz vyssiu ucinnost. nevyhoda je ze su drahsie a zrejme aj maju mensie spektrum vyuzitelnych otacok. nie som si uplne isty ake teploty sa dosahuju v elektromotoroch ale urcite to nebude tak vela aby sa zacali demagnetizovat magnety ;)
25. 5. 2018 23:08
Re: doplnenie
Motor jako takovy tu charakteristiku ma. Vsak sam jste popsal linearni pokles po konstantnim pasmu, to je jen zbytek teto charakteristiky, kdyz uz neni omezovan proud. Je pravda, ze z vicero duvodu se v praxi pouziva regulace proudu, ale to uz je jina vec :-)

Ja takovy elektromotor, kde se omezeni nepouziva, v praxi znam. Pouziva se v modelech, ktere nejsou omezovany pozadavky na provoz, jako skutecna auta.
Ucinnost tam jde stranou, cely retezec jde dostatecne nadimenzovat a nejdulezitejsi je vyzdimat z daneho motoru maximum. Ty motory se drzi na nejtezsim moznem prevodu a dosahuji vysokych teplot. I odmagnetizovani rotoru se tam obcas podari. Neodymovym magnetum staci relativne male teploty, kolem 80°.