Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Elektromobily nejsou řešením, autonomní řízení přijde do deseti let, říká Marchionne

Generální ředitel skupiny FCA se rozpovídal o blízké budoucnosti automobilového průmyslu. Autonomním systémům věří, elektromobilům už o poznání méně.
Zpět na článek
3. 10. 2017 11:08
3. 10. 2017 11:18
3. 10. 2017 11:25
3. 10. 2017 11:32
3. 10. 2017 11:34
3. 10. 2017 11:49
3. 10. 2017 11:34
3. 10. 2017 11:38
3. 10. 2017 11:48
3. 10. 2017 11:50
3. 10. 2017 12:00
3. 10. 2017 12:09
3. 10. 2017 12:13
3. 10. 2017 12:53
3. 10. 2017 12:27
3. 10. 2017 12:54
3. 10. 2017 14:15
3. 10. 2017 14:31
3. 10. 2017 14:53
3. 10. 2017 23:31
3. 10. 2017 15:14
3. 10. 2017 19:35
3. 10. 2017 23:28
3. 10. 2017 12:01
3. 10. 2017 12:08
3. 10. 2017 12:13
3. 10. 2017 12:50
3. 10. 2017 15:52
3. 10. 2017 15:59
3. 10. 2017 12:25
3. 10. 2017 12:50
3. 10. 2017 13:13
3. 10. 2017 15:06
3. 10. 2017 13:23
3. 10. 2017 14:01
3. 10. 2017 11:41
3. 10. 2017 11:45
3. 10. 2017 11:51
3. 10. 2017 12:11
3. 10. 2017 13:19
3. 10. 2017 14:07
3. 10. 2017 14:12
3. 10. 2017 14:16
3. 10. 2017 14:17
3. 10. 2017 14:23
3. 10. 2017 14:35
4. 10. 2017 00:23
4. 10. 2017 12:20
4. 10. 2017 15:56
4. 10. 2017 18:44
4. 10. 2017 23:00
3. 10. 2017 14:12
3. 10. 2017 18:51
3. 10. 2017 13:30
3. 10. 2017 11:08
Marchionne
Myslel som si, že tento chlap je somár. Už si to nemyslím. Teraz som si tým istý.
Rozbalit vlákno
45
3. 10. 2017 11:18
Re: Marchionne
chces mi snad povedat ze elektromobily budu masovo rozsirene?

ja neviem ako si predstavujete sidliska plne elektroaut, kde sa budu nabijat akoze? na kazde parkovacie miesto dame nabijacku? alebo ako?

vidim to skor na vodik...elektromobily sa hodia max pre ludi co maju rodinne domy, a ostatni co?
3. 10. 2017 11:25
Re: Marchionne
Socka ze sídliště hlavně nemá co jezdit autem. A jo, ty autobusy, kterejma jede v půl pátý do kolbenky, klidně elektrický bejt můžou..
3. 10. 2017 11:32
Re: Marchionne
Aj uplny idiot by mal vediet domysliet, ze keby auta nekupovali "socky ze sídliště" tak automobilky zkrachuju. Ale ako vidiet, nevie.
3. 10. 2017 11:34
Re: Marchionne
zbytocne krmis trola ;)

kazdopadne nie kazdy chce byvat v dome 20km od mesta, a su byty co su ovela drahsie ako domay ;)

ale blbcovi zbytocne vysvetlovat
3. 10. 2017 11:49
Re: Marchionne
To jaksi nepopírá nic z toho co píšu, žejo.
Avatar - removed
3. 10. 2017 11:34
Re: Marchionne
hele Jane Huso... brzdi trochu... i když vím, že jsi mistr ironie, nemusel bys býti správně pochopen
3. 10. 2017 13:26
Re: Marchionne
Ako vidíš, ani nebol. ;-) Alebo áno? >:D
3. 10. 2017 11:38
Re: Marchionne
Pan sa vyzna v realitach. Byt vo vacsom meste stoji viac nez bezny dom na dedine ci mestecku. Ale to taky * asi nedomysli. Kazdopadne makaron ma pravdu, elektromobily su momentalne slepa ulicka ktora tazi len z marketingu.
3. 10. 2017 11:48
Re: Marchionne
Tak to je snad ještě horší, ne? Kdo dobrovolně bydlí na sídlišti v králíkárně, byť by mohl žít v domě, očividně nemá mentální kapacitu na řízení auta.
Ale myslím, že je to jen klasická výmluvá sociálních případů.

"Jóó mámo, mohli bychom bydlet ve vile ve vesnici, náš panelovej byt má hodnotu deseti takovejch.. ale když já tu mám hospu s braníčkem hned vedle vchodu.."

To víš, že jo:)
Avatar - _Karel_
3. 10. 2017 12:00
Re: Marchionne
Netlačí tě něco na mozku? Na každém sídlišti bydlí desetitisíce lidí. Máš představu co pozemků by to bylo? A máš představu o cenách pozemků poblíž měst? Cena domu je jedna věc, pozemek může být klidně i dražší, než samotný dům. Pokud by se teoreticky obyvatelé sídlišť rozhodli jít ve velkém do vlastních domů, máš představu, co by to udělalo s cenami pozemků? A kromě toho může mít člověk spoustu jiných důvodů pro bydlení v cenově relativně dostupných panelácích.
O mentální kapacitě bys měl přemýšlet v souvislosti se sebou, ne v souvislosti s lidmi, co nejsou milionáři. :no:
3. 10. 2017 12:09
Re: Marchionne
Vůbec ti nerozumim. Já nepopírám, že někdo musí bydlet v paneláku. Ale ať si proboha nepořizuje auto, když je na tom tak blbě.
Avatar - _Karel_
3. 10. 2017 12:13
Re: Marchionne
Já zas nerozumím tobě, proč by si i ekonomicky slabší nemohli pořídit auto. A klidně se vy.rat na vzdělávání a snahu se z té králíkárny dostat.
Takovej doktor, i když se celej život vzdělává a dělá jednu z nejprospěšnějších profesí, vydělá si sotva desítky tisíc. O učitelích ani nemluvě. Mají na sobě makat a stát se manažery? Nebo si nesmí koupit auto, protože nevydělávají víc?
3. 10. 2017 12:53
Re: Marchionne
Já doufám, že doktor či učitel je natolik inteligentní, že chápe, že paneláku mu netřeba. Anebo to může být nějaká forma sebeobětování v rámci sociální zodpovědnosti, jak správně píše kolega níže:)
Avatar - honzaHK
3. 10. 2017 12:27
Re: Marchionne
A co kombinace bydlet v paneláku a mít se dobře, viz níže. Proboha přemýšlejte!
3. 10. 2017 12:54
Re: Marchionne
Tak to ani náhodou, ať si to ček namlouvá, jak chce.
3. 10. 2017 14:12
Re: Marchionne
Ty si nejaký pošahaný... Tebe nedochádza, že človek môže byť situovaný dobre, a pritom nemusí túžiť po rodinnom dome? Nie každý chce kosiť trávnik a v zime odhŕňať sneh.
3. 10. 2017 14:15
Re: Marchionne
Ano, a protože nechce jednou za tejden sekat trávník (mimochodem, uklidňující) a třikrát za zimu odhrnovat sníh, radši bydlí v nechutný socialistický králíkárně a poslouchá, kdy zas dělá soused řízky. Sounds legit:)
3. 10. 2017 14:22
Re: Marchionne
Ja vravím, že si pošahaný... :-! Celé generácie vyrástli v panelákoch, a sú tu, prežili to. Taký dobre situovaný človek príde domov, dá si perličkový kúpeľ, zapne domáce kino s telkou cez pol steny a vyloží si nohy v masážnom kresle za 150 tis. Kč. Potom so ženou skočia do dobrej reštaurácie na večeru alebo idú niekam do spoločnosti a po polnoci potichu zaparkujú pred panelákom na svojom predplatenom mieste, auto nechajú nabíjať a idú spať... Aký problém?
3. 10. 2017 14:31
Re: Marchionne
.. a ráno vstane, soukromym výtahem dojede na tajný podzemní letiště přímo pod tim sídlištěm, nasedne do soukromýho tryskáče a letí na snídani s poapežem. Jojo, panelákovej život.
3. 10. 2017 14:39
Re: Marchionne
Ty naozaj kus vola. Ospravedlňujem sa slušným volom.
3. 10. 2017 14:53
Re: Marchionne
Klíd příteli, dej si perličkovou koupel v masážním křesle za mega a nenech prchlivost cloumat svým majestátem.
3. 10. 2017 23:31
Re: Marchionne
Ty si úplný čur@k , sám bývam v dome, poznám xyz ľudí , ktorým je dobre v byte, či už starom panelovom, alebo nom panelovom. Každé má svoje pre a proti tak tu nedávaj do obehu svoje jednoznačné tvrdenia. Mimochodom bývam v dome ;-)
Avatar - Ham.
3. 10. 2017 15:14
Re: Marchionne
Kombinace bydlet v "paneláku a mít se dobře" se dost vylučuje. Nejde o to zda někdo preferuje rodinný dům nebo bytový dům, v obojím lze vytvořit kvalitní podmínky pro daný způsob života. Jde o to, že z paneláku ještě nikdo nikdy nevytvořil bytový dům s kvalitními podmínkami pro život. Když jsme na autoserveru, tak třeba jenom otázka parkování, na kterém panelákovém sídlišti jsou kryté garáže s vyhrazenými místy? V těch obydlených je problém vůbec zaparkovat, v těch vybydlených bych na ulici nenechal ani kolo natož auto, nemluvě o nějakém komfortu (dostat se suchou nohou z garážového stání výtahem do bytu nebo mít vedle garážového stání automatickou myčku na auta nebo tam mít zásuvku a bezproblémově nabíjet své elektroauto). A když odhlédnu od aut, tak u kterého paneláku je nějaké solidní zázemí typu soukromá zahrada pro odpočinek nebo pro hraní dětí (pískoviště s poházenými injekčními stříkačkami za panelákem za takové místo nepovažuji) nebo kde je součástí paneláku nějaká sekce služeb (recepce, čistírna oděvů, restaurace, fitko a hromada dalších služeb) jako je tomu ve skutečně moderních bytových domech (to, že je někde ve městě hospoda do které si zajedu sockou určitě není o kvalitním bydlení)? A to nemluvím o dispozicích bytů v paneláku, kde ani s padesáti přestavbami nikdo nedosáhne na vlastní terasu nebo kde je prakticky nemožné dosáhnout nějaké velké komfortní výměry pokojů etc. Samozřejmě totéž může platit i o rodinném domě, stará chajtra o kterou se musí majitel starat a polovinu volného času stráví jejími opravami, přičemž "komfort" se blíží tomu paneláku se také vylučuje s pojmem "mít se dobře".
3. 10. 2017 17:54
Re: Marchionne
Pozor, pojem "kvalitné podmienky" je dosť neurčitý, každý má iné nároky. Poznám dobre situovaných ľudí, čo žijú v paneláku (bratislavská Petržalka konkrétne), a neplánujú zmenu. Je pravda, že doma netrávia príliš veľa času, ale proste sú ľudia, ktorým záleží na iných veciach ako je dokonalé bývanie a nemajú ho, aj keby si ho mohli zabezpečiť ľavou zadnou.
Avatar - Ham.
3. 10. 2017 19:35
Re: Marchionne
Moje zkušenost je, že lidé s určitou úrovní příjmu dávají za bydlení určitou sumu, která se příliš neliší a v zásadě odvisí od jejich příjmů. Co se samozřejmě liší jsou podmínky bydlení které si ti dobře situovaní lidé představují za dané peníze. Takže rozdíl je v tom jestli někdo preferuje vilu v Dolních Břežanech, historický byt na Malé Straně nebo moderní loft v Dejvicích, všechno bydlení řekněme v relaci 0,7 až 1,5 mio. eur v pořizovací ceně nebo 7 - 15 th eur. vyjádřeno v nájmu. Ale neznám nikoho, kdo by v této kategorii příjmů bydlel na Jižním městě v paneláku, i když takovou výjimku nelze vyloučit, tak by jenom potvrzovala většinové pravidlo. Je to úplně stejné s auty nebo s dovolenými, když někdo má 1 mio. eur na bydlení, tak má 100th až 200th eur na auto, samozřejmě jeden si koupí Cayenne, druhý třeba 911 (tedy představa co za dané peníze chci je opět značně rozdílná), ale sotva kdo jezdí ve staré Š 100 a pokud ano, tak je to opět jen výjimka jednoho podivína potvrzující pravidlo. A stejně tak takový jedinec asi nemá problém dát 10-15th eur za dovolenu a tudíž logicky nenakládá paštiky do své 911 a nevyráží s ní do Chorvatska čímž opět neříkám, že se všichni za ty peníze jedou válet do 5* hotelu na Bali, ale někdo vyrazí na okružní cestu Jižní Amerikou, druhý to utratí za trip po Himalájích a třetí se skutečně chce válet na tom Bali, pokud existuje v této kategorii někdo, kdo vyráží s paštikami do Chorvatska, tak je to zase jenom ta výjimka potvrzující pravidlo.
Asi to máte v Petržalke jinak a asi má nějaké "genius loci", které přitahuje dobře situované.
4. 10. 2017 12:00
Re: Marchionne
Každý má o živote iné predstavy. Niekto dá prachy za pohodlné bývanie, niekto holt za iné veci. ;-)
3. 10. 2017 23:28
Re: Marchionne
Ty si veľmi jednoduchého rozmýšľania :-! Čo má spoločné vlastníctvo auta s tým kde bývaš? Nič. Prečo je na tom blbo ten čo býva v bytovke? Vlastne ani nevieš, ale hlavne že si sa nám tu intelektuálne obnažil :-! :-!
3. 10. 2017 12:01
Re: Marchionne
Ty nemas mentalnu kapacitu akceptovat ze niekto ma iny nazor nez ty. Kazdy clovek ma ine priority, niekomu viac vyhovuje byvat v byte. Si ozaj tak pripeceny ze to nedokazes pochopit?
3. 10. 2017 12:08
Re: Marchionne
Přesně tak, je to o prioritách. A socka ze sídliště by prostě měla mít jasnou prioritu - víc pracovat, víc se vzdělávat, víc se snažit - aby z tý králíkárny mohla brzo vypadnout. A ne kupovat si auta, tyvoe.
Avatar - removed
3. 10. 2017 12:13
Re: Marchionne
nevím jak se bydlí v paneláku, ale vím, proč tam lidé bydlí.
Víš co mne první napadlo při tvých komentech? Víš jak tě vidím?
Nezaměstnanej zakomplexovanej chlap bez ženské v zakouřené garsonce připojenej na wifinu od souseda. A to je ta lepší vize.
3. 10. 2017 12:50
Re: Marchionne
Já bydlim ve stanu a můj přítel náhodou moc nekouří (cigarety). Furt lepčí, než panelák..
Avatar - Đawson
3. 10. 2017 15:52
Re: Marchionne
Kruci ty si uz byl u me? >:D
Avatar - honzaHK
3. 10. 2017 12:25
Re: Marchionne
Já bydlím v paneláku 4+1, jsem vysokoškolsky vzdělaný, zaměstnání mám prestižní a peněz více než dost. Dům s pozemkem toho času nechci, jelikož chci trávit volný čas něčím jiným, než nikdy nekončící starostí o monstrum - vidím to na mých kolezích a rodičích. Z mého pohledu je to koule na noze. Pak je tu i určitá kolektivní zodpovědnost - kdyby chtěl každý svůj pozemek, pak nemáme do čeho sázet brambory. Než budete psát podobné paušalizující bláboly jako výše, tak se trochu zamyslete.
3. 10. 2017 12:29
Re: Marchionne
Vždyt je to troll. Nereagovat. Asi se nudí ve své práci, kterou nenávidí.
3. 10. 2017 12:50
Re: Marchionne
Jasná! Až se ti tam ty prachy skoro nevejdou. Kolektivní zodpovědnost prej, úplná matka Tereza >:D
No, na tvý reakci je krásně vidět, že si to sice snažíš vnitřně zdůvodnit, ale vlastně tě to taky pěkně se.re.
3. 10. 2017 13:13
Re: Marchionne
bydlel sem chvili v cihlovy bytovce, tedy ani ne panelaku, a rad sem zdrhnul do domu, kde me siroko daleko nikdo neotravuje, nemusim se dohadovat se sousedama a mam klid.
bydleni v bytovce nebo panelaku je levnejsi, bezstarostnejsi, ale skutecnym panem jsi jen ve vlastním dome.
neplet si ale bydleni ve vlastním dome s bydlenim v tech silenych domcích nalepenych jeden na druhym na okrajích velkych mest, to je jen panelak naležato. to nemá s bydlenim v dome tak jak si to predstavuju nic spolecnyho..

VS ma dnes kazdej jouda, za me na VS chodilo 10% populacniho rocniku, dnes 50%. uroven mnohých dnesnich vysokoskolaku je na urovni drivejsich maturantu, takze timhle bych se moc nechlubil
Avatar - removed
3. 10. 2017 15:06
Re: Marchionne
Jako Toptene, určitě máš asi pravdu s tím vlastním klidem (ale zase je spousta lidí, kteří k životu potřebují smečku a nemají v povaze žít ve společenské izolaci)
Ovšem s tím vzděláním bych byl opatrnej... jak tak potkávám ty tvoje maturanty, chce se mi často brečet.
3. 10. 2017 11:44
Re: Marchionne
Ono to tak bude. Lidé, co mají možnost dobíjet si časem koupí elektroauto jako druhé auto do rodiny, popř Plug-in jako hlavní auto. Ti ostatní budou dál jezdit se spalováky, popř hybridy, které plně nahradí až vodík. Představa, že sídliště pokryté zásuvkama je pro mě nereálná.
3. 10. 2017 13:23
Re: Marchionne
videl jsi plany kuprikladu CEZ, RVE nebo EONu na pristich 50 let? pokud ne, tak ano pak si to predstavit nedokazes jaks e na sidlisti bude dobijet >:D mala napoveda telefon/pausal a silnice/indukce/OLEV

ziju na sildlisti v panelaku o 8 patrech a dohromady 40 bitech, a svete div se dva elektromobily tam sousede maji, nabijeji je a dokonce a to je nejvetsi zazrak, jesdi s nima >:D jak to jenom delali, to je asi vetsi zahada nez odpoved na zakladni otazku zivota, vesmiru a vubec. :-!

hele a dovedes si treba predstavit jak nekdo vubec prisel na to ze by mohl existovat internet, telefon, zarovka, elektrina?

mimochodem vodikove auto je taky elektromobil a taky ma baterku diky ktere to jezdi ;-)
3. 10. 2017 14:01
Re: Marchionne
40bitu, to je celych 5 bytu >:D >:D >:D
krasnej preklep, taky se mi cas od casu zadari :-)
3. 10. 2017 14:24
Re: Marchionne
Ty sem chodíš odkedy? To nie je preklep, to je typická črta kamoša SamanARa a radím Ti si to radšej nevšímať. ;-) SZ
3. 10. 2017 13:25
Re: Marchionne
Ozvalo sa panelákové dieťa, že? Tak potom chápem. Ale aj tak budú masovo rozšírené. Nie o dva roky alebo o 5, ale budú. Áno, všade budú postupne naťahané káble na nabíjanie. To máš niečo ako pred rokmi so zateplením panelákov. Keď s tým prišli prví pionieri, každý si ťukal na čelo, že to vo väčšom meradle nie je možné. A pozri teraz...

Na ten vodík to vidíš zle. Zďaleka nie je tak čistý a výhodný ako samotná elektrina. Najprv ho treba vyrobiť. To znamená minúť viac elektriny, než ako z nej potom v palivových článkoch dostaneš. Potom uskladnenie a distribúcia. Vodík je sviňa, postupne unikne z každej nádrže - tie kvalitnejšie, s minimálnou mierou úniku stoja majland. Distribúcia kamiónmi s cisternami nie je lacná záležitosť a ani čistá. Dobudovávať na čerpačkách nádrže na vodík je trošičku iná záležitosť ako dotiahnuť pár káblov a zapojiť transformátor.
Vodíková nádrž v aute tiež nie je nič jednoduché. Okrem úniku vodíka treba riešiť aj jej pevnosť a odolnosť voči nárazom a ohňu pri prípadnej nehode. Tlak v nádrži - až 700 bar. Sranda, že? Reálna spotreba Toyoty Mirai je 1,2-1,4 kg vodíka na 100 km. D nádrže vojde 5 kg, čo je asi 25,-€. Stačí to asi na 420 km, čo je asi 6 centov na kilometer. Na vodík teda jazdíš za cenu porovnateľnú s dieslom. Bolo by to fajn, keby cena auta na vodík nebola ešte o tretinu vyššia ako cena porovnateľného elektromobilu a dvojnásobná voči dieslu.

Inak moja poznámka smerovala skôr k tým autonómnym autám. Ich skoré rozšírenie v bežnej doprave je absolútny blud. Skúša to už x rokov viacero výrobcov, a nefunguje to. Vždy môže nastať situácia, ktorú proste počítač nepozná a identifikuje ju zle a následky bývajú fatálne. Nedá sa robiť len autonómne autá, na tento spôsob riadenia musí byť postavená celá infraštruktúra.
Avatar - removed
3. 10. 2017 11:37
Autonomní vozidla?
Autonomní vozidla? Možná za dvacet let. 10 let se bude řešit legislativa.
Vidím to na hybridy... politicky korektně se tím zavře huba všem. Odpůrcům elektromobility i odpůrcům spalováků.
Rozbalit vlákno
18
3. 10. 2017 14:15
Re: Autonomní vozidla?
Autonómne autá ani za tých 20 rokov. Na súčasných cestách? Ani omylom.
Hybridy sú prechodná záležitosť. Skôr odhadujem, že sa to zlomí v oblasti nabíjania a uskladnenia energie, ak budú mať autá dojazd cez 500 km za rozumných podmienok, na hybridy už veľa dôvodov nebude. Predsa len, dva pohony v jednom aute, to vždy bude stáť viac.
Avatar - removed
3. 10. 2017 14:44
Re: Autonomní vozidla?
Myslím si, že silnice v tom nehrají roli. Roli v tom hraje především cena takových řešení. Ale ok. S ukládáním energie souhlasím, s vývojem baterií také... ale je ekonomika tak silná, aby unesla takovou technologickou změnu (se vším všady okolo toho) za deset, patnáct let? Uvažuji i z pozice změny myšlení, tzn., že generace právě rodících se dětí bude muset dostat pořádnou masáž, neboť já + jedna generace nebude schopna takový skok přijmout. Tohle není internet nebo mobilní telefon.
Mimochodem, patřím k příznivcům elektromobility, konec konců, příští rok budeme s manželkou elektromobil pořizovat jako pracovní vozítko na "courání po okolí". Jako "třetí" auto do rodiny.
Dva pohony v jednom autě... hybrid je nutný ekonomický mezičlánek, to mi prostě nikdo nevymluví.
3. 10. 2017 14:57
Re: Autonomní vozidla?
Cesty v tom hrajú veľkú rolu. Zober si len križovatky, množstvo a umiestnenie pruhov, ak príde do väčšej križovatky autonómne vozidlo, musí vedieť z ktorého smeru kam pôjdu autá, aj kde práve je alebo nie je zelená. Stačí, aby cesta sprava mala povedzme 6 pruhov. Prvé dva idú priamo, preč z križovatky, ostatné štyri opačne, do križovatky, z toho dva sú na odbočenie vľavo (teda do smeru, z ktorého ideš), jeden ide rovno a jeden je odbočovací vpravo. Cesta zľava môže mať pruhy inak a tá oproti tiež inak. Semafory môžu byť nastavené tak, že v niektorom smere treba dávať aj prednosť a je z toho guláš, z ktorého sa autonómny systém bez dostatočného množstva informácií skrátka nevymotá. A teraz do toho pridaj autá, ktoré nie sú autonómne a teda sú celkom nevyspytateľné... Autá sú naviac rôznych veľkostí, tvarov a farieb, niektoré lesklé a slnko sa v nich odráža, iné matné, niektoré majú trebárs karosériu z plastu... Bez vzájomnej komunikácie medzi autami samotnými a samozrejme aj s cestou a jej zariadeniami, to jednoducho nepôjde. Ani za 20 rokov nie, neverím tomu. Doteraz to na 100% nezvládli v metre (koľko na svete ich je autonómnych, a to sú uzavreté dráhy prakticky bez rizík), na povrchovej železnici vôbec nie, a tá je stále rádovo jednoduchšia od situácie na cestách.
Hybridy, áno, v tom sa zhodneme, potrebný medzičlánok. Dokedy, to závisí najmä na vývoji elektromobilov.
K tomu elektroautíčku gratulujem. Ženina Yariska síce ešte pár rokov vydrží, ale je dosť možné, že pri kúpe ďalšieho autíčka budem uvažovať dosť podobne. Máš už niečo vo výhľade?
Avatar - removed
3. 10. 2017 15:03
Re: Autonomní vozidla?
No, ještě není k čemu gratulovat :-) Nejprve musíme konečně dokončit tu vodní "elektrárničku". A pak se rozhodnout, co vlastně koupit. Ale je to přání manželky a tak je třeba zachovat se jako správnej chlap :-) A věřit, že do té doby se nesmyslně vysoké ceny elektroaut trochu uklidní... a nebo ještě rok počkat.
To Metro a železnice je zajímavá poznámka, i když kolejová přeprava je trochu jiný kafe.
3. 10. 2017 17:50
Re: Autonomní vozidla?
No, tak ja som sa naposledy odviezol na i3. Šlo to veľmi pekne, nehľadal som teda, čo stojí, ale veľmi pozitívne ma to autíčko prekvapilo svojim interiérom. Ponúka totiž presne to, čo väčšina áut nie a preto interiéry súčasných áut stále kritizujem. A to sú príjemné svetlé farby a celkovo presvetlený interiér, a priestor - palubka, sedadlá, nakoniec aj tie výplne dverí sú pomerne subtílne, trošku netradične tvarované a celkovo som sa v tom aute cítil tak príjemne, že sa mi nechcelo vystúpiť. Iste, vzhľadom na veľkosť patrí k tým drahším, ale neskutočne ma to auto oslovilo. Naopak, v tomto smere ma sklamal Nissan, Leaf, ktorý predstavili so svetlým interiérom už predávajú len v čiernom prevedení interiéru, ktorý tým pádom spadol do slabého priemeru; hoci Leaf ako taký nemusí byť zlý, ostal som trochu rozpačitý. eGolf som zatiaľ videl len na obrázkoch, podobne elektrický Up!, u nás to nejak nejazdí (Leaf pomerne často vídam, občas aj i3). Ešts sú tu malí Francúzi od PSA a Renaultu, ale obidve sú to autá cenovo asi na úrovni Leafu, ale výrazne menšie; zvlášť Zoe mi pripadal krehký ako vaječná škrupinka. Pripadá do úvahy ešte niečo iné?
To metro a vlak - ak zvládnu autonómne riadenie tu, aspoň v pár európskych mestách a nejakej väčšej železničnej trati, budem skôr veriť, že to zvládnu aj na cestách. Je to iná káva, samozrejme, ale zároveň oveľa slabšia. Rizík a rôznych ťažko predvídateľných faktorov hrozí oveľa menej ako na cestách.
Avatar - removed
3. 10. 2017 18:14
Re: Autonomní vozidla?
No o to eGolfu jsme doma bourlive debatovali. Ale vyrabi se?
3. 10. 2017 19:10
Re: Autonomní vozidla?
U nás sa predáva, ale jeho cena je na úrovni BMW E3 (necelých 37 tis. €).
Avatar - removed
3. 10. 2017 19:20
Re: Autonomní vozidla?
No jo, to je zkratka porad moc penez.
4. 10. 2017 12:04
Re: Autonomní vozidla?
Je. Ale nečakám, že u VW alebo Bavoráka to pôjde nejak extrémne dolu. Možno v tomto prípade by som bol ochotný risknúť aj jazdenku, samozrejme, nie z AAA alebo od Auto ESA... >:D
Ale počítam, že prvý slušný model (teda nie absolútne sparťanské mini) pod 20 tis. € pôjde na dračku.
3. 10. 2017 22:46
Re: Autonomní vozidla?
Pokud něco železnice dotlačí k autonomním vlakům, tak to nejspíš budou autonomní auta. Autonomní tahače by jinak nákladní železnici nejspíš pohřbily. Právě tenhle očekávaný vývoj je pro ně velkou motivací se pohnout z místa. Problém je, že vlak je úplně něco jiného než auto. Případné selhání by mělo mnohem těžší následky. Ve vlaku mohou být stovky lidí a toho nákladu. Problém je to jednodušší, ale následky jsou horší, takže tu bojuješ s regulačním aparátem.

U letadel by to také bylo relativně jednoduché (tam nehrozí ani třeba padlý strom nebo auto na přejezdu) a také k tomu jen tak nedojde, protože je to další příklad těžkých následků případného selhání. A ta regulace okolo. I tam je povinnost sledovat okolí, ale ze všech dopravních prostředků by se nejsnadněji obešla bez "zraku".
3. 10. 2017 21:07
Re: Autonomní vozidla?
Vidíš a člověku stačí jeden pár očí. Ano, pro stroj by bylo jednodušší, kdyby měl potřebné informace z jiného zdroje. Vidění je hodně složité. Dobré autonomní auto však musí umět dobře pracovat s obrazem. Prostě musí. Tak funguje člověk, kterého má nahradit. A pro něj je celá infrastruktura udělaná. Na rozdíl od nás se však nemusí spoléhat jen na "oči". Klidně si může s vysokou přesností zjistit vzdálenost. My tu možnost nemáme. V hlavě nemáme laserový dálkoměr nebo radar. Spoléháme se jen na odhad.

To je něco, na čem se dá pracovat. Zajímavější jsou spíš filosofické otázky, které autonomní auta obklopují. Jak by se takové auto mělo chovat, Jak by mělo improvizovat. Jak by mělo riskovat. Člověk se běžně vyrovnává s nedostatkem informací a nečekanými situacemi.

Podle mne bude jedním ze základních problémů autonomních aut, že prostě budou dodržovat předpisy. To je z objektivního hlediska žádoucí. Ale ze subjektivního, z pohledu řidiče, který má nějaký styl jízdy... Určitě si umíme představit, jak to bude řadu lidí štvát a budou na tom kritizovat to, co by vlastně ideálně řidič měl dělat, ale reálně nedělá. Asi jako když si adaptivní tempomat drží (relativně) velký odstup. Protože dvě vteřiny ve 130 jsou pěkná díra.

Řekl bych, že v metru se to zvládlo, a co jsem četl a bylo mi řečeno, hlavním problémem na železnici je, že mají mnohem přísnější předpisy. Jak jsem tu už myslím psal, stačí se podívat na rychloměr vlaku. Jiný vesmír v porovnání s autem. Ač je to na silnici hodně těžké, tak jsou auta paradoxně v dobré pozici na praktické nasazení.
3. 10. 2017 20:47
Re: Autonomní vozidla?
Nástup hybridů je prakticky garantovaný. Vynutí si ho požadavky na spotřebu. A elektromobily těžko nastoupí tak rychle, aby k tomu nedošlo (o palivových článcích ani nemluvě). Podle mne to není nutný mezikrok, ale vynucený. Je pravda, že s tím, jak by se zlepšovaly elektromobily, by se zlepšovaly i hybridy (obzvláště plug-in s relativně velkými bateriemi). Podle mne není vyloučené, že by většina udělala přímý skok. Motor a převodovka jsou hodně drahé komponenty. Hybrid má potenciální výhodu na dlouhých trasách, ale kdo ví, jaká by v té době byla situace, a tohle je silná stránka dieselů, které by určitě byly těžkým soupeřem, nebýt zpřísňující se regulace.
Avatar - removed
3. 10. 2017 21:02
Re: Autonomní vozidla?
Ano, ale myslim si, ze primy skok do elektromobility by nas dostal do prumyslove krize. A to velmi tezke.
3. 10. 2017 21:17
Re: Autonomní vozidla?
Myslel jsem to tak, že by u lidí jedním autem byl konvenční spalovák a dalším už elektromobil bez zastávky u hybridu. V globálu by ten přechod mohl trvat dlouho. Ale lidé by chodili rovnou od jednoho k druhému. Postupně by tedy na prodejích klesal prodej konvenčním spalovákům a rostl elektromobilům, bez nějakého velkého podílu hybridů.
Avatar - removed
3. 10. 2017 21:38
Re: Autonomní vozidla?
Jo, dava to smysl.
Avatar - twistedTSD
3. 10. 2017 14:46
Re: Autonomní vozidla?
S první větou (větami) souhlas. Hybridy mají podle mého názoru následujících aspoň 15 let velmi nadějné vyhlídky.
Avatar - removed
3. 10. 2017 15:12
Re: Autonomní vozidla?
hybrid je logický ekonomický mezičlánek. Vždyť by jsme mohli kvli náhlé výrobě elektromobilů úplně zkrachovat... a pak se koukat, jak nás pomalu zaživa polyká Asie.
Avatar - euro89
3. 10. 2017 11:41
autonomni auta
Ten pocit, az asi clovek koupi Maserati a bude si do nej moct akorat tak drepnout jak do taxiku, bude urcite k nezaplaceni. 8-s Ale jestli si tohle vetsina motoristu preje, je to jejich volba. Jen at ty levicaci nezakazuji tomu poslednimu zbytku normalnich lidi jezdit v klasickych autech, ktere si clovek ridi sam.
Rozbalit vlákno
5
Avatar - removed
3. 10. 2017 11:44
Re: autonomni auta
moc nekřič... vzpomeň si, jak dopadla "Evropská menšina" v Barceloně. Dostaneme přes držku a budeme muset jezdit v autonomních autobusech.
Avatar - Korendir
3. 10. 2017 13:22
Re: autonomni auta
Dnes toho moc v Maserati autonomního není. Za konkurencí dost pozadu. To budou muset máknout. Marchionne zase přehání.
Ale to je to poslední co bych u Masa chtěl, aby řídilo samo.
3. 10. 2017 14:30
Re: autonomni auta
FCA spolupracuje na autonomních systémech přímo s Googlem.
3. 10. 2017 14:41
Re: autonomni auta
Kokso, to si našli odborníka... Pri tej dokonalosti sa šrotoviská môžu tešiť na dobré kšefty.
3. 10. 2017 23:02
Re: autonomni auta
V tomhle směru mám spíš strach ze zákonodárců. Autonomní řízení bych dokázal využít jako nástroj. Obzvláště v té plně autonomní podobě, kdy by v autě nemusel být (způsobilý) řidič. I takový výběr hudby za jízdy. S radostí bych na pár minut předal řízení, abych nemusel dělit pozornost. Nebo taková noční jízda po dálnici. Dnes se musíš hlídat. V budoucnu si možná schrupneš. Lepší odpočívat za jízdy než na odpočívadle. Jen je otázka, jestli bych dokázal zamhouřit oči. :-) Tenhle problém má i dnes řešení. Říká se mu profesionální řidič. Není však moc skladný. >:D O nákladech nemluvě. Nebo o pauzách.
3. 10. 2017 11:45
Tak
pan Marchione nevidí řešení pro budoucnost v elektromobilech. Vidí někdo řešení pro budoucnost (FCA) v panu Marchionem?
Rozbalit vlákno
18
Avatar - removed
3. 10. 2017 11:51
Re: Tak
každej si obechcává svůj píseček.
Avatar - Ham.
3. 10. 2017 12:11
Re: Tak
Všimni si, že mluví o "blízké" budoucnosti v horizontu "deseti let". A z tohoto pohledu má pravdu, stačí se podívat jak dlouho se vyvíjí a kde jsou autonomní systémy (vyvíjí se pár let a už překonaly několik levelů a vývoj jde rychle dál), kdežto elektroauta se vyvíjí déle než jedno století a kdo má rozum, tak vidí, že stále nejsou tou rozhodující a dostatečně maturovanou technologií (především v parametru cena/použitelnost), která by do deseti let dokázala obsadit nějakou majoritní část trhu.
3. 10. 2017 13:19
Re: Tak
to, ze elektroauta jezdily před vice nez celym stoletim ale neznamena, ze se cely to stoleti vyvijely
3. 10. 2017 14:07
Re: Tak
Vyvíjela se ta nejzásadnější součást, baterie. Protože na ní závisí použitelnost elektromobilů.
3. 10. 2017 14:12
Re: Tak
100 let byl hlavne olovenej akumulator, li-ion je na trhu sotva 20 let.
a soucasna elektronika taky to stoleti k dispozici nebyla, nejakej odporovej predradnik nebo co, nebylo to pravy orechovy ...
3. 10. 2017 14:16
Re: Tak
Ale jde o to, že baterie, stejně jak ta elektronika, nebo třeba elektromotory se vyvíjely. To, že pokrok nebyl zásadní pro stavbu použitelného automobilu, je druhá věc.
3. 10. 2017 14:17
Re: Tak
Nevyvíjala, resp. len minimálne, nebolo treba. Notebooky a mobily tu 100 rokov nie sú.
3. 10. 2017 14:23
Re: Tak
Byla tu kvanta jiných zařízení, která je potřebovala.
3. 10. 2017 14:35
Re: Tak
Ani nie. Ktoré zariadenia vo väčšom množstve potrebovali veľkú kapacitu batérií, s intenzívnym odberom, čo najrýchlejším dobíjaním a maximálnym počtom možných cyklov s čo najväčšou elimináciu strát energie a postupnej straty kapacity?
4. 10. 2017 00:23
Re: Tak
Důvod relativně pomalého vývoje nebyl ten, že by nebyla poptávka. Dlouho jsme prostě lepší chemie neznali. A dodnes toho hodně neumíme vyrobit za přijatelné peníze. Například v ponorkách je a byla poptávka po dobrých bateriích a dodnes se používají olověné akumulátory, byť jsou to třeba TPPL. Například předchůdce NiMH vznikl pro použití v satelitech. Vysoce náročná aplikace, kde se dnes používají špičkové Li-ion. Nebo si vem elektrické vlaky/ metro. Tam se uchytila stará dobrá NiFe, což byl vývoj NiCd. To jsou baterie známé před první světovou válkou a NiFe používal dobře známý Detroit Electric. Napájela také německé V-1 a V-2. Další náročná aplikace. Alkalické baterie byly také známé už před první světovou válkou, ale nedokázali je prostě vyrobit dostatečně levně; rozlouskli to až po nějakých šedesáti letech.

Představa, že bez elektromobilů vývoj postával, je podle mne prostě lichá. Vývoj v jedné oblasti je kolikrát vázaný na vývoj v jiné oblasti. Měly svou šanci a projely to. Jak je dnes spalovací motor sofistikovaný, v principu je jednoduchý. Bylo snadnější ho rozvíjet. Z historie je vidět, že automobilky na elektromobily nezapomněly. Komerční sféra však moc nestrká peníze tam, kde nevidí perspektivu (že se jim peníze v dohledné době vrátí). Vojáci jsou v tomhle trochu otevřenější. Moderní notebooky a telefony stojí hlavně na pokrocích v elektronice. Spotřební elektronika vytváří nemalou poptávku, ale hlavní vývoj se odehrává jinde. Baterie jsou tuhý oříšek.
4. 10. 2017 12:20
Re: Tak
Bez elektromobilov postával vývoj relevantných batérií. Proste také neboli treba. Príchod notebookov a smartfónov takisto naštartoval globálny vývoj v určitých konkrétnych oblastiach.
Je rozdiel, keď sa o niečo snaží jedna alebo pár firiem (spomenutý Detroit Electric a nemecké rakety), a keď vývoj prebieha globálne - čo je prípad trebárs automobilov a ich spaľovacích motorov. Napriek tomu, že vývoj batérií úplne nespal, voči pokroku spaľovacích motorov to bolo len zrnko piesku.

"Důvod relativně pomalého vývoje nebyl ten, že by nebyla poptávka. Dlouho jsme prostě lepší chemie neznali." - tu by som sa s Tebou asi hádal. Lepšiu chémiu sme nepoznali, lebo sa o to prakticky nikto nezaujímal a nerobil v tejto oblasti dostatočný výskum. Dôkazom je fakt, aký enormný skok spravili baterky do noťasov a telefónov za posledných 15 rokov. Spravili obrovský pokrok v elektrických parametroch, bezpečnosti, eliminácii rozmerov a neposlednom rade výrobných nákladoch. Pretože sa rozbehol intenzívny vývoj na globálnej úrovni. Keby to robila jedna firma, ktorá navyše nie je nikým a ničím hnaná dopredu, tiež to bude trvať desiatky rokov.

"Jak je dnes spalovací motor sofistikovaný, v principu je jednoduchý. Bylo snadnější ho rozvíjet." - tiež nemáš celkom pravdu. Rozhodne je ťažšia práca vyvíjať spaľovacie motory, prevodovky a všetky periférie, ako rádovo jednoduchšie elektrické systémy. Ale nebol dôvod - ropy bolo všade dosť a sľubovala nemalé zisky. Tak ako píšeš: "Komerční sféra však moc nestrká peníze tam, kde nevidí perspektivu (že se jim peníze v dohledné době vrátí)." Trošičku si v tomto protirečíš.
4. 10. 2017 15:56
Re: Tak
Jak se třeba liší potřeby bojové diesel-elektrické ponorky od auta? Nepotřebují snad velkou kapacitu? Je na palubě ponorky místa nazbyt? Nepotřebují pořádný výkon? Rychlé dobíjení? Vem si, že dnes jsou ve službě bojové ponorky využívající palivových článků. Ale pro auta je to zajisté naprosto irelevantní. Chemie se typicky používají napříč aplikacemi (mívají tedy široké využití). Liší se konstrukční detaily, kontrola kvality atp.

Jedna věc je, co je tvým cílem, druhá věc je, co se ti podaří objevit. Spousta objevů se stala náhodou. Byl to vedlejší produkt jiného vývoje.

Když se tomu nikdo nevěnoval, jak se tedy přišlo na Li-ion? Skutečně za tím nestál výrobce telefonů nebo počítačů. Víš, jak dlouho trvalo, než se dostaly do výroby? Odkud se vzaly NiMH jsem už myslím napsal. Pokrok v bateriích v daném období je nic ve srovnání s pokrokem v polovodičích. Pokroky v elektronice umožnily vyrábět takové produkty, vytvořily poptávku po vhodných bateriích a dále živily ten ohromný boom. Nakonec pomohly i Li-ion, protože jsou tyhle články příliš citlivé a nebezpečné. Baterie se vyvíjí pomalu. Doma mám opravdu špičkovou Li-ion od Toshiby. Úžasná. Tak dobrou baterii většina elektromobilů nemá (několik na japonském trhu, jinak v osobních autech snad nic). Nenajdeš ji ve spotřební elektronice. A pracovali na ni koncem 90. let. Dodnes snový článek. To ilustruje tu rychlost, tedy pomalost.

Ano, vývoj baterií nebyl tak dramatický. Ale ne proto, že by se nenašlo upotřebení pro lepší baterie nebo že bychom na ně dlabali. Je to prostě těžší problém. A je velký rozdíl mezi tím, co jsme schopni vyrobit a co jsme ochotni zaplatit.

Napsal jsem, že ho bylo snazší rozvíjet. Minulý čas. Tehdy, když to baterie projely. Tedy v první polovině 20. století. Dnes jsou to sofistikované stroje. Automobilky do toho klidně strkají miliardy euro, protože jim to ty miliardy vydělává.

Proč bych si protiřečil. Většina produktů se totiž nepohybuje na technologické špičce. Ale to neznamená, že nesledují a nevyvíjí. Z historie je vidět, že mezi původním objevem a praktickou aplikací kolikrát uběhly desítky let. A jsou projekty, kde peníze jsou a snaží se vymáčknout veškerý možný pokrok. Sem kolikrát spadá armáda. Vem si třeba F1 nebo závody prototypů. Nebo kolik nám toho dal vesmírný program. Tam jsou peníze a nějakou koncovou cenu pro zákazníka nebo marži řešit nemusí. Zaplatí se to z veřejných peněz, sponzorských darů atp.

Ani nástup elektromobilů na tomhle nic nezmění. Firmy budou pořád spíš koukat na to, na čem dokáží vydělat. Peníze se tedy budou v první řadě sypat tam, kde si myslí, že jsou blízko praktické aplikaci. Prvotní vývoj zůstane pořád v pozadí.
4. 10. 2017 18:44
Re: Tak
To sa môžeme dohadovať do nekonečna, každý máme svoju pravdu.
4. 10. 2017 23:00
Re: Tak
Tak každý máme právo na názor. Je to samozřejmě jen věštění z koule; co by, kdyby. Klíčový je ten poslední odstavec. Na tom se nic nezmění. Proto tenkrát nad elektromobily zlomili hůl. Proto do nich pak nestrkali moc peněz. A bude to platit, i když se k nim vrátí. Stačí se podívat na univerzity. Budou se v první řadě zaměřovat na rozvoj toho, co znají a kde vidí praktické využití. To je naprosto přirozené.

Věřím pak, že k pokroku v jedné oblasti je kolikrát třeba pokrok v jiných. A že chemie baterií a jejich výroba je složitější problém než zlepšování a zlevňování sériové výroby z kovu (v tomhle směru jsou prostě motory primitivní - je to soustava hýbajících se kusů kovu praktických rozměrů a vývoj obnášel úpravy tvaru). Což nám umožnilo v dané době udělat větší pokroky. To asi shrnuje můj názor v této otázce.
Avatar - Ham.
3. 10. 2017 14:12
Re: Tak
Tak samozřejmě, že se vyvíjely, ovšem ten vývoj byl/je daleko pomalejší než u těch autonomních systémů. Staré stejnosměrné komutátorové elektromotory s napájením z olověné baterie a se ztrátovou regulací pomocí odporů z počátku 20 století asi nebyly totéž co sériové elektromotory napájené z NiMH baterie a tyristorovou regulací z 60 let minulého století a ty zase nesnesou srovnání s dnešními třífázovými asynchronními stroji napájenými z Li-ion popř. z Li-pol baterií a regulované IGBT transistory.
Avatar - Pekelná Micinka
3. 10. 2017 17:38
Re: Tak
Mojím snem by bylo auto, co přebytečnou energii maří v odpornících, nějaké velké GT, co má kabinu a strojovnu... Prostě ekvivalent prvních el. lokomotiv.
3. 10. 2017 13:30
Re: Tak
Za 10 rokov rokov mu môže ujsť niekoľko vlakov, nie jeden. On mu občas nejaký ujde aj bez elektromobility...
3. 10. 2017 14:08
me hlavne prijde, ze FCA nema nic
v oblasti elektromobility, cim by moh zaujmout.
jak spravne pripomnel, f500e skončil propadákem a celej ten spolek tak nejak skomira...
ja elektromobilům verim, během 5 let na popojizdecky pro toho, komu staci denní najezd 200km. a na delší cesty a tedy jako hlavni auto v rodine benzinovej hybrid.
Rozbalit vlákno
3
3. 10. 2017 14:38
Re: me hlavne prijde, ze FCA nema nic
Ja sa skôr čudujem, že Fiat nie je prvý v tejto oblasti. Fiat vie hlavne malé autá, na krátke trasy a do mesta, kam dnešný elektromobil patrí prednostne. Zväčša veľký dojazd ani nepotrebuje, väčšina spraví nie že do 200, ale aj menej ako 100 km za deň. Keby trochu vydržal a po prvom komerčnom neúspechu to nevzdal, kde mohol dnes byť. Dnešní podnikatelia nevedia rozmýšľať dlhodobo, čo sa nevyplatí hneď a zaraz, to automaticky pochovajú.
3. 10. 2017 14:55
Re: me hlavne prijde, ze FCA nema nic
Elektrifikace malých aut naráží na cenu víc než u těch velkých.
3. 10. 2017 15:02
Re: me hlavne prijde, ze FCA nema nic
Netvrdím, že nie, ale ten rozdiel sa pomaly zmenšuje. Naviac malé autíčko nepotrebuje také množstvo batérií ani tak výkonné motory, aké tlačia do väčších áut. O tom je vývoj, aby našiel správny recept, keby to bolo jednoduché, vyrábali by to všetci. Nakoniec je dosť veľký rozdiel aj medzi vývojom elektromobilu od začiatku, a prebudovaním klasiky na elektroauto. Nakoniec jednoducho znejúci recept (vyhodíme motor a nádrž, a namiesto toho tam natlačíme baterky a elektromotor) nemusí byť až taký jednoduchý.
Nakoniec, tých malých elektrických áut je snáď aj viac ako tých veľkých...
3. 10. 2017 16:10
Autonomní Maserati
to je nápad na Chocholouška. Vážně si ten "čestný inženýr " myslí, že si někdo koupí sportovní auto, aby ho v něm počítač povozil? A vůbec je pan Marchionne konzistentní myslitel. Onehdá tu byl článek, že by chtěl Ferrari v E-formuli. Proč vlastně, když jsou ty elektrovehikly neperspektivní?
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Ham.
3. 10. 2017 17:02
Re: Autonomní Maserati
Já si myslím, že zas takový případ pro Chocholuška to není. Maserati jsou především drahá GT, kde se v celkové ceně vyšší položka za autonomní řízení "ztratí". A autonomní řízení (třeba na zacpané dálnici) jistě řada majitelů uvítá a navíc jim to nijak nebrání jej vypnout a někde na oblíbené silnici se svézt co hrdlo ráčí. A až časem poklesne cena, tak jej za pár let jistě dá i do Pandy, prostě úplně normální postup jako v minulosti třeba u ABS nebo u airbagů.
Avatar - removed
3. 10. 2017 18:49
Re: Autonomní Maserati
Touhle optikou naprosto bez vyhrad.
7. 10. 2017 19:20
Samé teorie
Žádný stát na světě nebude připraven ani za 10 let na to, že by mělo el. infrastrukturu připravenou na 10% aut na elektřinu. V některých okresech ČR se nyní nemohou ani stavět továrny, rozšiřovat stávající, protože tam není dostatek elektřiny.
Rozbalit vlákno
0