Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektronické mýto v ČR: start od ledna 2007 není ohrožen

Ondřej Láník
Diskuze (9)
Ani posunutí začátku prací na jarní měsíce roku 2006 nebude podle představitelů firmy v ČR ohrožovat termín spuštění provozu výběru elektronického mýta. Zaznělo to na pondělní tiskové konferenci v Praze.

Vítězné konsorcium kolem rakouské firmy Kapsch sice získalo zakázku, ale do prošetření stížností konkurentů, kteří se o miliardovou zakázku také ucházeli, písemný kontrakt nebude uzavřen. Ani posunutí začátku prací na jarní měsíce roku 2006 nebude podle představitelů firmy v ČR ohrožovat termín spuštění provozu výběru elektronického mýta. Zaznělo to na pondělní tiskové konferenci v Praze.

Ministerstvo dopravy ČR vybralo ve výběrovém řízení na dodavatele systému výkonového zpoplatnění pro nákladní dopravu na vybraných komunikacích v ČR nabídku společnosti Kapsch. Firma obdržela 21. listopadu 2005 od ministerstva dopravy písemné oznámení o přidělení zakázky. Kapsch České republice sice nenabídl nejnižší cenu, ale v nabídce popsané na několika stovkách stran nechyběly státem požadované reference a certifikáty, které byly příčinou vyřazení konkurentů. Celé výběrové řízení se snaží konkurenční firmy zpochybnit. Jejich stížnosti na postup v tendru u antimonopolního úřadu nyní posunuly termín podpisu smluv a tím i start přípravy celého projektu.

„Naším přesvědčením a cílem je dodat zákazníkovi – provozovateli silnic – řešení přesně navržené podle jeho požadavků, které vysoce garantuje příjmy z mýtného a optimální poměr nákladů a zisků,“ vysvětluje Erwin Toplak z představenstva Kapsch TrafficCom AG. „Příkladem je realizace systému elektronického mýtného pro nákladní dopravu s tonáži nad 3,5 tuny v Rakousku. Celosvětově to je největší celoplošný plně automatický mýtný systém, který jsme realizovali,“ doplňuje Erwin Toplak.

Většinu prací na realizaci projektu projektu mýtného systému bude Kapsch v ČR uskutečňovat s tuzemskými firmami. Při realizaci projektu elektronického mýta bude Kapsch v konsorciu spoléhat na své početné tuzemské partnery, jejich zkušenosti a znalosti místního prostředí. Se subdodavateli – jako jsou například společnosti Stavby silnic a železnic, a.s., ČSOB nebo CROSS Zlín, s.r.o., – už existují předběžné dohody, v současnosti probíhají jednání o smlouvách. Kapsch hodlá realizovat více než 60 procent z hodnoty projektu s tuzemskými subjekty – např. v oblasti výstavby infrastruktury zabezpečí všechny činnosti výlučně místní firmy.

Kapsch: provozovatel služeb mýtného systému

Kapsch se v České republice ujme také role provozovatele služeb systémů mýtného. Společnost totiž už delší dobu technicky provozuje systémy mýtného v řadě zemí. V současnosti má Kapsch v provozu více než 7 milionů palubních jednotek OBU („On Board Units“) a to u nejrůznějších provozovatelů v přibližně 25 zemích světa. V případě většiny těchto instalací je Kapsch zodpovědný i za bezproblémový provoz a tím i zabezpečení finančních prostředků potřebných pro údržbu infrastruktury instalované u silnic. Společnost Kapsch je – například i v Rakousku – zodpovědná za zřízení, zabezpečení a zpracování takzvaných mýtných transakcí, které jsou plně automaticky prováděny na základě bezproblémové komunikace palubní jednotky a infrastruktury umístěné u silnic. Jen v samotném Rakousku eviduje celoplošný systém elektronického mýtného více než 2 milióny mýtných transakcí za jediný pracovní den, což představuje pro rakouskou národní dálniční společnost ASFINAG stabilní zdroj vysokých finančních příjmů.

Mýtný systém = základ inteligentních dálnic

V oblasti telematických služeb se Kapsch nesoustřeďuje pouze na nejmodernější systémy mýtného. S růstem silniční přepravy jsou stále důležitější nové aplikace dopravní telematiky, které umožní bezpečnou a efektivní silniční dopravu.

Například už dnes mají stále větší význam moderní systémy pro monitorování přepravy zboží, systémy řízení dopravy nebo zabezpečovací systémy.

Zařízení mýtného systému na českých dálnicích a silnicích jsou sice prvotně určeny pro efektivní zpoplatnění používání silnic, ale přesná identifikace jednotlivých vozidel by mohla sloužit také potřebám systémů schopných rozpoznat vozidlo řidiče jedoucího v protisměru, generovat přesné informace o dopravních zácpách, nabízet řidičům informace o čase potřebném pro dosažení cílové destinace. Na tiskové konferenci se diskutovalo také o možném zavedení elektronických dálničních známek pro všechny druhy dopravy.Ty by mj. umožňovaly selektivní zpoplatnění dálnic, třeba v závislosti na počtu ujetých kilometrů. Snížily by se tím také náklady na kontrolu zaplacení příslušného poplatku.

Další realizovatelnou funkcí takového systému by mohla být také velmi podrobná kontrola dodržování povolené rychlosti, či dodržování bezpečné vzdálenosti. O konkrétním rozsahu telematických služeb, které budou v budoucnu v ČR v fungovat se stále jedná.

V této souvislosti vyvinul Kapsch nejmenší palubní jednotku na světě, kterou nedávno prezentoval veřejnosti. Její cena se pohybuje v řádu 15 eur, instalace je otázkou několika minut.

Ondřej Láník
Diskuze (9)