21.2. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Elektronicky řízený karburátor: Přežil až do devadesátek. Díky Favoritu

 

Elektronicky řízený karburátor se stal doslova poslední štací karburátorů před masivním nástupem vstřikování. Čím se lišil od běžných typů a proč se nakonec v motorech neujal?

Karburátor platil po dlouhá desetiletí za nezbytné příslušenství spalovacího zážehového motoru. Právě v něm vznikala zápalná směs, tedy se mísil benzin se vzduchem. Aby karburátor vyhovoval rozličným podmínkám provozu motoru, musel být doplněn o další zařízení. Jmenovitě se jednalo o systém studeného startu, který byl řešený buď takzvaným sytičem, což byl vlastně samostatný menší karburátor, nebo spouštěcí přívěrou. Dalším zařízením byla akcelerační pumpička, která obohacovala zápalnou směs při zvýšeném zatížení motoru. Karburátor byl také dlouhá léta považovaný za nejsložitější zařízení benzinového agregátu.

Komu zvoní hrana

K prvnímu ohrožení karburátorů došlo už v 60. letech. Tehdy poprvé nabídli výrobci exkluzivních automobilů vstřikování benzínu. Na svoji dobu poměrně složité zařízení se však příliš neujalo. Zlom tudíž nastal až v následujícím desetiletí zásluhou firmy Bosch. Ta nabídla v první polovině 70. let hned dva systémy vstřikování benzínu - jednak kontinuální mechanicko-hydraulický systém K-Jetronic a dále skupinový, později dokonce sekvenční systém s elektromagneticky ovládanými vstřikovači L-Jetronic. Následovaly další deriváty uvedených vstřikování, například KE-Jetronic a LE-Jetronic, oba pracující již s řízeným katalyzátorem a tedy kyslíkovou sondou lambda ve výfukovém potrubí.

Sytič: K čemu sloužil a proč se dnes už nepoužívá?

Zpočátku se vstřikování benzínu objevovalo pouze u motorů dražších automobilů. Třeba BMW vsadilo od začátku na L-Jetronic, zatímco jeho konkurent Mercedes-Benz zvolil K-Jetronic. Případně se vstřikování objevovalo ve sportovních verzích modelů - příkladem může být VW Golf GTi. Krátce nato začaly systémy vstřikování vyrábět i jiné firmy, například Bendix či Lucas. Karburátory však stále u motorů převažovaly. Teprve v 80. letech začaly ustupovat vstřikování. Přesto karburátory nakonec žily až do 90. let.

Snižte emise, ale levně!

Hlavním důvodem, proč výrobci motorů přešli z karburátorů na vstřikování benzínu, byly stále přísnější požadavky na čistotu spalin. V 80. letech ještě neexistoval jednotný evropský emisní standard známý jako euro normy, neboť Euro 1 vstoupila v platnost až v roce 1992. Do té doby si evropské státy řešily emise po svém. Zatímco třeba v západním Německu či Švýcarsku požadovali řízený katalyzátor už ve druhé polovině 80. let, v Itálii či Velké Británii přistupovali k problému s emisemi sobě vlastním laxním přístupem. Podobně na tom byli Francouzi. Proto se v těchto zemích prodávaly některé verze modelů aut, které třeba v Německu na trhu nebyly. Příkladem může být letos třicetiletý VW Corrado s motorem 1.8 16V. Ten byl s tímto motorem dostupný v Anglii, Itálii a Francii ještě začátkem 90. let, avšak v německém katalogu či ceníku byste tuto verzi hledali marně. Nebyla totiž vybavená katalyzátorem výfukových plynů.

Škoda Favorit slaví 30 let. Prohlédněte si unikátní snímky nejen z vývoje

Navzdory stále se rozšiřujícímu vstřikování benzínu se však karburátor nevzdával. Prodloužit život mu mělo jeho doplnění o elektronicky řízené regulační prvky. Díky nim totiž bylo možné jej spojit s řízeným trojčinným katalyzátorem s kyslíkovým čidlem (sondou lambda) a tím zajistit splnění i těch v té době nejnáročnějších požadavků na čistotu spalin.

E znamená Ecotronic

Přestože elektronicky řízených karburátorů vzniklo v průběhu 80. let více, tím patrně nejznámějším je zařízení od firmy Pierburg označené 2E-E, jemuž se říkalo Ecotronic. Když opomeneme, že jej v průběhu 80. let používal například Volkswagen, Mercedes-Benz či americký Jeep ve spojení s některými pohonnými jednotkami, tak pro nás je Ecotronic významný tím, že jej v roce 1991 dostal také motor naší Škody Favorit a Forman. Vznikla verze označená jako 135 Le, případně lépe vybavená LSe , přičemž písmenko „e“ udávalo právě Ecotronic.

Česko - USA 3:2sn. Sen o zlatu žije! Francouz v nájezdech zářil

V případě mladoboleslavské škody se jednalo o řešení, které bychom mohli s odstupem času nazvat jako z nouze ctnost. Do té doby pracoval motor favoritu výhradně s běžným mechanickým karburátorem, který ovšem neumožňoval zástavbu řízeného katalyzátoru. Škoda ovšem potřebovala vůz prodávat i na trzích s přísnými emisními normami.

Použít vstřikování benzínu ale nepřicházelo v úvahu, neboť přechod na něj by byl v té době až příliš složitý a nákladný, neboť motor by vyžadoval některé úpravy. Jako mnohem schůdnější cesta se jak z pohledu financí tak i techniky jevilo použít elektronický karburátor. Celé situaci ještě nahrával fakt, že karburátor Pierburg 2E-E vycházel z typu 2E3, který motor favoritu používal od samého začátku, případně jeho československou licenci Jikov 28-30 LEKR.

Výhradně na vývoz

Nahrazení běžného karburátoru elektronicky řízeným Ecotronikem sice přineslo splnění tehdy nejpřísnějších emisních požadavků, avšak katalyzátor ve výfukovém potrubí tehdy znamenal mírné snížení výkonu motoru, a sice ze 43 kW u běžné verze 135 na pouhých 40 kW.

Škoda Fabia III a litrový motor: Známe všechna pro a proti

Favority a formany 135 Le (případně LSe) byly určeny výhradně na vývoz do zemí s přísnějšími emisními normami. V Československu se nikdy oficiálně neprodávaly. V bouřlivých 90. letech se však „pár“ kusů do naší země dostalo coby ojetiny „ze západu“. Tudíž i českoslovenští motoristé tyto „elektronické“ favority a formany znají.

Ecotronic nakonec žil ve favoritech a formanech přibližně dva roky. V roce 1993 prodělala tato řada výraznou modernizaci. Možná si vzpomínáte na onu vtipně pojatou reklamu říkající něco o 548 zlepšeních. Jedním z nich bylo zavedení centrálního, tedy jednobodového elektronicky řízeného vstřikování benzínu Bosch Monomotronic. Tato technika dožila ve favoritech a formanech do konce, načež od roku 1994 do roku 1996 pokračovala v nástupci, Škodě Felicii.

Čím se liší Ecotronic?

Jak píšeme výše, karburátor 2E-E vycházel z typu 2E3. V základních rysech se oba karburátory podobají. Verze 2E-E ale dostala zvětšené průměry difuzorů, a sice u prvního stupně z 28 na 29 mm, u druhého stupně došlo k nárůstu průměru z 30 na 34 mm. Vzhledem k elektronickému řízení odpadly pomocné systémy, jmenovitě akcelerační pumpička, systém chodu motoru naprázdno (volnoběh) a dále zařízení pro studený start. To bylo u karburátoru 2E3 řešeno spouštěcí klapkou, nikoliv sytičem jako u starších karburátorů Jikov pro vozy Škoda 105/120/130. Klapka spouštěcí přívěry ale na Ecotronicu zůstala, pouze plnila roli vzduchové přívěry. Co se dále nezměnilo, byla palivová soustava, počínaje mechanickým palivovým podávacím čerpadlem a konče jeho čističem.

Elektronicky řízený karburátor Ecotronic je v podstatě běžným karburátorem, u něhož se místo mechanického ovládání využívá elektronické. Je to vlastně karburátor obestavěný snímači a akčními členy. Co se týče snímačů, tak řídicí jednotka Ecotronicu (umístěná v motorovém prostoru favoritu za akumulátorem), potřebovala pro ovládání karburátoru znát teplotu nasávaného vzduchu a chladicí kapaliny.

Škoda Favorit letos slaví 30 let. Podívejte se, jak měl původně vypadat

Dalším vstupním údajem byly otáčky motoru, jelikož Ecotronic už uměl současně řídit také zapalování. Jeho snímač byl umístěn na setrvačníku motoru. Dle slov pamětníků, kteří se těmito systémy zabývali už v době jejich největší slávy, byly v setrvačníku motoru vytvořeny dva otvory s kolíky, které udávaly horní úvrať prvního a čtvrtého válce. Karburátor 2E-E neobsahoval tudíž žádné regulační prvky jako v případě verze 2E3. Předstih zapalování nastavovala řídicí jednotka ecotroniku.

Karburátor Pierburg 2E-E „Ecotronic“ lze bez nadsázky považovat za poslední etapu vývoje karburátorů. Škoda Favorit 135 Le či LSe tak byla jedním z historicky posledních vozů, jejichž motory ještě používaly toto dříve nezbytné zařízení na tvorbu zápalné směsi.

Pierburg 2E-E - Ecotronic pod drobnohledem

Když opomeneme řídicí jednotku ecotroniku a trojčinný katalyzátor výfukových plynů s regulací lambda v podobě kyslíkového snímače, pak zásadní rozdíl proti běžnému karburátoru najdete přímo na jeho tělese. I tady je karburátor nasazený na sací potrubí, přičemž přechod mezi přírubou sacího potrubí a dosedací plochou tělesa karburátoru je tvořen teplotně odolným těsněním. V případě ecotroniku a motoru Favoritu 135 Le existovaly dvě verze sacího potrubí. Jednak s předehřevem nasávané směsi, tvořeným elektricky vytápěnou voštinovou deskou, a dále bez předehřevu.

Palivo se u ecotroniku do obou komor karburátoru dostává obvyklým způsobem, a sice palivovou tryskou v kombinaci se vzdušníkem a rozprašovačem, obojí pro první i druhý stupeň. Každý ze stupňů má vlastní škrticí klapku. Ovládány jsou mechanicky lankem od plynového pedálu. Navíc jsou ale obě škrticí klapky (prvního a druhého stupně) napojeny na elektropneumatický nastavovač klapek. Jeho úkolem je řídit plnění motoru při studeném startu, ve fázi jeho zahřívání, chodu naprázdno (volnoběhu), deceleraci a také při vypínání motoru. Součástí ovládacího elektropneumatického mechanismu klapek je také spínač chodu naprázdno (volnoběhu). V nastavovači je dále integrovaný snímač polohy jednotlivých klapek na principu potenciometru (zařízení pracující na principu změny elektrického odporu v závislosti na vychýlení klapky). Šlo o zpětný signál o poloze (vychýlení) klapek řídicí jednotce.

Druhou zvláštností je výše zmíněná klapka coby vzduchová přívěra. Ta se ovládá elektrickým servomotorem. Jejím otevíráním a zavíráním se mění bohatost směsi při studeném spouštění motoru a dále v režimu zahřívání motoru, akceleraci a současně při částečném zatížení. Na základě vychýlení (polohy) vzduchové přívěry dochází k zasouvání, případně vysouvání jehly vzdušníku, čímž se reguluje množství přiváděného benzinu do karburátoru.

ZOH 2018: Kompletní přehled o zimních olympijských hrách v Koreji najdete ve speciálu isport.cz >>

Spolupracujeme s TipCars.com
Itálii dramaticky zdražují dluhy Itálii dramaticky zdražují dluhy

Nečekaně vysoký schodek římského rozpočtu hrozí problémy…

Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost

Jak vyhrát budoucnost, vám poradí letošní páté číslo…

Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou

Ruská pravoslavná církev zastavuje kvůli osamostatnění…

 

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 





 
FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

Včera

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem patřil mezi automobilové vytrvalce. Vyráběl se dlouhých 24 let.




Blesk.cz

Odborníci z úřadu práce na telefonu Blesku! Na co se nejvíc ptáte? Jak dlouho můžete volat?

Odborníci z úřadu práce na telefonu Blesku! Na co se…

Pozor! Je to tady. Startuje další ročník unikátního projektu Blesku Odborníci na telefonu. DNES od 10 do 12…

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod britskou metropolí? Stanice duchů, válečné bunkry a další!

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod…

Podzemní poštovní železnice, »stanice duchů«, či římské lázně a amfiteátr. Londýn turistům nenabízí jen tuctové…

 

iSport.cz

Jste Václavem Havlem českého fotbalu? ptali se Šilhavého Ukrajinci

Jste Václavem Havlem českého fotbalu? ptali se…

PŘÍMO Z UKRAJINY | Jaroslav Šilhavý, trenér národního týmu, očekává zítra proti Ukrajině ještě těžší zápas, než…

Kdo hlídá vítěze Velké pardubické? Pozor, koza Vlasta je drsná!

Kdo hlídá vítěze Velké pardubické? Pozor, koza…

Kopce zalité sluncem, zdánlivá pohoda a klid. Koně za miliony ve stájích hlídá rohatá koza Vlasta. „Radši jsem…

 

Reflex.cz

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Byl jsem v pátek – na jako čumil, ale pracovně – na pohřbu Jana Kočky, mladého kluka, který z blbosti sedl do…

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují divoký svět mafie v Rusku po rozpadu SSSR

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují…

Rusko se v devadesátých letech minulého století po rozpadu Sovětského svazu vyznačovalo vysokým nárůstem…