Diskuse

Elektronicky řízený karburátor: Přežil až do devadesátek. Díky Favoritu

21.2.2018

Elektronicky řízený karburátor se stal doslova poslední štací karburátorů před masivním nástupem vstřikování. Čím se lišil od běžných typů a proč se nakonec v motorech neujal?

 

  • 00 Reagovat !

    foto Stejsn

    Stejsn 21.02.  08:49

    Chabí mi tu informace

    jak moc byla taková věc spolehlivá?
    • 00 Reagovat !

      foto Johny-HD

      Johny HD 21.02.  11:06

      « Re: Chabí mi tu informace

      Co vím, nebyly s tím problémy, jen v jisté fázi po startu motoru při zahřívání, když byla teplota kolem 60 st. a už se vyplo obohacování, mohl mít motor tendenci na volnoběh chcípat, ale stačilo přidat plyn, teplota vyskočila o 2-3 stupně a bylo to v poho, pak se již motor na volnoběh udržel. Stejně v 99 % případů tato teplotní fáze nastala během jízdy a nebylo co řešit.
    • 00 Reagovat !

      foto JiRkA997CZ

      JiRkA997CZ 21.02.  12:35

      « Re: Chabí mi tu informace

      Ekotronik ti málo kdo opraví, je strašně netransparentní. Nemá ještě ani OBD, musíš vyblikat závady. Navíc závady se po vypnutí klíčku smažou. Na jeho obhajobu musím říct, že se mi v garáži válí Favorit 135Le s nikdy neopravovaným a stále funkčním ekotronikem, který má 150k a jede jak novej, vezme si pod šest litrů, má parádní reakce na plyn a podle měření plní EURO3 (na emisích koukali :-) )
  • 00 Reagovat !

    foto JDM

    JDM 21.02.  09:06

    honda

    civic ještě v pátý generaci měl motory s dvěma karburátory ...... a to oproti fávu bylo auto a možná že stálo stejně >:D
  • 00 Reagovat !

    foto wlken

    wlken 21.02.  09:27

    Karburátory

    Ještě v roce 1989 se komunistická kontrarozvědka zabývala otázkou, zdali za katastrofální poruchovostí exportovaných škodovek náhodou nestojí sabotáže a mimo jiné zjistila, že Jikov nestíhá vyrábět licenční karburátory Pierburg a tak se z expedovaných Favoritů odstavených na ploše vytahovaly karburátory a zpětně osazovaly do aut na lince, aby byly schopné dojet vlastní silou na ono parkoviště a tak pořád dokola:-)
  • 00 Reagovat !

    foto Johny-HD

    Johny HD 21.02.  10:59

    Nepřesnosti a nepravdy

    V článku je několik omylů. Zaprvé výkon verzí 135 s "e" byl snížen z původních 43kW na 42 kW. Oněch 40 kW měla verze 135 již s jednobodovým vstřikem. Zadruhé verze s "e" se na našem trhu zcela oficiálně dostupné, (brácha si tehdy koupil 135LSe přímo v prodejně v Ml.Boleslavi), byť po velmi krátkou dobu (cca 3/4 roku) v poslední fázi před nástupem stříkačky, kterou byl Ecotronic záhy nahrazen.
    • 00 Reagovat !

      foto kalousek

      kalousek 21.02.  11:22

      « Re: Nepřesnosti a nepravdy

      Tak omyly jsou tam i technické. Například p.Dusil velmi nepřesně tvrdí, že akcelerační pumpička obohacovala zápalnou směs při zvýšeném zatížení motoru.

      Ve skutečnosti slouží na obohacení směsi při zvýšené zátěži motoru jiné systémy.
      Akcelerační pumpička má odlišný úkol, zabraňuje ochuzení směsi, ke kterému dochází při náhlém otevření škrticí klapky. Při prudkém přidání plynu a náhlém otevření klapky se výrazně zvýší tlak v sání (resp. sníží podtlak), což má za následek horší odpařování benzínu a směs by se dočasně ochudila a motor by na chvíli vynechal. Akcelerační pumpička krátkodobě vstříkne benzín navíc a vykompenzuje tak ochuzení směsi.

    • 00 Reagovat !

      foto Tomas-Dusil-auto-cz

      Tomas Dusil, auto.cz 22.02.  09:13

      « Re: Nepřesnosti a nepravdy

      Nevím v Autodatech píší 40 kW, v dobové literatuře také. Za objasnění akcelerační pumpičky panu Kalouskovi děkuji.
      • 00 Reagovat !

        foto JiRkA997CZ

        JiRkA997CZ 22.02.  16:24

        « Re: Re: Nepřesnosti a nepravdy

        Pane Dusile: Ono se celkově všude uvádí různý čísla. I německé letáky říkají 40kW 90Nm a někdy 93Nm. Buďto to měřili jinak, nebo se jedná o starší x novější typ pístu (historicky starší písty na 135 měly jinačí vybrání tuším než ty klasický), možná bych to přisoudil tomuhle, popř vačce. Každopádně zmínku o 42kW ekotroniku jsem nenašel. Když mi zaplatíte brzdu, tak to můžem klidně změřit na mém 1993 Le >:D
        Ale popravdě, ekotroniky co jsem viděl měly vždy v papírech 40kW, takže 42 mohlo být buď pár prvních Leček, nebo jen změřili výkon klasického karbce s neřízeným KAT (např greenline nebo za příplatek) a napsali tu hodnotu i k ekotroniku bez toho aby si to ověřovali.
        MOTOKOV-DE udával 40kW/90Nm, Semex GmbH 40kW/90Nm, Škoda'91DE udávaly 40kW/93Nm u Le a 44kW/94Nm u karbce, Škoda im Aufwind udával 40kW Le a 44kW karb.
        Takže to vypadá že čachrovali s krouťákem u ekotroniku a výkonem u 135 karburátoru.
        Pro Británii jsem našel jen 136ky
  • 10 Reagovat !

    foto JiRkA997CZ

    JiRkA997CZ 21.02.  12:31

    Jeden funkční stále vlastním

    Na ekotroniku jsem se učil řídit a za 3 roky jsem s ním najezdil 30k (nyní má 150k). Ekotronik jako samotný nebylo nikdy potřeba servisovat, jen lambda je špatná.
    Musím říct, že ecotronic má velkou výhodu že spojuje reakce karburátorového motoru a emise + spotřebu vstřikování. To auto reaguje na pedál plynu doslova vztekle oproti čemukoliv dnešnímu. Zároveň jsem jezdil dálkové trasy ve 4 lidech za šest, a to jsem ho vůbec nešetřil. Běžné byly velmi svižné rozjezdy (3500ot), mimo obec jsem valil 110-130 a po dálnici 150, což je rychlost, kterou udrží i do stoupání když je naložený. Z děduly jsem nejvíc vytáhnul 168km/h, pak už jsem dojel trojkovou oktávku blokující levý pruh ;-\
    Až na pár výhrad je to parádní systém, řízení ekotroniku je velká zábava :-)
    • 00 Reagovat !

      foto -awson

      Đawson 21.02.  17:28

      « Re: Jeden funkční stále vlastním

      Jezdim ted almeru n16 s motorem 1.5 16v a jestli je pravda co pises, tak to jede stejne jako me. Ale me by to 150 na 5ku neudrzelo >:D
      • 00 Reagovat !

        foto JiRkA997CZ

        JiRkA997CZ 21.02.  18:16

        « Re: Re: Jeden funkční stále vlastním

        Favorit je lehounkej a popravdě I přes nízký výkon má velmi dobrý krouťák. Musím říct že favorita opravdu rád řídím, to auto sice ztrácí dech ve vysokých rychlostech, ale je dost živý. K ty dálnici - na rovině se mu chce jen na čtyřku, ale na pětku když jedu 130 v pravým a chci do levyho, tak dupnu na plyn a za chvíli už jedu 150, takže v otáčkách jede dobře, jen se musí točit. Bohužel nad cca 154 už je za vrcholem krouťáku a vyloženě říká "já víc jet nechci" a akcelerace dál mu trvá jak psovi pastva. Dost za to může i aerodynamika - favorit je mrtě vysokej a žene dost vzduchu pod sebe. Navíc zespoda není ale vůbec aerodynamickej, takže bych řek že nejvíc ztrácí zde. Jinak na napravach meneny jen tlumiče a semtam upravena geometrie, jinak vše původní a i ve vysoký rychlosti si zachovává slušnou ovladatelnost. A při vybírání zatáček se dřív pustí 2 roky starý gumy Continental než se stihne kolo odlepit od země, takže za mě ohledně řízení dobrý.
        • 00 Reagovat !

          foto Jirka-26

          Jirka_26 21.02.  18:31

          « Re: Re: Re: Jeden funkční stále vlastním

          Za vrcholem krouťáku je ve stodvaceti... :-)
          • 00 Reagovat !

            foto JiRkA997CZ

            JiRkA997CZ 21.02.  19:10

            « Re: Re: Re: Re: Jeden funkční stále vlastním

            1) dostals mě, myslel jsem tím že na těch točkách už se krouťák moc nekoná, protože už je dávno za vrcholem
            2) nebyla jen jedna převodovka, ale celkem 3. Nejkratší pro pickupy - max 130 tuším. Pak krátká (tu mám já a vlastně většina favoritů) a dlouhá - tuším jí měly jen starý 136ky
            Závodní 6q nepočítám :-)
            • 00 Reagovat !

              foto wakantanka

              wakantanka 21.02.  19:43

              « Re: Re: Re: Re: Re: Jeden funkční stále vlastním

              Mal som kedysi pridelene 2 pickupy a obe isli s vysokou nadstavbou nad 140. Ale len prazdne a s vetrom v chrbte. :-) Inak optimum bol niekde medzi 100 a 110.
    • 11 Reagovat !

      foto Jirka-26

      Jirka_26 21.02.  18:16

      « Re: Jeden funkční stále vlastním

      Až na to, že kecáš nesmysly, dobrý... :-) Se 42 kW a plným obsazením je to šnek a může mít karburátor jaký chce. A ty vzteklé odpichy si nech pro pubertální děvčátka, všechno, co mělo nějaká hejblátka kvůli emisím vždy dynamiku auta zhoršovalo.

      Já nevím, proč sem píšete takové voloviny, ostatní ta auta také měli a ví, jak jezdí.
      • 00 Reagovat !

        foto JiRkA997CZ

        JiRkA997CZ 21.02.  18:20

        « Re: Re: Jeden funkční stále vlastním

        Reakce na plyn porovnávám s atmosférou benzín dvoulitrem v Subaru a ofci, takže bych řekl že se jedná o slušný oponenty. Jestli znáš předjížděcí kopce mezi svitavama a Brnem, tak ti můžu říct, že ve 4 lidech a plným kufru to jelo 110, občas až 120. 40kW 90Nm Bosch ecotronic 135Le TMBAEE200Pxxx
  • 10 Reagovat !

    foto Jirka-26

    Jirka_26 21.02.  18:28

    tele Dusilovo...

    Já nevím, ale když se koukám na obrázky Ekotronicu, vidím tam trubku akcelerační pumpičky, která se nedá u karburátorů nijak obejít. Akcelerační pumpička nemá co do činěný s vysokým výkonem, ale pouze přechodovou fází při sešlápnutí plynu, kdy vyrovná nedostatek paliva, sraženého prudkou změnou tlaku na stanách sacího potrubí. Také mi nejde do hlavy, jak to, že tento karburátor nemá volnoběžný systém, když tento patří mezi hlavní systémy každého karburátoru. Pokud vím, tak celá sranda byla jen o dořizování bohatosti směsi kvůli katu, jinak byl ten karbec prakticky stejný. Ono to totiž prakticky ani jinak nejde.
    Dusile, najdi si jinou práci, uděláš lépe.
  • 10 Reagovat !

    foto peterle

    peterle 21.02.  22:05

    VŠETKY Favority

    jazdili od začiatku na bezolovnatý benzín. 136 aj 135.
    Omyl vznikol na strane novinára, ktorý si to pomýlil s modelmi 135/136 s motormi vzadu. Tu mala tvrdené sedlá len 135.
    • 00 Reagovat !

      foto Tomas-Dusil-auto-cz

      Tomas Dusil, auto.cz 22.02.  09:37

      « Re: VŠETKY Favority

      Jojo, máte pravdu, ted na to koukám. Favorit jezdil fakt od začátku na bezolovnatý benzin. Díky za upozornění.
  • 00 Reagovat !

    foto KubikCv

    KubikCv 22.02.  02:51

    Stříkačka

    Stříkačku v Boleslavi uměli soudruzi už v dobách zadohrabů...pro Kanadský trh GLi
    • 00 Reagovat !

      foto JiRkA997CZ

      JiRkA997CZ 22.02.  12:53

      « Re: Stříkačka

      Po tom velkým průseru s emisema se není čemu divit
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!







Blesk.cz

VIDEO: Všechno do jednoho pytle! Takhle se třídí odpad na hlavním nádraží. Na vině jsou cestující, říká SŽDC

VIDEO: Všechno do jednoho pytle! Takhle se třídí…

Takhle že se „třídí“ odpad na hlavním nádraží v Praze? Občany zaskočilo video, které zachycuje pracovníka…

Božská dovolená na Krétě: Aby ne, když se tu narodil vládce olympských bohů Zeus

Božská dovolená na Krétě: Aby ne, když se tu narodil…

Pozůstatky minojské civilizace, tradiční vesnice, vysoké hory, ale především nádherné pláže, skvělý gyros,…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Zápotočný ukončil kariéru. Bude dělat Csaplárova asistenta v Příbrami

Zápotočný ukončil kariéru. Bude dělat Csaplárova…

Příbramský fotbalista Tomáš Zápotočný ukončil profesionální kariéru. Sedmatřicetiletý obránce, který má na kontě…

 

Reflex.cz

Ekonom Zámečník varuje: Musíme vyměnit politiky, jinak budou byty jen pro bohatší, jako v Londýně

Ekonom Zámečník varuje: Musíme vyměnit politiky,…

Praha jako Londýn. Tedy alespoň co se schopností lidí koupit si byt týče. Ekonom Miroslav Zámečník tvrdí, že…

Již prezident TGM pálil trenýrky (nejen) Habsburků, psal o tom Peroutka vpravo dole...

Již prezident TGM pálil trenýrky (nejen) Habsburků,…

Stranou zájmu médií a i většiny uživatelů (a)sociálních sítích zůstal poslední vtip Miloše Zemana. Prezident…