reklama


Elektronika v autě: Potřebujeme vůbec toho řidiče?

Elektronika v autě: Potřebujeme vůbec toho řidiče?

 

V každém novém automobilu najdeme více elektroniky, počítačů, snímačů, které přebírají v mnoha případech úkoly, které dříve byly výhradně na řidiči. Aby "zjednodušení" života řidiče za volantem splnilo svůj účel, musí být řidičem akceptováno...

Přední dodavatel autoelektroniky, německý koncern Bosch, pracuje v současné době na systému, který bude v závislosti na informačním zatížení řidiče propouštět pouze akceptovatelné množství informací. Za zdánlivě jednoduchým pojmem se ukrývá složitá multidisciplinární oblast současného výzkumu.

Mentální zatížení řidiče, tedy to kolik informací přijímáme a zpracováváme (často jen podvědomě), hraje podstatnou roli ve správném rozhodování a jednání člověka za volantem. V posledních letech byly zavedeny v řadě evropských zemí zákony zakazující telefonování za jízdy, bez tzv. hands free sady. To je jistě správná cesta, nezaměstnávat ruce, které by měly být přípraveny otočit volantem, přeřadit rychlost.... Jenže je tu ještě jiný problém. Studie ukazují, že velmi nebezpečné může být už samotné (legální) telefonování s handsfree sadou, protože například dramatický pracovní rozhovor s nadřízeným odvádí velkou část pozornosti řidiče a pak už je jen otázkou času, kdy se k řízení vozidla a telefonování přidá třetí úkol (přeřazení rychlostního stupně, zapnutí ukazatele směru) nebo ještě další úkoly (hledání cesty na mapě), které musí řidič bezodkladně splnit. S množstvím úkolů roste mentální zátěž a řidičova pozornost se musí rozdělovat mezi více cílů a činností. S mnoha z nich řidič dopředu počítá, ale neočekávaná událost (překážka na silnici, nepozorný chodec) vyžaduje rychlou reakci, která bude u řidiče s plně zaměstnanou myslí zřejmě pomalejší. Tyto situace by bylo možno označit za úkolově orientované duševní zatížení.

Druhým extrémním případem je dlouhá monotónní jízda, při které se člověk "nudí" a protože se "nic neděje", řidič ztrácí ostražitost, dostavuje se únava. Neočekávaná událost v provozu může řidiče v tomto stavu překvapit a jeho reakce jsou podobně pomalé jako když má "plnou hlavu práce".

Jak asi tušíte, nejde zdaleka jen o elektroniku v automobilu, ale spíše o úzkou spolupráci psychologů, informatiků, ergonomů a konstruktérů aut. Mezi největší poutače pozornosti v moderním autě lze zařadit složité audiosystémy, navigační systémy, elektronicky ovládané komfortní funkce vozu (např. klimatizace) a samozřejmě také mobilní telefon. Filozofie, kterou výrobci těchto systémů chtějí v nejbližších letech zavést do výroby, spočívá ve filtrování toku informací směrem k řidiči, kdykoliv je nadměrně zaměstnán ovládáním vozu. První kroky v tomto směru již byly udělány, ale na příkladech nových systémů ve velkých vozech značek BMW a Audi je vidět, jak složité je navrhnout komunikační prostředí mezi řidičem a automobilem. Jedni novinky jako MMI nebo iDrive chválí, více jsou ale slyšet záporné reakce. Ovládání vozidla musí vyhovovat všem řidičům, musí být jednoduché a současně musí umožnit ovládat mnoho funkcí. Právě množství funkcí je změnou proti dobám minulým, kdy byly na přístrojové desce dva kruhové ukazatele, spínač varovných světel, vyhřívání zadního skla a ovladač ventilace.

Když se do našich zpráv dostávají informace o „elektronice v autě“, možná to na první pohled připomíná velkou sci-fi story. Nebude to ale tak horké. V blízké době bude autoprůmysl schopen většinu funkcí v automobilu více nebo méně zautomatizovat, ale hned tak brzy to neudělá. Troufáme si tvrdit, že ještě dlouho budeme jezdit v autech, která budou mít volant, pedály a řadící páku, nebo aspoň páčky pod volantem. Za těmito klasickými "ovládači" se bude dít lidskému oku neviditelná souhra datových toků, protože i hlavní, dříve čistě mechanické části vozu budou obsluhovány elektronikou (steer-by-wire, brake-by-wire, shift-by-wire,...). Dnešní klasické informační prostředky v automobilu, zpravidla soustředěné v několika kruhových přístrojích před řidičem, budou rozšířeny o ergonomičtější, intuitivnější, jednodušší a nenásilné toky informací směrem od auta k řidiči. Už dnes jsou v některých vozech k dispozici průhledové displeje nebo sedadlo, které varuje řidiče před opuštěním jízdního pruhu vibracemi na příslušné straně sedáku. Nedaleká budoucnost přinese aktivní pedál akcelerátoru, který bude schopen vyvíjet větší odpor ve chvíli, kdy budete mít aktivován tempomat a váš odstup nebude odpovídat bezpečné vzdálenosti. Do "nenásilného konceptu" nových zařízení bude patřit možnost překonat zvýšenou sílu na pedál plynu, vypnout varování před opuštěním jízdního pruhu nebo spolehnout se jen na klasické budíky místo head-up-displeje. Řidič prostě přes veškerou palubní elektroniku, zůstává pánem svého oře a má právo kdykoli rozhodnout o tom, co se bude dít.

Výrobci automobilů na druhou stranu na sebe neradi přijímají zodpovědnost řidiče. Ani nová generace adaptivních tempomatů Stop & Go, které budou fungovat v celém rozsahu rychlostí (0 km/h až maximální rychlost), není úplnou náhradou řidiče. Výrobci budou stále zdůrazňovat, že jde o komfortní systém, který řidiči pomáhá, ale nenahrazuje jej; řidič bude mít stále zodpovědnost za řešení případné krizové situace.

Testovací simulátor, na kterém firma Bosch v současné době vyvíjí umožňuje testování různých řidičů v různých situacích s různými nastaveními "informačního manažera", což je asi jediná cesta, jak naladit tuto novou část elektroniky automobilu. Podle Bosche je aktuální výzkum zaměřen na omezení zahlcení řidiče informacemi, což bude řízeno počítačem, který bude využívat mnoho již dnes dostupných signálů na palubě automobilu. Pojedete-li například se zapnutými stěrači ostrou zatáčkou s rozsvícenými světlomety, bude příchozí SMS pozdržena resp., hovor přesměrován.

Automobilky dobře ví, že to s elektronikou nemohou příliš přehánět, protože lidé stále ještě chtějí být v automobilu svými pány, což přiznejme si, bývá někdy také zábava.

Spolupracujeme s TipCars.com
Rozhovor s ředitelkou závodu LEGO: Češi mají podobný smysl pro humor jako Dánové Rozhovor s ředitelkou závodu LEGO: Češi mají podobný smysl pro humor jako Dánové

Snad každé dítě v Česku zná stavebnici LEGO. V továrně…

Trump: Americké automobilky by měly zvýšit výrobu Trump: Americké automobilky by měly zvýšit výrobu

Americký prezident Donald Trump dnes jednal se zástupci…

Škola nejbohatšího Čecha na Evropské třídě bude mít i vlastní hvězdárnu Škola nejbohatšího Čecha na Evropské třídě bude mít i vlastní hvězdárnu

Nejbohatší Čech Petr Kellner významně pokročil v projektu…

Německá vláda chystá bič na protiústavní strany, nedostanou příspěvky Německá vláda chystá bič na protiústavní strany, nedostanou příspěvky

Německá vláda chce ještě do zářijových parlamentních…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Slávu AMG započala Slávu AMG započala "Rudá svině". Značka nyní slaví 50. výročí

V současné době divize AMG značky Mercedes-Benz…

Majitel Tesly uvízl v poušti z bizarního důvodu. Neměl signál Majitel Tesly uvízl v poušti z bizarního důvodu. Neměl signál

Řidič se svým vozem vyrazil na cestu bez klíčků, spoléhal…

 


Volkswagen Polo Volkswagen Polo

Poloauto, různé více či méně kreativní nadávky





 
Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Včera

Telefonování v autě se za desítky let změnilo. Už v roce 1988 se ovšem dal přístroj ovládat na volantu...




Blesk.cz

Tajemství opuštěného sídla striptýzového magnáta: Zmizel on i jeho žena, jejich dům je rájem vandalů

Tajemství opuštěného sídla striptýzového magnáta:…

Za velice neobyčejný se dá označit dům, který v roce 1972 postavil Billy Hull. Jako majitel několika…

Zázrak v pohřbeném italském hotelu: Záchranáři vytáhli nečekané přeživší, tři chlupatá štěňátka

Zázrak v pohřbeném italském hotelu: Záchranáři…

Roztomilé překvapení, které dalo záchranářům naději, čekalo pod troskami italského hotelu zavaleného lavinou…

 

iSport.cz

Jablonec hledá náhradu za Tecla. Vyzkouší reprezentanta z Islandu

Jablonec hledá náhradu za Tecla. Vyzkouší…

Fotbalisty Jablonce by mohl posílit islandský reprezentant Sigurdur Egill Lárusson. Od středy bude v…

VIDEO: Vítkovice zdolaly Spartu i počtvrté, Hradec vyhrál v Olomouci

VIDEO: Vítkovice zdolaly Spartu i počtvrté, Hradec…

Hokejisté Hradce Králové zvítězili v dohrávce 36. kola hokejové Tipsport extraligy na ledě Olomouce 4:1 a…

 

Reflex.cz

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující, nedělejme z Česka „Divoký východ“

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující,…

Ministerstvo vnitra údajně chce do měsíce předložit vládě návrh ústavního zákona, podle něhož by se mělo povýšit…

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky. Podívejte se na nejkrásnější svatební fotografie roku 2016

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky.…

Mezinárodní společnost profesionálních svatebních fotografů (ISPWP) vybrala 80 nejlepších fotografií pořízených…

 
 
reklama