Elektronika v autě: Potřebujeme vůbec toho řidiče?

Elektronika v autě: Potřebujeme vůbec toho řidiče?

 

V každém novém automobilu najdeme více elektroniky, počítačů, snímačů, které přebírají v mnoha případech úkoly, které dříve byly výhradně na řidiči. Aby "zjednodušení" života řidiče za volantem splnilo svůj účel, musí být řidičem akceptováno...

Přední dodavatel autoelektroniky, německý koncern Bosch, pracuje v současné době na systému, který bude v závislosti na informačním zatížení řidiče propouštět pouze akceptovatelné množství informací. Za zdánlivě jednoduchým pojmem se ukrývá složitá multidisciplinární oblast současného výzkumu.

Mentální zatížení řidiče, tedy to kolik informací přijímáme a zpracováváme (často jen podvědomě), hraje podstatnou roli ve správném rozhodování a jednání člověka za volantem. V posledních letech byly zavedeny v řadě evropských zemí zákony zakazující telefonování za jízdy, bez tzv. hands free sady. To je jistě správná cesta, nezaměstnávat ruce, které by měly být přípraveny otočit volantem, přeřadit rychlost.... Jenže je tu ještě jiný problém. Studie ukazují, že velmi nebezpečné může být už samotné (legální) telefonování s handsfree sadou, protože například dramatický pracovní rozhovor s nadřízeným odvádí velkou část pozornosti řidiče a pak už je jen otázkou času, kdy se k řízení vozidla a telefonování přidá třetí úkol (přeřazení rychlostního stupně, zapnutí ukazatele směru) nebo ještě další úkoly (hledání cesty na mapě), které musí řidič bezodkladně splnit. S množstvím úkolů roste mentální zátěž a řidičova pozornost se musí rozdělovat mezi více cílů a činností. S mnoha z nich řidič dopředu počítá, ale neočekávaná událost (překážka na silnici, nepozorný chodec) vyžaduje rychlou reakci, která bude u řidiče s plně zaměstnanou myslí zřejmě pomalejší. Tyto situace by bylo možno označit za úkolově orientované duševní zatížení.

Druhým extrémním případem je dlouhá monotónní jízda, při které se člověk "nudí" a protože se "nic neděje", řidič ztrácí ostražitost, dostavuje se únava. Neočekávaná událost v provozu může řidiče v tomto stavu překvapit a jeho reakce jsou podobně pomalé jako když má "plnou hlavu práce".

Jak asi tušíte, nejde zdaleka jen o elektroniku v automobilu, ale spíše o úzkou spolupráci psychologů, informatiků, ergonomů a konstruktérů aut. Mezi největší poutače pozornosti v moderním autě lze zařadit složité audiosystémy, navigační systémy, elektronicky ovládané komfortní funkce vozu (např. klimatizace) a samozřejmě také mobilní telefon. Filozofie, kterou výrobci těchto systémů chtějí v nejbližších letech zavést do výroby, spočívá ve filtrování toku informací směrem k řidiči, kdykoliv je nadměrně zaměstnán ovládáním vozu. První kroky v tomto směru již byly udělány, ale na příkladech nových systémů ve velkých vozech značek BMW a Audi je vidět, jak složité je navrhnout komunikační prostředí mezi řidičem a automobilem. Jedni novinky jako MMI nebo iDrive chválí, více jsou ale slyšet záporné reakce. Ovládání vozidla musí vyhovovat všem řidičům, musí být jednoduché a současně musí umožnit ovládat mnoho funkcí. Právě množství funkcí je změnou proti dobám minulým, kdy byly na přístrojové desce dva kruhové ukazatele, spínač varovných světel, vyhřívání zadního skla a ovladač ventilace.

Když se do našich zpráv dostávají informace o „elektronice v autě“, možná to na první pohled připomíná velkou sci-fi story. Nebude to ale tak horké. V blízké době bude autoprůmysl schopen většinu funkcí v automobilu více nebo méně zautomatizovat, ale hned tak brzy to neudělá. Troufáme si tvrdit, že ještě dlouho budeme jezdit v autech, která budou mít volant, pedály a řadící páku, nebo aspoň páčky pod volantem. Za těmito klasickými "ovládači" se bude dít lidskému oku neviditelná souhra datových toků, protože i hlavní, dříve čistě mechanické části vozu budou obsluhovány elektronikou (steer-by-wire, brake-by-wire, shift-by-wire,...). Dnešní klasické informační prostředky v automobilu, zpravidla soustředěné v několika kruhových přístrojích před řidičem, budou rozšířeny o ergonomičtější, intuitivnější, jednodušší a nenásilné toky informací směrem od auta k řidiči. Už dnes jsou v některých vozech k dispozici průhledové displeje nebo sedadlo, které varuje řidiče před opuštěním jízdního pruhu vibracemi na příslušné straně sedáku. Nedaleká budoucnost přinese aktivní pedál akcelerátoru, který bude schopen vyvíjet větší odpor ve chvíli, kdy budete mít aktivován tempomat a váš odstup nebude odpovídat bezpečné vzdálenosti. Do "nenásilného konceptu" nových zařízení bude patřit možnost překonat zvýšenou sílu na pedál plynu, vypnout varování před opuštěním jízdního pruhu nebo spolehnout se jen na klasické budíky místo head-up-displeje. Řidič prostě přes veškerou palubní elektroniku, zůstává pánem svého oře a má právo kdykoli rozhodnout o tom, co se bude dít.

Výrobci automobilů na druhou stranu na sebe neradi přijímají zodpovědnost řidiče. Ani nová generace adaptivních tempomatů Stop & Go, které budou fungovat v celém rozsahu rychlostí (0 km/h až maximální rychlost), není úplnou náhradou řidiče. Výrobci budou stále zdůrazňovat, že jde o komfortní systém, který řidiči pomáhá, ale nenahrazuje jej; řidič bude mít stále zodpovědnost za řešení případné krizové situace.

Testovací simulátor, na kterém firma Bosch v současné době vyvíjí umožňuje testování různých řidičů v různých situacích s různými nastaveními "informačního manažera", což je asi jediná cesta, jak naladit tuto novou část elektroniky automobilu. Podle Bosche je aktuální výzkum zaměřen na omezení zahlcení řidiče informacemi, což bude řízeno počítačem, který bude využívat mnoho již dnes dostupných signálů na palubě automobilu. Pojedete-li například se zapnutými stěrači ostrou zatáčkou s rozsvícenými světlomety, bude příchozí SMS pozdržena resp., hovor přesměrován.

Automobilky dobře ví, že to s elektronikou nemohou příliš přehánět, protože lidé stále ještě chtějí být v automobilu svými pány, což přiznejme si, bývá někdy také zábava.

Spolupracujeme s TipCars.com
Stát vyhrál v kauze podezřelých restitucí, vracet pozemky po Bečvářově velkostatku nemusí Stát vyhrál v kauze podezřelých restitucí, vracet pozemky po Bečvářově velkostatku nemusí

Stát nemusí vydat Emilii Bednářové a dalším restituentům…

Opozice v pražském magistrátu marně zkoušela odvolat Matěje Stropnického Opozice v pražském magistrátu marně zkoušela odvolat Matěje Stropnického

Pražská opozice se pokusila odvolat Matěje Stropnického…

Číně a Hongkongu poprvé za téměř 30 let klesl úvěrový rating Číně a Hongkongu poprvé za téměř 30 let klesl úvěrový rating

Mezinárodní ratingová agentura Moody's dnes zhoršila…

Číňané ovládli další automobilku: po Volvu získali i Lotus Číňané ovládli další automobilku: po Volvu získali i Lotus

Národní malajsijská automobilka Proton, která se v…

 

Štítky BMW Audi Bosch Rozhovor

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
BMW řady 8 je venku: Takhle bude vypadat!

BMW řady 8 je venku: Takhle bude vypadat!

Dnes 14:51

Zbrusu nové kupé BMW řady 8, které ideově navazuje na osmičku E31 z let 1989 až 1999, si světovou premiéru odbude už zítra. V předstihu přinášíme první základní info včetně fotek.




Blesk.cz

Lucie Křížková zdrcená smrtí táty: Čekám, kdy se objeví ve dveřích

Lucie Křížková zdrcená smrtí táty: Čekám, kdy se…

Lucie Křížková (32) momentálně neprožívá šťastné období, zemřel jí tatínek, kterého tolik milovala. Modelka se s…

Řidič vjel na novou silnici, zničil asfalt i svodidla. S dírou v nádrži uháněl pryč

Řidič vjel na novou silnici, zničil asfalt i…

Škodu za šest milionů korun způsobil pětatřicetiletý řidič, který ve středu i přes zákaz vjezdu vyrazil…

 

iSport.cz

Dočkal si v reprezentaci spraví chuť, věří Jarolím. Chce motivovat Pilaře

Dočkal si v reprezentaci spraví chuť, věří Jarolím.…

Na klíčovou kvalifikaci v Norsku (10. června) i přátelské utkání v Belgii o pět dní dříve vybral trenér Karel…

Jarolím vybral tým na Nory. Pojedou mladíci včetně Schicka, dorazí i Dočkal

Jarolím vybral tým na Nory. Pojedou mladíci včetně…

V nominaci fotbalové reprezentace na přípravný duel v Belgii a kvalifikační zápas v Norsku není žádný nováček.…

 

Reflex.cz

Před 40 lety začaly Hvězdné války, podívejte se na unikátní fotografie z jejich zákulisí

Před 40 lety začaly Hvězdné války, podívejte se na…

Vesmírná sága Star Wars, neboli Hvězdné války, nabídla poprvé 25. května 1977 užaslým filmovým fanouškům do té…

Z Normandie přes Ardeny až k nám: Skvělá kniha popisuje cestu Američanů válečnou Evropou

Z Normandie přes Ardeny až k nám: Skvělá kniha…

Pod tímto titulem vydalo domažlické Nakladatelství Resonance v edici Paměť knihu místního patriota Bohuslava…