Elektronika v autě: Potřebujeme vůbec toho řidiče?

Elektronika v autě: Potřebujeme vůbec toho řidiče?

 

V každém novém automobilu najdeme více elektroniky, počítačů, snímačů, které přebírají v mnoha případech úkoly, které dříve byly výhradně na řidiči. Aby "zjednodušení" života řidiče za volantem splnilo svůj účel, musí být řidičem akceptováno...

Přední dodavatel autoelektroniky, německý koncern Bosch, pracuje v současné době na systému, který bude v závislosti na informačním zatížení řidiče propouštět pouze akceptovatelné množství informací. Za zdánlivě jednoduchým pojmem se ukrývá složitá multidisciplinární oblast současného výzkumu.

Mentální zatížení řidiče, tedy to kolik informací přijímáme a zpracováváme (často jen podvědomě), hraje podstatnou roli ve správném rozhodování a jednání člověka za volantem. V posledních letech byly zavedeny v řadě evropských zemí zákony zakazující telefonování za jízdy, bez tzv. hands free sady. To je jistě správná cesta, nezaměstnávat ruce, které by měly být přípraveny otočit volantem, přeřadit rychlost.... Jenže je tu ještě jiný problém. Studie ukazují, že velmi nebezpečné může být už samotné (legální) telefonování s handsfree sadou, protože například dramatický pracovní rozhovor s nadřízeným odvádí velkou část pozornosti řidiče a pak už je jen otázkou času, kdy se k řízení vozidla a telefonování přidá třetí úkol (přeřazení rychlostního stupně, zapnutí ukazatele směru) nebo ještě další úkoly (hledání cesty na mapě), které musí řidič bezodkladně splnit. S množstvím úkolů roste mentální zátěž a řidičova pozornost se musí rozdělovat mezi více cílů a činností. S mnoha z nich řidič dopředu počítá, ale neočekávaná událost (překážka na silnici, nepozorný chodec) vyžaduje rychlou reakci, která bude u řidiče s plně zaměstnanou myslí zřejmě pomalejší. Tyto situace by bylo možno označit za úkolově orientované duševní zatížení.

Druhým extrémním případem je dlouhá monotónní jízda, při které se člověk "nudí" a protože se "nic neděje", řidič ztrácí ostražitost, dostavuje se únava. Neočekávaná událost v provozu může řidiče v tomto stavu překvapit a jeho reakce jsou podobně pomalé jako když má "plnou hlavu práce".

Jak asi tušíte, nejde zdaleka jen o elektroniku v automobilu, ale spíše o úzkou spolupráci psychologů, informatiků, ergonomů a konstruktérů aut. Mezi největší poutače pozornosti v moderním autě lze zařadit složité audiosystémy, navigační systémy, elektronicky ovládané komfortní funkce vozu (např. klimatizace) a samozřejmě také mobilní telefon. Filozofie, kterou výrobci těchto systémů chtějí v nejbližších letech zavést do výroby, spočívá ve filtrování toku informací směrem k řidiči, kdykoliv je nadměrně zaměstnán ovládáním vozu. První kroky v tomto směru již byly udělány, ale na příkladech nových systémů ve velkých vozech značek BMW a Audi je vidět, jak složité je navrhnout komunikační prostředí mezi řidičem a automobilem. Jedni novinky jako MMI nebo iDrive chválí, více jsou ale slyšet záporné reakce. Ovládání vozidla musí vyhovovat všem řidičům, musí být jednoduché a současně musí umožnit ovládat mnoho funkcí. Právě množství funkcí je změnou proti dobám minulým, kdy byly na přístrojové desce dva kruhové ukazatele, spínač varovných světel, vyhřívání zadního skla a ovladač ventilace.

Když se do našich zpráv dostávají informace o „elektronice v autě“, možná to na první pohled připomíná velkou sci-fi story. Nebude to ale tak horké. V blízké době bude autoprůmysl schopen většinu funkcí v automobilu více nebo méně zautomatizovat, ale hned tak brzy to neudělá. Troufáme si tvrdit, že ještě dlouho budeme jezdit v autech, která budou mít volant, pedály a řadící páku, nebo aspoň páčky pod volantem. Za těmito klasickými "ovládači" se bude dít lidskému oku neviditelná souhra datových toků, protože i hlavní, dříve čistě mechanické části vozu budou obsluhovány elektronikou (steer-by-wire, brake-by-wire, shift-by-wire,...). Dnešní klasické informační prostředky v automobilu, zpravidla soustředěné v několika kruhových přístrojích před řidičem, budou rozšířeny o ergonomičtější, intuitivnější, jednodušší a nenásilné toky informací směrem od auta k řidiči. Už dnes jsou v některých vozech k dispozici průhledové displeje nebo sedadlo, které varuje řidiče před opuštěním jízdního pruhu vibracemi na příslušné straně sedáku. Nedaleká budoucnost přinese aktivní pedál akcelerátoru, který bude schopen vyvíjet větší odpor ve chvíli, kdy budete mít aktivován tempomat a váš odstup nebude odpovídat bezpečné vzdálenosti. Do "nenásilného konceptu" nových zařízení bude patřit možnost překonat zvýšenou sílu na pedál plynu, vypnout varování před opuštěním jízdního pruhu nebo spolehnout se jen na klasické budíky místo head-up-displeje. Řidič prostě přes veškerou palubní elektroniku, zůstává pánem svého oře a má právo kdykoli rozhodnout o tom, co se bude dít.

Výrobci automobilů na druhou stranu na sebe neradi přijímají zodpovědnost řidiče. Ani nová generace adaptivních tempomatů Stop & Go, které budou fungovat v celém rozsahu rychlostí (0 km/h až maximální rychlost), není úplnou náhradou řidiče. Výrobci budou stále zdůrazňovat, že jde o komfortní systém, který řidiči pomáhá, ale nenahrazuje jej; řidič bude mít stále zodpovědnost za řešení případné krizové situace.

Testovací simulátor, na kterém firma Bosch v současné době vyvíjí umožňuje testování různých řidičů v různých situacích s různými nastaveními "informačního manažera", což je asi jediná cesta, jak naladit tuto novou část elektroniky automobilu. Podle Bosche je aktuální výzkum zaměřen na omezení zahlcení řidiče informacemi, což bude řízeno počítačem, který bude využívat mnoho již dnes dostupných signálů na palubě automobilu. Pojedete-li například se zapnutými stěrači ostrou zatáčkou s rozsvícenými světlomety, bude příchozí SMS pozdržena resp., hovor přesměrován.

Automobilky dobře ví, že to s elektronikou nemohou příliš přehánět, protože lidé stále ještě chtějí být v automobilu svými pány, což přiznejme si, bývá někdy také zábava.

Spolupracujeme s TipCars.com
Dvacet tisíc vozů Porsche Cayenne podvádí s emisemi Dvacet tisíc vozů Porsche Cayenne podvádí s emisemi

Německá automobilka Porsche musí v Evropě svolat do…

Gigant Nestlé za první půlrok vydělal 113 miliard korun Gigant Nestlé za první půlrok vydělal 113 miliard korun

Švýcarský potravinářský gigant Nestlé v pololetí zvýšil…

Trpělivost Ruska klesá. Na hrubost USA bude nutné odpovědět, tvrdí Putin Trpělivost Ruska klesá. Na hrubost USA bude nutné odpovědět, tvrdí Putin

Rusko reaguje na akce Spojených států zdrženlivě, ale v…

Roden podal insolvenční návrh na vydavatelství Story Publishing, požaduje miliony Roden podal insolvenční návrh na vydavatelství Story Publishing, požaduje miliony

Herec Karel Roden podal společně s partnerkou Laurou…

 

Štítky BMW Audi Bosch Rozhovor

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Dnes 18:45

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Krkavčí matka nechala syna (†6 měs.) umírat v autě dva dny

Krkavčí matka nechala syna (†6 měs.) umírat v autě dva dny

Měla mu dát lásku, něhu a postarat se o něj. Namísto toho ho nechala krutě umírat v autě připoutaného v sedadle…

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se s původním Outlookem nebo spořiči obrazovky

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se…

Microsoft zveřejnil seznam funkcí, které z Windows 10 zmizí či přestanou být vyvíjeny s příchodem podzimní…

 

iSport.cz

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus…

PÁTEČNÍ MAGAZÍN | Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou…

Pazdera ve Zlíně končí! Jeho chování Páníka zarazilo. Van Kessel nepřijde

Pazdera ve Zlíně končí! Jeho chování Páníka…

Ve fotbalovém Zlíně rozhodli rázně: Obránce Lukáš Pazdera (30), jenž se stane od ledna hráčem Baníku Ostrava, si…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…