Elektronika v autě: Potřebujeme vůbec toho řidiče?

Elektronika v autě: Potřebujeme vůbec toho řidiče?

 

V každém novém automobilu najdeme více elektroniky, počítačů, snímačů, které přebírají v mnoha případech úkoly, které dříve byly výhradně na řidiči. Aby "zjednodušení" života řidiče za volantem splnilo svůj účel, musí být řidičem akceptováno...

Přední dodavatel autoelektroniky, německý koncern Bosch, pracuje v současné době na systému, který bude v závislosti na informačním zatížení řidiče propouštět pouze akceptovatelné množství informací. Za zdánlivě jednoduchým pojmem se ukrývá složitá multidisciplinární oblast současného výzkumu.

Mentální zatížení řidiče, tedy to kolik informací přijímáme a zpracováváme (často jen podvědomě), hraje podstatnou roli ve správném rozhodování a jednání člověka za volantem. V posledních letech byly zavedeny v řadě evropských zemí zákony zakazující telefonování za jízdy, bez tzv. hands free sady. To je jistě správná cesta, nezaměstnávat ruce, které by měly být přípraveny otočit volantem, přeřadit rychlost.... Jenže je tu ještě jiný problém. Studie ukazují, že velmi nebezpečné může být už samotné (legální) telefonování s handsfree sadou, protože například dramatický pracovní rozhovor s nadřízeným odvádí velkou část pozornosti řidiče a pak už je jen otázkou času, kdy se k řízení vozidla a telefonování přidá třetí úkol (přeřazení rychlostního stupně, zapnutí ukazatele směru) nebo ještě další úkoly (hledání cesty na mapě), které musí řidič bezodkladně splnit. S množstvím úkolů roste mentální zátěž a řidičova pozornost se musí rozdělovat mezi více cílů a činností. S mnoha z nich řidič dopředu počítá, ale neočekávaná událost (překážka na silnici, nepozorný chodec) vyžaduje rychlou reakci, která bude u řidiče s plně zaměstnanou myslí zřejmě pomalejší. Tyto situace by bylo možno označit za úkolově orientované duševní zatížení.

Druhým extrémním případem je dlouhá monotónní jízda, při které se člověk "nudí" a protože se "nic neděje", řidič ztrácí ostražitost, dostavuje se únava. Neočekávaná událost v provozu může řidiče v tomto stavu překvapit a jeho reakce jsou podobně pomalé jako když má "plnou hlavu práce".

Jak asi tušíte, nejde zdaleka jen o elektroniku v automobilu, ale spíše o úzkou spolupráci psychologů, informatiků, ergonomů a konstruktérů aut. Mezi největší poutače pozornosti v moderním autě lze zařadit složité audiosystémy, navigační systémy, elektronicky ovládané komfortní funkce vozu (např. klimatizace) a samozřejmě také mobilní telefon. Filozofie, kterou výrobci těchto systémů chtějí v nejbližších letech zavést do výroby, spočívá ve filtrování toku informací směrem k řidiči, kdykoliv je nadměrně zaměstnán ovládáním vozu. První kroky v tomto směru již byly udělány, ale na příkladech nových systémů ve velkých vozech značek BMW a Audi je vidět, jak složité je navrhnout komunikační prostředí mezi řidičem a automobilem. Jedni novinky jako MMI nebo iDrive chválí, více jsou ale slyšet záporné reakce. Ovládání vozidla musí vyhovovat všem řidičům, musí být jednoduché a současně musí umožnit ovládat mnoho funkcí. Právě množství funkcí je změnou proti dobám minulým, kdy byly na přístrojové desce dva kruhové ukazatele, spínač varovných světel, vyhřívání zadního skla a ovladač ventilace.

Když se do našich zpráv dostávají informace o „elektronice v autě“, možná to na první pohled připomíná velkou sci-fi story. Nebude to ale tak horké. V blízké době bude autoprůmysl schopen většinu funkcí v automobilu více nebo méně zautomatizovat, ale hned tak brzy to neudělá. Troufáme si tvrdit, že ještě dlouho budeme jezdit v autech, která budou mít volant, pedály a řadící páku, nebo aspoň páčky pod volantem. Za těmito klasickými "ovládači" se bude dít lidskému oku neviditelná souhra datových toků, protože i hlavní, dříve čistě mechanické části vozu budou obsluhovány elektronikou (steer-by-wire, brake-by-wire, shift-by-wire,...). Dnešní klasické informační prostředky v automobilu, zpravidla soustředěné v několika kruhových přístrojích před řidičem, budou rozšířeny o ergonomičtější, intuitivnější, jednodušší a nenásilné toky informací směrem od auta k řidiči. Už dnes jsou v některých vozech k dispozici průhledové displeje nebo sedadlo, které varuje řidiče před opuštěním jízdního pruhu vibracemi na příslušné straně sedáku. Nedaleká budoucnost přinese aktivní pedál akcelerátoru, který bude schopen vyvíjet větší odpor ve chvíli, kdy budete mít aktivován tempomat a váš odstup nebude odpovídat bezpečné vzdálenosti. Do "nenásilného konceptu" nových zařízení bude patřit možnost překonat zvýšenou sílu na pedál plynu, vypnout varování před opuštěním jízdního pruhu nebo spolehnout se jen na klasické budíky místo head-up-displeje. Řidič prostě přes veškerou palubní elektroniku, zůstává pánem svého oře a má právo kdykoli rozhodnout o tom, co se bude dít.

Výrobci automobilů na druhou stranu na sebe neradi přijímají zodpovědnost řidiče. Ani nová generace adaptivních tempomatů Stop & Go, které budou fungovat v celém rozsahu rychlostí (0 km/h až maximální rychlost), není úplnou náhradou řidiče. Výrobci budou stále zdůrazňovat, že jde o komfortní systém, který řidiči pomáhá, ale nenahrazuje jej; řidič bude mít stále zodpovědnost za řešení případné krizové situace.

Testovací simulátor, na kterém firma Bosch v současné době vyvíjí umožňuje testování různých řidičů v různých situacích s různými nastaveními "informačního manažera", což je asi jediná cesta, jak naladit tuto novou část elektroniky automobilu. Podle Bosche je aktuální výzkum zaměřen na omezení zahlcení řidiče informacemi, což bude řízeno počítačem, který bude využívat mnoho již dnes dostupných signálů na palubě automobilu. Pojedete-li například se zapnutými stěrači ostrou zatáčkou s rozsvícenými světlomety, bude příchozí SMS pozdržena resp., hovor přesměrován.

Automobilky dobře ví, že to s elektronikou nemohou příliš přehánět, protože lidé stále ještě chtějí být v automobilu svými pány, což přiznejme si, bývá někdy také zábava.

Spolupracujeme s TipCars.com
Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun

Od loňského října do letošního února zvedly teplárny,…

Tesco zřejmě dostane pokutu v řádu několika miliard Tesco zřejmě dostane pokutu v řádu několika miliard

Největší britská maloobchodní společnost Tesco by v brzké…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Dnes 19:00

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Legendární Ota Černý (72) prozradil Jágrovo tajemství: Ostražitý samotář je kvůli rodičům!

Legendární Ota Černý (72) prozradil Jágrovo…

Vedl hokejový tým Kladna i sportovní redakci České televize, řada diváků ho má v paměti i jako kulatého…

Unie slaví 60 let. Lídři 27 zemí, včetně Sobotky, chtějí její pokračování

Unie slaví 60 let. Lídři 27 zemí, včetně Sobotky,…

Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu Velké Británie dnes v Římě potvrdili vrcholní představitelé…

 

iSport.cz

ONLINE: Columbus - Philadelphia 1:0. Neuvirth kapituloval, Gudas se pral

ONLINE: Columbus - Philadelphia 1:0. Neuvirth…

ONLINE | Český souboj nabízí dnešní střetnutí Columbusu s Philadelphií. Na straně domácích už se těší na play…

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci vás mohou zaskočit!

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci…

PŘÍMO ZE SAN MARINA | Jednu ostudu už si Karel Jarolím v roli trenéra uřízl. Slávisté pamatují, na podzim 2007…

 

Reflex.cz

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…

V New Yorku se prodává úžasný byt legendární herečky Grety Garbo. S původním vybavením a za 150 milionů

V New Yorku se prodává úžasný byt legendární herečky…

Nádherný byt Grety Garbo (1905 – 1990), jedné z nejslavnějších hereček všech dob, se v New Yorku vůbec poprvé…