Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elemental RP1 se dočkal vylepšení aerodynamiky. Nyní generuje přítlak 1000 kg!

Jan Mička
Diskuze (1)
Od představení Elementalu RP1 neuběhlo ani půl roku a už přichází první vylepšení. Zapracovalo se na aerodynamice, díky které vůz generuje přítlak až 1000 kilogramů.

Vzpomínáte si na sporťák Elemental RP1? Psali jsme o něm v červnu letošního roku v souvislosti s jeho představením na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Díky karbonovému monokoku a lehké karoserii váží základní verze jenom 540 kilogramů, kokpit je dvoumístný a sedí se v něm podobně jako ve formuli 1. V nabídce jsou dva motory – litrový tříválec EcoBoost o výkonu 132 kW, se kterým vůz zrychlí z 0-96 km/h za 3,2 sekundy, a dvoulitrový čtyřválec EcoBoost s výkonem 235 kW, díky kterému zvládne zmíněný sprint za méně než tři sekundy.

Jenom o poměru výkonu k hmotnosti však tohle auto není. Má totiž také promyšlenou aerodynamiku, díky které generuje v rychlosti 160 km/h přítlak 200 kilogramů a v rychlosti 250 km/h dokonce 400 kilogramů. A to nemá žádné šílené přítlačné křídlo! Největší díl práce odvádí podlaha, avšak Mark Taylor, machr přes aerodynamiku, který dříve pracoval u McLarenu, ve voze viděl mnohem větší potenciál.

Necelého půl roku po představení proto přichází vylepšená verze Elementalu RP1, která v rychlosti 250 km/h generuje přítlak až 1000 kilogramů. Bez přítlačného křídla se to už nyní neobešlo a optimalizací prošly také splittery a zadní difuzor, výsledek ale stojí za to. Při vývoji balíčku byla využita metoda CFD (analýza proudění pomocí virtuálního modelu), kterou využívají také týmy Formule 1. Tento způsob je nákladnější, vývojáři však získají přesnější informace a doba vývoje se tím zkrátí.

Stále jde o auto použitelné pro běžný provoz, což je nesmírně důležité. Elemental RP1 je totiž alternativou k BAC Mono, Radicalu, KTM X-Bow, Arielu Atom, Caterhamu Seven nebo Caparu T1, což jsou všechno vozy, se kterými ráno po vlastní ose dojedete na závodní okruh, celý den řídíte, a večer se zase po vlastní ose vracíte zpátky. Otázkou je základní cena – u běžné verze byla stanovena na 77.250 liber (asi 2,5 milionu korun), a ta vylepšená rozhodně nebude levnější.

Jan Mička
Diskuze (1)
10. 12. 2016 15:30
Přítlak 1000 kg
Kilogram sice není jednotkou síly ale svezení to může být i tak fajn