Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elio P4: Jde to i po třech a za 139 tisíc korun

Aleš Dragoun
Diskuze (35)
Tříkolky nezemřely ani v současnosti. Elio P4 pochází z USA a dává vzpomenout na éru bublinovitých vozítek před 60 lety. Je navíc hodně levné!

Už konstruktéři parních vozů v dávných dobách věděli, že s umístěním čtvrtého kola do roviny je problém. Někteří z nich tedy volili levnější a jednodušší stavbu tříkolového vozidla. Takový byl třeba i Benz Patent-Motorwagen, první „automobil“ s výbušným motorem na světě. A myšlenka je po takřka 130 letech od jeho vzniku stále živá. Dnešní tříkolky jsou však až na výjimky ( retro Morgan) většinou futuristické...

Firmu Elio Motors založil inženýr Paul Elio již před šesti lety. Finální prototyp P4 si odbyl svou premiéru letos v lednu na atypickém místě: filmovém festivalu Sundance v Park City (Utah). Nyní je konečně zralý pro sériovou výrobu. K pohybu mu stačí vpředu umístěný kapalinou chlazený automobilový zážehový tříválec 0,9 l s rozvodem OHC a výkonem 41 kW. 75 N.m točivého momentu se přenáší na přední kola. Z klidu na stovku dokáže 557 kg lehké vozítko vystřelit do deseti vteřin, sprint z 0 na 96 km/h mu oficiálně trvá 9,6 s. Na to, aby konkurovalo při startech od semaforů supersportům, je to málo, ale do běžného provozu stačí, stejně jako maximální rychlost 160 km/h, ta naprosto bohatě. Oproti dřívějšímu prototypu má finální verze konvenčně u kapoty umístěná přední světla, stříbrný vůz je měl na bocích a jeho příď byla užší. Blatníky zase zakrývají obě přední kola s rozchodem 1697 mm i ze stran.

Elio P4 je možná úzké ale rozměrově se nejedná o řádné tintítko. Podvozek disponuje rozvorem 2794 mm, celé „auto“ pak na délku měří přes čtyři metry, přesně 4077 mm a do výšky ční 1377 mm. Dvojice pasažérů sedí za sebou, dovnitř se vejde i stokilový chlap měřící 1,85 m. Ale podle slov výrobce byla učiněna zatěžkávací zkouška, kdy se dovnitř vtěsnala dvojice mužů, každý z nich vážil 165 kg. Výsledky byly „uspokojivé“, to znamená, že se P4 nerozpadla a dokonce i jela... Ale bez nadsázky, má totiž zesílenou bezpečnostní klec, co kdyby se náhodou převrátila? A také tři airbagy a pochopitelně i ABS. Tandemovým uspořádáním připomíná hlavně německé messerschmitty z 50. let minulého věku, ale u nich se kabina odklápěla do strany dle leteckého vzoru, neměly tudíž klasické dveře a řídily se „kniplem“.

Pokud si někdo myslí, že P4 je drahá legrace, překvapivě se mýlí. V USA totiž stojí 6.800 dolarů, tedy 139 tisíc korun! Přitom má také volant, vpravo umístěnou páku přímo řazené pětistupňové nebo volič příplatkové samočinné převodovky a na dvojici uvnitř neprší. Na konstrukci určitě nebyly použity žádné drahé materiály, jen plasty a ocel, žádný karbon, hliník, hořčíkové slitiny titan a podobně. Je k dostání v sedmi barvách -. stříbrné, zelené, oranžové, červené, modré, černé a bílé. V základní výbavě najdeme například klimatizaci, rádio, elektrické okna a centrální zamykání, za příplatek jsou kožené sedačky, lepší audio či tempomat.

Navíc průměrně spálí jen 2,8 l benzinu na 100 km, stačí mu tedy třicetilitrová palivová nádrž a ujede na ni 1070 km. Podle samotné firmy vyprodukuje ročně méně emisí oxidu uhličitého než jedna kráva. Zatímco samice tura domácího vypustí do ovzduší tím nejpřirozenějším způsobem 2.200 kg CO2 (z asi 110 kilo metanu), Elio P4 při ročním proběhu 32 tisíc km jen dvě tuny. Zajímavý příměr, že? Znečištění ovzduší při výrobě vozidla však není započteno. Vzniká v bývalé továrně GM v Louisianě, kde se rodila auta úplně jiných proporcí: civilní terénní Hummery. A společnost je své výrobky schopna prodat také firemním zákazníkům, kteří si potrpí na originalitu. Zatím pouze v USA, v plánu je ale i vstup na trh nejbližšího geografického souseda: Kanady. Už v dubnu 2014 u Elio Motors oficiálně evidovali 14 tisíc objednávek!

Aleš Dragoun
Diskuze (35)
30. 7. 2014 14:00
Re: "vybusny" motor?
A z toho jsi to pochopil? Když už chceš využívat wiki, co takhle zkusit anglickou? [odkaz] Nebo německou. Obě se tomu věnují podrobněji než vaše.
30. 7. 2014 12:54
Re: Hračka
S tím Reliantem to asi bylo míněno jako vtip. Existuje horší tříkolka?:
[odkaz]

Aut s uspořádáním 2+2 existuje hodně a není velký důvod je řešit tříkolkou. Oproti tomu 1+1 má menší čelní odpor (max. poloviční?) a auto s takovým uspořádáním na trhu neznám. Spousta lidí jezdí (pracovně) v autě v jednom. Proč dělat další derivát 2+2?
Avatar - standajlk
30. 7. 2014 10:37
Re: "vybusny" motor?
A je to tam popsano: Pokiaľ zmes vzplanie sama od seba, je jej prehorenie nehomogénne a teda aj nekvalitné. Vo valci sa šíria rázové vlny, ktoré sa odrážajú od vnútorných stien spaľovacieho priestoru.

Takze i kdyz se to vzniti ve spravny okamzik, neni to to stejne.
30. 7. 2014 10:18
Re: "vybusny" motor?
Veď som si prečítal: [odkaz]
30. 7. 2014 10:09
Re: Hračka
Ty si opravdu myslíš, že je dobrý nápad mít u něčeho jako Reliant vpředu jen jedno kolo?

Co se rozchodu týče, možná se jim nechtělo jít do naklánění. Rozhodně to není dobře koncipované do evropských měst. Ale o to možná autorovi/ autorům ani nešlo.