Emise CO<sub>2</sub> v ČR jsou u nových aut pod evropským průměrem

Emise CO2 v ČR jsou u nových aut pod evropským průměrem

 

V roce 2007 klesl v Evropě průměr emisí CO2 u nových aut poprvé pod hranici 160 g/km, Česká republika je dokonce pod touto průměrnou hodnotou. Vyplývá to ze studie agentury R. L. Polk.

Analýza R. L. Polk se zabývá 28 automobilovými trhy – zahrnuje všechny členské státy EU s výjimkou Kypru, Norska a Švýcarska. Celkový průměr emisí CO2 u nových aut za rok 2007 je 159 g/km, což je o téměř 1,2 % méně než před rokem.

Nejlepších výsledků dosáhly jihoevropské země – Portugalsko se 144 g/km, Itálie a Francie se 148 respektive 149 g/km. Česká republika je mezi 28 sledovanými zeměmi na osmém místě. Český průměr 154 g/km překonaly kromě prvních tří pouze Slovensko (149 g/km), Malta a Rumunsko (obě 153 g/km).

Sousední Německo je se 169 g/km nad celoevropským průměrem, všechny tři pobaltské státy, Finsko, Švédsko a Švýcarsko přesahují 175 g/km. V případě Lotyšska je průměr 184 g/km, ve Finsku jsou emise nových aut vysoké i navzdory tomu, že je na ně při prodeji uvalena speciální „zelená“ daň. Navzdory tomu, že se nabídka nových automobilů v jednotlivých zemích liší jen minimálně, pohybují se sledované země v relativně širokém rozpětí 40 g/km.

Celoevropským trendem je snižování spotřeby paliva a tím souvisejících emisí CO2 u nových aut. Průměrně to bylo o 1,2 %, avšak ve Švédsku došlo k poklesu o 3,5 % a v Norsku dokonce o 8,5 %. Důvodem zřejmě je častější využíváni bioetanolu, který se vyznačuje nižšími emisemi. Pouze v šesti zemích emise CO2 vzrostly, mezi nimi vede Česká republika s nárůstem o 0,7 %.

V současné době evropské emisní normy množství produkovaného CO2 nijak neomezují. Nařízení 1999/94/EC pouze výrobcům přikazuje uvádět v materiálech údaje o spotřebě a emisích CO2.

Dohodě sdružení ACEA, ve které si výrobci sami stanovili pro rok 2008 cíl 140 g/km, se však podle výsledků analýzy agentury Polk přibližuje jen několik zemí. Hodnota 120 g/km navržená před rokem Evropskou komisí pak zůstává zatím vzdálenou metou.

Uváděné průměry jsou váženým průměrem kombinované spotřeby paliva u vozů prodaných na konkrétním trhu. Výrobci mohou tento průměr ovlivnit pouze nepřímo tím, že nabídnou vozy s nižší spotřebou. Pokud však jejich zákazníci nebudou takové modely kupovat, nebo jejich podíl bude velmi malý, ovlivní reálně vážený průměr značky pouze zanedbatelným způsobem. Výše uvedené národní průměry zohledňují do značné míry také nákupní chování zákazníků na automobilových trzích EU.

Spolupracujeme s TipCars.com
Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu

Nový ministr průmyslu se musí rychle zorientovat…

 
Zdroj: R.L.Polk, Automobilwoche
 






Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Zeman hostil věrné na Hradě: 400 tisíc za raut, pití za 35 tisíc

Zeman hostil věrné na Hradě: 400 tisíc za raut, pití…

Na kolik vyšel slavnostní večr, na kterém Miloš Zeman oznámil svým věrným druhou kandidaturu na prezidenta?…

Den Velké Británie v Praze: Co o útoku v Londýně řekla velvyslankyně a britský reportér?

Den Velké Británie v Praze: Co o útoku v Londýně…

Pouhý den po teroristickém útoku v Londýně se na Malostranském náměstí ve čtvrtek pod taktovkou britského…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…