Emisní norma Euro 5 je na cestě
Evropská komise tento týden zveřejnila nový návrh budoucího emisního standardu pro evropské země. Nové limity by měly vstoupit v platnost nejdříve v roce 2008.
Euro IV, které od ledna 2006 musí plnit všechny nové automobily prodávané v Evropě, se nejdříve za tři roky dále zpřísní. Nový standard navrhla tuto středu Evropská komise, ale ještě jej musí schválit Evropský parlament a Rada Evropy.
Hlavním předmětem nového předpisu je zpřísnění limitů pro vznětové motory. Pevné částice budou v rámci Euro V omezeny o 80 %, oxidy dusíku budou sníženy o 20 %. V rámci normy Euro III, zavedené v roce 2000, bylo povoleno osobním vznětovým vozům produkovat 50 mg pevných částic na kilometr jízdy a 500 mg NOx na 1 km. Euro IV posunulo limit pevných částic na 25 mg/km a NOx na 250 mg/km. Návrh Euro V počítá s 5 mg pevných částic na 1 km a 200 mg NOx. Již zavedení Euro IV znamenalo zastavení vývoje resp. produkce některých motorů, protože jejich konstrukce by vyžadovala příliš velké náklady na přebudování na přísnější limit.
Zážehové motory se dočkají zpřísnění v oblasti produkce uhlovodíků a NOx o 25 %. Konkrétně jde o snížení HC ze 100 mg/km (Euro IV) na 75 mg/km (Euro V) a NOx z 80 mg/km (Euro IV) na 60 mg/km (Euro V). Samostatný limit by měl být zaveden pro zážehové motory s přímým vstřikováním benzínu, které jsou schopny pracovat s chudou směsí.
90% snížení emisí pevných částic by mělo přimět výrobce vanů k sériovému zavedení filtrů pevných částic. Odpadne také možnost schválení těžkých SUV (nad 2500 kg) podle limitů pro lehká nákladní vozidla.
Výrobci budou také muset zaručit, že nízké emise bude schválený model plnit ne 80.000 km, ale celých 160.000 km.