Ernst&Young: Dvě třetiny automobilek čekají příští rok zlepšení
"Přestože má automobilový sektor za sebou náročné období plné změn, o zlepšení situace mohou výrobci i dodavatelé hovořit jen stěží. Vývoj v automobilovém průmyslu patřil bezesporu v uplynulých dvanácti měsících mezi nejsledovanější oblasti, ale zatímco ostatní odvětví vykazují alespoň nepatrný růst, zotavení automobilového průmyslu bude trvat s největší pravděpodobností déle," uvedl analytik Ernst&Young Milan Kočka.
Zhruba 60 % odborníků z oboru se obává výrazného poklesu prodejů po vyčerpání nabídky státních subvencí. Ukončení šrotovného, tedy státních příspěvků na nákup nového vozu se současným sešrotováním starého auta, vnímají jako problém zejména respondenti ve Francii, Německu a Itálii.
Proměnu automobilového průmyslu neovlivňuje však jen současná recese, ale také změna chování spotřebitelů a jejich preferencí, které mají výrazný dopad na stávající obchodní modely a produktovou nabídku. Téměř 60 % dotázaných předpokládá růst tržeb u vozidel, jejichž cena nepřekročí 15.000 eur (zhruba 398.000 Kč). V cenovém rozpětí 30.000 až 50.000 eur předpovědělo pokles prodejů necelých 40 % účastníků průzkumu.
"Posun směrem k menším a levnějším vozidlům je pro budoucnost odvětví zásadní. Podobná auta znamenají menší zisky pro dodavatele, výrobce i koncové prodejce. I když se objemy prodejů vrátí na dřívější hodnoty, celková ziskovost odvětví se zlepšit nemusí. To by mohlo mít významný dopad na výrobce luxusních značek, zejména v zemích jako Německo a Velká Británie," dodal Kočka.
Zástupci firem z automobilového průmyslu upozorňují rovněž na význam sociálních a politických vlivů, které podle nich hrají v souvislosti s opětovným zotavením odvětví klíčovou roli. Za rozhodující faktory, které pomohou znovu nastartovat růst automobilového odvětví, přitom považují snížení spotřeby paliva a vypouštěných emisí (65 %) a investice do nové techniky, například elektromobilů (64 %).