Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ESP je nyní povinné pro všechna osobní a lehká užitková auta

Michal Fokt
Diskuze (22)
V Evropě se od nynějška mohou prodávat nová osobní auta a LUV už pouze se systémem jízdní stability v sériové výbavě.

Od 1. listopadu přichází v Evropské unii v platnost nové nařízení, podle kterého musí být všechna nově na trh uvedená auta vybavena standardně systémem jízdní stability, známým zejména pod zkratkou ESP.Tento aktivní bezpečnostní prvek byl původně zamýšlen jako luxusní prvek výbavy pro prémiové modely s pohonem zadních kol, o jeho rychlé rozšíření do celé produkce se ale postaral v roce 1997 Mercedes, jehož tehdejší novinka kompaktní třídy A nezvládla losí test a ESP pomohlo tento problém vyřešit.

Dnes už patří ESP k samozřejmému vybavení naprosté většiny aut, letos jím bylo vybaveno 84 % nových osobních a lehkých užitkových aut, od příštího roku to ovšem již bude plných 100 % vozidel s váhou do 3,5 tuny. EU tak následuje USA a Kanadu, kde je systém jízdní stability povinný od roku 2011 (pro vozy do váhy 4,5 tuny), musí ho ale mít i všechna nová auta v Austrálii nebo Izraeli, přičemž Japonsko, Jižní Korea, Rusko a Turecko se k tomuto kroku chystají.

Šéf firmy Bosch Chassis Systems Control Gerhard Steiger, která ESP vyvinula, k tomu říká, že jedna z jejich studií zjistila, že v EU v roce 2011 systémy jízdní stability pomohly předejít více než 33 tisícům dopravních nehod a zachránilo více než tisíc životů. Senzory ESP sledují 25krát za vteřinu, zda auto jede tam, kam řidič dává volantem pokyn a pokud ne, systém zasáhne a nejprve omezí točivý moment a pokud to nepomůže, dojde k aktivaci brzd tak, aby došlo k návratu do požadovaného směru.

Michal Fokt
Diskuze (22)
4. 11. 2014 10:37
Re: asi to funguje
Asi jak u kterýho auta to půjde deaktivovat. Možná to bude o zásahu do ŘJ nebo budeš muset očůrat čidla. Kamarád autoelektrikář říkal, že zatím je to řešitelný. Výhledově sice plánuju nákup novějšího auta, ale jedním z kritérií, který mám je vypínatelný ESP. ;-) Co máš prosím tě za auto? Nový VW mají vypínatelný ASR, ale EBD a ESP zůstává zapnutý, takže to je stejně k ničemu. To co popisuju se mi stalo ve Fabii 1,4 16V 74 kW a ta se probouzela k životu až kolem 3000 ot pod těmahle otáčkama to bylo mrtvý. Ten zážitek co tu popisuješ se mi už taky stal navíc se zamrzlým zadním oknem. Fakt supr. Lepší než se ale postavit na brzdy je držet pořád plyn. Kola točící se dopředu brzdí víc než zastavený a kluzající se kola. Případně to chce pokusit se otočit auto aby si jel aspoň po čumáku a brzdit zpátečkou (kola se ti točí proti směru jízdy) To co jsem udělal já na tom namrzlým kopci, ale musíš dát velkýho bacha, aby ti nezhasnul motor. Tj. hodně plynu než pustíš spojku. Nevím jestli si tam na takový pokusy měl prostor. Pokud jsou kolem tebe auta nebo jiný překážky tak to nejde ale když jedeš mezi 2 závějema tak se to zkusit dá. ;-) Hlavně, že se ti to povedlo ukočírovat bez toho aniž by si něco naboural. ;-)
4. 11. 2014 10:22
Re: asi to funguje
Souhlasím s tebou. Nepoznáš podle pedálu nic a je to nemastný neslaný, ale to je výdobytek doby. S tím nic neuděláme. Mám zkušenost, že když jen držíš pedál tak se ti na sněhu těžko povede chytit, když už to jednou ujede, protože kola se odbržďují a zastavují hrozně trhaně. Není v tom cit a kolo víceméně furt klouže. Povolením brzdy a opětovným mírnějším přibržděním aby ABS nepracovalo mi přijde, že zabrzdí dřív než když jen tupě držíš brzdu. Když ti to vadí tak ti každý slušnější autoelektrikář jistě dokáže udělat vypínatelný ABS. Taky jsem o tom přemýšlel ale většinou jezdím na sněhu a namrzlu hodně opatrně takže mi to až tak nevadí. Brzdím dostatečně dopředu a nechávám si odstup od auta přede mnou. Zatím jsem s tím neměl problém, ale znám člověka, který umí řídit líp než já a ten si nechal udělat na Impreze vypínač na ABS, protože mu to taky nevyhovovalo a tvrdil to co píšeš, že ztrácíš kontrolu nad autem, takže by si nebyl vyjímka. ;-) Já na to kašlu. Pro moje potřeby to stačí.
4. 11. 2014 09:19
Re: asi to funguje
otázka jestli vypinatelny ESP do budoucna vůbec koupis. ja mam taky vypinatelny, ale zadny moc velky rozdil sem s tim nepozoroval, navic mam pocit, ze se casem stejne samo zapne. nevim jestli muzu vypnout samostatne ASR, jestli tam teda je, ale predpokladam, ze jestli vypne, tak soucasne s ESP. me nedostatek vykonu zas az tam moc netrapi, navíc když tusim problem, tak si o stupeň az dva podradim, takze když zabere prokluz, tak se to zas hned vzpamatuje když povoli.

taky se me stala hezka prihoda - jel jsem v zime na kopec po prudke polni ceste, nebylo moc snehu, ale videl jsem, ze je na casti cesty led. tak jsem to dole rozjel abych ten led prejel, ale nedoslo mi, ze se mi to nemusi podaril, cos se taky samozrejme stalo. auto se zastavilo asi 10 metru před mistem, kde zase zacinal snih, kde bych se snad chytil, ale zacalo se sunout pozadu dolu. snazil sem se to trochu kočírovat, ale k nicemu to asi moc nebylo. po asi 100 metrech led skončil a to uz sem ale nabral docela slusnou rychlost, nastesti si auto udrželo rovny směr, takze když zacalo zabirat o snih, tak se nepřevrátilo. skončil jsem asi 50 metru mimo cestu, vzhledem k tomu, ze bylo umrzlo a snehu jen trochu, tak sem bez problemu odjel. auto jsem nakonec nechal pod kopcem a sel tam pesky = chtěl jsem vedet, kolik mi před vanocemi ukradli stromku.
4. 11. 2014 08:47
Re: asi to funguje
tohle (pribrzdovani) sem delal prave když ještě nebylo abs. reakce okamzita a hned sem vedel co se deje. dnes to poznam jen podle brneni na pedalu a je to takovy nemastny neslany, je to o nicem. ale pravda, bude to uz minimalne 15 let co jezdim s abs, a auta se nekam posunuly - v tom horsim smyslu ke gumovosti, a ani ja uz urcite nejsem co jsem byval ...
povolit brzdu a zase přibrzdit když auto s abs prestane brzdit - o tom slysim poprvé, ja ziju v tom, se s abs muzes jezdit skoro jako cvicena vopice.
ja sem si uz na tohle uplne odvyk. k tem zablokovanejm kolum bez abs patril i takovej charakteristickej zvuk a pocit, to dnes uz není.
predpokladam ze zavodni auta zadny abs nemaj - proste z duvodu, ze tim ztrácíš kontrolu na autem
4. 11. 2014 08:27
Re: asi to funguje
S tímhle co píšeš souhlasím, ale naučil jsem se s tím už žít. Chce to trochu povolit a zkusit znova přibrzdit. Ideálně, pokud to jde, ještě uhnout kus vedle (třeba tam ten led být nemusí) nebo zajet až na krajnici do hlubšího sněhu. S tím chce v zimě počítat a už dopředu si uvědomit na jakým jedeš povrchu případně zkusmo přibrzdit aby si věděl jak to drží. Tak to dělám třeba já.