Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Essen Motor Show: Cayenne vs. Touareg

Ondřej Láník
Diskuze (24)
Poslední roky přinesly boom silných a velkých SUV. Essen byl ve znamení tuningu Porsche Cayenne a jeho sourozence Volkswagenu Touareg.

Poslední roky přinesly boom silných a velkých SUV. Essen byl ve znamení tuningu Porsche Cayenne a jeho sourozence Volkswagenu Touareg.

Ještě nedávno byly velkými SUV na vrcholu zájmu Mercedes-Benz ML nebo BMW X5, ale stárnoucí dvojice musela uvolnit místo dalším, novějším obrům. Mohutná auta s velkou světlou výškou jsou z principu určena i mimo zpevněné cesty. Velká světlost a mohutná sériová kola, však taky lákají tunery k dalším úpravám. Otevřela se cesta ke kolům o rozměrech 20 a více palců, pro něž v osobních vozech prostě není místo. Cena sady kol a pneumatik takových extrémních rozměrů může snadno přesáhnout 100 tisíc Kč. Paradoxně je také světlá výška SUV trnem v oku majitelů těchto „on-roadů“, takže podvozek je další položkou na seznamu úprav, i když vzduchové odpružení rozsah úprav omezuje. Celek je třeba doladit spoilery a pokud možno taky dále zvýšit již poměrně nadstandardní výkon motoru. Výsledky takového postupu jsou vidět níže.

Světovou premiéru si v Essenu odbyl úplný program úprav pro Porsche Cayenne dodávávaný firmou Techart. Výkon nejsilnějšího Cayenne byl zvýšen na 375 kW a největší točivý moment má nyní hodnotu 690 Nm při 2900 ot./min. Tomu odpovídají také jízdní výkony: 0-100 km/h za 5 s, maximální rychlost 285 km/h. Charakter vozu lze snadno změnit relativně levnými plastovými doplňky, které změní vzhled světlometů (ale neměly by mít vliv na jejich funkci). Toto pravidlo využila i firma Techart. K desateru tunera patří také mohutnější nárazníky s integrovanými spojlery a velkými vstupy chladícího vzduchu k motoru a brzdám. Vzadu musí být nejlépe pár mohutných koncovek výfuku. Vizuální dojem je třeba dále rozvinout odpovídajícím zvukovým projevem. Kola tohoto Porsche mohou být 20 nebo 22palcová, v tom druhém případě mají vysokorychlostní pneumatiky Continental rozměr 295/30 R22. Dalšími úpravci, kteří se pustili do Cayenne jsou například Hamann a Rinspeed.

Dalším oblíbencem tunerů je nevlastní bratr Cayenne, Volkswagen Touareg. Nejvíce samozřejmě láká desetiválcový pětilitr TDI, který už v sériové verzi splňuje kritéria pro auta snů mnoha řidičů. Že není na výkonu 230 kW a točivém momentu 750 Nm co zlepšovat ? Omyl ! Touareg VS10 od Abta dosahuje výkonu 274 kW a moment 860 Nm již při 2000 ot./min. Vše je opět doplněno originální optickou sadou, s výraznými lemy blatníků. Funkční design 5paprskových 22palcových kol odhaluje mohutné kotoučové brzdy. Tento dieselový Touareg jede nejvíce 240 km/h.

Ondřej Láník
Diskuze (24)