Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

EU: Biopaliva způsobují větší škody, než jsme čekali

Dan Vořechovský
Diskuze (63)
Členské země EU se v roce 2007 dohodly na tom, že se podíl biopaliv v tradičních pohonných hmotách zvýší do roku 2020 na 10 %. Na základě nových informací však může dojít k přehodnocení této dohody.

Evropská unie ještě nedávno považovala program zvyšování biopaliv v pohonných hmotách za hotovou věc (do roku 2020 se měl podíl biopaliv v pohonných hmotách zvýšit na 10 %). Euforie z biopaliv však v EU postupně vyprchává. Jak se totiž ukazuje, biopaliva k boji proti klimatickým změnám zřejmě vůbec nepřispívají (vyplývá to z nové studie od laureáta Nobelovy ceny Paula Crutzena) a naopak způsobují nárůst cen potravin, vedou k likvidaci tradičních plodin a ničí krajinu. Na negativní dopady biopaliv upozornili nejen ekologičtí aktivisté, ale také zpráva OECD (Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj).

Komisař EU pro životní prostředí Stavros Dimas v rozhovoru pro britskou televizi BBC uvedl: „Zaznamenali jsme, že problémy se životním prostředím a sociální problémy, které biopaliva způsobují, jsou větší, než jsme čekali. Musíme být velmi opatrní.“ Zda Evropská unie skutečně ke změnám stávající politiky přistoupí, je však otázkou. Podle OECD je totiž oblast biopaliv plná mocných zájmových skupin, a tak jakékoli změny budou velmi obtížné.

Dan Vořechovský
Diskuze (63)
Avatar - Blue Sun
16. 1. 2008 09:28
Re: DRSNA PRAVDA
No... právě ty vyspělejší státy se snaží rychlostní limity stále více uvolňovat (tedy, pokud SRN, Rakousko a další mám brát jako vyspělejší). A právě z těchto států přichází požadavky na stále větší auta.
Ten popis, co uvádíš, je super. Japonci takhle definovali kei-cars (včetně max. výkonu motoru). Mohlo by se to trošku projevit i v Evropě. Je mi jasné, že luxusní třídy tohle budou vždycky překračovat, ale u menších aut by se mohlo něco podobného zavést.
A jinak k té první části... v globálním pohledu je opravdu běžný člověk větší odborník na ekologii, než expert, který perfektně rozumí své úzce specializované části, ale zbytek už tolik nebere v potaz. Stejně jsem na tom já v práci (žiju tribodiagnostikou a ignoruju ostatní metody).
16. 1. 2008 08:06
Re: DRSNA PRAVDA
Ahoj. Vidí sa mi, že sme už všetci odborníkmi na ekológiu. Ale ekologické myslenie sa podstatnejšie uplatní až potom, keď už bude naozaj zle. Čiže keď už bude skoro nekskoro a budúce generácie tým budú dlho dlho trpieť a preklínať nás.

S tou rýchlosťou by som to nevidel až tak čierne. Najmä vo vyspelejších štátoch. Povinný obmedzovač rýchlosti do 120 km/h, maximálka na diaľnici 100 km/h. Mohlo by to byť reálne. Ovšem výrazne by vzrástla hustota dopravy, zápchy a tak podobne. Riešenie by bolo v zmenšovaní áut, tak ko píšeš. Momentálne to nie je obmedzené nijak. Ale možno príde doba, keď budú maximálne rozmery a maximálna hmotnosť áut obmedzené.
Taká vízia roku, povedzme 2015:
Automobil pre 5 osôb môže mať maximálny 4300x1800mm maximálnu celkovú hmotnosť 1500 kg. Malo by to zmysel? myslím, že celkom určite áno. Ale globálne zavedenie takýchto pravidiel vidím problematicky. Život nie je formula 1. Svetu vládne najhoršie zo všetkých zriadení - demokracia. V demokracii sa nedá robiť takmer nič.
Avatar - Poustnik
15. 1. 2008 21:53
Re: ..
Tak pozor, v USA, alespoň okolí Washingtonu jezdí čím dál víc Toyota Prius - hybrid....i Honda hodně propaguje své Hybridy, takže tyhle automobilky se snaží, jen je hybrid dražší, no...
15. 1. 2008 20:23
JAKOA BYCH TO NERIKAL...
........................................… :-!
15. 1. 2008 15:08
Re: moc lidi
Možná se v budoucnu dočkáme z EU nějakého nařízení, v němž bude stanoveno, že např. rodina o třech členech bude moci vlastnit jen jeden automobil...