EU chce radikálně snížit emise užitkových aut, ACEA označuje harmonogram za nereálný

EU chce radikálně snížit emise užitkových aut, ACEA označuje harmonogram za nereálný

 
17.3. 2010 ČTK

V Evropské unii začíná boj o snížení emisí oxidu uhličitého u lehkých užitkových automobilů. Týká se nastavení limitů i výše sankcí za případné překročení norem. To vše by mohlo zvýšit cenu těchto aut až o tisíce eur.

S návrhem na snížení emisí CO2 u dodávek přišla loni v říjnu Evropská komise. Její vize počítá s poklesem emisí do roku 2016 o 14 procent na průměrnou hodnotu 175 gramů na kilometr. Snižování by ale mělo začít postupně už od roku 2014.

V roce 2020 by pak podle Bruselu měly průměrné emise nových dodávek klesnout až na 135 gramů. Regulována bude celá "flotila" výrobce, tedy průměr vozů, které prodává. Nadále tak budou moci být produkovány i vozy s emisemi přesahujícími povolenou hodnotu. Bude to však muset být v této kategorii, tedy u aut s hmotností pod 2610 kilogramů a nosností do 3,5 tuny nákladu, vykompenzováno "ekologičtějšími" auty.

Bývalý eurokomisař pro životní prostředí Stavros Dimas loni při přestavování plánu Bruselu připustil, že opatření by mohla prodražit výrobu automobilu až o několik tisíc eur. Značná část z toho by se nicméně podle něj lidem a firmám vrátila v tom, že nové vozy by měly nižší spotřebu a vůbec levnější provoz.

"Pro nás je podstatná spíše kupní cena, protože když si někdo nebude moci toto auto dovolit, když si nebude moct dovolit obnovit svůj vozový park, pak je zbytečné uvažovat o tom, jaké benefity takovýto moderní motor přinese z hlediska provozních nákladů," podotkl slovenský náměstek ministra životního prostředí Jaroslav Jaduš, který o snižování emisí dnes jednal s kolegy z dalších zemí bloku.

"Bojíme se, že kdyby přišla radikální změna... že by se mohlo stát, že cena takovýchto vozidel by byla příliš vysoká, neúměrná možnostem našich spotřebitelů," podotkl. "To by mohlo znovu vést k otevření trhu s ojetými vozidly," dodal Jaduš s tím, že efekt by tak by opačný, než je požadováno. Ojetiny totiž produkují více emisí. Bratislava bude chtít prosadit, aby limit pro rok 2020 nebyl 135 gramů, ale vyšší - 160 gramů na kilometr.

Výrobci podle Jaduše tvrdí, že se jim ještě nezaplatily staré náklady za vývoj stávajících typů. "Okamžitý přechod na nový typ motorů by znamenal neúměrné náklady, které by se potom zpředmětnily v prodejních cenách," řekl. Problém by mohl nastat hlavně v nových zemích EU, tedy obecně spíše chudších částech 27členného bloku.

"Jde nám o to, aby ta auta byla dostupná. Raději upřednostníme nová vozidla s trošku vyššími emisemi, než kdybychom měli provozovat vrakoviště, protože ty nám skutečně životní prostředí nevylepší," doplnil Jaduš.

"S tím návrhem samozřejmě moc nesouhlasíme," řekl ČTK o plánu EK Ivan Hodač z evropského sdružení výrobců automobilů ACEA. Výrobci nejsou prý proti snižování emisí a zmiňovaném limitu 175 gramů na kilometr, problém mají ale s harmonogramem a s limitem 135 gramů na kilometr v roce 2020.

"To je úplně mimo...135 (gramů) v roce 2020 je prostě naprosto nereálné," řekl. "Nám trvá pět až deset let, než vyvineme nové auto," dodal k harmonogramu, podle něhož by to mělo začít nabíhat již v roce 2014. "Čím to budeme muset dělat rychleji (vývoj), tím to bude dražší," dodal. Nezdraží to navíc prý jen auta samotná, ale vzhledem k tomu, že jde o vozy pro podnikatele, tak to povede i ke zdražení výrobků či služeb.

"Pozice členských zemí se budou lišit podle toho, jaké mají výrobce," podotkl český ministr životního prostředí Jan Dusík. Upozornil, že Česka se plánované změny tolik netýkají, protože dodávky se v něm příliš nevyrábějí. Ve velkém se tyto vozy ovšem neprodukují ani na Slovensku.

Návrh, který zatím leží na stole, počítá i se zavedením sankcí pro případ, že by se výrobci normám nepodřídili. Ty by se postupně zvyšovaly až na úroveň 120 eur (asi 3000 Kč) za každý vůz a gram na kilometr navíc. Nižší sankce by do roku 2018 čekaly ty, kdo normu překročí o méně než tři gramy.

Projednávané návrhy navazují na dřívější dohodu EU, která se týkala jen osobních automobilů. Nyní by se opatření mělo rozšířit i na dodávky, které představují kolem 12 procent celkových emisí oxidu uhličitého v EU.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bannon: Ultrapravicoví vlastenci jsou novou elitou Evropy Bannon: Ultrapravicoví vlastenci jsou novou elitou Evropy

Ultrapravicoví vlastenci jsou novou evropskou elitou. Na…

OBRAZEM: Nissan představil mobilní vesmírnou observatoř OBRAZEM: Nissan představil mobilní vesmírnou observatoř

Automobilka Nissan přichází se zajímavým konceptem, který…

Lékárníci chystají žalobu na Státní ústav pro kontrolu léčiv kvůli opožděným dodávkám léků Lékárníci chystají žalobu na Státní ústav pro kontrolu léčiv kvůli opožděným dodávkám léků

Česká lékárnická komora se chystá zažalovat Státní ústav…

Číňané posilují vliv v Hongkongu skrze novou železnici, varují kritici obřího projektu Číňané posilují vliv v Hongkongu skrze novou železnici, varují kritici obřího projektu

V přepočtu téměř 238 miliard korun stála čínskou státní…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle

Peugeot 508 druhé generace je bezesporu velmi zajímavým…

 





 
První jízdní dojmy: Opel Corsa GSi je OPC v přestrojení

První jízdní dojmy: Opel Corsa GSi je OPC v přestrojení

Včera

Nová sportovní Corsa GSi je takovým odvarem z modelu OPC. Je ale třeba říct, že velmi chutným.




Blesk.cz

Firefox se definitivně rozloučil s Windows XP a Windows Vista. Nastal čas přejít na novější systém

Firefox se definitivně rozloučil s Windows XP a…

Jak jsme téměř před rokem psali, tak se i stalo – Mozilla se svým Firefoxem hodila stará Windows XP a Visty do…

Pavučina pohltila pobřeží v dovolenkovém ráji: Měří neuvěřitelných 300 metrů

Pavučina pohltila pobřeží v dovolenkovém ráji: Měří…

Nejen v Česku dochází kvůli zvyšující se teplotě ovzduší k úkazům, na které nejsme zvyklí. V Řecku letošní…

 

iSport.cz

Lídr Sparty Stanciu: Pořád tvoříme lepší partu, Plzně se vůbec nebojíme

Lídr Sparty Stanciu: Pořád tvoříme lepší partu,…

Při přechodu na rozestavení 3-5-2 se posunul do středu pole. A doručil jeden z nejlepších zápasů v rudém dresu.…

Slepička si sám zlomil kotník. Dostáváme těžké rány, řekl Csaplár

Slepička si sám zlomil kotník. Dostáváme těžké rány,…

Další rána pro nováčka FORTUNA:LIGY. Příbram v Karviné padla 1:4 a navíc přišla o zkušeného lídra a nejlepšího…

 

Reflex.cz

Rasismu přibývá. Lid následuje elity, které si zvolil

Rasismu přibývá. Lid následuje elity, které si zvolil

Na iDnes.cz vyšel článek, ze kterého je poznat, že autor nedomyslel, co vlastně sděluje. Kdyby to domyslel, asi…

Volby do Senátu: Horolezec, cukrář, lékařka, učitel, Paroubek i Konvička. Koho vybere Ostrava?

Volby do Senátu: Horolezec, cukrář, lékařka, učitel,…

Do senátních voleb v Ostravě jde letos půjde 9 kandidátů, je jich tedy o dva více než v posledních volbách v…