Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

EU chce radikálně snížit emise užitkových aut, ACEA označuje harmonogram za nereálný

redakce AUTO.CZ
Diskuze (12)
V Evropské unii začíná boj o snížení emisí oxidu uhličitého u lehkých užitkových automobilů. Týká se nastavení limitů i výše sankcí za případné překročení norem. To vše by mohlo zvýšit cenu těchto aut až o tisíce eur.

S návrhem na snížení emisí CO2 u dodávek přišla loni v říjnu Evropská komise. Její vize počítá s poklesem emisí do roku 2016 o 14 procent na průměrnou hodnotu 175 gramů na kilometr. Snižování by ale mělo začít postupně už od roku 2014.

V roce 2020 by pak podle Bruselu měly průměrné emise nových dodávek klesnout až na 135 gramů. Regulována bude celá "flotila" výrobce, tedy průměr vozů, které prodává. Nadále tak budou moci být produkovány i vozy s emisemi přesahujícími povolenou hodnotu. Bude to však muset být v této kategorii, tedy u aut s hmotností pod 2610 kilogramů a nosností do 3,5 tuny nákladu, vykompenzováno "ekologičtějšími" auty.

Bývalý eurokomisař pro životní prostředí Stavros Dimas loni při přestavování plánu Bruselu připustil, že opatření by mohla prodražit výrobu automobilu až o několik tisíc eur. Značná část z toho by se nicméně podle něj lidem a firmám vrátila v tom, že nové vozy by měly nižší spotřebu a vůbec levnější provoz.

"Pro nás je podstatná spíše kupní cena, protože když si někdo nebude moci toto auto dovolit, když si nebude moct dovolit obnovit svůj vozový park, pak je zbytečné uvažovat o tom, jaké benefity takovýto moderní motor přinese z hlediska provozních nákladů," podotkl slovenský náměstek ministra životního prostředí Jaroslav Jaduš, který o snižování emisí dnes jednal s kolegy z dalších zemí bloku.

"Bojíme se, že kdyby přišla radikální změna... že by se mohlo stát, že cena takovýchto vozidel by byla příliš vysoká, neúměrná možnostem našich spotřebitelů," podotkl. "To by mohlo znovu vést k otevření trhu s ojetými vozidly," dodal Jaduš s tím, že efekt by tak by opačný, než je požadováno. Ojetiny totiž produkují více emisí. Bratislava bude chtít prosadit, aby limit pro rok 2020 nebyl 135 gramů, ale vyšší - 160 gramů na kilometr.

Výrobci podle Jaduše tvrdí, že se jim ještě nezaplatily staré náklady za vývoj stávajících typů. "Okamžitý přechod na nový typ motorů by znamenal neúměrné náklady, které by se potom zpředmětnily v prodejních cenách," řekl. Problém by mohl nastat hlavně v nových zemích EU, tedy obecně spíše chudších částech 27členného bloku.

"Jde nám o to, aby ta auta byla dostupná. Raději upřednostníme nová vozidla s trošku vyššími emisemi, než kdybychom měli provozovat vrakoviště, protože ty nám skutečně životní prostředí nevylepší," doplnil Jaduš.

"S tím návrhem samozřejmě moc nesouhlasíme," řekl ČTK o plánu EK Ivan Hodač z evropského sdružení výrobců automobilů ACEA. Výrobci nejsou prý proti snižování emisí a zmiňovaném limitu 175 gramů na kilometr, problém mají ale s harmonogramem a s limitem 135 gramů na kilometr v roce 2020.

"To je úplně mimo...135 (gramů) v roce 2020 je prostě naprosto nereálné," řekl. "Nám trvá pět až deset let, než vyvineme nové auto," dodal k harmonogramu, podle něhož by to mělo začít nabíhat již v roce 2014. "Čím to budeme muset dělat rychleji (vývoj), tím to bude dražší," dodal. Nezdraží to navíc prý jen auta samotná, ale vzhledem k tomu, že jde o vozy pro podnikatele, tak to povede i ke zdražení výrobků či služeb.

"Pozice členských zemí se budou lišit podle toho, jaké mají výrobce," podotkl český ministr životního prostředí Jan Dusík. Upozornil, že Česka se plánované změny tolik netýkají, protože dodávky se v něm příliš nevyrábějí. Ve velkém se tyto vozy ovšem neprodukují ani na Slovensku.

Návrh, který zatím leží na stole, počítá i se zavedením sankcí pro případ, že by se výrobci normám nepodřídili. Ty by se postupně zvyšovaly až na úroveň 120 eur (asi 3000 Kč) za každý vůz a gram na kilometr navíc. Nižší sankce by do roku 2018 čekaly ty, kdo normu překročí o méně než tři gramy.

Projednávané návrhy navazují na dřívější dohodu EU, která se týkala jen osobních automobilů. Nyní by se opatření mělo rozšířit i na dodávky, které představují kolem 12 procent celkových emisí oxidu uhličitého v EU.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (12)
Avatar - T613
17. 3. 2010 18:54
Re: Ultra magori na n-tou
muck :*) a plnými sazemi vpřed! Otřesy nás nedostihnou! >:D
Avatar - hedvin
17. 3. 2010 16:50
NO COMENT!
To je trochu moc, zavádění ekologickych aut povede akorád ke zdražení ropy.Takže ja si jdu koupit to kolo od BMW a už nikdy nebudu jezdit autem >:-[]
Avatar - twistedTSD
17. 3. 2010 15:43
Re: Ultra magori na n-tou
nevim jak ty, ale rekl bych ze mezi trabantem a treba dnesnim transitem bude trosku rozdil ;-)
Avatar - twistedTSD
17. 3. 2010 15:40
Re: Ultra magori na n-tou
:yes:
Avatar - WinDiesel
17. 3. 2010 15:02
Re: Ultra magori na n-tou
Jsi zcela mimo... :no: