EU chce radikálně snížit emise užitkových aut, ACEA označuje harmonogram za nereálný

EU chce radikálně snížit emise užitkových aut, ACEA označuje harmonogram za nereálný

 
17.3. 2010 ČTK

V Evropské unii začíná boj o snížení emisí oxidu uhličitého u lehkých užitkových automobilů. Týká se nastavení limitů i výše sankcí za případné překročení norem. To vše by mohlo zvýšit cenu těchto aut až o tisíce eur.

S návrhem na snížení emisí CO2 u dodávek přišla loni v říjnu Evropská komise. Její vize počítá s poklesem emisí do roku 2016 o 14 procent na průměrnou hodnotu 175 gramů na kilometr. Snižování by ale mělo začít postupně už od roku 2014.

V roce 2020 by pak podle Bruselu měly průměrné emise nových dodávek klesnout až na 135 gramů. Regulována bude celá "flotila" výrobce, tedy průměr vozů, které prodává. Nadále tak budou moci být produkovány i vozy s emisemi přesahujícími povolenou hodnotu. Bude to však muset být v této kategorii, tedy u aut s hmotností pod 2610 kilogramů a nosností do 3,5 tuny nákladu, vykompenzováno "ekologičtějšími" auty.

Bývalý eurokomisař pro životní prostředí Stavros Dimas loni při přestavování plánu Bruselu připustil, že opatření by mohla prodražit výrobu automobilu až o několik tisíc eur. Značná část z toho by se nicméně podle něj lidem a firmám vrátila v tom, že nové vozy by měly nižší spotřebu a vůbec levnější provoz.

"Pro nás je podstatná spíše kupní cena, protože když si někdo nebude moci toto auto dovolit, když si nebude moct dovolit obnovit svůj vozový park, pak je zbytečné uvažovat o tom, jaké benefity takovýto moderní motor přinese z hlediska provozních nákladů," podotkl slovenský náměstek ministra životního prostředí Jaroslav Jaduš, který o snižování emisí dnes jednal s kolegy z dalších zemí bloku.

"Bojíme se, že kdyby přišla radikální změna... že by se mohlo stát, že cena takovýchto vozidel by byla příliš vysoká, neúměrná možnostem našich spotřebitelů," podotkl. "To by mohlo znovu vést k otevření trhu s ojetými vozidly," dodal Jaduš s tím, že efekt by tak by opačný, než je požadováno. Ojetiny totiž produkují více emisí. Bratislava bude chtít prosadit, aby limit pro rok 2020 nebyl 135 gramů, ale vyšší - 160 gramů na kilometr.

Výrobci podle Jaduše tvrdí, že se jim ještě nezaplatily staré náklady za vývoj stávajících typů. "Okamžitý přechod na nový typ motorů by znamenal neúměrné náklady, které by se potom zpředmětnily v prodejních cenách," řekl. Problém by mohl nastat hlavně v nových zemích EU, tedy obecně spíše chudších částech 27členného bloku.

"Jde nám o to, aby ta auta byla dostupná. Raději upřednostníme nová vozidla s trošku vyššími emisemi, než kdybychom měli provozovat vrakoviště, protože ty nám skutečně životní prostředí nevylepší," doplnil Jaduš.

"S tím návrhem samozřejmě moc nesouhlasíme," řekl ČTK o plánu EK Ivan Hodač z evropského sdružení výrobců automobilů ACEA. Výrobci nejsou prý proti snižování emisí a zmiňovaném limitu 175 gramů na kilometr, problém mají ale s harmonogramem a s limitem 135 gramů na kilometr v roce 2020.

"To je úplně mimo...135 (gramů) v roce 2020 je prostě naprosto nereálné," řekl. "Nám trvá pět až deset let, než vyvineme nové auto," dodal k harmonogramu, podle něhož by to mělo začít nabíhat již v roce 2014. "Čím to budeme muset dělat rychleji (vývoj), tím to bude dražší," dodal. Nezdraží to navíc prý jen auta samotná, ale vzhledem k tomu, že jde o vozy pro podnikatele, tak to povede i ke zdražení výrobků či služeb.

"Pozice členských zemí se budou lišit podle toho, jaké mají výrobce," podotkl český ministr životního prostředí Jan Dusík. Upozornil, že Česka se plánované změny tolik netýkají, protože dodávky se v něm příliš nevyrábějí. Ve velkém se tyto vozy ovšem neprodukují ani na Slovensku.

Návrh, který zatím leží na stole, počítá i se zavedením sankcí pro případ, že by se výrobci normám nepodřídili. Ty by se postupně zvyšovaly až na úroveň 120 eur (asi 3000 Kč) za každý vůz a gram na kilometr navíc. Nižší sankce by do roku 2018 čekaly ty, kdo normu překročí o méně než tři gramy.

Projednávané návrhy navazují na dřívější dohodu EU, která se týkala jen osobních automobilů. Nyní by se opatření mělo rozšířit i na dodávky, které představují kolem 12 procent celkových emisí oxidu uhličitého v EU.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Sněmovnu rozděluje insolvenční zákon Sněmovnu rozděluje insolvenční zákon

Poslanci budou tento týden rozhodovat o novele…

ODS do eurovoleb povede Zahradil, Vondra bude útočit ze zadních pozic ODS do eurovoleb povede Zahradil, Vondra bude útočit ze zadních pozic

Lídrem kandidátky ODS v květnových volbách do Evropského…

Oceány budou zkoumat dvoumetroví robotičtí žraloci Oceány budou zkoumat dvoumetroví robotičtí žraloci

Čínská firma Robosea představila na mezinárodním veletrhu…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco? Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco?

Nejnižší cena Škody Scala atakuje hranici 400 tisíc…

Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce

Právě dnes odletěla skupina českých novinářů na…

 





 
Škoda zahajuje vývoj nových aut pro Indii. Jako první přijde SUV

Škoda zahajuje vývoj nových aut pro Indii. Jako první přijde SUV

Včera

Mladoboleslavská značka zahajuje další pokus o dobytí indického trhu, který má obrovský obchodní potenciál.




Blesk.cz

Slavný skalní útvar smetla bouře: Bude místo Azurového okna kovová „protéza“?

Slavný skalní útvar smetla bouře: Bude místo…

Byla to nejslavnější přírodní památka Malty, dva roky nazpátek se ale Azurové okno zřítilo do moře. Ruský…

Ace Combat 7: Skies Unknown je opět králem oblak, trefil se přímo do černého

Ace Combat 7: Skies Unknown je opět králem oblak,…

Ace Combat byl vždy tou nejlepší leteckou sérií videoher již od dob PlayStation 1. Už je to ale hezká řádka let,…

 

iSport.cz

Ronaldo zahodil penaltu, Juventus přesto jasně vyhrál. Uspěl i AC Milán

Ronaldo zahodil penaltu, Juventus přesto jasně…

Fotbalisté Juventusu podle očekávání zdolali poslední Chievo 3:0 a i po 20. kole italské ligy zůstali…

Serena zapomněla, že není jednička? Předčasný příchod hvězdy baví svět

Serena zapomněla, že není jednička? Předčasný…

Poslední ženské osmifinále na Australian Open budilo velké očekávání. Turnajový pavouk mezi sebe postavil Simonu…

 

Reflex.cz

Mayová představila plán B, odmítla druhé referendum i odložení brexitu

Mayová představila plán B, odmítla druhé referendum…

Britská premiérka Theresa Mayová dnes poslancům řekla, že od nich bude chtít vyjasnění jejich postoje ohledně…

SSSR a západní móda: Takhle to vypadalo, když do komunistické země přišlo oblečení ze Západu

SSSR a západní móda: Takhle to vypadalo, když do…

Paul Huf byl ikonický fotograf, který se v padesátých letech 20. století proslavil zejména díky svým portrétům…