reklama


EU chce radikálně snížit emise užitkových aut, ACEA označuje harmonogram za nereálný

EU chce radikálně snížit emise užitkových aut, ACEA označuje harmonogram za nereálný

 

V Evropské unii začíná boj o snížení emisí oxidu uhličitého u lehkých užitkových automobilů. Týká se nastavení limitů i výše sankcí za případné překročení norem. To vše by mohlo zvýšit cenu těchto aut až o tisíce eur.

S návrhem na snížení emisí CO2 u dodávek přišla loni v říjnu Evropská komise. Její vize počítá s poklesem emisí do roku 2016 o 14 procent na průměrnou hodnotu 175 gramů na kilometr. Snižování by ale mělo začít postupně už od roku 2014.

V roce 2020 by pak podle Bruselu měly průměrné emise nových dodávek klesnout až na 135 gramů. Regulována bude celá "flotila" výrobce, tedy průměr vozů, které prodává. Nadále tak budou moci být produkovány i vozy s emisemi přesahujícími povolenou hodnotu. Bude to však muset být v této kategorii, tedy u aut s hmotností pod 2610 kilogramů a nosností do 3,5 tuny nákladu, vykompenzováno "ekologičtějšími" auty.

Bývalý eurokomisař pro životní prostředí Stavros Dimas loni při přestavování plánu Bruselu připustil, že opatření by mohla prodražit výrobu automobilu až o několik tisíc eur. Značná část z toho by se nicméně podle něj lidem a firmám vrátila v tom, že nové vozy by měly nižší spotřebu a vůbec levnější provoz.

"Pro nás je podstatná spíše kupní cena, protože když si někdo nebude moci toto auto dovolit, když si nebude moct dovolit obnovit svůj vozový park, pak je zbytečné uvažovat o tom, jaké benefity takovýto moderní motor přinese z hlediska provozních nákladů," podotkl slovenský náměstek ministra životního prostředí Jaroslav Jaduš, který o snižování emisí dnes jednal s kolegy z dalších zemí bloku.

"Bojíme se, že kdyby přišla radikální změna... že by se mohlo stát, že cena takovýchto vozidel by byla příliš vysoká, neúměrná možnostem našich spotřebitelů," podotkl. "To by mohlo znovu vést k otevření trhu s ojetými vozidly," dodal Jaduš s tím, že efekt by tak by opačný, než je požadováno. Ojetiny totiž produkují více emisí. Bratislava bude chtít prosadit, aby limit pro rok 2020 nebyl 135 gramů, ale vyšší - 160 gramů na kilometr.

Výrobci podle Jaduše tvrdí, že se jim ještě nezaplatily staré náklady za vývoj stávajících typů. "Okamžitý přechod na nový typ motorů by znamenal neúměrné náklady, které by se potom zpředmětnily v prodejních cenách," řekl. Problém by mohl nastat hlavně v nových zemích EU, tedy obecně spíše chudších částech 27členného bloku.

"Jde nám o to, aby ta auta byla dostupná. Raději upřednostníme nová vozidla s trošku vyššími emisemi, než kdybychom měli provozovat vrakoviště, protože ty nám skutečně životní prostředí nevylepší," doplnil Jaduš.

"S tím návrhem samozřejmě moc nesouhlasíme," řekl ČTK o plánu EK Ivan Hodač z evropského sdružení výrobců automobilů ACEA. Výrobci nejsou prý proti snižování emisí a zmiňovaném limitu 175 gramů na kilometr, problém mají ale s harmonogramem a s limitem 135 gramů na kilometr v roce 2020.

"To je úplně mimo...135 (gramů) v roce 2020 je prostě naprosto nereálné," řekl. "Nám trvá pět až deset let, než vyvineme nové auto," dodal k harmonogramu, podle něhož by to mělo začít nabíhat již v roce 2014. "Čím to budeme muset dělat rychleji (vývoj), tím to bude dražší," dodal. Nezdraží to navíc prý jen auta samotná, ale vzhledem k tomu, že jde o vozy pro podnikatele, tak to povede i ke zdražení výrobků či služeb.

"Pozice členských zemí se budou lišit podle toho, jaké mají výrobce," podotkl český ministr životního prostředí Jan Dusík. Upozornil, že Česka se plánované změny tolik netýkají, protože dodávky se v něm příliš nevyrábějí. Ve velkém se tyto vozy ovšem neprodukují ani na Slovensku.

Návrh, který zatím leží na stole, počítá i se zavedením sankcí pro případ, že by se výrobci normám nepodřídili. Ty by se postupně zvyšovaly až na úroveň 120 eur (asi 3000 Kč) za každý vůz a gram na kilometr navíc. Nižší sankce by do roku 2018 čekaly ty, kdo normu překročí o méně než tři gramy.

Projednávané návrhy navazují na dřívější dohodu EU, která se týkala jen osobních automobilů. Nyní by se opatření mělo rozšířit i na dodávky, které představují kolem 12 procent celkových emisí oxidu uhličitého v EU.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos

Akcie společnosti ČEZ v posledním roce pozvolna rostou.…

Státní půjčovna vlaků na tripartitě padla, ministerstvo plány vzdává Státní půjčovna vlaků na tripartitě padla, ministerstvo plány vzdává

Ministerstvo dopravy po roce příprav vzdává snahu na…

Saúdská Arábie nalije do obnovitelných zdrojů až 50 miliard dolarů Saúdská Arábie nalije do obnovitelných zdrojů až 50 miliard dolarů

Saúdská Arábie spustí v příštích týdnech program podpory…

Na výzkum virtuální reality nebo kybernetiky dá stát 2,4 miliardy korun Na výzkum virtuální reality nebo kybernetiky dá stát 2,4 miliardy korun

Až tři miliardy korun v následujících šesti letech zamíří…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 






 
Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Dnes 18:50

Výrobci občas uvedou na trh modely, které boří zavedené konvence v jejich nabídce a klientela je ne úplně pochopí...




Blesk.cz

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu Microsoftu

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu…

Gartner se na začátku roku pochlubil se svou předpovědí vývoje trhu s počítači a mobilními telefony pro…

Osminásobná matka inkasuje statisíce na dávkách: Jsem moc krásná na práci, brání se

Osminásobná matka inkasuje statisíce na dávkách:…

Marie Buchan (33) je matkou na plný úvazek! Britka na svých osm dětí ve věku od tří do 15 let inkasuje skoro…

 

iSport.cz

Štěpánka dostala na grandslam i paráda: Byl to jeden ze životních úderů

Štěpánka dostala na grandslam i paráda: Byl to jeden…

Tohle asi neomrzí, nikdy, ani nemůže. Radek Štěpánek se na Australian Open v dnešním nočním zápase s Dmitrijem…

To je pomocník biatlonistů: vojenský stroj, který přežije ve vánici

To je pomocník biatlonistů: vojenský stroj, který…

PŘÍMO Z RUHPOLDINGU | Jsou s tím na střelnici určitou výjimkou. Na jednom místě před nimi stojí dalekohled, s…

 

Reflex.cz

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video odhaluje bizarní podobu ruských „Avengers“

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video…

Zrodila je studená válka. I když pocházejí z různých koutů Sovětského svazu, mají jedno společné – ovládají…

 
 
reklama