EU: Konec spalovacích motorů ve městech v roce 2050

EU: Konec spalovacích motorů ve městech v roce 2050

 

EU by chtěla v následujících desetiletích radikálně změnit podobu městské a příměstské dopravy.

Zájem Evropské unie na snižování emisí skleníkových plynů je trvalý a silný. Výrazné změny se chystají v oblasti dopravy, která by se dle představ EU měla během následujících 40 let změnit téměř k nepoznání.

Evropská komise, nadnárodní orgán zodpovědný za tvorbu legislativy EU, představila vizi pro dopravu v roce 2050. Zatím se nejedná o žádný závazný předpis, program EU Transport GHG: Routes to 2050 II má být 15měsíčním projektem, který poskytne prostor pro potřebnou veřejnou debatu.

Představy, se kterými EU vstupuje do této debaty, jsou ale velmi ambiciózní. Už v roce 2030 má polovina aut v Evropě nést označení zero emission – budou tedy muset mít elektrický pohon nebo jezdit na vodík.

O dalších 20 let později, v roce 2050, by z dopravy ve městech měly zcela zmizet automobily s konvenčními spalovacími motory.

Proč toto všechno? EU by ráda zásadním způsobem snížila závislost evropských států na dovozové ropě. Souběžným záměrem je snížit emise CO2 do roku 2050 o 60 % (ve srovnání se stavem v roce 1990). Je nutno doplnit, že celkové emise CO2 v zemích EU mají být ve stejné době o 85 až 90 % nižší, než byly v roce 1990.

Plánovaná opatření se samozřejmě nemají týkat jen osobní automobilové dopravy. V roce 2050 má letecká doprava z 50 % využívat obnovitelná nízkouhlíková paliva, lodě mají být o 40 % úspornější než dnes a velkých omezení se dočká i kamionová doprava.

Do roku 2030 má 30 % nákladní dopravy na trasách delších než 300 km cestovat po železnici nebo po vodě, v roce 2050 pak 50 %. Tyto dva způsoby dopravy se mají mimoto více integrovat a dokonale spojit se sítí letišť.

V osobní dopravě by EU na větší vzdálenosti nejraději zcela eliminovala individuální dopravu. V roce 2050 bychom na 300 a více kilometrové cesty měli volit vlaky. Za tímto účelem se má také násobně rozrůst síť vysokorychlostních železničních tratí.

Evropská komise také počítá s novými druhy pohonu a novými způsoby organizace dopravy. Směr technického pokroku je těžko odhadnutelný a navzdory všem plánům a předpokladům bude mít na skutečnou podobu dopravy v roce 2050 zřejmě rozhodující vliv.

Projekt EU Transport GHG: Routes to 2050 II, financovaný Evropskou komisí, předpokládá účast zhruba stovky stakeholderů. Mezi ně se zařadí partneři z nejrůznějších průmyslových a dopravních odvětví, ale také nevládní neziskové organizace a ekologičtí aktivisté.

Marko: Co bude, až dojde ropa

Spolupracujeme s TipCars.com
Slovenskou ministryní vnitra bude Saková Slovenskou ministryní vnitra bude Saková

Kandidátka na novou slovenskou ministryni vnitra Denias…

Akcie, měny & názory Petra Zahradníka: Lámání chleba v Unii Akcie, měny & názory Petra Zahradníka: Lámání chleba v Unii

Francouzský prezident Emmanuel Macron vyslal minulý týden…

Drahé dluhopisy mohou České národní bance způsobit ztráty Drahé dluhopisy mohou České národní bance způsobit ztráty

Uvolněná politika Evropské centrální banky ovlivňuje…

 
 

Přidat názorDiskuse: EU: Konec spalovacích motorů ve městech v…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto! Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Trocha fantazie a vzpomínky na letecký design Saabu jsou…

 





 
Mercedes-Benz třídy A přijíždí jako sedan. Zatím jen s delším rozvorem pro Čínu

Mercedes-Benz třídy A přijíždí jako sedan. Zatím jen s delším rozvorem pro Čínu

Dnes 15:54

Pekingský autosalon se blíží a pomalu se nám odhalují ty největší novinky. Jednou z nich je i čínský konkurent BMW řady 1.




Blesk.cz

Paroubkovi u soudu: Chce 150 tisíc měsíčně pro sebe, říká Jiří. Petra ale tvrdí něco jiného

Paroubkovi u soudu: Chce 150 tisíc měsíčně pro sebe,…

Od rána probíhá další kolo soudní pře mezi rozvádějícími se manželi Jiřím Paroubkem (65) a Petrou Paroubkovou…

Valentin trpí leukemií, na obličeji nosí roušku. Policie mu za to chtěla napařit pokutu

Valentin trpí leukemií, na obličeji nosí roušku.…

Rakouská policie chtěla uložit pokutu 80 eur (přes 2000 Kč) muži, který na ulici nosil lékaři předepsanou…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Fenomén Komety Zábranský: jak šéf naslouchá hráčům a stvořil rodinu

Fenomén Komety Zábranský: jak šéf naslouchá hráčům a…

To slovo zaznělo mezi hořícími doutníky hned několikrát: rodina. Hokejové klišé, které ale po svém nadřízeném…

 

Reflex.cz

Francie omylem legalizovala konopí. Díry v zákonech si přes deset let nikdo nevšiml

Francie omylem legalizovala konopí. Díry v zákonech…

THC, hlavní psychoaktivní složka marihuany, je ve Francii povolena od roku 2007, aniž by si díry v zákonech…

Studenti, prosím, nesouložte uprostřed kruhového objezdu, žádají norské úřady

Studenti, prosím, nesouložte uprostřed kruhového…

Třicetitisícové norské město Ringsaker se dostalo do pozornosti světových médií. Ředitel místního dopravního…