EU: Konec spalovacích motorů ve městech v roce 2050

EU: Konec spalovacích motorů ve městech v roce 2050

 

EU by chtěla v následujících desetiletích radikálně změnit podobu městské a příměstské dopravy.

Zájem Evropské unie na snižování emisí skleníkových plynů je trvalý a silný. Výrazné změny se chystají v oblasti dopravy, která by se dle představ EU měla během následujících 40 let změnit téměř k nepoznání.

Evropská komise, nadnárodní orgán zodpovědný za tvorbu legislativy EU, představila vizi pro dopravu v roce 2050. Zatím se nejedná o žádný závazný předpis, program EU Transport GHG: Routes to 2050 II má být 15měsíčním projektem, který poskytne prostor pro potřebnou veřejnou debatu.

Představy, se kterými EU vstupuje do této debaty, jsou ale velmi ambiciózní. Už v roce 2030 má polovina aut v Evropě nést označení zero emission – budou tedy muset mít elektrický pohon nebo jezdit na vodík.

O dalších 20 let později, v roce 2050, by z dopravy ve městech měly zcela zmizet automobily s konvenčními spalovacími motory.

Proč toto všechno? EU by ráda zásadním způsobem snížila závislost evropských států na dovozové ropě. Souběžným záměrem je snížit emise CO2 do roku 2050 o 60 % (ve srovnání se stavem v roce 1990). Je nutno doplnit, že celkové emise CO2 v zemích EU mají být ve stejné době o 85 až 90 % nižší, než byly v roce 1990.

Plánovaná opatření se samozřejmě nemají týkat jen osobní automobilové dopravy. V roce 2050 má letecká doprava z 50 % využívat obnovitelná nízkouhlíková paliva, lodě mají být o 40 % úspornější než dnes a velkých omezení se dočká i kamionová doprava.

Do roku 2030 má 30 % nákladní dopravy na trasách delších než 300 km cestovat po železnici nebo po vodě, v roce 2050 pak 50 %. Tyto dva způsoby dopravy se mají mimoto více integrovat a dokonale spojit se sítí letišť.

V osobní dopravě by EU na větší vzdálenosti nejraději zcela eliminovala individuální dopravu. V roce 2050 bychom na 300 a více kilometrové cesty měli volit vlaky. Za tímto účelem se má také násobně rozrůst síť vysokorychlostních železničních tratí.

Evropská komise také počítá s novými druhy pohonu a novými způsoby organizace dopravy. Směr technického pokroku je těžko odhadnutelný a navzdory všem plánům a předpokladům bude mít na skutečnou podobu dopravy v roce 2050 zřejmě rozhodující vliv.

Projekt EU Transport GHG: Routes to 2050 II, financovaný Evropskou komisí, předpokládá účast zhruba stovky stakeholderů. Mezi ně se zařadí partneři z nejrůznějších průmyslových a dopravních odvětví, ale také nevládní neziskové organizace a ekologičtí aktivisté.

Marko: Co bude, až dojde ropa

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka

Zavedení mýtného pro osobní auta v Německu od roku 2019,…

Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace

Ministerstvo průmyslu a obchodu by mělo do konce března…

Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard

Japonský konglomerát Toshiba informoval své hlavní…

Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

 
 

Přidat názorDiskuse: EU: Konec spalovacích motorů ve městech v…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Oslavenec Bartoška = dovozce hvězd do Česka! Přehled hollywoodských hvězd, které vylákal do Varů

Oslavenec Bartoška = dovozce hvězd do Česka! Přehled…

Od roku 1994 je Jiří Bartoška, který v pátek oslaví 70. narozeniny, prezidentem Mezinárodního filmového…

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

 

iSport.cz

Osudy hvězd. Crosby useknul kus prstu, Ovečkin bruslil pro charitu

Osudy hvězd. Crosby useknul kus prstu, Ovečkin…

Pittsburgh i Washington mají jistotu, v play off NHL ani letos nebudou tyto supersilné týmy chybět. V nočních…

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme trénovali, asi to byla chyba

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme…

V reprezentaci je pátým rokem, zažil tři trenéry. Vladimír Darida má mandát srovnávat. Byl Michal Bílek opravdu…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli zeleným fanatikům ve vedení města

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli…

Pravidelná páteční rubrika, ve které Václav Klaus ml. odpovídá na otázky šefredaktora časopisu Reflex Marka Stoniše.

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na světě stejná práva jako lidé

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na…

Více než 140 let trval boj místních Maorů na Severním ostrově na Novém Zélandu, aby úřady uznaly jejich…