EU: Konec spalovacích motorů ve městech v roce 2050

EU: Konec spalovacích motorů ve městech v roce 2050

 

EU by chtěla v následujících desetiletích radikálně změnit podobu městské a příměstské dopravy.

Zájem Evropské unie na snižování emisí skleníkových plynů je trvalý a silný. Výrazné změny se chystají v oblasti dopravy, která by se dle představ EU měla během následujících 40 let změnit téměř k nepoznání.

Evropská komise, nadnárodní orgán zodpovědný za tvorbu legislativy EU, představila vizi pro dopravu v roce 2050. Zatím se nejedná o žádný závazný předpis, program EU Transport GHG: Routes to 2050 II má být 15měsíčním projektem, který poskytne prostor pro potřebnou veřejnou debatu.

Představy, se kterými EU vstupuje do této debaty, jsou ale velmi ambiciózní. Už v roce 2030 má polovina aut v Evropě nést označení zero emission – budou tedy muset mít elektrický pohon nebo jezdit na vodík.

O dalších 20 let později, v roce 2050, by z dopravy ve městech měly zcela zmizet automobily s konvenčními spalovacími motory.

Proč toto všechno? EU by ráda zásadním způsobem snížila závislost evropských států na dovozové ropě. Souběžným záměrem je snížit emise CO2 do roku 2050 o 60 % (ve srovnání se stavem v roce 1990). Je nutno doplnit, že celkové emise CO2 v zemích EU mají být ve stejné době o 85 až 90 % nižší, než byly v roce 1990.

Plánovaná opatření se samozřejmě nemají týkat jen osobní automobilové dopravy. V roce 2050 má letecká doprava z 50 % využívat obnovitelná nízkouhlíková paliva, lodě mají být o 40 % úspornější než dnes a velkých omezení se dočká i kamionová doprava.

Do roku 2030 má 30 % nákladní dopravy na trasách delších než 300 km cestovat po železnici nebo po vodě, v roce 2050 pak 50 %. Tyto dva způsoby dopravy se mají mimoto více integrovat a dokonale spojit se sítí letišť.

V osobní dopravě by EU na větší vzdálenosti nejraději zcela eliminovala individuální dopravu. V roce 2050 bychom na 300 a více kilometrové cesty měli volit vlaky. Za tímto účelem se má také násobně rozrůst síť vysokorychlostních železničních tratí.

Evropská komise také počítá s novými druhy pohonu a novými způsoby organizace dopravy. Směr technického pokroku je těžko odhadnutelný a navzdory všem plánům a předpokladům bude mít na skutečnou podobu dopravy v roce 2050 zřejmě rozhodující vliv.

Projekt EU Transport GHG: Routes to 2050 II, financovaný Evropskou komisí, předpokládá účast zhruba stovky stakeholderů. Mezi ně se zařadí partneři z nejrůznějších průmyslových a dopravních odvětví, ale také nevládní neziskové organizace a ekologičtí aktivisté.

Marko: Co bude, až dojde ropa

Spolupracujeme s TipCars.com
Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali

Podle šéfa lidovců jsou začátky dalších vln EET úmyslně…

 
 

Přidat názorDiskuse: EU: Konec spalovacích motorů ve městech v…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 






 
Video: Takhle vznikalo jméno pro Škodu Karoq. Zase je tam Aljaška!

Video: Takhle vznikalo jméno pro Škodu Karoq. Zase je tam Aljaška!

Dnes 14:59

Stejně jako u Kodiaqu se také u jména nástupce Yetiho, Karoqu, Škoda inspirovala jazykem indiánských kmenů z Aljašky.




Blesk.cz

Manželka Charlese Camilla otevřeně: O nenávisti a nejhorších chvílích života

Manželka Charlese Camilla otevřeně: O nenávisti a…

Dnes se manželka prince Charlese (68) Camilla (69)může pyšnit titulem vévodkyně z Cornwallu a valná většina…

Musíme pracovat aspoň do 70 let, spočítali experti. Děsí je stárnutí populace

Musíme pracovat aspoň do 70 let, spočítali experti.…

Důchodový věk ve vyspělých zemích by se měl zvýšit na 70 let. Ve své nejnovější studii to tvrdí odborníci…

 

iSport.cz

Čermák na EURO nejede. Po bouračce má tři zlomená žebra

Čermák na EURO nejede. Po bouračce má tři zlomená žebra

Přežil děsivou nehodu, naštěstí. Jeho fotbalovou kariéru to ale může nepříjemně poznamenat. Sparťan Aleš Čermák,…

Baník slaví návrat do ligy! Znojmo zničil 3:0, Opavě výhra nestačila

Baník slaví návrat do ligy! Znojmo zničil 3:0, Opavě…

Dokázali to! Fotbalisté Baníku Ostrava zvládli poslední ligový zápas proti Znojmu a stvrdili tak svůj návrat do…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…