Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

EU se nedohodla na podpoře elektromobilů, proti jsou i Češi

redakce AUTO.CZ
Diskuze (83)
Evropská unie se v pátek neshodla na společné podpoře výroby elektrických aut. O ni usilují některé státy v čele s Francií, Španělskem a Portugalskem.

Další země včetně Česka však nechtějí podporovat jen jednu ekologickou technologii a chtějí dát prostor i dalším. Novinářům to po jednání ministrů průmyslu EU s eurokomisařem pro průmysl a podnikání Antoniem Tajanim řekl náměstek českého ministra průmyslu Martin Tlapa.

"My si myslíme, že by firmy měly umět samy nabídnout takové technologie, které se uplatní na trhu a které naplní ten cíl, který máme všichni. Aby byla chytrá auta, která budou mít nízkou spotřebu, a nízké emise CO2. Tohle je asi hlavní závěr, ale je skupina zemí, vedená Francií, Španělskem a Portugalskem, které prosazují, aby se přijala opatření na podporu té jedné technologie, což zatím nebylo přijato," uvedl Tlapa.

Automobilky, jež působí na území Česka, zatím žádnou větší výrobu elektromobilů vůbec neplánují. O podobném projektu v současnosti uvažuje prakticky jen energetický gigant ČEZ, který chce do roku 2012 nakoupit a otestovat v městském provozu zhruba 50 až 100 elektrických automobilů. Podle Tlapy ovšem zájmy českých firem rozhodování českého státu neovlivňují.

"Není to názor (malá podpora elektrických aut) jenom Škodovky nebo jiných automobilek, protože na druhé straně můžete říct, že ČEZ by mohl mít zájem na tom, aby stát podporoval určité technologie. To znamená, že pozice (české vlády) je neutrální," doplnil Tlapa.

Mezi hlavní konkurenty aut na elektřinu patří především vozy s hybridním pohonem, která kombinují benzinový pohon s elektrickým, automobilky ovšem zkoumají i možnosti pohonu na vodík a spíše mezi rarity patří vozy s pohonem na stlačený vzduch. Elektromobily by ovšem v blízké budoucnosti mohly získat proti svým konkurentům značnou výhodu. ČTK má k dispozici francouzsko-německý návrh, který počítá s vytvořením pracovní skupiny, jež bude mít za cíl standardizaci a vývoj elektrických a hybridních automobilů. Návrh tak vzešel od dvou největších a ekonomicky nejsilnějších států Evropy.

"Někteří experti očekávají, že elektrické a hybridní vozy by mohly v roce 2020 tvořit až pětinu evropského trhu s novými auty. Aby se Evropská unie stala v tomto oboru lídrem, tak musí překonat technologické, ekonomické a regulatorní překážky," uvádí návrh.

Španělsko, které v současnosti Evropské unii předsedá, chce, aby v největších evropských městech do roku 2014 jezdil nejméně jeden milion elektromobilů. Jen německá vláda by na území Německa ráda stejného cíle dosáhla do roku 2020. Výrobu elektrických vozů v EU podporuje třeba i Dánsko, Rakousko, Belgie, Kypr, Řecko, Irsko, Polsko a Švédsko. "Je to dobré pro peněženky lidí, dobré pro evropskou zaměstnanost a z ekologického hlediska je to dobré i pro celou planetu," řekl novinářům před časem španělský ministr průmyslu Miguel Sebastian.

Jeho slova ovšem zpochybňují ekologičtí aktivisté. Podle nich auto jezdící na elektřinu není automaticky šetrnější k životnímu prostředí. V Evropě totiž v současnosti prakticky neexistují takzvané "chytré" elektrické sítě, jež by zajistily, aby auta byla nabíjena z čisté energie, kterou vyrobí například solární či větrné elektrárny. Jejich připojení k síti, kam dodávají elektřinu i uhelné elektrárny, by tak mohlo mít přesně opačný efekt. Výroba elektromobilů by navíc nijak nenutila automobilky snižovat spotřebu běžných aut.

"Desetiprocentní podíl elektrických aut na celkových prodejích by mohl vést ke 20procentnímu zvýšení spotřeby pohonných hmot a emisí oxidu uhličitého v automobilovém průmyslu v EU," uvádí zpráva ekologické organizace Friends of the Earth. Podle ní je prakticky jedinou možností k podpoře elektrických vozidel právě existence "chytrých" energetických sítí.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (83)
23. 2. 2010 08:18
Re: Hm...
Samozrejme že nikto nepôjde do podniku, ktorý je vopred odpísaný. Každý očakáva zisk. A presne preto idú niektorí aj do elektromobilov - lebo sa dá predpokladať ich svetlejšia budúcnosť. Móda aj potreby zákazníkov sa postupom času menia, a nikdy nevieš, či veľké MPV a SUV pre nezáujem nezmiznú z trhu - a vo výrobnom programe ich niečím, čo je žiadanejšie, nahradiť musíš. Preto treba nové technológie podporovať a tlačiť dopredu, vyrábať a predávať. Len to zabezpečí ich existenciu a ďalší vývoj. Nerobiť, to, nepredávať a nekupovať, kým to nebude vyvinuté na dostatočnej úrovni je tutovým spôsobom na pochovanie akéhokoľvek projektu. Výskum a vývoj bez praxe je k ničomu.
Vezmi si letectvo počas druhej svetovej vojny - aký obrovský skok vo vývoji spravilo počas tých pár rokov - len preto, že lietadlá boli životne dôležité, a po poznatkoch z praxe sa stále vylepšovali, a investovalo sa do nich. Bez spätnej väzby nedokážeš proste poriadne nič.
Avatar - JirkaVejrazka
22. 2. 2010 22:37
Re: Hm...
Nebyl to Landrover, ale Hummer. A nebyla to pravda, autori pak vydali dalsi verzi dokumentu, kde to tak nebylo, ale o te se uz pochopitelne tolik nemluvi, protoze neni tak senzacni.
Avatar - T613
22. 2. 2010 20:02
Re: Dve autá v rodine ... "ekológia" jak "sviňa" : ).
Vyplatí se to co přinese nejméně komplikací. A troufám si tvrdit, že vývoj elektromobilu je jednodušší s rychlejším ziskem pro automobilky než u H2 automobilů. To je důvod proč to dělají. Jenže s rychlostí dobíjení a směšným dojezdem dlouho nic nenadělají. Pokud vůbec :-!
Avatar - T613
22. 2. 2010 19:59
Re: Hm...
a teď tu o Karkulce prosím ..
22. 2. 2010 19:41
Re: Dve autá v rodine ... "ekológia" jak "sviňa" : ).
Blbosti trepeš. Nikdy nevieš vopred na 100%, čo sa ti vyplatí a čo nie, hlavne nie dnes. Keby elektromobil nemal šancu na úspech, myslíš, že by do neho Renault a iní rvali peniaze? Kto váha, sú zas a znova politici. Že ty máš v rodine poslanca? A 2% daní si dal k dobru miestnej MHD?

P.S.Neštvi ma, lebo ti tú fľašečku vínka, čo pre tbe doma suším, nalejem pri stretnutí za krk... :-!