EU se pře o snižování emisí oxidu uhličitého

EU se pře o snižování emisí oxidu uhličitého

 

Komisaři Evropské komise překládají různé návrhy na snížení emisí CO2, které do ovzduší vypouští automobily. Konečné řešení je zatím v nedohlednu.

Evropská komise měla tento týden zveřejnit seznam kroků k omezení emisí oxidu uhličitého v Evropské unii. Situace se však nečekaně zkomplikovala, protože zatímco evropský komisař pro životní prostředí Stavros Dimas požaduje závazné dodržení limitů, komisař pro průmysl Günther Verheugen je proti.

Poslední údaje vydané Evropskou komisí ukazují, že evropské automobilky nesplní své dobrovolné závazky na snížení emisí. V roce 1998 se ACEA (Asociace evropských výrobců automobilů) Evropské komisi zavázala, že do roku 2008 sníží průměrné emise nových automobilů na 140 gramů CO2 na kilometr. Totéž slíbily japonské a korejské automobilky, jež však mají konečný termín v roce 2009.

EU se předběžně dohodla, že by měly být průměrné emise oxidu uhličitého sníženy do roku 2012 na 120 g/km. V roce 2005 však automobily vypustily do ovzduší v průměru 162 g CO2/km. Snížení na stanovenou hranici je tak i při výrazném zrychlení snižování emisí nepravděpodobné. Proto se uvažuje o přísnějším prosazování dodržování tohoto závazku.

Verheugen prosazuje komplexní přístup, který by kromě tlaku na přímé snižování emisí výrobci automobilů zahrnoval i opatření na podporu plynulejšího provozu, „vychovávání řidičů nebo spolupráci s výrobci pneumatik, neboť tlak pneumatik ovlivňuje množství vypouštěného oxidu uhličitého. Základním prvkem jeho návrhu by měl být systém obchodování s emisními povolenkami, který již Evropská unie používá v oblasti průmyslové výroby.

S konkrétním návrhem na obchodování s emisními povolenkami přišel na konferenci Centra pro automobilový výzkum výzkumník Ferdinand Dudenhöffer. Podle něho by byla stanovená určitá hranice pro vypouštění oxidu uhličitého. Pokud by automobilka této hranice nedosáhla (emise by tedy byly v jejím případě nižší), mohla by rozdíl odprodat automobilkám, které tento limit přesáhly. Ferdinand Dudenhöffer dokonce spočítal, o kolik by zlevnily určité automobily v případě, že by byl tento limit stanoven na 140 g CO2/km. Například Smart by zlevnil v průměru o 720 eur, zatímco Porsche by v průměru podražilo o 4 650 eur. Povolenky by se podle Dudenhöffera kotovaly na burze, tedy podobně jako je tomu u povolenek pro průmyslové výrobce.

Jestliže by byl nakonec přijat návrh komisaře pro životní prostředí, který by výrobce k dodržení stanovené hranice zavazoval, vedlo by to podle výrobců automobilů k plošnému zdražení. U některých modelů by se mohlo jednat o více než 100 tisíc Kč.

Konkrétní návrh Evropské komise na snížení emisí CO2 u automobilů, který měl být představen tento týden ve středu, bude předložen se zpožděním „několika týdnů“.

poř.ZnačkaEmise CO2 [g/km]
1.Smart116
2.Fiat140
3.Citroen145
4.Lancia148
5.Renault149
6.Chevrolet150
7.Seat152
8.Škoda153
9.Ford153
10.Peugeot154
11.Opel157
12.VW161
13.Toyota163
14.Honda166
15.Hyundai170
16.Audi179
17.Mini179
18.Alfa Romeo184
19.Mercedes186
20.Volvo192
21.BMW192
22.Saab193
23.Jaguar208
24.Chrysler241
25.Land Rover253
26.Porsche297
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka

Zavedení mýtného pro osobní auta v Německu od roku 2019,…

Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace

Ministerstvo průmyslu a obchodu by mělo do konce března…

Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard

Japonský konglomerát Toshiba informoval své hlavní…

Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

 
 

Přidat názorDiskuse: EU se pře o snižování emisí oxidu uhličitého







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Oslavenec Bartoška = dovozce hvězd do Česka! Přehled hollywoodských hvězd, které vylákal do Varů

Oslavenec Bartoška = dovozce hvězd do Česka! Přehled…

Od roku 1994 je Jiří Bartoška, který v pátek oslaví 70. narozeniny, prezidentem Mezinárodního filmového…

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

 

iSport.cz

Osudy hvězd. Crosby useknul kus prstu, Ovečkin bruslil pro charitu

Osudy hvězd. Crosby useknul kus prstu, Ovečkin…

Pittsburgh i Washington mají jistotu, v play off NHL ani letos nebudou tyto supersilné týmy chybět. V nočních…

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme trénovali, asi to byla chyba

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme…

V reprezentaci je pátým rokem, zažil tři trenéry. Vladimír Darida má mandát srovnávat. Byl Michal Bílek opravdu…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli zeleným fanatikům ve vedení města

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli…

Pravidelná páteční rubrika, ve které Václav Klaus ml. odpovídá na otázky šefredaktora časopisu Reflex Marka Stoniše.

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na světě stejná práva jako lidé

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na…

Více než 140 let trval boj místních Maorů na Severním ostrově na Novém Zélandu, aby úřady uznaly jejich…