EU se pře o snižování emisí oxidu uhličitého

EU se pře o snižování emisí oxidu uhličitého

 

Komisaři Evropské komise překládají různé návrhy na snížení emisí CO2, které do ovzduší vypouští automobily. Konečné řešení je zatím v nedohlednu.

Evropská komise měla tento týden zveřejnit seznam kroků k omezení emisí oxidu uhličitého v Evropské unii. Situace se však nečekaně zkomplikovala, protože zatímco evropský komisař pro životní prostředí Stavros Dimas požaduje závazné dodržení limitů, komisař pro průmysl Günther Verheugen je proti.

Poslední údaje vydané Evropskou komisí ukazují, že evropské automobilky nesplní své dobrovolné závazky na snížení emisí. V roce 1998 se ACEA (Asociace evropských výrobců automobilů) Evropské komisi zavázala, že do roku 2008 sníží průměrné emise nových automobilů na 140 gramů CO2 na kilometr. Totéž slíbily japonské a korejské automobilky, jež však mají konečný termín v roce 2009.

EU se předběžně dohodla, že by měly být průměrné emise oxidu uhličitého sníženy do roku 2012 na 120 g/km. V roce 2005 však automobily vypustily do ovzduší v průměru 162 g CO2/km. Snížení na stanovenou hranici je tak i při výrazném zrychlení snižování emisí nepravděpodobné. Proto se uvažuje o přísnějším prosazování dodržování tohoto závazku.

Verheugen prosazuje komplexní přístup, který by kromě tlaku na přímé snižování emisí výrobci automobilů zahrnoval i opatření na podporu plynulejšího provozu, „vychovávání řidičů nebo spolupráci s výrobci pneumatik, neboť tlak pneumatik ovlivňuje množství vypouštěného oxidu uhličitého. Základním prvkem jeho návrhu by měl být systém obchodování s emisními povolenkami, který již Evropská unie používá v oblasti průmyslové výroby.

S konkrétním návrhem na obchodování s emisními povolenkami přišel na konferenci Centra pro automobilový výzkum výzkumník Ferdinand Dudenhöffer. Podle něho by byla stanovená určitá hranice pro vypouštění oxidu uhličitého. Pokud by automobilka této hranice nedosáhla (emise by tedy byly v jejím případě nižší), mohla by rozdíl odprodat automobilkám, které tento limit přesáhly. Ferdinand Dudenhöffer dokonce spočítal, o kolik by zlevnily určité automobily v případě, že by byl tento limit stanoven na 140 g CO2/km. Například Smart by zlevnil v průměru o 720 eur, zatímco Porsche by v průměru podražilo o 4 650 eur. Povolenky by se podle Dudenhöffera kotovaly na burze, tedy podobně jako je tomu u povolenek pro průmyslové výrobce.

Jestliže by byl nakonec přijat návrh komisaře pro životní prostředí, který by výrobce k dodržení stanovené hranice zavazoval, vedlo by to podle výrobců automobilů k plošnému zdražení. U některých modelů by se mohlo jednat o více než 100 tisíc Kč.

Konkrétní návrh Evropské komise na snížení emisí CO2 u automobilů, který měl být představen tento týden ve středu, bude předložen se zpožděním „několika týdnů“.

poř.ZnačkaEmise CO2 [g/km]
1.Smart116
2.Fiat140
3.Citroen145
4.Lancia148
5.Renault149
6.Chevrolet150
7.Seat152
8.Škoda153
9.Ford153
10.Peugeot154
11.Opel157
12.VW161
13.Toyota163
14.Honda166
15.Hyundai170
16.Audi179
17.Mini179
18.Alfa Romeo184
19.Mercedes186
20.Volvo192
21.BMW192
22.Saab193
23.Jaguar208
24.Chrysler241
25.Land Rover253
26.Porsche297
Spolupracujeme s TipCars.com
KLDR chce po celé zemi rozmístit nový systém protivzdušné obrany KLDR chce po celé zemi rozmístit nový systém protivzdušné obrany

Severní Korea oznámila, že provedla test nového systému…

Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

 
 

Přidat názorDiskuse: EU se pře o snižování emisí oxidu uhličitého







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 






 
Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák skončil neúspěchem

Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák neuspěl

Dnes 08:00

Letňanská Avia se v polovině 90. let minulého věku pokoušela o výrobu terénního vozu. Projekt ale nebyl úspěšný.




Blesk.cz

Na Starém židovském hřbitově nepohřbívají už 230 let: Zákaz vydal Josef II.

Na Starém židovském hřbitově nepohřbívají už 230…

Na světoznámém Starém židovském hřbitově na pražském Josefově proběhl poslední pohřeb 29. května 1787. Císař…

Češka (†47) nepřežila výstup na Sněžku. Zemřela 200 metrů pod vrcholem

Češka (†47) nepřežila výstup na Sněžku. Zemřela 200…

Polští turisté nalezli pod vrcholkem Sněžky českou turistku (†47), která byla v bezvědomí. Její život se…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc než ve Spartě

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc…

Poslední zápas sezony, výhra 4:0, která znamenala mistrovský titul. O dobrou náladu bylo po sobotním duelu…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…