EU se pře o snižování emisí oxidu uhličitého

EU se pře o snižování emisí oxidu uhličitého

 

Komisaři Evropské komise překládají různé návrhy na snížení emisí CO2, které do ovzduší vypouští automobily. Konečné řešení je zatím v nedohlednu.

Evropská komise měla tento týden zveřejnit seznam kroků k omezení emisí oxidu uhličitého v Evropské unii. Situace se však nečekaně zkomplikovala, protože zatímco evropský komisař pro životní prostředí Stavros Dimas požaduje závazné dodržení limitů, komisař pro průmysl Günther Verheugen je proti.

Poslední údaje vydané Evropskou komisí ukazují, že evropské automobilky nesplní své dobrovolné závazky na snížení emisí. V roce 1998 se ACEA (Asociace evropských výrobců automobilů) Evropské komisi zavázala, že do roku 2008 sníží průměrné emise nových automobilů na 140 gramů CO2 na kilometr. Totéž slíbily japonské a korejské automobilky, jež však mají konečný termín v roce 2009.

EU se předběžně dohodla, že by měly být průměrné emise oxidu uhličitého sníženy do roku 2012 na 120 g/km. V roce 2005 však automobily vypustily do ovzduší v průměru 162 g CO2/km. Snížení na stanovenou hranici je tak i při výrazném zrychlení snižování emisí nepravděpodobné. Proto se uvažuje o přísnějším prosazování dodržování tohoto závazku.

Verheugen prosazuje komplexní přístup, který by kromě tlaku na přímé snižování emisí výrobci automobilů zahrnoval i opatření na podporu plynulejšího provozu, „vychovávání řidičů nebo spolupráci s výrobci pneumatik, neboť tlak pneumatik ovlivňuje množství vypouštěného oxidu uhličitého. Základním prvkem jeho návrhu by měl být systém obchodování s emisními povolenkami, který již Evropská unie používá v oblasti průmyslové výroby.

S konkrétním návrhem na obchodování s emisními povolenkami přišel na konferenci Centra pro automobilový výzkum výzkumník Ferdinand Dudenhöffer. Podle něho by byla stanovená určitá hranice pro vypouštění oxidu uhličitého. Pokud by automobilka této hranice nedosáhla (emise by tedy byly v jejím případě nižší), mohla by rozdíl odprodat automobilkám, které tento limit přesáhly. Ferdinand Dudenhöffer dokonce spočítal, o kolik by zlevnily určité automobily v případě, že by byl tento limit stanoven na 140 g CO2/km. Například Smart by zlevnil v průměru o 720 eur, zatímco Porsche by v průměru podražilo o 4 650 eur. Povolenky by se podle Dudenhöffera kotovaly na burze, tedy podobně jako je tomu u povolenek pro průmyslové výrobce.

Jestliže by byl nakonec přijat návrh komisaře pro životní prostředí, který by výrobce k dodržení stanovené hranice zavazoval, vedlo by to podle výrobců automobilů k plošnému zdražení. U některých modelů by se mohlo jednat o více než 100 tisíc Kč.

Konkrétní návrh Evropské komise na snížení emisí CO2 u automobilů, který měl být představen tento týden ve středu, bude předložen se zpožděním „několika týdnů“.

poř.ZnačkaEmise CO2 [g/km]
1.Smart116
2.Fiat140
3.Citroen145
4.Lancia148
5.Renault149
6.Chevrolet150
7.Seat152
8.Škoda153
9.Ford153
10.Peugeot154
11.Opel157
12.VW161
13.Toyota163
14.Honda166
15.Hyundai170
16.Audi179
17.Mini179
18.Alfa Romeo184
19.Mercedes186
20.Volvo192
21.BMW192
22.Saab193
23.Jaguar208
24.Chrysler241
25.Land Rover253
26.Porsche297
Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: EU se pře o snižování emisí oxidu uhličitého







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 





 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Jermanová „zařízla“ koalici: Středočeské ANO vypovědělo smlouvu Starostům a ODS

Jermanová „zařízla“ koalici: Středočeské ANO…

Hnutí ANO vypovědělo ve Středočeském kraji koaliční smlouvu svým partnerům. Pakt ANO, STAN, ODS a Nezávislých…

 

iSport.cz

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se tu bránit, říká

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se…

Po turbulentním začátku to vypadá, že sezona Tomáše Koubka se začíná v dobrém slova smyslu ustalovat.…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…