Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2011: Kia Rio – Pět hvězd, ale jen letos

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Bezpečnost posádky na palubě Kie Rio je na špičkové úrovni.

Nová Kia Rio si z letošních testů Euro NCAP odváží plný počet hvězd. Nebýt nedostatků v ochraně chodců, za nimiž stojí především kapota motoru, získal by pětidveřový hatchback jihokorejské značky plný počet hvězd i v roce příštím.

Bohužel je letošní výsledek 46 % v kategorii ochrana chodců hluboko pod minimem 60 % požadovaným od roku příštího.

Předmětem testu byla Kia Rio 1.2 GLS s karoserií 5dvéřový hatchback, s pohotovostní hmotností 1145 kg a volantem na levé straně.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl dále vybaven ESC a připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Römer Baby safe plus, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether), avšak s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce.

Testy prokázaly, že stejná míra ochrany je zaručena bez ohledu na tělesné parametry cestujících a polohu při sezení.

crashtest kia crashtest kia

Při bočním nárazu je zaručena dobrá míra ochrany všech sledovaných částí těla. Po nárazu bylo zjištěno, že zadní dveře zcela nedoléhají a vozu byly strženy body.

Při nárazu na sloup zůstaly všechny dveře zavřeny a ochrana řidiče byla dostatečná nebo dobrá.

Ochrana krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash) si vysloužila známku dobrá.

Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých1594%7,594%7,493%3,383%3392%

Ochrana dětí

Dopředný pohyb tříleté figuríny, nebyl při čelním nárazu nadlimitní. Obě figuríny byly při bočním nárazu dobře obklopeny autosedačkami, což minimalizovalo riziko úrazu hlavy.

Airbag spolujezdce lze deaktivovat a řidič má jasnou představu o stavu airbagu. Varovné štítky zcela jasně a zřetelně upozorňují na nebezpečí plynoucí z přepravy dítěte na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.

Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční11,697%4100%2100%17,698%--
36 měsíční11,495%4100%2100%17,497%--
Vozidlo-646%
Ochrana dětí-4184%

Ochrana chodců

Nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu. Naproti tomu ochrana poskytovaná přední hranou kapoty byla špatná ve všech testovaných oblastech a nezískala ani bod.

Špatná byla ochrana i v oblastech možného nárazu hlavy dospělého chodce na kapotě vozu. V oblastech možného nárazu hlavy dítěte byla ochrana buď špatná, v některých místech pak dobrá.

Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců11,347%00%5,490%1746%

Asistenční systémy

Elektronický stabilizační systém je u Kia Rio standardem a splňuje požadavky Euro NCAP.

Připomínač nezapnutých bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech je u tohoto vozu rovněž standardem.

Za příplatek je možné vůz vybavit omezovačem rychlosti, ten ale nesplňuje požadavky Euro NCAP pro rok 2011.

Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%3100%686%

      

Celkový výsledek: Pět hvězd

Přestože Kia Rio poskytuje vysokou míru ochrany svým pasažérům, ochrana chodců by se mohla ještě zlepšit.

Nebýt nedostatků v ochraně chodců, za nimiž stojí především kapota motoru, získal by pětidveřový hatchback jihokorejské značky plný počet hvězd i v roce příštím.

Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3392%4184%1746%686%81%
Počet hvězd*****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011)
2011Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%40%60%75%
Pro ****65%60%25%40%60%
Pro ***35%30%15%25%50%
Pro **30%25%10%15%35%
Pro *20%15%5%5%25%

Euro NCAP Kia Rio (2011)

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)