Euro NCAP 2011: Kia Rio – Pět hvězd, ale jen letos
Nová Kia Rio si z letošních testů Euro NCAP odváží plný počet hvězd. Nebýt nedostatků v ochraně chodců, za nimiž stojí především kapota motoru, získal by pětidveřový hatchback jihokorejské značky plný počet hvězd i v roce příštím.
Bohužel je letošní výsledek 46 % v kategorii ochrana chodců hluboko pod minimem 60 % požadovaným od roku příštího.
Předmětem testu byla Kia Rio 1.2 GLS s karoserií 5dvéřový hatchback, s pohotovostní hmotností 1145 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl dále vybaven ESC a připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Römer Baby safe plus, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether), avšak s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce.
Testy prokázaly, že stejná míra ochrany je zaručena bez ohledu na tělesné parametry cestujících a polohu při sezení.
Při bočním nárazu je zaručena dobrá míra ochrany všech sledovaných částí těla. Po nárazu bylo zjištěno, že zadní dveře zcela nedoléhají a vozu byly strženy body.
Při nárazu na sloup zůstaly všechny dveře zavřeny a ochrana řidiče byla dostatečná nebo dobrá.
Ochrana krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash) si vysloužila známku dobrá.
Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15 | 94% | 7,5 | 94% | 7,4 | 93% | 3,3 | 83% | 33 | 92% |
Ochrana dětí
Dopředný pohyb tříleté figuríny, nebyl při čelním nárazu nadlimitní. Obě figuríny byly při bočním nárazu dobře obklopeny autosedačkami, což minimalizovalo riziko úrazu hlavy.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat a řidič má jasnou představu o stavu airbagu. Varovné štítky zcela jasně a zřetelně upozorňují na nebezpečí plynoucí z přepravy dítěte na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 11,6 | 97% | 4 | 100% | 2 | 100% | 17,6 | 98% | - | - |
36 měsíční | 11,4 | 95% | 4 | 100% | 2 | 100% | 17,4 | 97% | - | - |
Vozidlo | - | 6 | 46% | |||||||
Ochrana dětí | - | 41 | 84% |
Ochrana chodců
Nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu. Naproti tomu ochrana poskytovaná přední hranou kapoty byla špatná ve všech testovaných oblastech a nezískala ani bod.
Špatná byla ochrana i v oblastech možného nárazu hlavy dospělého chodce na kapotě vozu. V oblastech možného nárazu hlavy dítěte byla ochrana buď špatná, v některých místech pak dobrá.
Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 11,3 | 47% | 0 | 0% | 5,4 | 90% | 17 | 46% |
Asistenční systémy
Elektronický stabilizační systém je u Kia Rio standardem a splňuje požadavky Euro NCAP.
Připomínač nezapnutých bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech je u tohoto vozu rovněž standardem.
Za příplatek je možné vůz vybavit omezovačem rychlosti, ten ale nesplňuje požadavky Euro NCAP pro rok 2011.
Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 86% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Přestože Kia Rio poskytuje vysokou míru ochrany svým pasažérům, ochrana chodců by se mohla ještě zlepšit.
Nebýt nedostatků v ochraně chodců, za nimiž stojí především kapota motoru, získal by pětidveřový hatchback jihokorejské značky plný počet hvězd i v roce příštím.
Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 92% | 41 | 84% | 17 | 46% | 6 | 86% | 81% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011) | |||||||||
2011 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |
Euro NCAP Kia Rio (2011)